PDA

View Full Version : bas



Guitarmania
10 november 2007, 19:39
Laatst een goedkoop basgitaartje gekocht. Om partijen in te spelen voor mn opnames. Is lastiger te spelen dan ik dacht. Die giga dikke snaren vergen nogal veel spier-inzet om ze vast te pinnen achter de frets. Ik druk niet hard genoeg of zo. Daardoor hoor je steeds een soort van "knettergeluid".

Weet iemand wat leuke sites of methodes?

chubbyfan
10 november 2007, 20:03
http://www.basgitaarforum.nl/ :hippie:

Guitarmania
10 november 2007, 20:20
Thanx! Goeie site, lijkt verdraaid veel op gitaarnet...

chubbyfan
10 november 2007, 20:33
http://i15.tinypic.com/6k9fpqo.gifvond ik ook,ook een afdeling
speeltechniek enzo maar dan meer voor basgitaar
basmania ,hahaha lol :seriousf:

jaspie
10 november 2007, 23:25
hehe gitaristen ook altijd, denken dat ze zo ff leren bassen(en vervolgens zoveel mogelijk slappen:P)

Vonk
10 november 2007, 23:32
Die giga dikke snaren vergen nogal veel spier-inzet om ze vast te pinnen achter de frets. Ik druk niet hard genoeg of zo. Daardoor hoor je steeds een soort van "knettergeluid".

Het klinkt alsof je staalkabels gebruikt. En "vastpinnen achter de frets", doe je dat dan wel op een gitaar? Je duwt jezelf helemaal uit stemming.
Het knettergeluid lijkt me fretbuzz, misschien de snaren wat hoger afstellen? Het lijkt me dat je een bas niet zo laag afgesteld krijgt als een bas.

Vonk
10 november 2007, 23:33
hehe gitaristen ook altijd, denken dat ze zo ff leren bassen(en vervolgens zoveel mogelijk slappen:P)

Bas is toch voor mensen die gitaar te moeilijk vinden...?

-=JEROEN=-
11 november 2007, 00:41
dan heb jij nog nooit goed naar een echte bassist geluisterd waarschijnlijk

http://www.youtube.com/results?search_query=wooten&search=Search

Guitarmania
11 november 2007, 22:19
Bas is toch voor mensen die gitaar te moeilijk vinden...?

Nee, dat ligt anders. Bassisten zijn totaal andere mensen dan gitaristen. Dat lijkt een racis... ehh .. bacistische opmerking, maar het is wel zo. Ze kijken ook heel anders uit hun ogen, veel relaxter. Ze bewegen ook minder, en hebben veel meer oog voor het totaal. Ik voel me ook anders met zo'n bas om mn nek. Alsof ik ineens volwassen ben of zo... ;-)

-=JEROEN=-
12 november 2007, 15:03
ik bas ook wel eens, vind 't echt super relaxed, geen gevogel met akkoorden, net zo makkelijk om te volgen als te leiden, ik krijg er alleen erg pijn in mn vingers van na een tijdje, ik heb niet zulke grote handen, dus moet behoorlijk strekken af en toe, en omdat ik zonder plectrum speel heb ik aardige blaren na het spelen, ook omdat ik niet zo vaak bas, het went dus niet genoeg, maar 't blijft leuk 8-)

Guitarmania
12 november 2007, 17:40
Bas met plectrum klinkt akelig ("flap, flap"). Volgens mij laten bassisten ook geen nagels groeien.

Ik denk ook dat gitaristen hun plectrum moeten afzweren. Plectrums horen gemaakt te worden van huidachtig zacht rubber. Krijg je een veel warmer geluid van...

jaspie
12 november 2007, 20:04
Bas is toch voor mensen die gitaar te moeilijk vinden...?
in de meeste rock en punk stijlen wss wel. Jazzbas of Funk daarintegen, dan moet de bassist netzo veel akkoorden kennis hebben als de gitaristen. Ik vind het iig bijna net zo'n gaaf instrument als de gitaar. Ben in het laatste alleen wat beter dus steek daar automatisch wat meer tijd in(en ook andersom:P)

Pun
12 november 2007, 20:48
Bas met plectrum klinkt akelig ("flap, flap"). Volgens mij laten bassisten ook geen nagels groeien.

Ik denk ook dat gitaristen hun plectrum moeten afzweren. Plectrums horen gemaakt te worden van huidachtig zacht rubber. Krijg je een veel warmer geluid van...

Vind ik absoluut niet. Ik vindt een bas met plectrum vaak net wat meer punch hebben, zeker met wat bass-distortion erover heen.

-=JEROEN=-
13 november 2007, 11:27
ik speel veel soul op de bas, en een beetje funk

als ik effe wil rocken, pak ik weleens een basplectrum, je weet wel zo'n driehoekige knoepert, kan ik lekker raggen :D