PDA

View Full Version : Presence knop maken



ben vanhoof
10 november 2007, 11:13
Hallo! Ik heb thuis een LC Bulldog waar ik vrij tevreden over ben. Nu heb al enkele keren duurdere versterkers getest (jvm, jsx, engl se,...) en op veel van die versterkers vind ik mn lc geluid terug met de presence knoppen in't midden. Als ik dan die presence knoppen wat meer open draai klinkt alles toch wel wat beter.

Daarom mijn vraag; is het moeilijk om van een bestaande knop een presence knop te maken, of beter zou nog zijn dat ik er een presence knop aan toevoeg zonder dat er een bestaande knop voor gebruikt wordt. Ik ken vrij weinig van versterkers maar heb tijdens mijn opleiding (ingenieur) toch al een beetje elektronica gehad dus van schema's begrijp ik wel iets. Ik heb ook al een beetje gesoldeerd aan de elektronica van mn gitaar dus dat zal ook wel lukken.

Negative K3 fan
10 november 2007, 14:42
het is niet zo heel moeilijk een presence knop toe te voegen aan een buizenamp...

http://marshall.redpt.com/clay/images/1987_notated.gif

hier zie je een schema van een marshall 1987 waarin je goed het standaard circuit voor een presence pot kunt vinden:
Vanaf de uitgangstransformator (OT) helemaal recht loopt een verbinding naar de feedback resistor (in het rood aangegeven), dit is een stukje tegenkoppeling richting de fase draaier. Het presence circuit (5k pot met .1uF condensator) is niets anders dan een hoog doorlaat filter, door minder treble tegen te koppelen krijg je meer hoog in je geluid.

Hoogstwaarschijnlijk heeft jouw versterker al een tegenkoppelingscircuit dat ongeveer op deze manier in elkaar steekt. Varieer met de waarde van de pot meter om het bereik te varieren en met de waarde van de condensator voor de frequenties, hoe hoger de waarde, hoe meer middentonen er mee worden gepakt (kantelfrequentie verlaag je dan).

ben vanhoof
10 november 2007, 15:36
Bedankt! Zal eens gaan zien voor zo'n potmeter en verschillende condensators, kan ik wat testen met de waardes.

Zal eens nar jic mailen en vragen of zij een schema hebben van de bulldog. Ik ga denk de reverb knop gebruiken als presence knop op het lead kanaal.

Negative K3 fan
10 november 2007, 15:51
presence heeft invloed op de eindversterker en kun je niet zomaar toewijzen aan een kanaal, dan moet je de kanaalschakeling uitbreiden (mesa doet dit bij de rectifiers)