PDA

View Full Version : Compressor



Silco
9 november 2007, 18:21
Kan iemand mij vertellen wat een compressor effect doet?

Han S
9 november 2007, 18:37
Kan iemand mij vertellen wat een compressor effect doet?

Een compressor is geen effect, maar een processor en eigenlijk moet je speken van een compressor/limiter. Het apperaat beperkt de dynamiek door de zachte signalen harder te maken en de harde signalen zachter. De parameters zijn instelbaar en als je extreem gaat kun je een enorme sustain er mee maken bijvoorbeeld.

Mitch
9 november 2007, 20:33
http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=1425542

the sure thing
9 november 2007, 21:09
http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=1425542 :cheerup: :rockon:

Dirk_Hendrik
9 november 2007, 22:14
http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=1425542

...

Sorry - niets gevonden. Probeer het nogmaals met andere termen.

....:rockon:

Mitch
9 november 2007, 22:48
Nou, weer wat geleerd: naar een pagina met zoekresultaten kun je niet linken :chicken:

Het gebruik van de zoekfunctie:
-ga naar de bovenkant van de pagina en druk op de button "Zoeken"
-selecteer de modus "Uitgebreid zoeken"
-trefwoord "compressor" en selecteer 'zoek in titel'
-selecteer het subforum Effecten
-Zoek !

Krijg je een hele berg prima inhoudelijke topics.

Wouter!
9 november 2007, 22:50
Nou, weer wat geleerd: naar een pagina met zoekresultaten kun je niet linken :chicken:

.
Als ik je link open krijg ik anders wel 76 zoekresultaten?

Mitch
9 november 2007, 22:55
Ik snap het niet meer, toen ik 'm net opende kreeg ik ook het 'niets gevonden' bericht. De zoekopdracht opnieuw uitvoeren leverde een pagina op met dezelfde URL. Hoe het dna kan dat jij 'm nu wel te zien krijgt ?? Not a clue.

EuroCinema
9 november 2007, 22:59
Kort en simpel: de meeste gitaristen gebruiken een compressor van een van de volgende of allebei:
- meer sustain (toon houdt langer aan)
- percussief, country/funk achtige cleane sound, denk aan ouwe Prince slagpartijtjes

Wouter!
9 november 2007, 23:00
Ik heb geen idee, rare laptop;)


maar ontopic: Ik ben zelf ook op zoek naar een compressor, wat zijn de betere compressors zodat ik kan beginnen met testen?

Dirk_Hendrik
9 november 2007, 23:20
Betere is lastig. Er zijn er vele en wat je fijn vindt is afhankelijk van smaak.

echter,
Begin met een dynacomp. Een Dynacomp is lang niet altijd zaligmakend maar wel zi ongeveer de standaard voor gitaarcompressors. Vele anderen zijn in meer of mindere mate gebaseerd op een dynacomp. Bekend is de Ross variant of dat Keeley ding. Andere, van origine, dynacomp gebaseerde compressors zijn de Ibanez CP-9, CP10 en CPL, alsmede de Boss CS3... om er uit m'n hoofd even een paar te noemen.

daarna kun je verder kijken (of niet, een dynacomp is en blijft een goed ding maar ja... die smaak) naar Barbers etc.

the sure thing
10 november 2007, 11:06
He Silco, zie mijn sig :D

En verder: ik ben het met Dirkie eens. Maar: luister ook eens naar oud The Police werk of het klassieke gitaarloopje van "under the bridge" van RHCP. Daar worden ook stevige compressors gebruikt.

vinni
10 november 2007, 18:51
Compressors hebben een bepaald karakter.

Zelf heb ik net een nieuwe maar heb er al een aantal versleten.
Ik heb nu een FX-ENG Mirage. De Mirage zorgt voor een evenwichtig geluid zonder dat je hoort dat de compressor werkt.

Maar de MXR Dynacomp wordt bijvoorbeeld veel gebruikt door John Fruscianti van RHCP. Dan krijg je een bepaalde attack en een heel licht randje.

Groet,
Vinni

drap
10 november 2007, 20:49
Maar de MXR Dynacomp wordt bijvoorbeeld veel gebruikt door John Fruscianti van RHCP. Dan krijg je een bepaalde attack en een heel licht randje

Sorry Vinni, maar die is nieuw voor mij. Naar mijn weten gebruikt hij niet één compressor. De compressie die je hoort is van z'n versterkers all the way.

vinni
10 november 2007, 22:40
???

Ehm.....ik zeg niet dat het niet mogelijk is hoor.
Maar bij mijn weten gebruikt hij dat ding.
Wellicht niet live.....

Vinni

drap
10 november 2007, 23:02
Niet dat ik weet in ieder geval. Volgens mij gebruikt hij ook in de studio geen compressors. Wat ie wel heeft gedaan in het verleden (Under the bridge is daar een mooi voorbeeld van), is rechtstreeks inpluggen in het mengpaneel (ik hoop dat ik het goed zeg), maar compressors heeft hij naar mijn weten niet gebruikt.

EuroCinema
11 november 2007, 10:54
Ik ben ook geen RHCP-expert, maar dat intro van Under the Bridge klinkt wel enorm gecompressed, luister maar naar die slidende doublestop die hij tegen het einde maakt. Kan natuurlijk in theorie goed uitgevallen tape-compressie zijn, of een heel erg goeie mengtafel die precies goed over z'n gieter gaat. Maar als ik zo'n sound zou willen zou ik een compressor pakken.

drap
11 november 2007, 11:21
Ja, als je in de buurt van die sound wil komen werkt een compressor inderdaad het beste. Dat ben ik wel met je eens. Anders krijg je dat pluk geluid niet. Ik deed het in het verleden met een Boss CS-3, dat werkte wel aardig. Alleen het ding is ook erg lawaaierig en daarom heb ik 'm er uit geflikkerd destijds. Sindsdien heb ik sowieso nooit meer een compressor gebruikt, want ik vind dat je hele dynamiek naar de kloten gaat. Maar het nummer is absoluut niet opgenomen met een compressor. Het truukje was het rechtstreeks inpluggen.

Mitch
11 november 2007, 13:20
Sorry Vinni, maar die is nieuw voor mij. Naar mijn weten gebruikt hij niet één compressor. De compressie die je hoort is van z'n versterkers all the way.
Dis discussie is al een paar keer gevoerd. Hij heeft wel degelijk compressors in zijn (wisselende) setup gehad, en die intro klinkt absoluut alsof er een comrpessor is gebruikt. Misschien is het natuurlijke compressie van de amp geweest, misschien iets tijdens de opnames, weten wij veel...
het doet er ook niet veel toe, de klank is in ieder geval "compressor" en dat is voor de topic starter het belangrijkst.

JvD.
11 november 2007, 13:48
MAAR, je kan dus een compressor gebruiken om hele lange sustain te krijgen?
dat is wel leuk!

zijn er leuke BYOC compressors of is zo iets nooit analog?

owh en nog iets: waar hoort je compressor in je pedalen keten?

Mitch
11 november 2007, 16:20
zijn er leuke BYOC compressors of is zo iets nooit analog?

Wat hebben die twee met elkaar te maken ? :???: Poging tot antwoord:
Ja, BYOC heeft ook een compressor in zijn aanbod maar er zijn er plenty kant en klaar op de markt. De poging tot compressie zoals je die in digitale multi FX hoort is over het algemeen bagger.

Een comp zet je lekker vooraan.

JvD.
11 november 2007, 16:30
Wat hebben die twee met elkaar te maken ? :???: Poging tot

nou, zoals Han S de compressor omschrijft:
Een compressor is geen effect, maar een processor en eigenlijk moet je speken van een compressor/limiter.
klinkt het digitaal.. en iets digitaals is niet te clonen.

the sure thing
11 november 2007, 16:33
eeeehhhh.... sorry hoor maar "under the bridge" is een DEMO voor hoe een compressor wordt gebruikt. Het kan een compressor pedaaltje zijn of de compressor als studio effect, maar dat is echt meer compressie dan van een amp alleen.

Ik heb sinds een tijdje NAAR VOLLE TEVREDENHEID een Retro sonic compressor. Hij is muisstil en ik vind m geweldig klinken. Minder heftig dan de dynacomp en minder irritant-kleurend dan de BOSS CS-3. Als ik de retro-sonic aanzet en mijn Fender pak (over mijn marshall) dan rolt "under the bridge" er vanzelf uit!

drap
11 november 2007, 18:46
eeeehhhh.... sorry hoor maar "under the bridge" is een DEMO voor hoe een compressor wordt gebruikt. Het kan een compressor pedaaltje zijn of de compressor als studio effect, maar dat is echt meer compressie dan van een amp alleen.

Ja, het is een gecompressed geluid, dat heb ik ook niet ontkend. Maar die compressie is verkregen door het rechtstreeks inpluggen in het mengpaneel, niet door een compressiepedaal. Ik heb ook nog nooit ergens gelezen dat ie een pedaal daarvoor gebruikt of heeft gebruikt. Z'n geluid is nog steeds redelijk compressed, maar dat is absoluut wel van z'n versterker tegenwoordig.

the sure thing
11 november 2007, 20:53
Ja, het is een gecompressed geluid, dat heb ik ook niet ontkend. Maar die compressie is verkregen door het rechtstreeks inpluggen in het mengpaneel, niet door een compressiepedaal. Ik heb ook nog nooit ergens gelezen dat ie een pedaal daarvoor gebruikt of heeft gebruikt. Z'n geluid is nog steeds redelijk compressed, maar dat is absoluut wel van z'n versterker tegenwoordig.
Dat bedoel ik ja, een compressor die in de studio (nadat het is ingeprikt in het mengpaneel) is ingezet.

Tegenwoordig weet ik niet of hij live een compressor gebruikt...

Mitch
11 november 2007, 20:59
nou, zoals Han S de compressor omschrijft:
klinkt het digitaal.. en iets digitaals is niet te clonen.
Op die fiets ! Nou, dat 'processor' moet je dan niet zo opvatten ;)

Dirk_Hendrik
12 november 2007, 09:08
Zoek het Engelse werkwoord "to process" even op in een woordenboek. Daar gaat geen melding van digitaal bij worden gesteld. Wel iets over bewerken.

EuroCinema
12 november 2007, 10:22
owh en nog iets: waar hoort je compressor in je pedalen keten?

Ik heb de beste ervaringen met helemaal vooraan.

Silco
12 november 2007, 11:42
He Silco, zie mijn sig :D

En verder: ik ben het met Dirkie eens. Maar: luister ook eens naar oud The Police werk of het klassieke gitaarloopje van "under the bridge" van RHCP. Daar worden ook stevige compressors gebruikt.

Under the bridge een compressor? Ik dacht dat onze vriend John Frusciante de schakelaar van zn Jazzmaster op de brug had gezet :cooler:

Silco
12 november 2007, 11:54
Ok, bedankt allemaal. Ik ben heel wat wijzer over compressor, het is in ieder geval een 'effect' dat ik nog moet gaan kopen. Echter, de vraag is welke? Ik koop mn spullen bij Feedback (www.feedback.nl).

Hier staan meerdere stompboxen. Mijn budget ligt niet zo heel hoog (tot een euro of 80,uitzonderingen mogelijk). Ik zie een Boss CS3 voor 69 euro, een MXR M132 compressor voor 99 euro, een MXR M102 R (die roze) voor 89 euro een Digitech Main Squeeze voor 75 euro. Behringer heeft ook een compressor, maar dat vind ik troep, dus daar begin ik niet aan.

Waar ik zelf mee speel:
Ibanez GRX 70 ( uit zo'n starterskit)
Vox AD30vt
1 stompbox: Boss DS1 (distortion)

In muziek speel ik voornamelijk rock: Deep purple, Metallica, Rainbow, Red Hot Chili Peppers en U2 (alleen sunday bloody sunday dan).

Kunnen jullie met behulp van deze info mij een stompbox aanraden?

the sure thing
12 november 2007, 12:08
... ik durf het bijna niet te zeggen, maar.... probeer ze eens allemaal uit! SLuit jezelf op in een demoruimte van Feedback en probeer ze allemaal.

EuroCinema
12 november 2007, 12:27
Die M 102 R is de MXR dynacomp (is rood, niet roze) en die is te gek. Heb ook de Boss gehad, maar deze vind ik veel beter. Doen!

up-guitarman
12 november 2007, 17:32
Jezz, de DynaComp is heerlijk !!!

the sure thing
12 november 2007, 19:01
He Silco, ik weet niet of je in de buurt van Arnhem woont, maar ik heb een MXR dynacomp (oudje) voor je te koop....... kan je m een keer komen uitproberen!

Silco
12 november 2007, 19:33
He Silco, ik weet niet of je in de buurt van Arnhem woont, maar ik heb een MXR dynacomp (oudje) voor je te koop....... kan je m een keer komen uitproberen!

Het klinkt goed, maar ik woon vlak bij Den Haag, dus Arnhem is een beetje ver voor mij. Bedankt voor het aanbod in ieder geval!

Thoon_Loque
12 november 2007, 20:47
Ik ben ook nog naar een compressor op zoek. Ik heb ook een goede revieuw gelezen (in Gitarist) over de Soul Preacher van EHX.
Helaas hadden ze die niet op voorraad in de winkel waar ik was, dus ik heb hem nog niet kunnen uitproberen...

Iemand wèl ervaring met dit kastje?