PDA

View Full Version : Een vraagje aan alle zelfbouwers hier



Wouter J
11 november 2007, 23:21
Okee dan, laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen.

Worden jullie ook niet ziek van al dat geklets van mensen die zeggen "Ja leuk maar ik zou er geen 100 Euro voor geven" als ze het resultaat van die vele uren hard werk zien, en vervolgens al die uren van voorberijding, planning, het aanschaffen van materiaal, hardware en ander spul om je project te voltooien opzij duwen?

Ik kan niet voor anderen spreken maar ik begin het zat te worden. Mensen op dit forum waarderen kennelijk geen handwerk meer. Goed, neem je dertien in dozijn perfecte CNC gitaren uit China maar, jullie hebben geen flauw benul hoeveel werk het is om een gitaar zelf te maken, laat staan hoeveel plezier je er aan kan beleven.

Iedere gitaarbouwer maakt blunders en wat dan nog? Die instrumenten kregen wel hun eigen persoonlijkheid.

Luke-wannabe
11 november 2007, 23:22
Ik kan het wel begrijpen dat het kut is, maar laat je geluk niet afhangen van anderen. Het zou mij echt aan m'n reet roesten of andere mensen het niet cool vinden.

grayfink
11 november 2007, 23:25
Ik denk dat jij mijn opmerking te zwaar opvat. Als ik zelf die LP waar het over gaat had gebouwd zou ik zeer trots op mezelf zijn en de gitaar nooit meer verkopen. Maar nu heb ik er echt geen 100€ voor over, omdat de gitaar mij niet aanspreekt. Niettemin, hulde voor alle tijd en moeite die er in zit.

Dastard
12 november 2007, 02:28
Je bouwt een gitaar toch voor jezelf...kan jou het nou rotten wat iemand anders er van vindt.
Enne...dit is en blijft een forum, dus mensen mogen opmerkingen maken over je bouwwerk maar het is aan jou de taak hoe erg je daar mee moet zitten.

G.G.
12 november 2007, 06:18
Worden jullie ook niet ziek van al dat geklets van mensen die zeggen "Ja leuk maar ik zou er geen 100 Euro voor geven" als ze het resultaat van die vele uren hard werk zien, en vervolgens al die uren van voorberijding, planning, het aanschaffen van materiaal, hardware en ander spul om je project te voltooien opzij duwen?

Ik kan niet voor anderen spreken maar ik begin het zat te worden. Mensen op dit forum waarderen kennelijk geen handwerk meer. Goed, neem je dertien in dozijn perfecte CNC gitaren uit China maar, jullie hebben geen flauw benul hoeveel werk het is om een gitaar zelf te maken, laat staan hoeveel plezier je er aan kan beleven.


Als je je daaraan stoort moet je, of stoppen met bouwen, of stoppen met topics maken met je bouwprojecten.

hassent
12 november 2007, 06:31
Ik heb al gereageerd in je eigen topic. Je tilt er te zwaar aan!
Wij weten allemaal wat een tijd, moeite en frustratie er in gaat zitten.
G.G. z'n mening hierboven is wat hard, maar ik ondersteun het wel. Je moet je daar bij neerleggen. Als je dat niet kan kun je beter je projecten niet meer posten.
Er zijn altijd mensen die het beter weten en zelfs beter kunnen, maar ieder doet zijn ding. Zolang je bereid bent te leren kun je alleen maar beter worden.

Wat, denk ik, in jouw geval wel meespeelt (G.G. heeft dat eerder ook aangegeven), is dat je stug aan blijft geven dat je al negen jaar ervaring hebt bij een gerenomeerde gitaarbouwer. Als je daarop blijft hameren schept dat natuurlijk ook verwachtingen! Als Sander de Gier hier zou posten kwam ie ook niet weg met verkeerd geboorde dots (al dan niet een machinefout) zonder vragen of kritiek. Dan verwacht je dots die keurig geplaatst zijn.
Daarom zijn mensen misschien wat sneller in hun commentaar in je topics.

Begrijp me niet verkeerd, ik kan het zelf niet beter, de dots bij m'n tele zaten ook niet zoals ik bedoeld had :seriousf: en bij m'n PRS ben ik ook door de stain geschuurd op een klein plekje. En daar baal ik dan oprecht van en deel dat met de medeforummers.

Conclusie, niet mokken gewoon doorbouwen, waardering komt vanzelf!

Mattia
12 november 2007, 07:51
Nouja, iedereen is vrij om vanalles te zeggen, maar een beetje beschaafdheid en subtiliteit (wellicht niet waar de Nederlander bekend om staat, maar toch...) zijn toch ook op z'n plaats, evenals de nodige 'humility'; een 'appeal to authority' ("ik heb al X jaar ervaring") is niet een nuttige manier om op (al dan niet gefundeerde) kritiek te reageren.

Ik bedoel, ik begrijp best dat een opmerking a la 'ik zou er geen 100 euro voor geven' verkeerd valt, vanwege de manier waarop het overkomt. Misschien grappig bedoeld, maar het komt toch hard aan.

Ik post hier omdat ik het leuk vind om feedback te krijgen, en ja, kritiek hoort er ook bij - mits het constructieve, nuttige kritiek is waar iemand iets wijzer van wordt, die je aanspoort om beter werk te doen. Forums houden me scherp, wakkeren een beetje competitiegevoel aan, sporen me aan om het meeste uit mezelf te halen. Als een gitaar totaal niet iemands smaak is, prima. Zeg het dan op een leuke manier.

no 1 hops
12 november 2007, 08:17
wouter, gewoon je niks aantrekken van wat men zegt.
in de galama topic worden ook opmerkingen gemaakt van geweldig tot kan mij niet bekoren, zo vind ik de modellen van heins nou weer niet alles.

je ontkomt daar niet aan, de ene spendeert uren aan details waarin een ander al een hele gitaar af heeft.
is de ene dan beter dan de ander?
nee, maar elk heeft zijn eigen grens waarbij het af is of niet.
en ik moet zeggen hier komen soms mooie creaties voorbij waar ik mijn petje voor afneem, juist omdat daar velen zijn die het voor de eerste keer doen, juist omdat het anderen aanmoedigt om zelf de handen uit de mouwen te steken zoals onze jonge hugo, en jonge 'hond' valjoos die soms wat ongeduldig is ;-)

ik heb veel plezier van goedkope gitaren, waar anderen niet mee gezien durven worden omdat er geen bekent 'merk' op staat.
maar dat is niet erg, zolang ik op mijn gitaar en met mijn gepruts maar plezier beleef, waterloo en victorie.
dus doorgaan 'potjandorie!'

Kim Wilson
12 november 2007, 08:24
Daar komt nog bij dat de opmerking van Grayfink was. Ik vind Grayfink een superkerel met een goed gevoel voor humor, en hij maakte een grapje (toch, Hans?). Daar moet je niet zo zwaar aan tillen. Het is een forum, iedereen kan zijn ongenuanceerde commentaar spuien. Als je daar niet tegen kunt, tja...

Ik ben bij sommige zelfbouwgitaren ook wel blij dat het niet mijn gitaar is, maar ik zeg dat (meestal) niet. Grayfink maakt er een grapje van, en die valt verkeerd. Jammer. Ga er maar vanuit dat Grayfink wel respect heeft voor je bouwkunsten, het is alleen niet zijn smaak. Kan toch? :)

rinaldo
12 november 2007, 17:54
velen hebben mond genoeg om anders werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken. ;)

maar ik ben het wel eens dat je niet te zwaar moet tillen aan de kritiek die je op dit forum krijgt, daar kun je aleen maar van leren, en ik moet zeggen dat de toon die jij in je post legt ook een beetje uitlokken dat mensen hoge kwaliteit van jou verwachten.

er is maar een manier om de mensen hier de mond te snoeren, maak er gewoon een prachtige gitaar van waar iedereen stil van wordt.

G.G.
12 november 2007, 18:18
Hier zitten een hoop zelfbouwers, en die zijn kritisch, heel kritisch en zien dingen die een ander misschien niet ziet.

Ik heb veel projecten van Wouter gezien, die ik werkelijk afschuwelijk vond. Dit is het eerste, waarvan ik kan zeggen dat ik hem wel mooi vond worden (ik hou niet van LP's, ik zou er nooit eentje kopen en als ik hem gratis kreeg, zou ik hem waarschijnlijk strippen en de elementen in een strat proppen).

Neemt niet weg dat ik dit eindelijk een leuk projectje begon te vinden. Dat er dan gevraagd wordt of de toets wel een radius heeft, omdat die niet te zien is.... vind ik niet meer dan logisch.

Maak dan gewoon ff een fotootje vanaf de body langs de hals, dan is het voor iedereen duidelijk dat je er een mooie radius in gemaakt hebt.

op een forum met 1000 leden heb je 1000 verschillende voorkeuren, en een groot deel zal je gitaar niet heel erg interessant vinden. Ik heb ook de nodige kritiek gehad op een PRS met Floyd Rose, 23 frets (ja, ik speel in Eb) en een beukenhouten hals, of op het gerelic van een strat die ik net af had.

Lekker belangrijk. Ik vermaak me met het bouwen, ben zelf tevreden met wat het geworden is .... en wat de rest van de wereld daarvan vind ..... f#ck it!

Blijf gewoon lekker eigenwijs doorbouwen en posten. En als jij de body plat wilt laten, laat hem lekker plat. Dat ik dat anders gedaan zou hebben: "F#ck it".

Ik wil je wel 1 ding meegeven, en dat is vaker gezegd: "Neem lekker de tijd" (ook voor je foto's, want dat is wat wij zien, en als het lijkt dat er bijv. geen radius is, dan zal iemand dat opmerken en die zal daarover een vraag stellen)

BTW: ik kan me niet herinneren dat ik hier echt nare opmerkingen gezien hebt (op een grapje over €100 na).

AvU
12 november 2007, 19:11
Ik sluit me aan bij G.G.
De gitaar bouw je voor jezelf, tenzij je ze wilt verkopen.
En net zoals de meeste discussie leidt deze ook weer naar "smaak". De ene vind je gitaar wel mooi (zoals ik ;) ) en de andere niet.

Blijf lekker posten, en kritiek zul in je hele leven krijgen ;)

oknarb180
13 november 2007, 01:00
Morrie,

Weetje, het zijn vaak dezelfde mensen die overal op reageren, altijd alles beter weten en je vertellen wat je beter had kunnen doen (om even bij rinaldo in te haken!!!).
Je zit op en Forum, daar worden div zaken besproken, dicussies gevoerd, adviezen gevraagd en gegeven, meningen gegeven, etc.
Probeer er niet te veel aandacht aan te schenken, positieve kritiek, negatieve kritiek, het hoort er nu eenmaal bij. Laat de geďnteresseerden gewoon zien wat je kunt of wat je hebt gemaakt, die waarderen het echt wel!!!
Een (negatieve) mening geven is nu eenmaal makkelijk.

Chin up!!!

Branko

Orgasmocaster
13 november 2007, 16:14
Wat een gezeur! Je zet je project toch op een forum om feedback te krijgen? en als iemand het resultaat minder mooi vindt - tough luck!
Daar moet je als bouwer toch ook boven staan? jij staat tenminste op het podium met een unieke zelfgemaakte gitaar.. geen 13 in een dozijn lp of strat.

ik denk dat de forum leden hier best wel veel respect hebben voor de 'echte' zelfbouwers. en daarmee bedoel ik niet de 'assembleerders' zoals mijzelf.
een hele gitaar bouwen is natuurlijk een hele kunst en niet te vergelijken met het aandraaien van aan paar schroefjes. (bwvs)

ik heb wel gemerkt dat als ik een van mijn 'creaties' van high quality exotic onderdelen post, dan krijg ik 3 reacties ofzo, terwijl een topic van iemand die een nieuwe sticker op zn affinity strat wil plakken 6 paginas vol krijgt. en dat kan me ook helemaal geen fuck schelen. nu moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk niet de tijd heb/neem om anderen te complimenteren op hun projectjes ook al volg ik ze wel, dus verwacht ik ook niet veel commentaar terug.

ps, ik vind je laaste LP erg mooi en je beste creatie so far.

orreltak
13 november 2007, 18:30
tja heb ook je zelfbouwproces even bekeken en als er nou 1(!) negatieve beoordeling tussen zit....so what!
en ik vind het op zich nog wel meevallen hoe negatief forumleden uitvallen op zelfbouwprojecten.
eerder intresse,veel lof en respect.

oke je krijgt af en toe te horen dat het niet hun smaak is.
maar over smaak valt niet te twisten en je bouwt dat ding toch voor je zelf.

so keep your panties on

G.G.
13 november 2007, 18:48
Op zich wel een leuke discussie, dit.

Ik raad Wouter J aan naar de DGBM 2008 te komen, en zijn LP mee te nemen. Dan zal je zien dat het echt niet allemaal negatief is.

Wat ik zelf wel merk, is dat je eigen creatie een soort "kindje" van je wordt. Je bent er zelf trots op en vind het geweldig. Een ander ziet alleen foto's en bepaald zijn beeld daarop. Die persoon zal nooit de beleving met het instrument hebben die je zelf hebt.

Wees gewoon blij met wat je gemaakt heb. Speel er met plezier en gepaste trots op (je behoort tot die kleine redelijk exclussieve, groep die kan zeggen dat hij op een uniek, zelfgebouwd instrument speelt.

Vaak als iemand mijn roze relic in zijn handen heeft hoor ik "wow... cool....." en dat doet me goed. Geniet daarvan.

Als iemand zegt: "dat zou ik nou nooit zo gedaan hebben, maar zo...." dan stop ik dat in mijn denkbeeldige "gitaarbouw rugzakje" en neem ik die tip/kritiek mee. Daar zou ik in de toekomst iets mee kunnen doen (of niet, maar het zit in mijn geheugen).

Ook ik heb in het verleden kritiek (goedbedoeld) gegeven op jouw stratbody, met daarop een telehals geschroefde, uitgerust met TOM brug projectjes. Ook ik heb eerlijk gezegd dat ik ze te gehaast, te bijelkaar geraapt, en niet mooi vond. Blijkbaar heb je onbewust toch iets van dergelijke adviezen/kritiek/afzeikpractijken (is maar net hoe de lezer het leest) opgepikt, want nu staat er een mooie LP.

Ook nu weer zijn er mensen, en ook ik, die zeggen dat ze dingen anders zouden doen, dingen anders mooier zouden vinden etc....
Stop dat in "je rugzak" kritiek en adviezen zijn kadootjes...

Ik denk ook dat je kritiek, van iedereen die hier een gitaar echt helemaal zelf gebouw heeft (dus niet een hals aan een body schroeven en elementjes solderen, maar ECHT bouwen) gewoon moet accepteren. Die mensen weten zelf, en hebben het zelf echt ondervonden, dat het een behoorlijke opgaven is om helemaal zelf een gitaar te bouwen. Die hebben sowieso respect voor IEDER bouwproject, incl. het simpele assemblage. Die zijn echt niet uit op afzeikerij etc.....

Kritiek is wat je er zelf mee doet. Ik ontvang het van harte.... Doe dat aub ook, het maakt het zo veel simpeler.

Kijk ook eens naar het aantal posts in dit topic. Het leeft hier onder ons. Kijk ook eens naar de lengte en formulering van de meeste posts. Mensen nemen er de tijd voor, dus er is wel degelijk echte interesse.

rinaldo
13 november 2007, 19:50
helemaal mee eens G.G., ik kan me het euforische gevoel nog heel goed herinneren toen ik mijn lacewood tele eindelijk af had, en vol trots de fotos op het forum plaatste.

ik dacht dat ik de mooiste gitaar ooit had gebouwd :D het viel me toen ook een beetje rauw op m,n dak dat ik opmerkingen hoorde als, vind het net een salami,

of, wel mooi gebouwd maar lijkt een beetje op de slappe huid van een oude vrouw.

het zet je weer met beide benen op de grond, natuurlijk had ik niet de mooiste gitaar ooit gebouwd, maar in mijn ogen was er geen mooiere, het word iets persoonlijks omdat je er zo lang mee bezig bent geweest, en dan wil je zulke dingen eigenlijk niet horen.

maar daardoor ga je wel met andere ogen naar je gitaar kijken, en nu na een jaar ofzo, zie ik heel goed dat het geen perfecte gitaar is, maar ik ben er nog steeds heel trots op, en heb geleerd van de kritieken, maar ik blijf wel proberen om toch gitaren te bouwen die iets aparts hebben, zie m,n tweede brouwsel.

en juist daardoor krijg je ook gauwer kritiek, omdat het niet standaard is.

en dat is met jou ook een beetje zo, je bouwt geen standaart gitaren, maar eigenwijze modellen, met aparte houtsoorten en dat juich ik aleen maar toe,
je zou alleen moeten proberen iets secuurder te bouwen, voor iemand die steeds roept dat hij al negen jaar ervaring heeft bij knooren. komt het een beetje slordig over dat z,n boortje losschiet, of dat hij zijn gaatjes vult met gupa.

iedere bouwer weet dat gupa niet mee kleurt met stainen :confused:

maar verder vind ik je tegendraadse stijl wel oke, en ik weet zeker dat je net zo trots bent op jou gitaren als ik op de mijne.

amen.

G.G.
13 november 2007, 19:58
Precies. Iedere bouwer moet genieten van zijn eigen creaties. Of je dat doet met 1000 foto´s van ieder stapje, zoals ik, of eerst heel voorzichtig eerst stiekum bouwen en daarna posten, of helemaal niet posten en geen kritiek, en ook geen lof ontvangen maakt niet uit.

Wat je zelf fijn vind. Wil je patsen met je project, dan kan er ook kritiek komen. Dat hoort erbij. Leuk toch, je maakt in ieder geval wat los, mensen nemen een voorbeeld aan je en leren van jouw project. Dat is de hele fun van het bouwen, en het delen op een forum zoals dit.

Gitaarbouwen is fun.

Hulde aan alle zelfbouwers, assembleerders, modders en zelfprutsers.

´All the freaky people make the beauty of the world`

Blijf vooral een eigenwijze kwast en doe lekker je ding.

Edit. Eigenwijze kwasten heb je in twee vormen. Yammerdrammer achtige en WouterJ achtige. Nou dan 100x liever een WouterJ achtige eigenwijze kwast.

hugo123
13 november 2007, 21:48
juist omdat het anderen aanmoedigt om zelf de handen uit de mouwen te steken zoals onze jonge hugo, en jonge 'hond' valjoos die soms wat ongeduldig is ;-)

Die gaat in m'n sig


hugo

AvU
13 november 2007, 21:51
OFTOPIC: Goed nummer van Michael Franti :listen: !!

G.G.
13 november 2007, 21:53
OFTOPIC: Goed nummer van Michael Franti :listen: !!

Yep, vroeger in een kroeg gewerkt, en voor mijjn diest werd het altijd ff voor mij gedraaid, terwijl ik nog aan de koffie zat.

hadv
13 november 2007, 22:48
Hulde aan alle zelfbouwers, assembleerders, modders en zelfprutsers.

´All the freaky people make the beauty of the world`

Blijf vooral een eigenwijze kwast en doe lekker je ding.


iemand was mij voor, ik sluit mij hierbij volledig aan.
klooi zelf ook van alles (vooral electronica) en ik weet hoe pijnlijk veel moeite ik met het edele handwerk heb. voor mij is iedereen die een keurig stukje werk aflevert een held. ik hoef het niet mooi te vinden, maar kan wel zien, en dus waarderen, hoeveel energie het heeft gekost.
ik vind overigens een opmerking als 'zou er geen 100 euro voor geven' getuigen van een slechte smaak voor humor
het enige juiste antwoord daarop is: "en het leuke is dat er helemaal niemand is die ook maar enige waarde aan die opmerking wenst te hechten" (of gewoon zwijgen)

jimihattricks
14 november 2007, 15:19
...ik dacht dat ik de mooiste gitaar ooit had gebouwd :D het viel me toen ook een beetje rauw op m,n dak dat ik opmerkingen hoorde als, vind het net een salami...

lol, dat vat t wel zo'n beetje samen :D

CrudeSapphire
14 november 2007, 18:04
Als je een gitaar mod,
dan is het tog je eigen stijl zeker?

Niet die van iemand anders ;)