PDA

View Full Version : aanpassen stratocaster



TimmU
11 november 2007, 22:58
Ik heb mijn stratje nu al bijna 5 jaar, en het is m'n main axe. speelt heerlijk, mooi geluid, maar er mist iets. een humbucker. nu is het zo dat ik m'n achterste en m'n voorste element erg veel gebruik, het middelste maakt me weinig uit eigenlijk.Kan ik er een S-H-S van maken? c.q. , zijn daarvoor ook gewoon witte 3laags slagplaten te koop? ik ben niet zo héél handig met gereedschap, en ik heb geen zin om iets te vernaggelen. het gaat om een Fender USA Stratocaster Corona Series. moet er nog wat uit de body gehakt worden, of zit er een 'kommetje ' in ? Ik heb eigenlijk nog nooit m'n slagplaat eraf gehaald namelijk. Heeft iemand nog tips voor elementen ?ik wil geen EMG's ,die vind ik niet zo super klinken.

Alvast bedankt,
TimmU

STW
11 november 2007, 23:13
volgens mij wordt dat hakken in je body.. tenzij je een humbucker in single-coil-formaat neemt
ik heb ook nog nooit een s-h-s-slagplaat gezien trouwens

Luke-wannabe
11 november 2007, 23:17
Hij bedoeld HsH denk ik.

Xufar
11 november 2007, 23:32
Hij bedoeld HsH denk ik.

Nee hij bedoeld shs, als in, dat hij de buitenste elementen veel gebruikt en goed vind klinken. En omdat hij het middelste element niet/weinig gebruikt hij daar een humbucker in wil zetten.

Haal je slagplaat er eerst eens af, dan weet je of je moet frezen. Als je dat niet wilt (zoals je al aangaf) kun je gaan kijken naar humbuckers in single-formaat? Die slagplaat kun je zelf makkelijk fixen.

faasie
11 november 2007, 23:34
S-H-S, middle wordt niet veel gebruikt begrijp ik uit het verhaal.
Ik zou gaan voor een humbucker in single coil formaat.

Luke-wannabe
11 november 2007, 23:49
Waarom zou je er een andere pu in zetten als je het tog niet gebruikt..?

hendrix_appendix
11 november 2007, 23:54
Die plek kan die gebruiken voor een humbucker voor ff wat afwisseling van de twee buitenste pickups die die het meest gebruikt.

Rinze
11 november 2007, 23:58
Waarom zou je er een andere pu in zetten als je het tog niet gebruikt..?

Leer toch lezen, jongen! :satisfie:

EDIT: voor de duidelijkheid: zie post 1 van dit topic...

Luke-wannabe
12 november 2007, 00:00
Nou ja amper gebruikt dan.. Nou ja fok ut.

Orpheo
12 november 2007, 00:04
ik snap de TS wel. als je het middenelement nauwelijks gebruikt, en je wilt er toch een hum bij, kan je gewoon daar in 't midden die hum zetten. ik zou wel de JB erin zetten (of soortgelijk), dan heb je het effect van een stevige hum in de brug, maar dan in 't midden :) met een coiltap erin, kan je zelfs je normale, 'klassieke' tussenstandjes hebben.

TimmU
12 november 2007, 00:14
Ik weet dat het niet vaak voorkomt, maar het zou wel ideaal zijn. Soms heb ik, voor m'n gevoel, net die andere sound nodig. een humbuckersound. heb wel een plankje met alleen maar humbuckers,maar daar mis ik nou net weer een single coil. vandaar dat het de ideale oplossing is voor mij.ook qua uiterlijk , het schuinstaande brugelement vind ik er vet uitzien, dat wil ik dus ook behouden. ik weet dat SeymourDouncan een aantal hums heeft op singlecoil formaat , iemand ervaring? Qua gewone humbuckers, ik ben op zoek naar een splitbare humbucker, is het makkelijk om in te bouwen? Ik zal dinsdag is m'n slagplaat eraf gooien, en wat foto's maken...

@luke-wannabe : ik gebruik het middelste element nu bijna niet, of in standje 2/4 ,omdat ik het geen hele lekkere sound vind. Ik wil nu zorgen dat ik een nog grote afwisseling kan krijgen met 1 gitaar, door op die plek een humbucker te zetten! :cooler:

Orpheo
12 november 2007, 00:21
ik dacht trouwens dat de meeste USA's een swimmingpool rout hadden, en dus past die hum er zo in. de slagplaat inzagen kan zelfs een kind van 8 die met een figuurzaag kan spelen.

een coilsplit is waanzinnig eenvoudig te solderen. je soldeert gewoon de 2 aangegeven draadjes aan elkaar (bij seymour duncan is dat geloof ik rood en wit), die aan de switch, je gooit een einde naar aarde en klaar

zoals hier te zien is http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=1hum_1vol_1tone_split

echt eitje. desnoods onder een push pull onder een tonepot. maar wat IK zou doen, is mastervolume, mastertone, en op de plaats van de 2e tonepot, de splitschakelaar zetten. ben je gewoon lekker allround en veelzijdig. kan je de dikke humbuckertone hebben, maar ook de 'quacky' tussenstandjes.

als je echt een HUMBUCKER wilt, zou ik niet kijken naar de singlecoil sized humbuckers. ze zijn vooral leuk als extreem hotte en krachtige singlecoils, maar een echte HUMBUCKER is het niet.

TimmU
12 november 2007, 00:24
Orpheo, de 2de tonepot gebruik ik juist heeel veel .daar zou ik dan evt. wel een push/pull pot van kunnen maken, of wat dacht je van gewoon een klein schakelaartje daar in de buurt?

Orpheo
12 november 2007, 00:33
Orpheo, de 2de tonepot gebruik ik juist heeel veel .daar zou ik dan evt. wel een push/pull pot van kunnen maken, of wat dacht je van gewoon een klein schakelaartje daar in de buurt?

vaak is het heel krap qua ruimte. het KAN wel, maar ik zou 't zelf niet doen.

wat je wel/ook kan doen, is een concentrische pot nemen (heb ik nog wel die je mag overnemen als je wilt, inclusief de knopjes). dat zijn 2 pots op elkaar gestapeld eigenlijk, met ieder aparte bediening, alleen dan heb je maar de plaats van 1 pot nodig, ipv 2. kan je je slagplaatje zo 'puur' mogelijk houden, en is zagen zo min mogelijk nodig en behoud je de look van je gitaar zo veel mogelijk :)

Rinze
12 november 2007, 06:50
Een humbucker in middenpositie zal je trouwens niet helemaal het strakke geluid geven van de brugpositie, ik zeg het maar even om teleurstelling te voorkomen, mocht je dat in gedachten hebben.

grayfink
12 november 2007, 07:23
Ik vind het ook een rare combinatie. Ik zou gewoon H-S-S doen met de humbucker splitsbaar. Is dat geen plan?

Rinze
12 november 2007, 07:25
Ik vind het ook een rare combinatie. Ik zou gewoon H-S-S doen met de humbucker splitsbaar. Is dat geen plan?

Misschien moet je het even uitproberen op je Variax.

rooie richie
12 november 2007, 07:27
Ik heb het wel eens zo gedaan met één van mijn gitaren. Was ook een strat model. Slagplaat moet je zelf dat gat aanpassen en ja, je moet een stuk verder frezen in je body. Eers had ik die hummbucker zonder dat houdertje gemonteerd, maar dat vond ik er niet mooi uitzien. Heb ik zo'n houdertje helemaal plat geschuurt en erop gemonteerd. Het geluid? Niet wat ik ervan verwacht had. Nu heb ik een mooie body laten maken, met alleen twee hummbuckers. Beide van Seymour Duncan. Nu is dus mijn body zo massief mogelijk en klinkt boven mijn verwachting....

Kim Wilson
12 november 2007, 08:30
Ik vind het ook een rare combinatie. Ik zou gewoon H-S-S doen met de humbucker splitsbaar. Is dat geen plan?
Hier zat ik ook aan te denken. Een Hotrail o.i.d. in de brug, hoef je niks te frezen en heb je toch je dikke sound. Ik weet namelijk niet wat een HB in de midpositie doet. In de brug klinken ze iig een stuk strakker.

Rinze
12 november 2007, 08:51
Maar hij zegt toch dat ie tevreden is met de brug- en halspup? Hij moet gewoon een gitaar erbij kopen.

Kim Wilson
12 november 2007, 08:53
Jawel, maar als je een hotrail splitbaar maakt, kun je ook je originele sound behouden.

En gitaren erbij is natuurlijk altijd goed! :cheerup:

TimmU
12 november 2007, 08:55
Jawel, maar als je een hotrail splitbaar maakt, kun je ook je originele sound behouden.

En gitaren erbij is natuurlijk altijd goed! :cheerup:
ik heb al zat gitaren..!

edit: Ik lieg , men heeft nooit genoeg gitaren. Ik gebruik mijn strat heel veel,daarom wil zo'n soort oplossing!

Rinze
12 november 2007, 09:35
Jawel, maar als je een hotrail splitbaar maakt, kun je ook je originele sound behouden.


Klinkt niet hetzelfde als een echte single coil...

Kim Wilson
12 november 2007, 10:01
Een standaard echte singlecoil in een Strat klinkt toch voor geen meter. :D

dr.distortion
12 november 2007, 10:04
Een standaard echte singlecoil in een Strat klinkt toch voor geen meter. :D

Ik heb sinds zaterdag een GFS lil killer in de brug. Jawel...zo'n humbucker in sc formaat bevalt me heeeel erg :D

jerome
12 november 2007, 11:14
Orpheo, de 2de tonepot gebruik ik juist heeel veel .daar zou ik dan evt. wel een push/pull pot van kunnen maken, of wat dacht je van gewoon een klein schakelaartje daar in de buurt?

Ik heb in 1 van m'n Strats 2 kleine schakelaartjes ingebouwd.
De 1e zit tussen de bovenste pots en de 5-standenschakelaar (hij zit op de foto precies onder de tremelostang, dus een beetje moeilijk te zien...)
Het is een hele fijne plek; goed bereikbaar onder het spelen en toch geen last dat je hem per ongeluk schakelt.
De 2e zit tussen de onderste 2 pots. Deze is iets moeilijker bereikbaar onder het spelen.
Om een humbucker single coil en/of paralell te schakelen heb je maar 1 schakelaar nodig en dan zou ik die op de plek van de 1e plaatsen.
Als je helemaal geen schakelaar wil in bouwen kan je ook 1 van de 2 tonepotmeters "opofferen" en hiervoor gebruiken.
Ik heb in mijn andere Strat een schakeling waarbij je met behulp van een potmeter het humbucker-element traploos van humbucker naar single coil schakelt. Werkt erg goed!
Als je interesse hebt kan ik het schema ervan opzoeken
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00010.jpg

TimmU
12 november 2007, 18:50
hartstikke bedankt voor alle input mensen! Ik ga even rustig kijken wat de beste oplossing is .@ Orpheo , als het de jouwe wordt komt er een PM jouw kant op . Best leuk eigenlijk, zoveel mogelijkheden, zoveel leuke kleine dingetjes voor m'n strat. voel me weer net een kind die vooruitzicht heeft op een dagje Smaland !

TimmU
14 november 2007, 13:54
hmm , ik schroef hem net open :

hals element : humbucker ruimte
Brug element : humbucker ruimte
midden element : SINGLE COIL RUIMTE .

AAARGGGHHH

Ik denk dat het dan toch een S-S-H config moet gaan worden. iemand suggesties voor een mooi blokje?

Orpheo
14 november 2007, 14:13
superdistortion, air norton, bareknuckle warpig, bareknuckle nailbomb, rio grande muy grande, rio grande BBQ...

Orpheo
14 november 2007, 14:14
vooral de rio grande muy grande trouwens. als je dat ding spllit, heb je namelijk een echte singlecoil :)

gerritje tralalalala
14 november 2007, 20:02
hmm , ik schroef hem net open :

hals element : humbucker ruimte
Brug element : humbucker ruimte
midden element : SINGLE COIL RUIMTE .

AAARGGGHHH

Ik denk dat het dan toch een S-S-H config moet gaan worden. iemand suggesties voor een mooi blokje?

in zo'n geval is tog juist een sc in hb formaat ideaal,
als daar geen ruimte voor is.

ik zou niet me brugpup gaan wisselen als ik tevreden ben met de sound.

Saf
14 november 2007, 20:18
hij bedoeld neck pu toch S-S-H? ziet er denk ik ook vreemd uit. Hij wi lde look van zijn schuin geplaatst sigle coil in de brug bewaren en vind de sound van zijn brug en neck pu geweldig.

Ik zou dan idd ook zeker gezien de fresing in de body voor een humbucker in single coil formaat gaan. Volgens mij is het hem er voor het meest om te doen om zijn gitaar veelzijdiger te maken door zijn nauwelijks gebruikte midden pu op te offeren voor een element met humbucker sound.