PDA

View Full Version : Inside Strings Picking



Bloodline
12 november 2007, 12:24
Ik vraag me af hoe ik hiervoor kan oefenen.
het gaat er namelijk om, dat je tussen 2 snaren in picked ( of string skippen tussen 2 snaren ). Veel gitaristen vinden dit verschrikkelijk moeilijk.

Ik ben al met rock discipline bezig waarin 2 goeie oefeningen zitten.
Maar hebben jullie ook meer bronnen die meer in detail gaan over deze lastige techniek ?

Ik begin vaak solo's met een up pick om dan zo uit te komen dat ik de volgende snaar een down pick kan doen ( als het ware aan de buitenkant van beide snaren picken ) is dit slecht ?

Ik zit nou op school, ik zal later wel wat meer in detail gaan.

Tubescreamer
24 november 2007, 22:59
Interessant, ik speel de hele tijd zo! Tenminste, als ik er op ga letten...heeft dit dan ook te maken/of is dit alternate picking?
Toen ik daar voor de eerste keer over hoorde, dacht ik "hee volgens mij speel ik al tien jaar zo!"

Ik let er niet zo op tijdens het spelen en het is niet perse in een bepaald ritme, maar ik doe zeker niet alleen maar downstrokes of upstrokes....maar ik haal wel gewoon goeie snelheden (snel voor mij dan :D ben niet zo'n shredder)

Of is dat raar? Nou we horen het wel...maar heb zo'n idee dat jij toch iets anders bedoelt....

Bloodline
25 november 2007, 15:13
Ik post deze week ff een filmpje waarmee ik het wel laat zien :D !

Daemon
25 november 2007, 15:51
Wel makkelijk ja, want het is voor me een beetje onduidelijk wat je bedoelt in je post.

rjong999
25 november 2007, 15:57
In vrijwel alle situaties in het het beste om alles gewoon alternating te spelen, dus gewoon alles d-u-d-u. String skipping is een kwestie van oefenen tot je pickhand vanzelf blind de snaar kan vinden. Je kunt de oefeningen zelf wel bedenken.

Bloodline
25 november 2007, 16:25
speel deze fugue bijv. eens, en begin met een downpick op de 1ste 14.
de 15,17,18, 15,17,18 etc wrden allemaal uppicks.

Begin nou eens met een Uppick ipv een downpick.
die hoge noten ( 15,17,18) worden allemaal downpicks.

ik vindt de 2de poging (begin met een up-pick) een stuk lastiger.
begrijpen jullie wat ik nou bedoel ?

Filmpje komt eraan


Spoor 1
Q Q Q E S S S S S S S S S S S S S S S S S S
E||-------------------------|--------------------------------------15----------|
B||-------------------------|--15----17----18----15----17----18----------17----|
G||----------------------14-|-----14----14----14----14----14----14----14----14-|
D||-------------------------|--------------------------------------------------|
A||-------------------------|--------------------------------------------------|
E||-------------------------|--------------------------------------------------|


S S S S S S S S S S S S S S S S
--------15----17----------15----17----18----15----|
--18----------------18----------------------------|
-----14----14----14----14----14----14----14----14-|
--------------------------------------------------|
--------------------------------------------------|
--------------------------------------------------|


S S S S S S S S H
--17----------15---------------------||
--------18----------14----15~--------||
-----14----14----14----14------------||
-------------------------------------||
-------------------------------------||
-------------------------------------||

Pais
25 november 2007, 16:27
Tjonge, als je struikelt over zulke kleine details, dan vraag ik me af of je alternated picking niet hebt verheven tot een doel, ipv gebruikt als middel.

Bloodline
25 november 2007, 16:29
Video ( ik begin eerst met een down pick waardoor ik dus aan de buitenkant van de snaren pick. daarna begin ik met up pick waardoor in aan de binnenkant ( inside) pick )


Link;

www.mendelb.com/Picking.wmv

Rinze
25 november 2007, 16:33
Tjonge, als je struikelt over zulke kleine details, dan vraag ik me af of je alternated picking niet hebt verheven tot een doel, ipv gebruikt als middel.

Als je een idee of lijn goed en soepel wilt uitvoeren en dat ook nog op een redelijke snelheid moet gebeuren dan ontkom je er niet aan om dit soort technieken te oefenen. Voorkomt vervelende verassingen wanneer je ineens zoiets moet spelen... Wanneer je het een keer beheerst hoef je er niet meer bij na te denken en kun je dus meer vanuit je gevoel spelen.

Bloodline
25 november 2007, 16:33
Tjonge, als je struikelt over zulke kleine details, dan vraag ik me af of je alternated picking niet hebt verheven tot een doel, ipv gebruikt als middel.

Ik merk dat veel gitaristen het niet eens kunnen tussen de snaren in,
en dat ze het liever vermeiden dan het goed te leren ( zelfs Petrucci praat hierover )

een duidelijk voorbeeld is dit ( vanaf de 13 naar 17 pick je dus tussen de 2 snaren ):


Spoor 1
|--3--| |--3--| |--3--| |--3--| |--3--| |--3--| |--3--|
S S S S S S S S S S S S S S S S S S S S S E
E||--17-16-13-16-13----13-----------------------------------------------|
B||---------hier->--17----17-15-17-15-13-15-13----13--------------------|
G||--------------------------------------------16----16-14-13-14-16-13--|
D||---------------------------------------------------------------------|
A||---------------------------------------------------------------------|
E||---------------------------------------------------------------------|

Bloodline
25 november 2007, 16:35
Als je een idee of lijn goed en soepel wilt uitvoeren en dat ook nog op een redelijke snelheid moet gebeuren dan ontkom je er niet aan om dit soort technieken te oefenen. Voorkomt vervelende verassingen wanneer je ineens zoiets moet spelen... Wanneer je het een keer beheerst hoef je er niet meer bij na te denken en kun je dus meer vanuit je gevoel spelen.

Precies Rinze, weet jij misschien ergens waar ze echt in-depth hierover gaan ?

Rinze
25 november 2007, 18:27
Precies Rinze, weet jij misschien ergens waar ze echt in-depth hierover gaan ?

Nee, ik beheers het zelf ook niet echt goed, wilde alleen even aangeven dat beheersing van dit soort technieken toch een must is wanneer je bepaalde partijen soepel wilt spelen. Ik denk dat je het meeste opschiet met een handleiding shredden, kende wel een site met veel lessen maar daar moet je nu ineens voor betalen...

Ben zelf meestal te lui voor dit soort dingen, vrees ik. Ik moet dus altijd oefenen op het moment dat ik iets wil spelen wat niet lukt ;)

rjong999
25 november 2007, 18:37
Precies Rinze, weet jij misschien ergens waar ze echt in-depth hierover gaan ?Er zit verder niks achter. Een als je je instrument goed beheerst wordt je niet verrast door een stukje string-skipping. En ga dan ook eens verder dan 1 snaar, je kunt het in princiepe op ieder interval oefenen. Gewoon oefenen, meer niet. uiteidnelijk maakt het dan niks meer uit of je een down op de onderste en dan een up op de bovenste snaar doet of andersom. En dat moet ook niks uitmaken, anders beperk je jezelf in je toonvorming.

Bloodline
25 november 2007, 19:10
Ik snap je punt maar wat is de definitie van je instrument goed beheersen ?
Deze techniek ( inside string picking ) is ontzettend moeilijk, kijk maar eens goed.
De meesten die string skippen, picken aa nde buitenkant i.p.v de binnenkant

Rinze
25 november 2007, 20:29
He Mendel, heb je die prijs nou net gewonnen joh? Gefeliciteerd man! Waarom maak je van je sitenaam in je sig niet gewoon een link? Heb even wat nummers beluisterd en ben nu Pharaoh aan het downloaden. Mooi gitaargeluid bij MOP, trouwens (PODXT?), en erg strak gespeeld.

rjong999
25 november 2007, 21:05
Ik snap je punt maar wat is de definitie van je instrument goed beheersen ?
Deze techniek ( inside string picking ) is ontzettend moeilijk, kijk maar eens goed.
De meesten die string skippen, picken aa nde buitenkant i.p.v de binnenkant
Ik snap je punt niet. Wat bedoel je nu precies met 'picken aan de buitenkant' ? Ik sla twee snaren om en om aan, wat maakt het dan uit welke snaar ik up en welke ik down aansla ?

Guitarmania
25 november 2007, 22:08
Hm, aan de buitenkant: ik denk dat ie bedoeld dat je de laagste snaar van de twee upstroket en de hoge down. En dat is idd de buitenkant, als je het zo ziet.

Ik ben geen voorstander van de methode om altijd "economy picking" (ep) ( wat aan de buitenkant aanslaan overigens juist NIET is (kortste weg is om tussen die snaren te bewegen) - te doen. Ep heeft voordelen omdat je de "reis" van je plectrum langs de snaren verkort. Maar die techniek dwingt je ook tot bepaalde toon-volgorden. Bij sommige melodieen kom je namelijk niet uit en weef je er dus maar een toon tussen om wel uit te komen.

Ik ben een voortander van alternate-p. Nadeel daarvan is dat je steeds weer anders uitkomt. Maar als je dit eenmaal beheerst, dan heb je veel meer vrijheid.

Maar het hangt ook af van wat je wilt. Als je echt supersnel wilt spelen (en sommige stijlen vragen daar om) dan is ep het beste. Dat zie je veel in de metal.

Wat ik het voordeel van alternate vind, is dat een downstroke veel meer nadruk legt. Je speelt akkoorden ook down.

Het grootste misverstand in de gitaarbizz is het vermeende onderscheid tussen akkoorden en solo/melodie. Melodie speel je als akkoorden: nadruk bij downstroke. Een goede gitarist weet akkoorden ook naadloos over te pakken in melodie/solo.

Daemon
25 november 2007, 23:50
Als je echt supersnel wilt spelen (en sommige stijlen vragen daar om) dan is ep het beste.

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik gebruik vrijwel nooit economy picking en kan vrijwel ieder stuk muziek van moeilijkheidsgraag super simpel tot symphony x/dream theatre wel spelen. Het is ook een kwestie van wat je gewend bent.

rjong999
26 november 2007, 00:10
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik gebruik vrijwel nooit economy picking en kan vrijwel ieder stuk muziek van moeilijkheidsgraag super simpel tot symphony x/dream theatre wel spelen. Het is ook een kwestie van wat je gewend bent.
100% mee eens. Ik speel altijd alles volledig alternating, en als ik per ongeluk eens een nootje smokkel roept mijn leraar direct 'up-up', hij hoort het precies (en dat is voor mij genoeg).

Ibanez666
26 november 2007, 10:01
tussen de snaren picken is inderdaad moeilijker. Gewoon oefenen dus...

Bloodline
26 november 2007, 10:30
Heren,

Houd wel in gedachten dat als je alternate picked dat je ook dit probleem tegenkomt !

Het gaat er gewoon om dit probleem even onder de loep te nemen.
laatste voorbeeld :D :



Begin met een downpick (dus je eindigt ook weer met een downpick)
constant alternate picking!! down,up,down,up,down,up,down,up
Spoor 1
|--3--| |--3--| |---3--| |--3--| |---3--| |--3--|
E E E E E E E E E E E E E E E E E E H
E||--10--7---------------------10-----8-----|--7---------------------------||
B||---------8-----8-----10------------------|--------10-----8--------------||
G||------------7-----7------7------7-----7--|-----7------7-----------------||
D||-----------------------------------------|------------------------------||
A||-----------------------------------------|------------------------------||
E||-----------------------------------------|------------------------------||

Lennert
26 november 2007, 10:44
Ghehe, ja dan ben je vanaf de eerste 8 alsnog aan het "inside picken" als je het consequent doet.

Daemon
26 november 2007, 10:58
Op welke snelheid moet dat gespeeld worden? Dan zal ik 't eens proberen op een paar verschillende picking manieren.

rjong999
26 november 2007, 14:48
(Zit op dit moment voor mijn werk in Brussel en dus ff geen gitaar bij de hand). Complicerend in dit stukje is wel dat je er nu expliciet bij aangeeft dat er triolen gespeeld moeten worden. En nou liep ik daar net zelf ook tegen aan: mijn downstrokes zijn iets gemakkelijker op de 1 te doen, meer gevoelsmatig denk ik, maar alternating met triolen gaat dat niet.

Maar dat terzijde.

Verder lijkt het me geen probleem maar ik ga het iig proberen, eens kijken of ik het nou niet goed begrepen heb of dat ik mezelf overschat (of het probleem onderschat)

Lennert
26 november 2007, 17:23
Hmm raar, bij mij gaat juist het inside picken makkelijker, maarja ik ben ook niet echt een consequente alternate picker en ben bijna altijd aan het EP'en volgens mij.. (nooit een leraar gehad.. verdomme)

Bloodline
26 november 2007, 18:55
Ghehe, ja dan ben je vanaf de eerste 8 alsnog aan het "inside picken" als je het consequent doet.


klopt precies !!

Lennert
27 november 2007, 12:45
Als ik dat laatste voorbeeld van je speel dan gaat dat inside picken gewoon vanzelf. Ik heb ook even verder gekeken en erop gelet hoe ik pick als ik aan het improviseren ben, en onbewust lijk ik het outside picken een beetje te vermijden. Dus als ik bijv. van een upstroke op de b snaar naar een noot op de G snaar moet doe ik of een hammer on, of sweep ik ze beide in 1 upstroke en pas als ik langzamer speel een downstroke en speel ik dus "outside". Maar puur op spiergeheugen speel ik dus niet snel outside maar juist inside.
Dus aan de ene kant is het positief dat ik het inside picken onder de knie heb en over het algemeen best economisch speel, aan de andere kant heb ik een achterstand opgebouwd wat betreft outside picken.. dat wordt weer oefenen!

Guitarmania
27 november 2007, 19:10
He Bloodline, als ik het subscript onder je posts goed begrijp heb je de Sena gewonnen. En dat betekent dat je akelig goed kunt spelen. Kun je daarover misschien iets vertellen in een nieuwe topic?

Bloodline
27 november 2007, 20:52
He Bloodline, als ik het subscript onder je posts goed begrijp heb je de Sena gewonnen. En dat betekent dat je akelig goed kunt spelen. Kun je daarover misschien iets vertellen in een nieuwe topic?

Is dit een grap ?

Daemon
27 november 2007, 21:34
Heren,

Houd wel in gedachten dat als je alternate picked dat je ook dit probleem tegenkomt !

Het gaat er gewoon om dit probleem even onder de loep te nemen.
laatste voorbeeld :D :



Begin met een downpick (dus je eindigt ook weer met een downpick)
constant alternate picking!! down,up,down,up,down,up,down,up
Spoor 1
|--3--| |--3--| |---3--| |--3--| |---3--| |--3--|
E E E E E E E E E E E E E E E E E E H
E||--10--7---------------------10-----8-----|--7---------------------------||
B||---------8-----8-----10------------------|--------10-----8--------------||
G||------------7-----7------7------7-----7--|-----7------7-----------------||
D||-----------------------------------------|------------------------------||
A||-----------------------------------------|------------------------------||
E||-----------------------------------------|------------------------------||


Dit stukje lukt me met alternate picking op 170 beats vloeiend binnen 1 min. 180 zal een stuk pittiger worden though.
one site note: ik start met up stroke bij dit stukje.

Ps. leuk melodietje :)

Tubescreamer
30 november 2007, 02:45
Jongens ik ben niet zo'n shredder/alternate picker (hoewel ik het wel de hele tijd doe -alternate picking, dus niet shredden, joh! :seriousf: - , dan al niet bewust), maar wat ik me afvraag: up- en downstrokes daargelaten, hoe speelt men in het algemeen: gebruik je je pols om op- en neer te bewegen of je vingers? Bij mij komt het neer op een combinatie van beiden, zoals gewoonlijk bij mij....meestal laat ik m'n handpalm op de brug rusten en laat mijn vingers het werk doen. (picking hand he!...voordat er flauwe grappen gemaakt worden over gitaren en vingers e.d. :D)

Ik heb, als ik sommige gitaristen zie spelen, de indruk dat ze hun pols gebruiken om op- en neer bewegingen te doen...is dat de gewoonte of ben ik naief?? :(

Niet dat het voor mij uitmaakt maar volgens mij heeft het invloed op als je de wat gerichtere ingewikkeldere dingen probeert wat betreft alternate/inbetween strings.

Ja toch niet dan? :rockon:

Roy K.
30 november 2007, 07:39
speel deze fugue bijv. eens, en begin met een downpick op de 1ste 14.
de 15,17,18, 15,17,18 etc wrden allemaal uppicks.

Begin nou eens met een Uppick ipv een downpick.
die hoge noten ( 15,17,18) worden allemaal downpicks.

ik vindt de 2de poging (begin met een up-pick) een stuk lastiger.
begrijpen jullie wat ik nou bedoel ?

Filmpje komt eraan


Spoor 1
Q Q Q E S S S S S S S S S S S S S S S S S S
E||-------------------------|--------------------------------------15----------|
B||-------------------------|--15----17----18----15----17----18----------17----|
G||----------------------14-|-----14----14----14----14----14----14----14----14-|
D||-------------------------|--------------------------------------------------|
A||-------------------------|--------------------------------------------------|
E||-------------------------|--------------------------------------------------|


S S S S S S S S S S S S S S S S
--------15----17----------15----17----18----15----|
--18----------------18----------------------------|
-----14----14----14----14----14----14----14----14-|
--------------------------------------------------|
--------------------------------------------------|
--------------------------------------------------|


S S S S S S S S H
--17----------15---------------------||
--------18----------14----15~--------||
-----14----14----14----14------------||
-------------------------------------||
-------------------------------------||
-------------------------------------||


Ik speel dit stuk automatisch U D U D etc, beginnen met een Up, komt omdat ik " inside string picking" al lange tijd geleden heb geoefend voor andere coole shit, zodat het "in mijn vingers" is komen te zitten.

En voor mij is het juist lastiger om het D U D U te spelen! :D

Lennert
30 november 2007, 10:31
Ik speel dit stuk automatisch U D U D etc, beginnen met een Down, komt omdat ik " inside string picking" al lange tijd geleden heb geoefend voor andere coole shit, zodat het "in mijn vingers" is komen te zitten.

En voor mij is het juist lastiger om het D U D U te spelen! :D

Jah zo is het ook bij mij het geval, dat stukje zit toch ook in toccata van bach?
ben dat stuk altijd met een down begonnen idd. En DUDU lukt het ook wel, maar dan maak je zo'n grote bewegingen met je hand.

Guitarmania
30 november 2007, 18:05
Ik speel dit stuk automatisch U D U D etc, beginnen met een Down, komt omdat ik " inside string picking" al lange tijd geleden heb geoefend voor andere coole shit, zodat het "in mijn vingers" is komen te zitten.

En voor mij is het juist lastiger om het D U D U te spelen! :D

Komt door timing en nadruk. Het stukje begint met een noot vlak voor het begin van de volgende maat. Op de 1 een down en op 2 en 4 een up. Nadruk-noten speel je down. Gevoelsmatig. Down-spelen geeft meer nadruk. Kijk maar naar hoe je akkoorden speelt.

rjong999
30 november 2007, 18:30
Jah zo is het ook bij mij het geval, dat stukje zit toch ook in toccata van bach?
ben dat stuk altijd met een down begonnen idd. En DUDU lukt het ook wel, maar dan maak je zo'n grote bewegingen met je hand.
Een grote beweging met je hand is toch juist goed ? Om dan hetzelfde tempo te halen moet je met een grotere snelheid bewegen, waardoor je aanslag beter gevormd wordt en je bovendien meer energie in de snaar kunt krijgen zonder dieper te moeten aanslaan. Ik heb geleerd bij twijfel altijd de langste weg te kiezen, juist vanwege die reden. In het begin misschien wat lastiger maar het went snel. En dan kun je altijd nog een keer de bocht afsnijden als het niet anders kan. Maar dan is het wel een keuze, geen beperking door gemis aan techniek.

Daemon
30 november 2007, 18:40
Jongens ik ben niet zo'n shredder/alternate picker (hoewel ik het wel de hele tijd doe -alternate picking, dus niet shredden, joh! :seriousf: - , dan al niet bewust), maar wat ik me afvraag: up- en downstrokes daargelaten, hoe speelt men in het algemeen: gebruik je je pols om op- en neer te bewegen of je vingers? Bij mij komt het neer op een combinatie van beiden, zoals gewoonlijk bij mij....meestal laat ik m'n handpalm op de brug rusten en laat mijn vingers het werk doen. (picking hand he!...voordat er flauwe grappen gemaakt worden over gitaren en vingers e.d. :D)

Ik heb, als ik sommige gitaristen zie spelen, de indruk dat ze hun pols gebruiken om op- en neer bewegingen te doen...is dat de gewoonte of ben ik naief?? :(

Niet dat het voor mij uitmaakt maar volgens mij heeft het invloed op als je de wat gerichtere ingewikkeldere dingen probeert wat betreft alternate/inbetween strings.

Ja toch niet dan? :rockon:

Bij mij komen de bewegingen voornamelijk uit m'n pols. Maar ik denk dat dat wederom een kwestie is van wat je gewend bent.

Guitarmania
30 november 2007, 19:09
Oke, effe anders dan.

Zouden jullie het stuk anders - qua techniek: u-D-U-D etc. - benaderen als de boel een tel wordt opgeschoven? En dus D-U ritmisch wordt opgeschoven naar U-D?

Dat vergt misschien veel van degene die het stuk op de huidige manierr kent. Maar schuif het eens een tel op. Dan begint de maat met die 14 op de g-snaar ipv de 15 op de b-snaar.

Bloodline
1 december 2007, 19:56
Ik speel dit stuk automatisch U D U D etc, beginnen met een Up, komt omdat ik " inside string picking" al lange tijd geleden heb geoefend voor andere coole shit, zodat het "in mijn vingers" is komen te zitten.

En voor mij is het juist lastiger om het D U D U te spelen! :D

maar als jij met een uppick begint, dan krijg jij geen inside string maar aa nde buitenant van 2 snaren.

Roy K.
6 december 2007, 18:54
Nee hoor, probeer maar, als je de eerste A, de 14e fret op de g snaar met een U begint, en vervolgens de D op de 15e fret op de b-snaar met een D speelt speel je "inside" de strings.


Was jij ook bij Macalpine laatst btw?

Bloodline
7 december 2007, 13:38
Nee hoor, probeer maar, als je de eerste A, de 14e fret op de g snaar met een U begint, en vervolgens de D op de 15e fret op de b-snaar met een D speelt speel je "inside" de strings.


Was jij ook bij Macalpine laatst btw?

Ik was idd by Macalpine bij het bolwerk sneek :D!!

Rok. K je hebt trouwens gelijk ik begreep je verkeerd, als jij met een up pick begint pick je indd tussen2 strings, als jij met down begint dus niet.

Azrael
7 december 2007, 13:42
Ikzelf pick gewoon. En hoe? Down-up.....maakt allemaal geen bal uit. Het gaat bij mij om de klank. Ik vind sommige stukken lekker klinken met downstrokes en anderen met upstrokes. Verder gebruik ik voornamelijk alternate picking maar het ligt bij mij allemaal niet zo strikt. Voor mij telt de klank en ga ik alleen iets oefenen of bestuderen als het me echt niet lukt. Maar ik speel niet zulke moeilijke dingen dus daar heb ik weinig last van.

Roy K.
7 december 2007, 19:32
Ik was idd by Macalpine bij het bolwerk sneek :D!!


Ik dacht je daar al te zien. Was vette shit oniedan? Wel vaag trouwens dat het vlak van te voren naar Sneek werd verplaatst.

Bloodline
10 december 2007, 11:53
Ik dacht je daar al te zien. Was vette shit oniedan? Wel vaag trouwens dat het vlak van te voren naar Sneek werd verplaatst.


Idd vaag maar wel supervet want ik oefen daar met de band :D!
Super grappig dat de pedaal van de drummer wegschoof en ze het ff afkapten en ring of fire speelden. super humor.

Roy K.
13 december 2007, 22:26
Heheh was wel grappig dat Billy die inzette ja! :D Hoe vond je het optreden? Was vet of wat?

Cool dat je daar oefent btw...