PDA

View Full Version : Laten we het eens over Epiphone's Les Paul hebben....



Otje
10 november 2007, 09:19
Ik heb de mazzel dat ik twee wereldgitaren heb die me iedere keer als ik ze oppak weer inspireren. De ene is een Gibson Les Paul Studio Gem Series met P90, de andere is een Epiphone AlleyKat hollowbody met een Gibson P94 element bij de brug en een Gibson mini-humbucker bij de hals. Ik ben een enkelspoels mens :cooler: . Ik geef nix om output, alleen om toon. Omdat ik meestal op (heel) laag volume speel geven enkelspoels me meer hoog, meer sprankel, meer snap. De P94 is het beste element dat ik ken. Toch wil ik graag een Les Paul erbij hebben met humbuckers, maar dan wel mooie humbuckers. '57 Classic, Burstbucker 1 of 2, dat soort elementen.

Dus op zoek gegaan naar een passende Les Paul. Het liefst natuurlijk een lekkere oude Standard met sunburst, maar ja..... $€$€$€ en zo. Heb ook diverse Les Paul Studio's geprobeerd maar vind de humbuckers die daarop zitten niet fijn.

Exit Gibson, enter Epiphone.

Talloze nieuwe Epi's uitgeprobeerd. Eerst zachtjes met knokkels op het hout kloppen. Daarna acoustisch bespelen. Lang verhaal kort: ik vind bijna alle nieuwe Epi Les Pauls bagger. Gewoon troep. Klinkt nergens naar. Ik kan me niet voorstellen dat ze die dingen van mahonie maken (zoals Epiphone zegt).

Guess what? Ze zijn ook lang niet allemaal van mahonie! Sinds de productie van Korea naar China is gegaan worden "stiekem" ook restpartijen van andere houtsoorten verwerkt, met name in de halzen. Als je zomaar houtsoorten door elkaar gaat lopen gooien dan hou je geen gitaar meer over - en da's dus ook gebeurd.

Gistermiddag zitten praten met een dealer die net een dozijn Plain Tops en Flame Tops heeft teruggestuurd naar de importeur. Mooie gitaren om te zien, maar als muziekinstrument gewoon waardeloos. Ook op 't web kun je (steeds meer) minder frisse verhalen tegenkomen over de Chinese Epi's.

Hoe herken je een Chinese Epi? Het serienummer begint met een letterkode die de plaats van productie aangeeft:

Korea
* I = Saein
* U = Unsung
* S = Samick
* P or R = Peerless

China
* DW = DeaWon
* EA = Gibson/QingDao
* EE = Gibson/QingDao
* MC = Muse
* SJ = SaeJung
* Z = Zaozhuang Saehan
* BW = China

Japan
* No letter or F = FujiGen
* J or T = Terada

Czech
* B = Bohêmia Musico-Delicia

Indonesia
* SI = Samick

Example: U8034853 U = Unsung, 8 = 1998, 03 = March, 4853 = manufacturing number.

Bron: Wikipedia/Epiphone (http://en.wikipedia.org/wiki/Epiphone).

Maar goed, ik heb dus geen nieuwe Epi gekocht maar wel een gebruikte. Gemaakt in 2004 in Unsung, Korea. Even kritisch kijken:

http://members.lycos.nl/otimans/pics/epilespaul.jpg

Wat is goed aan deze gitaar?

fantastich uiterlijk
helemaal van mahonie
fretten goed afgewerkt
topkam netjes, knelt de snaren niet af
pick-up selector werkt goed (geen lawaai)
Grover stemmechanieken zijn prima
intonatie is prima, gitaar is stemvast
potmeters OK, niet al te veel verlies van hoog
output jack stevig, geen bijgeluiden bij snoer in/uit doen
elementen mooi stil, geen ongewenste feedback
elementen heel geschikt voor solo's, mooie "kwaak" in de toon
met een set .010's speelt de gitaar als boter (lijkt wel of snaarspanning veel lager is als op mijn Gibson....)
acoustisch geluid is beetje jazzy: rijk, gebalanceerd maar ook zacht en zonder "snap"


Wat is NIET goed aan deze gitaar?

scherp randje aan topkam
acoustisch geluid heeft weinig dynamiek: als je hard aanslaat lijkt 't alsof de gitaar als een spons de zaak opzuigt. Je krijgt niet terug wat je erin stopt.
gitaar is zwaar (maar ja, alle massieve gitaren van mahonie zijn zwaar)
elementen minder geschikt voor accoorden: teveel output, te weinig toon, beetje modderig, te weinig "snap", te weinig lucht
als je de elementen lager zet dan wordt het geluid beter, maar dan hangen ze wel onder de plastic ring en dat ziet er niet uit


Ik heb 'm goedkoop kunnen krijgen en kan bij verkoop m'n geld er wel weer uitkrijgen. Het is een mooie Koreaan en ik ga er een maandje of zo op spelen. Als ik 'm dan nog steeds lekker vind dan ga ik de elementen vervangen.

Als iemand goede/slechte ervaringen heeft met Epi Les Pauls (of tips) --> wil ik graag weten.

:gitarist:

Rinze
10 november 2007, 09:36
Mooi ding, misschien andere elementen erop? Die dynamiek doe je niet zoveel aan ben ik bang.

Nino1110
10 november 2007, 10:03
Had ik zo'n gitaar maar :cooler:

grayfink
10 november 2007, 10:10
Ik vind dat je een mooi informatief verhaal hebt geschreven. Hulde!
Erg mooie gitaar. Ik heb 2 jaar geleden een chineesje gehad met uiterlijk dezelfde top. Was toch geen slechte gitaar m.u.v. de elementen die veel te modderig waren.
Of je het geluid er uit kan krijgen wat je graag wilt, heb ik mijn twijfels over, enkelspoelers klinken nu eenmaal heel anders. Met de toonregeling van je versterker kun je uiteraard ook veel doen.

Jan Buurman
10 november 2007, 10:36
Volgens de Wikipedia manier is mijn Epi Les Paul (9010935) uit Japan, januari 1999, prod.nr. 0935

Als ik mijn serie nummer van mijn Epi Les Paul in de "Guitardaterproject" invul krijg ik als resutlaat: Korea, 1989, prod.nr. 0935
Zie:
http://www.guitardaterproject.org/epiphone.aspx

Otje
10 november 2007, 10:52
Jan, staat er geen letter voor je serienummer...? Als er wel een letter staat dan moet je die ook invullen in de gitaardater. Bij mij staat er wel een letter voor (de U) en beide methodes geven dezelfde uitkomst.

Jan Buurman
10 november 2007, 10:58
Nope,... geen letter. Mijn serienummer staat op een wit stickertje met zwarte omranding.....

Otje
10 november 2007, 11:04
't blijft een mooi toppie, zeker bij daglicht :).

http://members.lycos.nl/otimans/pics/epilespaul3.jpg

Arts
10 november 2007, 11:14
damn , vette gitaar

heb zelf ook epi LP custom.. even kijken strx waar die vandaan komt, want ik vind hem juist wel heel rlxt

Luke-wannabe
10 november 2007, 11:16
Hee, ik heb ook die Les Paul, zelfde topje. Ook uit de Unsung fabriek. Is inderdaad een erg lekkere gitaar.
Ook heb ik hier een Epiphone Wilshire reissue staan, die ik erg lekker vind. Die gitaar komt wel uit China, maar is volgens mij wel van Mahonie. Toen ik hem open maakte leek het hout op mahonie iig. Dit is wel een erg lekkere gitaar met vrij goede afwerking, heerlijke bespeelbaarheid en heerlijk geluid. Zeker nu een een Duesenberg Domino pickup in zit.
De Epi Les Paul Custom van mijn broertje klinkt heel helder en open enzo. Het zou me niks verbazen als daar een ander hout neck op zit ofzo.

Lexvandoef
10 november 2007, 13:50
Leuke gitaar Otje, ik heb zelf ook een epi lp gehad uit de Unsung fabriek, was ook een fijne gitaar. Maar toen ik hem tegenover een meer high-end les paul hoorde, hoorde ik wel het verschil, de epi klinkt gewoon vlakker.

Maar ik heb weer een Sorrento van epiphone (geruild tegen die lp) die ik veel en veel leuker en fijner vind dan de les paul. Dat ding heeft tenminste een eigen geluid.

Als je hem trouwens nog eens besluit weg te doen en alsnog een fijne lp wilt, kijk dan eens naar wat lawsuit kopien van tokai, burny, greco en orville/orville by Gibson natuurlijk.

Otje
10 november 2007, 14:58
Leuke gitaar Otje, ik heb zelf ook een epi lp gehad uit de Unsung fabriek, was ook een fijne gitaar. Maar toen ik hem tegenover een meer high-end les paul hoorde, hoorde ik wel het verschil, de epi klinkt gewoon vlakker.Klopt! Mijn Gibson is levendiger. Da's best maf, want beide gitaren hebben dezelfde afmetingen, ongeveer hetzelfe gewicht, dezelfde houtsoorten, dezelfde snaren, dezelfde mensuur. Maar vergeleken met de Epi klinkt de Gibson bijna als een Telecaster: veel snap, veel boventonen, veel dynamiek.

Ik denk wel dat ik 'm hou. De elementen bevallen me steeds beter, maar die zal ik wel gaan vervangen denk ik. Weet nog niet of ik er P94's in ga zetten of Burstbuckers...... :???:

Luke-wannabe
10 november 2007, 15:03
Je kunt er ook laag output hb's in zetten. '57 classics of SD '59s dat zijn ook paf kopieen geloof ik?

Lexvandoef
10 november 2007, 19:47
jep '57 classica zijn prima paf kopien, zitten ook in mijn ObG.

@Otje, maf is dat he, de wat meer high-end gitaar voelde voor mij gewoon meer aan als instrument dan werktuig. :seriousf:

Luke-wannabe
10 november 2007, 20:30
Heb je niet met die pu's iets meer twang in je geluid dan met mid of hoog output pickups?

Lexvandoef
10 november 2007, 20:52
Pff, ik zou het eigenlijk niet weten, ik heb er nooit andere pickups in gehad. In vergelijking met mijn epi les paul klinktie aan de ene kant warmer en tegelijk ook gearticuleerder en feller/helderder.

Otje
10 november 2007, 20:52
Heb je niet met die pu's iets meer twang in je geluid dan met mid of hoog output pickups?Yep. Minder windingen = meer sprankel, meer kwaak en meer lucht. Maar te weinig windingen = iel geluid en geen laag. Sommige oude PAF's klinken geweldig, ook clean. Dat wil ik hebben :).

Wat me opvalt aan de standaard 'buckers in mijn Epi is dat ze helemaal clean best goed klinken, met volle scheur ook, maar dat ze geen raad weten met een randje. En dat randje, da's nou juist waar een goede Les Paul helemaal thuis is. Denk aan Gary Moore's Blues For Greeny, of Clapton's Beano LP met Mayall. Andere pups dus, maar ik weet nog niet welke. 2x P94 lijkt me ook helemaal te gek.....

Luke-wannabe
10 november 2007, 22:05
Ja dat dacht ik al :)

bass blom
10 november 2007, 23:34
2x P94 lijkt me ook helemaal te gek.....

jij hebt ze, ik overweeg ze.
moeilijk kiezen :chicken:

Otje
11 november 2007, 09:25
jij hebt ze, ik overweeg ze.
moeilijk kiezen :chicken:Ik heb er één in mijn AlleyKat zitten en da's helemaal te gek. De P90's in mijn Gibson zijn ook te gek, maar de P94 vind ik nog iets beter.

bass blom
11 november 2007, 09:36
en die looks..

http://images4.thomann.de/pics/prod/152612.jpg

zwart mocht niet van een stel gasten hier maar ik denk dat ik het gewoon toch lekker ga doen :D
net ook hoop positivoos gezien op harmony central.

thnx otje :lp:

Tjazz
11 november 2007, 10:39
http://i8.tinypic.com/6xlha21.jpg

Wat vinden jullie van deze dan.
Ik denk dat ik hem morgen ga kopen.
Graag reacties!!!

zjanke
11 november 2007, 10:42
Het lijkt wel een samenraapsel, elementen moeten zwart en de knoppen kloppen ook niet...

















vraag het me dan niet :hippie:

bass blom
11 november 2007, 10:46
http://i8.tinypic.com/6xlha21.jpg

Wat vinden jullie van deze dan.
Ik denk dat ik hem morgen ga kopen.
Graag reacties!!!

LP's met f holes zijn heel spannend :cheerup:

Tjazz
11 november 2007, 10:48
klopt!
Maar alle originele onderdelen krijg ik meegestuurd.
Prijs voor deze koreaan is 350 euro, dus dat is wel een gokje waard.

Luke-wannabe
11 november 2007, 11:57
Ik zou het doen! Tof ding! Apart!

Firebird
11 november 2007, 22:22
Ik heb een Epiphone LP Junior

JI98060028

28ste productie van Juni 1998
Waar het JI voor staat is me vooralsnog een raadsel, ik zie net in de lijst van TS dat J voor Japan staat, maar waar staat die I voor dan?

Heb al eens gekeken op de Epi fora, maar ook niets. Bovenstaande serial# check-ding-geval, idem dito. Your guitar was made at a factory not yet added to the database.

Dus... is deze (btw. geweldige!) gitaar gewoon in Japan gemaakt?

Otje
12 november 2007, 15:15
@Firebird: ik heb geen idee.....

Ik begin trouwens steeds enthousiaster te worden over mijn Epi en vooral over de.... (ga effe zitten).... elementen (jawel)!

Ik heb een paar uurtjes zitten tweaken en heb de hoogte van de pups heel nauwkeurig ingesteld. Is echt millimeterwerk, maar geeft good resultaat. Ook op zoek geweest naar de sweet spots qua geluid. Ik ben 'n single coil mens en heb dus de settings op m'n versterker helemaal veranderd om een betere match te krijgen met buckers. Kost veel tijd maar is wel leuk.

Het brugelement zit echt vol met kwaak en honk. Het ding is ook een beetje microfonisch. Erg vintage, erg lekker. Met de juiste versterker settings is ook het cleane geluid van dit ding erg lekker. Met beide elementen aan gaat het volume wat omlaag en krijg je een mooi vol geluid. Het hals element is ook lekker, maar minder als het brug element. Er zit veel minder kwaak en honk in en de output is ook hoger.

Iedereen roept altijd heel macho dat Epi pups waardeloos zijn en holt naar de winkel om vervolgens een kruiwagen met geld aan de uitbater mee te geven in ruil voor Seymour's, maar ik zit echt te twijfelen of ik die investering wel moet doen :???: . Ik ga maar 's iemand zoeken die Classic '57s of Burstbucker-1's of SD Classic '59s of Seth Lover's of zoiets in zijn Epi heeft geschroefd en dan daarmee vergelijken....

Marcel Steenwijk
12 november 2007, 15:38
Ik heb ook een Epiphone les paul standaard uit 2004 en ben er best tevreden mee!

Luke-wannabe
12 november 2007, 16:47
@Firebird: ik heb geen idee.....

Ik begin trouwens steeds enthousiaster te worden over mijn Epi en vooral over de.... (ga effe zitten).... elementen (jawel)!

Ik heb een paar uurtjes zitten tweaken en heb de hoogte van de pups heel nauwkeurig ingesteld. Is echt millimeterwerk, maar geeft good resultaat. Ook op zoek geweest naar de sweet spots qua geluid. Ik ben 'n single coil mens en heb dus de settings op m'n versterker helemaal veranderd om een betere match te krijgen met buckers. Kost veel tijd maar is wel leuk.

Het brugelement zit echt vol met kwaak en honk. Het ding is ook een beetje microfonisch. Erg vintage, erg lekker. Met de juiste versterker settings is ook het cleane geluid van dit ding erg lekker. Met beide elementen aan gaat het volume wat omlaag en krijg je een mooi vol geluid. Het hals element is ook lekker, maar minder als het brug element. Er zit veel minder kwaak en honk in en de output is ook hoger.

Iedereen roept altijd heel macho dat Epi pups waardeloos zijn en holt naar de winkel om vervolgens een kruiwagen met geld aan de uitbater mee te geven in ruil voor Seymour's, maar ik zit echt te twijfelen of ik die investering wel moet doen :???: . Ik ga maar 's iemand zoeken die Classic '57s of Burstbucker-1's of SD Classic '59s of Seth Lover's of zoiets in zijn Epi heeft geschroefd en dan daarmee vergelijken....
Kijk eindelijk iemand die het snapt!

robby-C.rock
12 november 2007, 17:33
ik heb ook een epi lp.

mijn serienummer is U04033322

is dat 04 dan 2004?!

voglens mij is ie niet zo jong, maar mischien dat 1 van jullie het weet

FenderPlayer
12 november 2007, 18:05
ik heb ook een epi lp.

mijn serienummer is U04033322

is dat 04 dan 2004?!

voglens mij is ie niet zo jong, maar mischien dat 1 van jullie het weet


Zou natuurlijk ook iets van 2000 of '94 kunnen zijn....anders weet ik het ook niet...
idd btj vreemd als je zeker weet dat ie niet zo nieuw is....de dater al geprobeerd?

robert-gitarist
12 november 2007, 18:14
ik heb ook een epi lp.

mijn serienummer is U04033322

is dat 04 dan 2004?!

voglens mij is ie niet zo jong, maar mischien dat 1 van jullie het weet


Lalalalalal

Unsung Plant, Korea
March 2004
Production Number: 3322

alsteblief

voor mensen die nieuwsgierig zijn hoe ik er achter ben gekomen:

http://www.guitardaterproject.org/epiphone.aspx

johanb
12 november 2007, 20:42
had tot vorige week ook een epi met dezelfde kleur. Ik vond het een hele fijne en mooie gitaar en de elementen waren voor mij ook niet verkeerd.Ik heb nu een gibson , daar zit toch meer klank in.

robby-C.rock
12 november 2007, 21:05
Lalalalalal

Unsung Plant, Korea
March 2004
Production Number: 3322

alsteblief

voor mensen die nieuwsgierig zijn hoe ik er achter ben gekomen:

http://www.guitardaterproject.org/epiphone.aspx

hey bedankt,

heb hem van iemand gekocht (en ben er ook nog tevreden mee BTW) maar ik dacht echt dat hij uit jare 90 kwam...

weet ik dat ook weer.

Otje
13 november 2007, 07:34
had tot vorige week ook een epi met dezelfde kleur. Ik vond het een hele fijne en mooie gitaar en de elementen waren voor mij ook niet verkeerd.Ik heb nu een gibson , daar zit toch meer klank in.Misschien ben jij dan wel de 1ste eigenaar van mijn Epi, want in de winkel wisten ze me te vertellen dat de gitaar was teruggebracht en omgeruild voor een Gibson :).

llahsraM
13 november 2007, 12:33
Your guitar was made at the
Unsung Plant, Korea
May 2004
Production Number: 3885

Nobler
13 november 2007, 17:29
Uit het goed onderbouwde verhaal van Otje blijkt maar weer eens dat het ophemelen of afkraken van Epiphone LP's of welk ander algemeen model dan ook absolute onzin is. De ene Epi LP is duidelijk de andere niet.

Ik vind het wel geweldig hoe goed je kunt aangeven wat je goed vind en wat niet en waarom wel of niet. Ondanks 35 jaar spelen kan ik dat nog steeds niet op die manier. Ik koop een gitaar meer op het gevoel, maar daarbij speelt GAS vaak de rol van roze bril. Ik hoop nog eens zo'n LP tegen te komen als jij nu net gekocht hebt. Sterker nog, je mag hem alvast voor mij reserveren als je hem wegdoet.

Otje
13 november 2007, 18:52
Dank dank dank dank dank. **Otje buigt diep**

Ik zie nog niet gebeuren da'k 'm wegdoe. Ik ga 'm steeds meer waarderen. Binnenkort zal ik wat soundclipjes uploaden waarop je kunt horen hoe goed dit ding klinkt. Althans, dat vind ik. Iemand anders kan 't bagger vinden. Over smaak valt niet te twisten.

tabmaniac
13 november 2007, 19:10
Leuk gitaartje, ben van plan om ook eens een Les Paul aan te schaffen, maar dan word het geen Epi.. misschien LTD ofzo:)

johanb
13 november 2007, 19:31
Ik weet niet of ik de eerste eigenaar was,toen ik de gitaar omruilde zat er geen krasje op,dus geen "herkenningspunten "
maar als ik het was dan heb je zeker een hele fijne gitaar .zelf had ik het staartstuk vervangen door een gotoh (was goudkleurig) ,deze is een stuk zwaarder en had volgens mij nog meer klank.

robert-gitarist
13 november 2007, 23:47
Een Les paul halen.
Een ding, je hebt les pauls en je hebt les pauls. Verschil zit em in dat de LTD een Les Paul model is (body) maar verder helemaal niet in de buurt komt van de klank van een Les Paul. Veel meer laag (terwijl het gebied van een Les Paul meer in het midden zit) en de bespeelbaarheid is anders want LTD heeft dunne, dikke halsjes en een les paul juist weer breed.. LTD zijn echt meer typische metal gitaren etc terwijl een Epi LP meer in de buurt komt van een "echte" Les paul. Tuurlijk is het nog steeds een groot verschil maar als je kijkt naar het uiterlijk etc zie je meer dat Epiphone LP's meer de traditionele richting ingaan zoals de echte les pauls :) Als je meer voor Rock/punkrock gaat zou ik absoluut een Epiphone LP nemen maar als je meer gaat voor metal etc absoluut LTD. Maar goed, smaken verschillen etc en daarbij, ik heb een Oostenrijkse band gezien die zware black metal op een telecaster speelde :D Kan dus allemaal

Jimwoud
14 november 2007, 10:25
Als je een epi LP wilt, zou ik hem 2de hands kopen, en dan een wat ouder model(geldt ook voor Gibson studio's). Ik vind de nieuwe te licht en daardoor klinken ze minder strak. Ik heb er zelf een uit '96, en die klinkt echt heel goed. Zelfs met de stock pickups. Misschien dat ik hem nog eens ga upgraden, maar vind de kleur niet zo, althans hij past niet echt in m'n band, en wil liever een zwate of witte. Maar deze gaat nooit meer weg iig.

heb ook wel over LTD EC400/500's gespeeld, maar vond deze met de SD JB en Jazz combi ook niet echt strak klinken. Zijn wel erg mooie gitaren, maar voelen toch een beetje plastic aan op een of andere manier.

Nobler
14 november 2007, 16:20
Het is niet toevallig dat Epi LP's vrij dicht in de buurt (kunnen) komen van een echte LP. Epiphone is al sinds de jaren '60 eigendom van Gibson (of in ieder geval: behoort tot dezelfde groep als waar Gibson ook toe behoort). Sinds de jaren '80 gebruikt Gibson Epiphone (onder meer) om goedkopere versies van hun beroemde modellen te verkopen, zodat ze een bredere markt konden aanboren zonder concessies te doen aan de prijs, kwaliteit en roem van hun eigen merk. Een slim antwoord op de Aziatische kopie-fabrikanten. Gibson laat nu dus in feite hun eigen kopieen maken en verkopen en heeft volledige controle op hoe dat gebeurt. Overigens, Fender deed en doet precies hetzelfde via Squier. Niet voor niets komen de namen Gibson en Fender (of by Gibson en by Fender) op veel van deze gitaren voor.

Natuurlijk is de ene Epi de andere niet. Dat kan onbedoeld zijn, door een gelukkige of ongelukkige keus voor een bepaalde aziatische fabriek, maar ook bedoeld. De Elite versies zijn bedoeld om de oorspronkelijke modellen te benaderen en misschien zelfs te overtreffen. Als er Epi LP's zijn van 250 euro, maar ook van het 4 of 6-voudige (de Elites) moet er natuurlijk wel verschil in kwaliteit zijn en in hoeverre ze het origineel benaderen. Trouwens, ook tussen de ene en de andere echte Gibson LP zit toch het nodige verschil?

Sommige kopieen zijn bedoeld om niet alleen de vorm maar ook de kwaliteit van een echte Gibson LP te benaderen (Tokai, Burny etc.), terwijl sommige alleen het uiterlijk willen benaderen. LTD's zijn alleen geinspireerd op LP's en de vorm daarvan, maar moet je wat mij betreft als geheel eigen gitaren beschouwen.

Nog even over Epiphone: vóór de tweede wereldoorlog, toen Epiphone nog onafhankelijk was van Gibson, waren ze niet alleen hun grootste concurrent, maar Epiphone stond toen zelfs beter aangeschreven dan Gibson! Fender bestond toen nog niet eens.

Frisods
16 november 2007, 14:45
Hmm, best leuk dus, dus stel dat de ene epiphone, wel goed klinkt en de andere niet, dan ligt het aan de fabriek?

Nobler
16 november 2007, 14:59
Als de ene in een fabriek gemaakt is waar minder goede materialen en technieken worden gebruikt en de kwaliteitscontrole minder is, terwijl de andere in een andere fabriek in een ander land wordt gemaakt waar betere materialen en technieken worden gebruikt en de kwaliteitscontrole beter is kun je er inderdaad van uit gaan dat er verschil in de kwaliteit van het eindprodukt zal zijn, ja! Sterker nog, iedereen met een beetje ervaring weet wel dat twee gitaren van hetzelfde model die in dezelfde tijd in dezelfde fabriek gemaakt zijn nog heel erg van elkaar kunnen verschillen.

robert-gitarist
16 november 2007, 18:02
Hmm, best leuk dus, dus stel dat de ene epiphone, wel goed klinkt en de andere niet, dan ligt het aan de fabriek?

Hmm ja en nee.
In de ene fabriek wordt meer gekeken naar de kwaliteit en de afwerking etc dan de andere fabriek. Dat is vooral het verschil tussen gitaren die gemaakt zijn in Korea en gemaakt zijn in China. Vergeet niet, Epiphone (Les paul) is massa productie dus je hebt altijd te maken met hele goede exemplaren maar ook met hele slechte exemplaren. Ieder merk heeft wel een rotte appel(s) er tussen zitten zelfs bij Gibson en Fender. Ik heb wel eens een Gibson bespeeld die ik de naam Gibson niet waard vond. Daarbij, smaken verschillen.
Daarom is het dus slim om meerdere Epiphone's te testen als dat kan want je zult zien dat er aardig wat verschil onderling is :)

pannekoek
16 november 2007, 18:46
aaah zeer goede topic, ik heb weer eens wat geleerd :)
wat een mooie gitaar trouwens :) ik ben van plan

wat heeft het je gekost als ik vragen mag :metal:


veel plezier ermee :)

gr, stephan

Otje
17 november 2007, 08:41
Ik heb 'm voor 349 gekocht inclusief een set nieuwe snaren en de originele kartonnen doos met boekjes. Het ding was kort daarvoor teruggebracht door iemand die bij nader inzien toch een Gibson wou. Nieuwprijs rond de 500 pietermannen.

Heb inmiddels besloten de elementen voorlopig niet te vervangen. Ze klinken echt prima. Clean klinkt mijn Gibson natuurlijk beter, zowel vanwege de P90's als door het piano-achtige laag. De Epi klinkt veel verfijnder. Geen Jack Daniëls maar een meer een lekker wijntje. Overstuurd (licht, niet zwaar - ik ben 'n ouwe rocker ;) )doet de Epi niet onder voor mijn Gibson - gewoon te gek.

Frisods
17 november 2007, 10:41
Ik heb 'm voor 349 gekocht inclusief een set nieuwe snaren en de originele kartonnen doos met boekjes. Het ding was kort daarvoor teruggebracht door iemand die bij nader inzien toch een Gibson wou. Nieuwprijs rond de 500 pietermannen.

500?, bij Live-music,heb je hem voor 450.
ik zat zelf te kijken voor een epiphone les paul standard, maar ik zit erg te twijfelen tussen hem en een epiphone dot, aarrgg, weet niet wat ik zal gaan doen, lekker uittesten :hippie:

Otje
17 november 2007, 20:12
ik zat zelf te kijken voor een epiphone les paul standard, maar ik zit erg te twijfelen tussen hem en een epiphone dot, aarrgg, weet niet wat ik zal gaan doen, lekker uittesten
Er staat een mooie Dot op Marktplaats waar al Gibson Burstbuckers in zitten.... Die wint het wel van de gemiddelde Epi Les Paul :B.

joke
18 november 2007, 15:27
topic;
Laten we het eens over Epiphone's Les Paul hebben....

ja dat doen we eigenlijk te weinig hier vindt ik!!!
pffffffffffffffffffffffffff

grayfink
18 november 2007, 16:09
Joke op zijn Engels zeker. De TS doet zijn best om een goed onderbouwd verhaal te schrijven en jij reageert met pfffffffffft........

Mr.Fingers
18 november 2007, 16:10
Joke op zijn Engels zeker. De TS doet zijn best om een goed onderbouwd verhaal te schrijven en jij reageert met pfffffffffft........

Ik dacht juist hetzelfde eigenlijk.

Otje
18 november 2007, 18:31
Zoveel mensen zoveel wensen :cooler: . Een forum is als een TV: zenders zat. Niet leuk? Zappen.

Otje
25 november 2007, 16:24
Ben nu twee weken verder en nog steeds aan het friemelen. Als ik wil spelen dan pak steeds mijn Epi LP en mijn Gibson blijft aan de muur hangen. En als ik dan die Gibson 'n keer pak dan denk ik meteen shit, dit is een veel beter klinkende gitaar. En daarna ga ik weer verder op de Epi :D . De bespeelbaarheid van dat ding is echt super. Hij is niet vals te krijgen en de hals is echt bliksemsnel. Lage actie zonder aanlopende snaren, zelfs met de halspen zo afgesteld dat de hals mooi recht is. Je blijft gewoon spelen op dat ding.

Maar goed, is niet allemaal rozegeur en maneschijn. Als je inplugt hoor je dat het hoog mooi sprankelt en heel dynamisch is, maar als je de lage E op z'n donder geeft dan is 't net een scheet :(. Rommelige toon, weinig definitie. Sla je zacht aan dan is 'ie zacht, sla je hard aan dan is 'ie ook zacht - maar dan klinkt 'ie als een opgeblazen speaker. Ik heb de lage snaren hoger gezet om de snaarspanning wat te verhogen en dat hielp al wat. Maar het was nog niet wat 't zijn moet.

Bij mijn Gibson zitten alle 6 de zadels in de tune-o-matic met de rechte kant naar voren en de schuine kant naar achteren. Ook zijn de inkepingen waar de snaar in ligt heel ondiep. Bij de Epi zitten de zadels van de lage snaren met de schuine kant naar voren en is de inkeping een diepe V.

Ik heb de brugzadels van de 3 lage snaren omgedraaid. Ik had niet gedacht dat dat veel verschil zou maken, maar dat doet 't dus wel. Veel strakker laag en de dynamiek is ook beter. OK, het haalt het nog niet bij het piano-laag van mijn Gibson maar de gitaar klinkt een heel stuk beter. Alleen voor Stevie Ray achtige blues waarbij de lage E flink op z'n lazer krijgt kan ik beter mijn Gibson pakken.

Volgende stap is nieuwe zadels met kleine inkepingen, à la het voorbeeld. Kijken of dat nog meer scheelt.

mr-02
2 december 2007, 12:42
Ik ga begin volgend jaar een epi LP kopen.
Nu is m'n vraag welke snaren (dikte) er standaar opzitten.
ik zou ook derikt een setje meebestellen dus welk merk/type neem ik best?
liefst een beetje goeie snaren maar niet overdreven duur.
'k zou ze kopen bij www.musicstore.de

Greetzzz

Frisods
2 december 2007, 17:58
hoi, zelf zit ik ook te gassen op een epi lp, maar zit te twijfelen tussen een dot en een les paul!. mijn budget is toch wel rond de 444 euro.

Mr.Fingers
2 december 2007, 18:03
hoi, zelf zit ik ook te gassen op een epi lp, maar zit te twijfelen tussen een dot en een les paul!. mijn budget is toch wel rond de 444 euro.

ga dan maar voor een dot...

Otje
2 december 2007, 18:30
hoi, zelf zit ik ook te gassen op een epi lp, maar zit te twijfelen tussen een dot en een les paul!. mijn budget is toch wel rond de 444 euro.Ik zou gaan voor een model dat géén kloon van een Gibson is, zoals een Casino, een Wildkat, een Alleykat of zoiets. Ik vind dat dat betere Epi's zijn als hun Gibson kopietjes. En dan heb je ook nog een gitaar die niet iedereen heeft. En neem dan vooral een met ervaring, gewoon vanaf Marktplaats of GitaarMarkt. Scheelt veel geld en voor een paar tientjes kun je door een vakman de boel piekfijn laten afstellen!

Lennert
2 december 2007, 20:49
Ben nu twee weken verder en nog steeds aan het friemelen. Als ik wil spelen dan pak steeds mijn Epi LP en mijn Gibson blijft aan de muur hangen. En als ik dan die Gibson 'n keer pak dan denk ik meteen shit, dit is een veel beter klinkende gitaar. En daarna ga ik weer verder op de Epi :D . De bespeelbaarheid van dat ding is echt super. Hij is niet vals te krijgen en de hals is echt bliksemsnel. Lage actie zonder aanlopende snaren, zelfs met de halspen zo afgesteld dat de hals mooi recht is. Je blijft gewoon spelen op dat ding.

Maar goed, is niet allemaal rozegeur en maneschijn. Als je inplugt hoor je dat het hoog mooi sprankelt en heel dynamisch is, maar als je de lage E op z'n donder geeft dan is 't net een scheet :(. Rommelige toon, weinig definitie. Sla je zacht aan dan is 'ie zacht, sla je hard aan dan is 'ie ook zacht - maar dan klinkt 'ie als een opgeblazen speaker. Ik heb de lage snaren hoger gezet om de snaarspanning wat te verhogen en dat hielp al wat. Maar het was nog niet wat 't zijn moet.

Bij mijn Gibson zitten alle 6 de zadels in de tune-o-matic met de rechte kant naar voren en de schuine kant naar achteren. Ook zijn de inkepingen waar de snaar in ligt heel ondiep. Bij de Epi zitten de zadels van de lage snaren met de schuine kant naar voren en is de inkeping een diepe V.

Ik heb de brugzadels van de 3 lage snaren omgedraaid. Ik had niet gedacht dat dat veel verschil zou maken, maar dat doet 't dus wel. Veel strakker laag en de dynamiek is ook beter. OK, het haalt het nog niet bij het piano-laag van mijn Gibson maar de gitaar klinkt een heel stuk beter. Alleen voor Stevie Ray achtige blues waarbij de lage E flink op z'n lazer krijgt kan ik beter mijn Gibson pakken.

Volgende stap is nieuwe zadels met kleine inkepingen, à la het voorbeeld. Kijken of dat nog meer scheelt.


Damn dat moet ik ook eens proberen! Vind mijn lage E ook niet altijd strak genoeg, en idd bij mij zitten de zadels van de 3 lage snaren met de schuine kant naar voren.. Wilde sowieso al switchen naar graphtec zadels, kan ik ze meteen eens goed monteren ;)

Otje
2 december 2007, 21:15
Damn dat moet ik ook eens proberen! Vind mijn lage E ook niet altijd strak genoeg, en idd bij mij zitten de zadels van de 3 lage snaren met de schuine kant naar voren.. Wilde sowieso al switchen naar graphtec zadels, kan ik ze meteen eens goed monteren ;)Het maakte op mijn Epi heel veel verschil, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Misschien dat 't op jouw gitaar nix uitmaakt. Maar je kunt 't altijd weer terugdraaien.

Lexvandoef
2 december 2007, 23:21
Het maakte op mijn Epi heel veel verschil, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Misschien dat 't op jouw gitaar nix uitmaakt. Maar je kunt 't altijd weer terugdraaien.

Is dat niet een beetje wishfull thinking? Ik heb op mijn oude epi lp ook de zadels zo omgedraaid maar dat was omdat ik ze net een klein stukkie verder moest intoneren. Ik merkte geen verschil qua geluid.

mr-02
3 december 2007, 07:25
niemand een ideetje?:


Nu is m'n vraag welke snaren (dikte) er standaar opzitten.
ik zou ook derikt een setje meebestellen dus welk merk/type neem ik best?
liefst een beetje goeie snaren maar niet overdreven duur.
'k zou ze kopen bij www.musicstore.de

Lexvandoef
3 december 2007, 08:32
niemand een ideetje?:

Normaal zitten er op gitaren die je in de winkel koop 0.009 snaren. Ik vind zelf 0,010 iets lekkerder op een lp, eigenlijk 0,011 zelfs omdat de mensuur wat korter is en daardoor de snaren wat 'slapper' aanvoelen, maar omdat ik op mijn Fender 0,010 gebruik zitten deze ook op mijn lep paul.

Qua merk kan ik je GHS Boomers aanraden, de normale set. Deze vind ik fijner aanvoelen en klinken (niet zo blikkerig in het begin en gaan redelijk lang mee) dan d'addario's.

Succes!

Meneer I.
3 december 2007, 08:42
Normaal zitten er op gitaren die je in de winkel koop 0.009 snaren. Ik vind zelf 0,010 iets lekkerder op een lp, eigenlijk 0,011 zelfs omdat de mensuur wat korter is en daardoor de snaren wat 'slapper' aanvoelen, maar omdat ik op mijn Fender 0,010 gebruik zitten deze ook op mijn lep paul.

Qua merk kan ik je GHS Boomers aanraden, de normale set. Deze vind ik fijner aanvoelen en klinken (niet zo blikkerig in het begin en gaan redelijk lang mee) dan d'addario's.
Yep ook ik heb er een setje .010 GHS boomers op zitten. Een .009 setje is (vind ik) te dun op een LP.

mr-02
3 december 2007, 12:27
Jullie bedoelen deze snaren he:
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb00000000000000002dTe8cwS?Ca talogVideo=&ProductUUID=0ITVqHzmmHwAAAETt.svRWdi&CatalogCategoryID=RmTVqHzlT38AAAEVIh1Wf70R&JumpTo=OfferList

kost nog geen 4 euro voor een setje :???:
(op die link, dat is toch een setje van 6 he?)

en gaan die snaren een eindje mee ?

abc123
5 december 2007, 20:02
Is een standard of custom van epiphone dan een afrader?
Volgens de lokale gitaarwinkel is dat van die houtsoorten larie, en worden ze elk jaar beter, maar ja...

???

frekie
10 december 2007, 16:46
Goede draad vooral het begin met die serienummers. Ik had laatst in een winkel een Epi Dot beet en ik dacht verrek het is net mijn Richwood RE400. Dezelfde dikke nek, dunne fretjes, hout vd toets, graad van afwerking, bindings. Hij is alleen 2 X zo duur omdat er Epiphone op staat. OK de RW moet je goed uitproberen maar dat geldt ook voor de Epi zeker de Chinese.

Autumnkid
12 december 2007, 20:56
Hoe komt het dat de ene Epi LP Standard een body in twee delen heeft (frontaanzicht) en de andere een body uit een stuk hout?

Otje
12 december 2007, 21:03
Dat lijkt maar zo. Alleen een dun laagje hout op de bovenkant bestaat uit twee delen ("bookmatched"). Daaronder is het gewoon een plank mahonie, al heeft Epiphone de gewoonte om diverse stukken mahonie aan elkaar te lijmen. Dat is de belangrijkste reden dat de ene Epi heel goed kan klinken terwijl de andere bagger is. Een Gibson bestaat uit 1 blok mahonie met daarbovenop een laagje esdoorn (dat dus uit 2 delen kan bestaan, maar niet altijd).

Epi Standards zijn fantastische gitaren qua bespeelbaarheid. De actie kan onwijs laag, de snaarspanning is laag, de frets zijn OK en de hals kan mooi recht. Daarnaast houden ze goed hun stemming vast en zijn de elementen acceptabel. Enige probleem is dat ze niet altijd even goed klinken (da's dus de reden da'k de mijne heb weggedaan), maar dat is heel persoonlijk. Oh, en er zijn mensen die het vervelend vinden dat er geen "Gibson" op staat :D.

Autumnkid
12 december 2007, 21:15
Lijkt me allemaal zo ingewikkeld ;-)
Zag laatst twee Epi LP Standard naast elkaar hangen, de een met twee stukken toplaag, de andere één.

Man man man...

Acap
12 december 2007, 21:22
Ben nu twee weken verder en nog steeds aan het friemelen. Als ik wil spelen dan pak steeds mijn Epi LP en mijn Gibson blijft aan de muur hangen. En als ik dan die Gibson 'n keer pak dan denk ik meteen shit, dit is een veel beter klinkende gitaar. En daarna ga ik weer verder op de Epi :D . De bespeelbaarheid van dat ding is echt super. Hij is niet vals te krijgen en de hals is echt bliksemsnel. Lage actie zonder aanlopende snaren, zelfs met de halspen zo afgesteld dat de hals mooi recht is. Je blijft gewoon spelen op dat ding.

Maar goed, is niet allemaal rozegeur en maneschijn. Als je inplugt hoor je dat het hoog mooi sprankelt en heel dynamisch is, maar als je de lage E op z'n donder geeft dan is 't net een scheet :(. Rommelige toon, weinig definitie. Sla je zacht aan dan is 'ie zacht, sla je hard aan dan is 'ie ook zacht - maar dan klinkt 'ie als een opgeblazen speaker. Ik heb de lage snaren hoger gezet om de snaarspanning wat te verhogen en dat hielp al wat. Maar het was nog niet wat 't zijn moet.

Bij mijn Gibson zitten alle 6 de zadels in de tune-o-matic met de rechte kant naar voren en de schuine kant naar achteren. Ook zijn de inkepingen waar de snaar in ligt heel ondiep. Bij de Epi zitten de zadels van de lage snaren met de schuine kant naar voren en is de inkeping een diepe V.

Ik heb de brugzadels van de 3 lage snaren omgedraaid. Ik had niet gedacht dat dat veel verschil zou maken, maar dat doet 't dus wel. Veel strakker laag en de dynamiek is ook beter. OK, het haalt het nog niet bij het piano-laag van mijn Gibson maar de gitaar klinkt een heel stuk beter. Alleen voor Stevie Ray achtige blues waarbij de lage E flink op z'n lazer krijgt kan ik beter mijn Gibson pakken.

Volgende stap is nieuwe zadels met kleine inkepingen, à la het voorbeeld. Kijken of dat nog meer scheelt.

ik heb het zelfde probleem, had het er al over in een andere post dat de snaar van E als ik mijn vinger na een fret vasthoud hij dan de volgende fret aanraakt en dus een "scheet" laat -.-

ik wil ook proberen om die zadels te omdraaien kijken of het wat uitmaakt bij mij, is het moeilijk om die zadels om te draaien? en hoe doe je dat?

Acap

Otje
13 december 2007, 07:28
ik heb het zelfde probleem, had het er al over in een andere post dat de snaar van E als ik mijn vinger na een fret vasthoud hij dan de volgende fret aanraakt en dus een "scheet" laat -.-

ik wil ook proberen om die zadels te omdraaien kijken of het wat uitmaakt bij mij, is het moeilijk om die zadels om te draaien? en hoe doe je dat?

AcapJouw scheet is de mijne niet ;). Bij jou loopt de snaar aan op de fret, bij mij was het gewoon het geluid van de gitaar (er liep nix aan). Bij jou moet dus eerst de snaarhoogte en/of de hals worden afgesteld en/of de fretten worden gevlakt. Het omdraaien van de brugzadels verandert hier nix aan!!! Dat kan hooguit de toon van de snaar ietsje veranderen, maar niet iedereen is het daarover eens.

Kortom, breng je LP eens naar een gitaarbouwer of laat 'm goed afstellen door de winkel waar je 'm hebt gekocht.

Acap
13 december 2007, 09:28
Jouw scheet is de mijne niet ;). Bij jou loopt de snaar aan op de fret, bij mij was het gewoon het geluid van de gitaar (er liep nix aan). Bij jou moet dus eerst de snaarhoogte en/of de hals worden afgesteld en/of de fretten worden gevlakt. Het omdraaien van de brugzadels verandert hier nix aan!!! Dat kan hooguit de toon van de snaar ietsje veranderen, maar niet iedereen is het daarover eens.

Kortom, breng je LP eens naar een gitaarbouwer of laat 'm goed afstellen door de winkel waar je 'm hebt gekocht.

kewl, zal is langs de gitaar winkel gaan :) maar is het niet mogelijk om dat zelf te doen? door een millimeter de tandwiel op brug aan de kant van lage snaren te draaien? of doe ik het dan helemaal verkeerd?