PDA

View Full Version : Vraagje: Maken deze producten samen een goed werkende elektrische gitaar?



Caspar
11 november 2007, 20:13
Dit is mijn voorbeeld gitaar die ik graag wil namaken. Dit zijn tot nu toe de onderdelen die ik bij elkaar heb gezocht.

• Silveren tremolo bridge 18 euro http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/1206/*_Gitaaronderdelen/tremolos__onderdelen/Tremolo_Stratocaster.htm
• Fret draad 12 euro http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/1384/*_Gitaaronderdelen/fretdraad__fretgereedschap/Fretdraad.htm
• Setje 6 x stemknoppen 25 euro http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/669/*_Gitaaronderdelen/stemmechanieken/Gitaarmechaniek.htm
• 2 x zilveren toonknoppen 9 euro http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/1323/*_Gitaaronderdelen/knoppen/Gitaarknop.htm
• Top kam zwart 1.75 euro http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/1105/*_Gitaaronderdelen/topkammen/Topkam.htm
• Een jack ingang zwart 4 euro http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/1568/*_Gitaaronderdelen/jack_plates/Jack_plate_Stratocaster.htm
• Een zilveren element raam 6 euro http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/2119/*_Gitaaronderdelen/element_onderdelen/Elementraam_Humbucker.htm
• 4 x element zwart 40 euro http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/1992/*_Gitaaronderdelen/elementen/Element.htm

Dit is mijn eerste serieuze poging om een elektrische gitaar te gaan maken, ik heb ook bij Guitar Supplies een budget setje met 3 elementen, 3 potmeters en een element switcher in de koopjes hoek. Zou iemand me misschien kunnen vertellen of dit voor een beginnende maar wel serieuze gitaar bouwer een goed setje is? Of dat het ook voor mij misschien beter is om toch de onderdelen als elementen en potmeters los te kopen. Omdat veel mensen om een budget vragen, zal ik zeggen dat het ongeveer rond de 170-200 euro liggen voor alle onderdelen bij elkaar. Stel dat ik nou toch het beste de elementen en potmeters los zou willen/moeten kopen zou ik graag weten of het moeilijk om aan elkaar te solderen is, en of er ergens een handleiding voor is. En stel dat ik toch dat setje wil/moet kopen kan ik er dan net zoals op mijn voorbeeld gitaar van Ibanez een extra element bij kunnen zetten/solderen? Ook had ik nog een vraagje, stel nou dat ik dit koop, zijn er dan nog dingen buiten het hout, en gereedschap (dat heb ik namelijk al) ik nodig heb om de gitaar te kunnen maken?

P.S. over de uitleg van dat solderen van de potmeters en andere electronica, staat dat ook uitgelegd in een boekje over de bouw van een elektrische gitaar? Als deze vragen al uitgelegd zijn op het forum sorry dan heb ik niet genoeg gezocht


Bedankt groetjes Caspar ;)

bass blom
11 november 2007, 20:23
4 enkelspoels elementen en 1 humbucker element raam :???:

hals en body maak je zelf of heb je al liggen?

G.G.
11 november 2007, 20:27
Die onderdelen bij Mainmusic zijn volgens mij de goedkoopste Boston rommel die je kan vinden.

Een gitaar bouwen gaat niet met € 150, helaas, maar waar.

Caspar
11 november 2007, 20:28
4 enkelspoels elementen en 1 humbucker element raam :???:

hals en body maak je zelf of heb je al liggen?


ik maak hals en body idd zelf, zeg het maar als het nergens op slaat wat ik bij elkaar gezocht heb, ik heb geen enig idee hoe het WEL inelkaar hoord. Als je me zou kunnen verbeteren of tips geven graag.

Caspar
11 november 2007, 20:31
Die onderdelen bij Mainmusic zijn volgens mij de goedkoopste Boston rommel die je kan vinden.

Een gitaar bouwen gaat niet met € 150, helaas, maar waar.

kan je/iemand dan misschien zeggen wat wel goede onderdelen of combinaties zijn voor elementen of onderdelen? ik heb maar wat uitgekozen dus zeg maar wat wel goed is svp

bass blom
11 november 2007, 20:36
kan je/iemand dan misschien zeggen wat wel goede onderdelen of combinaties zijn voor elementen of onderdelen? ik heb maar wat uitgekozen dus zeg maar wat wel goed is svp

wellicht je iets meer verdiepen in de materie dan eerst :D

enkelspoels, strat elementen gaan in de slagplaat.
humbucker, les paul elementen gaan met ringen op de body.

Wickerman
11 november 2007, 20:37
Een gitaar bouwen gaat niet met € 150, helaas, maar waar.

Brian May dacht anders.

Caspar
11 november 2007, 20:45
wellicht je iets meer verdiepen in de materie dan eerst :D

enkelspoels, strat elementen gaan in de slagplaat.
humbucker, les paul elementen gaan met ringen op de body.


Ik zou best willen, maar waar kan ik me er in verdiepen? Volgens mij is de enige optie een engels handboek aanschaffen, ook dat wil ik wel alleen vraag ik me af of het daar in staat uitgeled.

ernieman
11 november 2007, 20:51
kijkeens in de faq, daar staan heel wat links naar verschillende sites met hopen informatie. Als je dat allemaal doorleest ben je de eerst komende 3 weken wel even zoet.

bass blom
11 november 2007, 20:54
de internets zijn en heel goeie bron, google..
wel dapper wat je wilt, maar het komt een beetje over als een :chicken: zonder kop.

misschien beter met een bouwpakket beginnen?
staan op marktplaats, kost nog geen 100 euro? stratje.

want heb je een idee waar je aan begint? een hals bouwen doe je niet zomeer.
frets netjes erin zetten.. trussrod op juiste manier erin, dat is nogal wat.

JeeBee
11 november 2007, 21:01
Ff flink googlen zou ik zeggen. er zijn wel de nodige sites over zelfbouw.
Voorbeeld
http://www.instructables.com/id/Build-Your-Own-Electric-Guitar!/

Of misschien toch beter eerst met een kant-en-klaar zelfbouw pakket beginnen?

no 1 hops
11 november 2007, 21:16
volgens mij heb ik boston fretwire en komt die bij de jongens van gent weg
ben er tot op heden zeer tevreden mee.

nickbongers
11 november 2007, 22:26
Die onderdelen bij Mainmusic zijn volgens mij de goedkoopste Boston rommel die je kan vinden.

Een gitaar bouwen gaat niet met € 150, helaas, maar waar.

200-250 wel :)

Mattia
11 november 2007, 23:25
Och, met 100 euro is het prima te doen, 150 ook. Tenminste, als je geen pickups wil, een non-trem bridge, en simpele houtsoorten gebruikt (elzen, essen, maple, afrikaans mahonie, rosewood toets). Of als je akoestisch bouwt. En vooral (eigenlijk) als je grote planken kan en wil kopen en dus profiteert van de korting die je dan per gitaar krijgt, zo netto.

Pickups, tja, dat gaat wat kosten, of je moet wat mazzel hebben bij GuitarFetish ofzo (guitarfetish.com, ook op eBay, en met de dollar die nog nooit zo verschrikkelijk laag is geweest is het nu de tijd om je slag te slaan..)

Kan qua prijzen ook guitarsupplies.nl aanraden, ook voor mooie, niet te dure voorgezaagde toetsen enzo.

Maar ga je eerst eens goed inlezen, zou ik zeggen, en besef dat het niet onwaarschijnlijk is dat je nog eens een paar (honderd) Euro uit zal moeten geven aan gereedschappen als je niet al volledig geoutilleerd bent. Want dat tikt ook behoorlijk aan als je het een beetje stevig aanpakt.

Voorbeeld: ik heb al m'n gereedschap al, en het Teleproject (met GFS pickups) waar ergens in het diep verleden (Samen met Strat) een draadje over was begonnen (moet nog steeds gelakt worden, dat paar...) heeft me aan onderdelen, inclusief lijm en lak, 225 euro aan materialen gekost, de strat iets meer (290) vanwege de Gotoh Wilky trem en de locking schaller stemmechanieken.

Dastard
12 november 2007, 02:27
Voor 1 van je eerste projecten maakt het niet echt uit hoeveel je uit geeft...ik heb voor mijn echte eerste project iets van 80 euro uitgegeven, het is een mintgroene telecaster met strat neck geworden met 2 dimarzio humbuckers erin...gelukkig was die gitaar niet voor mij maar een mooie klank kwam er dus wel uit...en tja, als je meer geld uitgeeft kun je mooiere dingen kopen.

Kakihara
12 november 2007, 07:19
Iets wat mij (en ongetwijfeld vele anderen met mij) ontzettend goed op weg aan het helpen is: Make your own electric guitar van Melvyn Hiscock. Totnogtoe de beste €25 die ik aan gitaarspullen heb uitgegeven.

Caspar
12 november 2007, 07:27
Sorry als ik dat niet helemaal duidelijk heb uitgelegd, ik heb in de vakantie het hout al gekocht, ik bedoel is 100-150 euro genoeg voor de verdere onderdelen als elektronica maar ook de bridge en stemknoppen.

Groetjes caspar

Mattia
12 november 2007, 07:43
Sorry als ik dat niet helemaal duidelijk heb uitgelegd, ik heb in de vakantie het hout al gekocht, ik bedoel is 100-150 euro genoeg voor de verdere onderdelen als elektronica maar ook de bridge en stemknoppen.

Groetjes caspar

Aaaah....

Dan ja, mits je pickups of goedkoop, of tweedehands 'merk' zijn. Mijn aanraders:

- Standard setje Gotoh stemmechanieken
- Non-trem brug (als het moet schijnen die Diego Deluxe trems, oa tonefactory, goed te zijn qua prijs/kwaliteit)
- GFS (guitarfetish) pickups -setje humbuckers ofzo

de rest, tja, moet je zelf maar kijken wat je leuk vind.

Caspar
12 november 2007, 14:42
Ja sorry ik had het er eigenlijk wel eerder bij moeten zetten :satisfie: een hele gitaar voor 100-150 euro gaa idd moeilijk worden. Bedankt voor de aanraders ik zal er even naar kijken, ik kreeg zal ook voordat ik iets aan onderdelen ga kopen even zo'n engels boek kopen over de bouw van een gitaar. Als ik da even goed lees zal dat idd wel helpen ja. Bijvoorbeeld dat fretdraad, heb je daar verschillende kwaliteiten in? ik kan me namelijk niet zo snel voorstellen waar dat dan aan ligt.

Dankje voor de tips. Als iemand nog verder tips hebben graag ;)

Caspar
12 november 2007, 14:49
Och, met 100 euro is het prima te doen, 150 ook. Tenminste, als je geen pickups wil, een non-trem bridge, en simpele houtsoorten gebruikt (elzen, essen, maple, afrikaans mahonie, rosewood toets). Of als je akoestisch bouwt. En vooral (eigenlijk) als je grote planken kan en wil kopen en dus profiteert van de korting die je dan per gitaar krijgt, zo netto.

Pickups, tja, dat gaat wat kosten, of je moet wat mazzel hebben bij GuitarFetish ofzo (guitarfetish.com, ook op eBay, en met de dollar die nog nooit zo verschrikkelijk laag is geweest is het nu de tijd om je slag te slaan..)

Kan qua prijzen ook guitarsupplies.nl aanraden, ook voor mooie, niet te dure voorgezaagde toetsen enzo.

Maar ga je eerst eens goed inlezen, zou ik zeggen, en besef dat het niet onwaarschijnlijk is dat je nog eens een paar (honderd) Euro uit zal moeten geven aan gereedschappen als je niet al volledig geoutilleerd bent. Want dat tikt ook behoorlijk aan als je het een beetje stevig aanpakt.

Voorbeeld: ik heb al m'n gereedschap al, en het Teleproject (met GFS pickups) waar ergens in het diep verleden (Samen met Strat) een draadje over was begonnen (moet nog steeds gelakt worden, dat paar...) heeft me aan onderdelen, inclusief lijm en lak, 225 euro aan materialen gekost, de strat iets meer (290) vanwege de Gotoh Wilky trem en de locking schaller stemmechanieken.

ja snap ik goed, ik ga binnenkort een bovenfrees bij de gamma kopen en ik heb al een decoupeerzaag verder koop ik ook nog klemmen voor het lijmen, kwasten voor het lakken en de bijts of lak zelf natuurlijk, maar dat heb ik allemaal niet bedoeld met de 100-150 euro aan budget :) ik bedoel echt de onderdelen aan pickups en andere elektronica plus bridge en stemknoppen. Bedankt dat jullie ook even aangeven dat het me een stuk meer gaat kosten ook aan andere gereedschappen enz. maar dat had ik gelukkig wel al bedacht.

Nogmaals bedankt voor de tip ;)

Caspar
12 november 2007, 15:12
http://www.ibanez.co.jp/products/eg_l_page.php?PAGE_ID=512&COLOR=CL01 dit is trouwens de gitaar die ik na wil maken, alleen hier zijn volgens mij 4 elementen en eentje met een element raam eromheen. Nu zie ik op veel sites met gitaar onderddelen alleen setjes met 3 pickups of 4 maar dan 2 tegenelkaar aan? weet iemand misschien of je een setje van 3 pickups kan kopen en dan nog een pickup los die je er dan aanvast kan solderen. Is dat mogelijk of niet?

groetjes caspar ;)

Mattia
12 november 2007, 15:24
Niet lullig bedoeld, maar ga eens een boek over gitaarbouw en/of reparatie kopen, of gewoon wat meer over pickups lezen. Die 'twee pickups aan elkaar', dat heet een humbucker, het is een enkele pickup, en is heel iets anders dan twee enkelspoel pickups in een ringetje monteren.

Setjes van 3 zijn meestal voor een strat bedoeld (vaak aangeduid als 's-s-s' staat voor single, die gitaar die jij laat zien heeft een SSH setup, single-single-humbucker). Je moet 'gewoon' twee single coils kopen en een losse humbucker erbij, als dat wil lukken. Bij Guitarfetish (bijvoorbeeld) twee losse single coils (of misschien twee losse li'l killers, humbuckers op single coil formaat, kan allemaal, is een wat vettere klank als je niet zo van die single coil strat/vintage sound bent) en dan een humbucker naar keuze (varieert van 'heavy' tot 'vintage' achtige spullen. Lees de marketing blurbs per pickup op guitarfetish.com, onder GFS pickups, even door).

Voor een beejte lekkere rock set zou je (bijvoorbeeld) een Curunchy PAF met een tweetal modern wound líl killers (10K windings) kunnen proberen. Ik noem maar wat.

JeeBee
12 november 2007, 15:24
http://www.ibanez.co.jp/products/eg_l_page.php?PAGE_ID=512&COLOR=CL01 dit is trouwens de gitaar die ik na wil maken, alleen hier zijn volgens mij 4 elementen en eentje met een element raam eromheen. Nu zie ik op veel sites met gitaar onderddelen alleen setjes met 3 pickups of 4 maar dan 2 tegenelkaar aan? weet iemand misschien of je een setje van 3 pickups kan kopen en dan nog een pickup los die je er dan aanvast kan solderen. Is dat mogelijk of niet?

groetjes caspar ;)

Lol je bedoelt een humbucker bij de brug en 2 single coils in midden en bij hals.....je hoeft dus niet te gaan solderen, je kunt ze zo 'kant en klaar' kopen ;)

Google ook even onder 'humbucker'.....en 'single coil'.....

Caspar
12 november 2007, 15:47
okeej bedankt ik zal niets meer vragen tot ik het hele boekje heb uitgelezen ;) dan zal ik pas weer verder vragen

G.G.
12 november 2007, 18:25
Hier sluit ik mij volledig bij aan.


Aaaah....

Dan ja, mits je pickups of goedkoop, of tweedehands 'merk' zijn. Mijn aanraders:

- Standard setje Gotoh stemmechanieken
- Non-trem brug (als het moet schijnen die Diego Deluxe trems, oa tonefactory, goed te zijn qua prijs/kwaliteit)
- GFS (guitarfetish) pickups -setje humbuckers ofzo

de rest, tja, moet je zelf maar kijken wat je leuk vind.

====


okeej bedankt ik zal niets meer vragen tot ik het hele boekje heb uitgelezen ;) dan zal ik pas weer verder vragen

Dat wordt je beste investering ooit. Ik heb het rond 1992 gelezen, en het heeft me op gang gebracht met bouwen. Ik was 16, bouwde mijn eerste en het was gelijk een succes. Jaren lang gestopt en sinds 2 jaar weer echt begonnen, en ik heb er nog steeds plezier van dat ik toen een goeie start heb gemaakt.

Hou met die Ibanez in de gaten dat je absoluut in de juiste volgorde werkt, ivm de carved top en de binding, dan moet het best te doen zijn.

Caspar
12 november 2007, 20:30
okeej bedankt voor de tip, het boek is besteld en is er over een weekje :) ik meld het wel wanneer ik het uit heb en nog vragen heb

Groeten caspar ;)

barno
12 november 2007, 20:44
hi there, succes gewenst.

ik heb alle info voor mijn eerste zelfbouw van dit forum (en het net) gehaald, je leert hier echt wel wat, maar het kost je idd wel wat tijd om veel onderwerpjes (ook van vroeger) te lezen.

Las hier ook ergens: ga er maar van uit dat je bij je eerste bouw fouten zult maken. Ondertussen weet ik dat dat waar is, but that's a good thing, je leert.