PDA

View Full Version : Advies Elektro/Akoestische gitaar.



Ron1983
12 november 2007, 13:06
Goeie dag,

Ik heb altijd elektrisch gespeeld maar die heb ik laatst verkocht en nu wil
ik een elektro/akoestische gitaar kopen.
Ik wil graag een beetje advies naar welke gitaren ik het beste kan kijken.,
Ik begrijp dat ik ze zelf moet testen maar ik heb geen idee waar ik naar zou moeten kijken en op moeten letten ( zoals de onderdelen in de gitaar )

Mijn Budget is tussen de 500 en de 800 euro,.
Is het verstandig om nog door te sparen of kan ik voor dit geld een goeie gitaar kopen?
Zo ja welke?

Mvg Ron

Ron1983
12 november 2007, 14:51
Dank je wel voor je advies.

Ik heb veel gelezen over een Furch gitaar.
Maar ik heb nog geen zaak gevonden waar ze deze verkochten.
Ik woon in Rotterdam en ga altijd naar Feedback.
Daar hebben ze over het algemeen niet echt veel waar ik naar
op zoek ben.
Aangezien dat ik hem de komende tijd toch niet ga versterken.,
Versterker koop ik later als er weer bedget is,. :)
Is het gewoon belangrijk dat hij akoestisch goed klinkt en dan
geef ik liever 800 euro uit dan 500.

Riste
12 november 2007, 15:26
Zeker geen Aziaten links laten liggen! Een Yamaha LL16 is een uitstekende gitaar voor je budget.

Kim Wilson
12 november 2007, 15:36
Niks links laten liggen! Naar een muziekzaak gaan (of meerdere, nog beter) en alles binnen jouw budget testen. En degene die het beste klinkt, die neem je mee naar huis. En als dat een Aziaat is, mooi toch?

greencharlie
12 november 2007, 15:52
Voxhumana de importeur van Furch zit in Vlaardingen.

Ron1983
12 november 2007, 21:56
aaaah hier ben ik blij mee.

Ik ga daar deze even kijken voor een mooie gitaar.

Heb je nog advies voor me welke gitaar ik daar proberen moet?

Laser
13 november 2007, 15:02
Ik heb nog een Seagulletje te koop.
Valt ruim binnen jouw budget, nieuwstaat.
Seagull S6+CW, LRBaggs Element en preamp, met Tobago tas (SSC).
Pm me als je interesse hebt.

Ron1983
14 november 2007, 10:37
Ik ben gaan kijken naar verschillende gitaren.

Pff wat moeilijk zeg als je er geen verstand van heb.

Ik wil gewoon een gitaar van tussen de 500 en 800 euro die
ik later wil gaan versterken maar die in eerste instantie goed
en luid moet klinken. Ik wil me namelijk eerst gaan richten op
het unplugged spelen.

De gitaar moet wel af zijn dus ik wil later niet iets inbouwen ofzo.
( Eeen furch gitaar word me denk ik te duur omdat er dan van alles
bij komt )
Wie kan me helpen.

Laser
14 november 2007, 11:20
je hebt pm

Buzz
14 november 2007, 12:06
Ik ben gaan kijken naar verschillende gitaren.

Pff wat moeilijk zeg als je er geen verstand van heb.

Ik wil gewoon een gitaar van tussen de 500 en 800 euro die
ik later wil gaan versterken maar die in eerste instantie goed
en luid moet klinken. Ik wil me namelijk eerst gaan richten op
het unplugged spelen.

De gitaar moet wel af zijn dus ik wil later niet iets inbouwen ofzo.
( Eeen furch gitaar word me denk ik te duur omdat er dan van alles
bij komt )
Wie kan me helpen.

Met jouw wensen en budget lijkt me een Seagull een goede keuze. Je moet van de vormgeving houden, maar klinken doen ze!

Ron1983
14 november 2007, 12:28
Oke dank je voor je mening.

Maar wat ik me afvraag.
Hoe groot is het kwaliteits verschil als ik er 1000 max budget van maak.
Ik wil een gitaar waar ik jaren lang plezier mee heb. En ook belangrijk is
dat het een gitaar is dat als ik het gitaar spelen onder de knie heb.
(ik ben nog beginner) Niet hoeft te zorgen dat ik de seagull verkoop en
een andere gitaar moet kopen.
Is het de moeite waard om er geld bij te leggen?

Ik heb een Yamaha CPX 900 gezien.
Is deze gitaar de moeite waard?

greencharlie
14 november 2007, 12:57
ik heb een Taylor 420 uit 1993....

Wel wat lakschade, maar sitka spruce bovenblad, massief pallisander en mahoniehals, simpele fishman piezo ingebouwd.
Enkele gadgets voor extra versiering.
Een kannon.

axmaster
14 november 2007, 12:58
Hallo Ron,

Ik kan je alleen vertellen hoe het mij is vergaan sinds ik begonnen ben met gitaarspelen. Terugkijkend denk ik dat het voor mij onmogelijk was om als beginner een gitaar te kopen waarmee ik nog jaren vooruit kon.

Naarmate ik meer ben gaan spelen heb ik een voorkeur ontwikkeld (vormen van klankkasten, houtsoorten, mensuur, halsprofielen, geschiktheid voor mijn muziekstijl etc. etc.) Die voorkeur heb ik moeten ontwikkelen. Het kopen en verkopen van verschillende gitaren was daar een onderdeel van.

Ik denk dan ook dat je jezelf niet de eis moet opleggen om een gitaar te kopen waarmee je jaren plezier zult hebben. Wat de komende twee jaar voor jou als beginner een goede gitaar is, verliest misschien zijn aantrekkingskracht als je niveau de komende jaren beter wordt.

Mijn advies zou daarom zijn om een (tweede hands) gitaar te kopen waar je je nu een klik mee hebt, zonder teveel aan 2012 te denken. En een gitaar met goede doorverkoopwaarde. Dan kom je bijna altijd uit bij een 'merk'. Bovendien is het op zoek gaan naar een nieuwe gitaar (GAS) een hele leuke bezigheid (dit forum is daar een bewijs van!).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet, Peter

ps. Ik ken Laser niet, en heb slechts enkele keren op een Seagull gespeeld, maar ik lees bijna altijd lovende kritieken over dit merk...

remcol
14 november 2007, 12:59
Hoi Ron!

Ik heb eens op een CPX 900 gespeeld, maar vind hem onversterkt zwaar onder de maat. Deze Yamaha's worden gebouwd om ze versterkt te spelen, en pas dan komen ze echt tot hun recht.
Ik meende dat de 900 snel last heeft van feedback? Kan iemand dat mij beamen?

Nhja, ik zou voor jou budget kijken naar een 2e handse.

Die seagull is een hele mooie. Ik denk dat je daar meer plezier aan beleeft dan die Yamaha.

Misschien is deze wat?

http://link.marktplaats.nl/128892127

Een Maton 808, zeer mooie volledig massieve gitaar!

Ron1983
14 november 2007, 13:21
Mijn dank is groot voor het meedenken.

Hier heb ik zeker iets aan.

Nog 1 vraagje?

Is een Seagull beter dan een Furch Darango?

Want dan ga ik mijn keuze maken.

greencharlie
14 november 2007, 14:05
een tweede handse Taylor?

Ron1983
14 november 2007, 14:48
Ik ben er uit.

Ik wil jullie allen danken.

Ik ga de Seagull S6 CW testen en ik kan kijken voor een
Furch S-21-CR

Die Furch S-21-CR kan ik kopen voor 400 euro.
Goeie Deal??? (mits hij helemaal goed is)

Don Capo
14 november 2007, 14:53
Als er specifiek om gevraagd wordt is dat geen probleem. We zitten hier om elkaar te helpen he. En aangezien het per PM gebeurt na een mededeling op het algemene forum zie ik er al helemaal geen kwaad in. Maar fijn dat je meedenkt HK.

Laser
14 november 2007, 14:56
P.S. Tevens vraag ik me af of forum leden hier hun spullen aan jouw mogen aanbieden. Zijn verschillende belangen mee verstrengelt en lijkt me niet wenselijk

Das een vraag voor de MOD,
en het is hier inderdaad geen winkel. Daar is de Gitaarmarkt voor.

Maar als er een duidelijke vraag is, mag die dan niet beantwoord worden met een aanbod? Dat laatste gebeurt via PM, niet op het forum. Daar is eenieder vrij om te reageren of niet.

En: die Furch is zeker ook een verder kijk waard, Furch is heel goede waar voor het geld. Ook beluisteren als je dat kan doen.

Don Capo
14 november 2007, 14:59
Als er specifiek om gevraagd wordt is dat geen probleem. We zitten hier om elkaar te helpen he. En aangezien het per PM gebeurt na een mededeling op het algemene forum zie ik er al helemaal geen kwaad in. Maar fijn dat je meedenkt HK.
En nog een keer voor de duidelijkheid...

Wil ik nog aan toevoegen dat wanneer iemand een post niet ok vindt kan hij dit melden door op het rode driehoekje te klikken in de desbetreffende post. De moderators ontvangen dan een mail hierover. Een PM kan natuurlijk ook altijd.

greencharlie
14 november 2007, 15:11
dus geen interesse in mn Taylor 420??

Buzz
14 november 2007, 15:13
Neem iemand mee die een instrument kan beoordelen.

Ik zou dit advies zeker wel ter harte nemen. Iemand met al meer getrainde oortjes, kan je zeker helpen een klankvergelijking te maken. Je zult er veel van leren.

Laser
14 november 2007, 15:50
Ik zou dit advies zeker wel ter harte nemen. Iemand met al meer getrainde oortjes, kan je zeker helpen een klankvergelijking te maken. Je zult er veel van leren.

100% mee akkoord! En als die dan ook de technische staat van eventueel een tweeedhands kan bekijken en isnchatten of die in goede staat is dan zit je helemaal goed :)

peter_heijnen
14 november 2007, 16:15
Don, je weet dat klikken en wandelgangen principeel niet mijn dingen zijn.
Mooie principes:

P.S. Tevens vraag ik me af of forum leden hier hun spullen aan jouw mogen aanbieden. Zijn verschillende belangen mee verstrengelt en lijkt me niet wenselijk

Don Capo
14 november 2007, 16:43
Dag Hans,

Natuurlijk mag jij ook komen, lijkt me heel gezellig. Ik zou je wel willen vragen voortaan in het juiste topic vragen te stellen, dit heeft met de oorspronkelijke vraag weinig van doen. (zoals ook na te lezen in de forumregels bovenaan in akoestisch)

Op de meeting in Almere is ieder lid van Gitaarnet welkom, jij dus ook en met jou alle akoestische gitaristen, mochten ze daar zin in hebben.

Ikzelf zal niet komen omdat ik andere prioriteiten heb, maar wens je heel veel plezier mocht je beslissen te gaan.

greencharlie
14 november 2007, 17:25
pff, dan verkoop ik hem later wel aan iemand anders...

greencharlie
14 november 2007, 20:42
kspeel er toch niet op en hou niet van dreadnaught

peter_heijnen
15 november 2007, 01:03
Don en Peter,

Is die gitaristen bijeenkomst van het weekend in het Almere ook bedoeld voor akoestische gitaristen? Komen jullie ook.

Wat kunnen WIJ als akoestische gitaristen daar verwachten?
Ik kom niet ik moet spelen, kom je kijken? Ik speel ook een paar kleine stukjes op mijn versterkte taylor en kaartjes kosten maar 50 euro.

Eerlijk gezegd zie ik veel liever dat je naar de meeting gaat. Meteen aansluitend op de laatste akoestische meeting was je een tijdje opvallend afwezig op het forum, mss dat je bezoek aan de aankomende meeting eenzelfde effect heeft? Niet aardig van me he, maar wel eerlijk.

Bij deze het dringende "verzoek" aan iedereen weer on topic te posten.

Joepie!
15 november 2007, 18:39
Hallo, ik ben nieuw hier. Dit lijkt mij het juiste topic voor mijn vraag.

Ik ben drummer. Ja lach maar, ik kan er ook niks aan doen.
Ik wil voor de lol gitaar erbij leren spelen, met als doel het geheel beter te leren begrijpen en mijn drumspel daarop aan te passen.

Ik wil een electro-akoustische gitaar kopen, omdat dat lekker onversterkt oefenen is, maar in de oefenruimte kan ik m aansluiten zodat hij over drums heenkomt.

Ik wil geen complete r*kgitaar kopen, en mijn oog viel op twee gitaren op marktplaats.
Een Dean Exotica (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/121171989-dean-exotica-fm-gn.html?img=1#photo)
en een Ibanez AE30MS (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/129158711-ibanez-semi-akoestisch-gitaar.html?img=1#photo) in een erg fraaie finish.

Welke raden jullie aan. Uiteraard bekijk ik ze op kromme hals, fretafstand en schade...

Alvast bedankt!

Ron1983
16 november 2007, 17:21
Nou vandaag ben ik weer een blij mens geworden.

Ik heb mijn gitaar dan ook eindelijk gekocht.
Het is een Takamine 530SC geworden.
Misschien volgens sommigen niet de beste keuze maar
het was in mijn prijsklasse de beste gitaar die bij
mij paste.
Ik vind hem lekker soepel spelen en klinken zowel plugged als
unplugged uitstekend en daar gaat het om.

Allen bedankt voor de info en het advies.

Laser
16 november 2007, 19:56
Gelukgewenst met je nieuwe aanwinst Ron!
Veel plezier en geniet van al wat eraan te ontdekken valt!

Speeeeeelen maar......... :B

peter_heijnen
17 november 2007, 01:11
Beste hanskemink, ik heb gisteren hier het dringende "verzoek" gedaan ontopic te blijven. Meteen daarop mocht ik een offtopic post van jou verwijderen.

Vandaag herhaal je die post alsof het de allergewoonste zaak van de wereld is en lijk je de eenvoudige bedoeling van de door mij uitgevoerde verwijdering niet te (willen?) begrijpen.

Gitaarnet streeft niet naar anarchie. Als je anarchie zoekt, moet je beslist ergens anders naar toe.

Prettige vakantie.

Vragen/opmerkingen? -> PM