PDA

View Full Version : Welke gitaar?



MattellicA
11 november 2007, 21:21
Hoi, ik ben nu 2 maand bezig met gitaarspelen op een akoustische western :noob: . Ik ben van plan om tege de zomervak. 2008 een elektrische gitaar te kopen. Als gitaar had ik gedacht aan een Fender Standard Strat HSS Rosewood Brownsunburst. Als versterker een cube 30X. Ik zou vooral Metallica :rockon: , ACDC ed spelen. Maar ook is iets rustiger... is deze gitaar daar geschikt voor of is er een ander alternatief?

Budget voor gitaar 500euro mag iets meer of minder zijn...

Tho
11 november 2007, 21:25
als ik het zo hoor kan je beter voor een Epiphone Les Paul gaan.. Een strat klinkt nogal 'liefjes' namelijk

iwamoto
11 november 2007, 21:25
tja, testen he, kom je er zo achter

Bram+
11 november 2007, 21:29
als ik het zo hoor kan je beter voor een Epiphone Les Paul gaan.. Een strat klinkt nogal 'liefjes' namelijk
Ik vraag me af of een HSS strat wel zo 'liefjes' is. Kun je voor hard rock/metal net zo goed mee uit de voeten als een Les Paul. Waarom eigenlijk een Epiphone Les Paul? Dat is toch je reinste duurkoop voor matige zooi.. Voor 500 euro kun je heus wel iets beters kopen, bijvoorbeeld tweedehands.

Zomer 2008 is gelukkig nog een tijdje weg, kun je je als een gek inlezen.

MattellicA
11 november 2007, 23:26
Zijn er grote verschillen in bespeelbaarheid tussen LP, Strat en SG?? Voor een "niet zo gevorderde gitarist"??

Bram+
11 november 2007, 23:35
Of de een beter bespeelbaar is dan de ander, is echt iets subjectiefs. De ene kan beter met een stratachtige uit de voeten en de andere beter met een Les Paul. Wat ik wel denk, is dat gitaristen vaak naar hun gitaar toegroeien en dat ze daarom 'moeite' met andere gitaren hebben. Wat ook zo is, is dat als je verder kijkt dan de 'klassiekers', dat je ook gitaren kan ontdekken die qua bespeelbaarheid misschien wel echt veel beter zijn. Staar je in je zoektocht niet blind op de Fenders en Gibsons.

Rormo
12 november 2007, 11:09
Voor de stijl die je beschrijft zou ik zeker niet voor een Fender gaan. Ook al kun je met zo'n humbucker in de brug nog aardig scheuren, halen ze het toch niet bij de wat meer high gain gitaren. Bovendien zijn Fenders naar mijn mening wat trager over het fretboard dan bijvoorbeeld een LP en daarmee dus minder geschikt voor snelle solos a la metallica.

Je zou voor een Epiphone Les Paul kunnen kijken. Je zou ook nog 200 euro meer kunnen sparen en een 2e hands Gibson Les Paul kunnen kopen.
Maar je moet zeker ook kijken naar Ibanez en Jackson, die maken ook gitaartjes die erg geschikt zijn voo rhet wat ruigere werk. En daar heb je in het 500 euro segment al hele leuke gitaren die echt wel wat kunnen.

LP_CL
12 november 2007, 11:30
ga zeker eens kijken bij Jackson. Die maken ook heel leuke gitaartjes rond de 500€
Anders zou een SG niet mis zijn denk ik. HSS strat is inderdaad ook een goede keuze, maar ik vind het vergelijkbaar met een 2pk met een porsche motor. Laat een strat een strat zijn (SSS): helder sparkelend, eerder een 'rustige muziek-gitaar'
Speel metal en hardrock op een gitaar die ervoor gemaakt is. Ga voor een HH of HSH config gitaar, met goede sustain en vlotte bespeelbaarheid.

TimmU
12 november 2007, 11:34
Voor de stijl die je beschrijft zou ik zeker niet voor een Fender gaan. Ook al kun je met zo'n humbucker in de brug nog aardig scheuren, halen ze het toch niet bij de wat meer high gain gitaren. Bovendien zijn Fenders naar mijn mening wat trager over het fretboard dan bijvoorbeeld een LP en daarmee dus minder geschikt voor snelle solos a la metallica.

Je zou voor een Epiphone Les Paul kunnen kijken. Je zou ook nog 200 euro meer kunnen sparen en een 2e hands Gibson Les Paul kunnen kopen.
Maar je moet zeker ook kijken naar Ibanez en Jackson, die maken ook gitaartjes die erg geschikt zijn voo rhet wat ruigere werk. En daar heb je in het 500 euro segment al hele leuke gitaren die echt wel wat kunnen.
zeker weten dat je flink kan gooien met noten op een strat. je moet hem alleen leren bespelen, en je moet hem leren schreeuwen als een leeuw.dat is de truuk!

Luke-wannabe
12 november 2007, 11:39
ga zeker eens kijken bij Jackson. Die maken ook heel leuke gitaartjes rond de 500€
Anders zou een SG niet mis zijn denk ik. HSS strat is inderdaad ook een goede keuze, maar ik vind het vergelijkbaar met een 2pk met een porsche motor. Laat een strat een strat zijn (SSS): helder sparkelend, eerder een 'rustige muziek-gitaar'
Speel metal en hardrock op een gitaar die ervoor gemaakt is. Ga voor een HH of HSH config gitaar, met goede sustain en vlotte bespeelbaarheid.
Hardrock gaat prima op een strat hoor!

almarvk
12 november 2007, 11:41
Hardrock gaat idd prima, maar voor metal of iets dergelijks zou ik ook idd naar humbuckers gaan kijken.

iwamoto
12 november 2007, 11:44
gewoon een leuke ibanez kopen!

Kim Wilson
12 november 2007, 11:46
Voor metal is een Strat idd niet direct de meest voor de hand liggende gitaar. Maar dat heeft niks met de snelheid van de hals te maken, maar met het geluid. Een Strathals lijkt me toch wel behoorlijk eenvoudiger voor snelle licks dan die van een Les Paul.

Luke-wannabe
12 november 2007, 11:50
Hardrock gaat idd prima, maar voor metal of iets dergelijks zou ik ook idd naar humbuckers gaan kijken.
Agreed. (+10)

MattellicA
12 november 2007, 13:33
Zijn deze gitaren goed van kwaliteit? Voor die prijs dan..
Epiphone Les Paul Standard Plus (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb00000000000000000S4qoSP_?Ca talogVideo=&ProductUUID=AjfVqHzl3eYAAAESxGR_Z_G5&CatalogCategoryID=uebVqHzleRoAAAEVSxpWf70R&JumpTo=OfferList)
Fame The Paul IV (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb00000000000000000S4qoSP_?Ca talogVideo=&ProductUUID=1t3VqHzl6xMAAAES4Ch_Z_G5&CatalogCategoryID=uebVqHzleRoAAAEVSxpWf70R&JumpTo=OfferList)
Ibanez SZ320MH (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb00000000000000000S4qoSP_?Ca talogVideo=&ProductUUID=whrVqHzlYPcAAAESSq5_Z_G8&CatalogCategoryID=4zfVqHzlSHgAAAEVdhxWf70R&JumpTo=OfferList)
Ibanez SAS 32 FM (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb00000000000000000S4qoSP_?Ca talogVideo=&ProductUUID=ldjVqHzlmtcAAAEVFV1KK28L&CatalogCategoryID=4zfVqHzlSHgAAAEVdhxWf70R&JumpTo=OfferList)
ESP LTD KH-202 (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0004969-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)
ESP LTD KH-203 (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0004973-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList) :blast:

voorkeur gaat uit naar SAS 32 en de ESP ltd kh203

LP_CL
12 november 2007, 13:48
Ik zou voor de Fame gaan. Ze schijnen prijs/kwaliteit enorm goed te zijn.

JeeBee
12 november 2007, 14:09
Zijn deze gitaren goed van kwaliteit? Voor die prijs dan..
Epiphone Les Paul Standard Plus (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb00000000000000000S4qoSP_?Ca talogVideo=&ProductUUID=AjfVqHzl3eYAAAESxGR_Z_G5&CatalogCategoryID=uebVqHzleRoAAAEVSxpWf70R&JumpTo=OfferList)
Fame The Paul IV (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb00000000000000000S4qoSP_?Ca talogVideo=&ProductUUID=1t3VqHzl6xMAAAES4Ch_Z_G5&CatalogCategoryID=uebVqHzleRoAAAEVSxpWf70R&JumpTo=OfferList)
Ibanez SZ320MH (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb00000000000000000S4qoSP_?Ca talogVideo=&ProductUUID=whrVqHzlYPcAAAESSq5_Z_G8&CatalogCategoryID=4zfVqHzlSHgAAAEVdhxWf70R&JumpTo=OfferList)
Ibanez SAS 32 FM (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb00000000000000000S4qoSP_?Ca talogVideo=&ProductUUID=ldjVqHzlmtcAAAEVFV1KK28L&CatalogCategoryID=4zfVqHzlSHgAAAEVdhxWf70R&JumpTo=OfferList)
ESP LTD KH-202 (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0004969-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)
ESP LTD KH-203 (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0004973-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList) :blast:

voorkeur gaat uit naar SAS 32 en de ESP ltd kh203

Ik weet niet of het toeval is, maar je linkt naar die Duitse Musicstore. Ben er net vorige maand zelf nog geweest in Keulen. Ze hebben een mega aanbod aan gitaren (in alle prijsklassen) en ook de door jou genoemde gitaren. Ik raad je aan daar eens een dagje naar toe te gaan om jouw favorieten achter elkaar uit te proberen. Mooi plaatje is toch vaak heel iets anders dan dat je het instrument voelt en hoort.

(Tip neem dan cash geld mee, dan kun je onderhandelen over de prijs; een bankkaart heeft in buitenland vaak een lagere limiet dan in eigen land. Uiteraard kun je er ook op afbetaling kopen)

MattellicA
12 november 2007, 14:42
Dat kan ik idd ook doen, maar het is nog een hele tijd tot de zomer he. Heeft er nog iemand ervaringen met een van deze gitaren?

Jellyfish00
12 november 2007, 17:31
pff iedereen met die les pauls.. je wordt er niet goed van :nervous:

Maja als je lekker wilt scheuren kan je dat doen met een strat, maar het is natuurlijk beter met een lekkere vette humbucker enzo. Maar dit is natuurlijk subjectief,het is wat jij lekker vind. Gewoon effies proberen.

en btw.. waarom ben je met western-gitaar begonnen als je metallica-freak bent ..

jelly ;)

MattellicA
12 november 2007, 17:56
Om rustig wat te leren spelen, zonder veel geld uit te geven. En stel dat ik het niet leuk vond...

MAAR IK VIND HET DUS WEL LEUK :dance:

robby-C.rock
12 november 2007, 18:05
heb zelf een cube 60, maar verschilt niet zoveel van cube 30.

cube's zijn erg goede versterkers, erg uitgebreid, mooi om mee te experimenteren.

ik zou zelf op voor een epiphone les paul gaan, en anders een sg, vooral ook omdat je zegt dat je ACDC wilt gaan spelen.

MattellicA
12 november 2007, 18:11
Is er een groot verschil in sound tss een LP en SG? IK had ook al gedacht aan een LTD KH202; 2hums, klinkt dit ook ong hetzelfde?

pannekoek
12 november 2007, 18:14
wat dacht je van een 2de hands gibson les paul studio of gibson sg?


kost ietsjes meer maar ze blijven waardevast en het is een ''gibson'' :rockon:

G.G.
12 november 2007, 18:37
Ik ben niet echt een liefhebber van LP achtige gitaren, ben echt een strat liefhebber, maar voor metalica-achtige dingen zou ik je ook een LP/SG achtige aanraden, vanwege de humbuckers.

Op een strat kan je prima rocken, maar voor het stevigere werk klinkt een humbucker naar mijn mening lekkerder (zegt de man die geen gitaar met een humbucker heeft :sssh: ).

MattellicA
13 november 2007, 19:26
Ik denk dat ik voor een Ibanez sas32fm ga: 2 humbuckers waarvan 1 splitsbare voor wat rustige muziek... :dance:

robby-C.rock
13 november 2007, 19:38
ik zou als je een les paul of een sg zou neme wel gibson of epiphone doen...


al het andere blijft toch namaak... epiphone is van gibson, dus ziet er ook precies hetzelfde uit... van die andere merken zien er altijd wel anders uit dan gibson

G.G.
13 november 2007, 19:50
ik zou als je een les paul of een sg zou neme wel gibson of epiphone doen...


al het andere blijft toch namaak... epiphone is van gibson, dus ziet er ook precies hetzelfde uit... van die andere merken zien er altijd wel anders uit dan gibson

Kontredenatie!

Blend
13 november 2007, 20:26
Telecaster DeLuxe is misschien wat? Met 2 humbuckers moet je dan toch zeker wel uit de voeten mee kunnen.

Bram+
13 november 2007, 21:02
Ik denk dat ik voor een Ibanez sas32fm ga: 2 humbuckers waarvan 1 splitsbare voor wat rustige muziek... :dance:
Nette veelzijdige gitaar met een hoge mate van bespeelbaarheid.