PDA

View Full Version : Een fuzz en een wah graag



Spitfire
9 november 2007, 17:26
Ik heb natuurlijk al gezocht, maar nergens kon ik eigenlijk een goed antwoord vinden.

Allereerst mijn quest voor een fuzz. Ik wil iets wat gaat van de sound van Hendrix tot Queens of the Stone Age, van vrij dik tot behoorlijk vies zeg maar. Nou heb ik al een beetje rondgekeken: een Fuzz Factory leek me wel wat, maar is eigenlijk iets te duur (tweedehands kan natuurlijk wel) en ik heb het idee dat ie wat te 'dirty' is. Aan de andere kant vond ik de sound van een Fuzz Face ook wel wat hebben, maar ik denk dat ik daar te weinig instelmogelijkheden op heb. Als laatste een Big Muff, maar ik heb hier op het forum al gelezen dat ie nogal verzuipt bij akkoorden (of was het juist losse tonen?). Anyway, iemand suggesties (BYOC vind ik ook geen probleem, maar die zijn gebaseerd op de Face en de BM)?

Nu nog een wah, hier ben ik nog niet veel wijzer in geworden, het enige wat ik weet is dat ik een Fulltone wah wel heel erg lekker vond klinken (lekker ver bereik ook), maar ook hier weer: veels te duur. Dus, iemand goedkopere alternatieven? En ook nog even meegenomen dat ik heb vernomen dat lang niet alle wah's lekker klinken met distortion/fuzz.

Ik wil voor 250 max wel klaar zijn eigenlijk (ook tweedehands).

Mijn gear nu: Blade RH-2 (single coils en humbucker in de brug), J&H Overdrive/Distortion en Laney VC30

jimihattricks
9 november 2007, 17:31
wat betreft de fuzz, mocht je hem wat meer 'tight' willen trekken, kun je er een overdrive voorzetten.. als je de gain op 0 zet (bij de overdrive) en de levels omhoog (tone naar smaak) werkt het wel..

ik heb goeie ervaringen met een Boss SD-1 en Big Muff combo (noise suppressor/gate geen overbodige luxe :satisfie:), en momenteel ook met een TS-9 en Fuzzwork Orange combo

overigens vind ik dat bij QOTSA het wel een beetje ranzig/brijerig mag, dus daar vind ik de Big Muff echt perfect voor

de wah:
zelf heb ik een Crybaby 535Q wah, en hoewel er wellicht meer karaktervolle opties zijn, doet deze het heel goed met dist en is 2ehands zeker betaalbaar

Big Muff / Overdrive / 535Q is 2ehands voor 250 haalbaar

Spitfire
9 november 2007, 19:48
Dankjewel, dat is dan plan 1, iemand anders nog ideeën?

grayfink
9 november 2007, 20:23
Drap heeft een plan

drap
9 november 2007, 20:24
De Fuzz Factory is een leuk pedaal, maar zeker niet geschikt voor QOTSA. In de zin van zo extreem is ie zelfs. Het geluid van QOTSA is toch wat smoother. Ik heb 'm ook. Vind 'm goed, maar ook heel beperkt.

Ik zou in jouw geval zeker ff naar een Pro Co Rat kijken. Het is in naam een distortion, maar hij neigt meer naar een fuzz dan een distortion wat mij betreft. Hij is niet zo extreem korrelig dan de meeste fuzzes, maar verder reageert ie precies net zo als een fuzz pedaal. Het ding is ook lekker donker in te stellen, wat goed geschikt is voor QOTSA-achtige geluiden. Ik heb 'm wel eens gebruikt voor een covertje van QOTSA in een bandje. Ze worden ook met regelmaat tweedehands aangeboden voor een spotprijsje.

Oh boy, dit herinnert me opeens er weer aan dat ik kaarten heb voor QOTSA in februari :cheerup:

grayfink
9 november 2007, 20:24
Zie je wel.

drap
9 november 2007, 20:25
Drap heeft een plan

Jij hebt gespiekt! :stop:

grayfink
9 november 2007, 20:26
Ik weet alles.

drap
9 november 2007, 20:26
Dat weet ik...

Spitfire
9 november 2007, 20:38
Maaruh stelletje paranormaal begaafden, is een Proco Rat niet wat te high-gain voor Hendrix/SRV gebeuren?

drap
9 november 2007, 20:54
Met een Rat lukt het meer bluesy gebeuren juist heel goed, wat mij betreft dan. Zo high gain is ie in die zin niet, zeker niet zelfs. En als je ook meer een Hendrix toon wil hebben dan zou ik al helemaal geen Big Muff aanraden, laat staan een Fuzz Factory. Overigens liggen Hendrix en QOTSA qua geluid ook wel héél erg ver uit elkaar.

Dirk_Hendrik
9 november 2007, 21:12
Maaruh stelletje paranormaal begaafden, is een Proco Rat niet wat te high-gain voor Hendrix/SRV gebeuren?

Der zit een Gian knop op zo'n ding. Die kun je ook dichtdraaien.........

Idem voor een muff. Zet de gain op maximaal en alles verzuipt idd... draai em es een stukkie terug. .... QOTSA is toch diezelfde gozer als Kyuss??? Da's toch wel behoorlijk een gitaargeluid dat "Hoi! Ik ben Big Muff" roept.

Spitfire
9 november 2007, 22:02
Overigens liggen Hendrix en QOTSA qua geluid ook wel héél erg ver uit elkaar.
Heb je helemaal gelijk in, volgens mij wil ik weer iets wat niet mogelijk is...


Der zit een Gian knop op zo'n ding. Die kun je ook dichtdraaien.........

Maar als ik Slayer wil gaan spelen ga ik niet in de hoek van de Blues Drivers zoeken.

Ik weet iemand met een Big Muff, dus ik vraag wel even of ik die een dag mag lenen en dan kijken of dat wat is.

drap
9 november 2007, 22:14
Maar een Rat is niet extreem als je in gedachte hebt. Als je bij een Rat Bijvoorbeeld Slayer denkt, dan zit je er behoorlijk naast. De Rat is lang zo agressief niet. Ik heb nog wat gevonden. Check it yo'self! http://www.ratdistortion.com/soundsamples.php

Een Big Muff wil voor QOTSA zeker wel, maar voor Hendrix vrees ik niet. Het is wel een lekker pedaal. Het is alleen wat je er mee wilt doen.

Oh, en wat soundsamples van de muffert: http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f&f=%2FCatalog%2F04_Distortion%2F04_Big_Muff_Pi

Spitfire
9 november 2007, 22:23
Check it yo'self! http://www.ratdistortion.com/soundsamples.php

Thanx

Maar ik moet zeggen dat ik mijn J&H nu al vrij QotSA in kan stellen (drive beetje terug draaien, tone op 9:00, EQ op 3:00 (daar zit ergens de sweet spot) en S/B switch op sharp), dus eigenlijk ben ik op zoek naar dat dikke Purple Haze-achtige geluid.

Ik merk nu wel dat ik eigenlijk nauwelijks verstand heb van pedalen want ik denk veels te veel in hokjes... Hopelijk kunnen jullie wat met mijn uitleg.

drap
9 november 2007, 22:28
Dankzij jouw topic heb ik licht GAS gekregen voor die Deucetone Rat. En bedankt... :sneaky:

Als het zwaardere werk niet zo belangrijk is, dan denk ik aan de Fuzz Face. Ik ken het pedaal zelf niet, dus weet ook niet of het een goed pedaal is. Maar gezien het hét Hendrix pedaal zou moeten zijn. Ik weet alleen niet wat je te besteden hebt. Ik vind 'm nog aan de prijzige kant.

Btw, je mag best zowel een Rat alswel een Fuzz Factory een keer komen uitproberen hoor. Ik heb ze beide.

Spitfire
9 november 2007, 22:37
Ghehe drap, jij ook niks te doen vanavond? :satisfie:


Dankzij jouw topic heb ik licht GAS gekregen voor die Deucetone Rat. En bedankt... :sneaky:

Ik zag hem ook al staan, ziet er super goed uit.


Als het zwaardere werk niet zo belangrijk is, dan denk ik aan de Fuzz Face. Ik ken het pedaal zelf niet, dus weet ook niet of het een goed pedaal is. Maar gezien het hét Hendrix pedaal zou moeten zijn. Ik weet alleen niet wat je te besteden hebt. Ik vind 'm nog aan de prijzige kant.

BYOC of tweedehands moet dan wel lukken denk ik, maar ik hou de FF gewoon in mijn achterhoofd en kijk nog even verder.


Btw, je mag best zowel een Rat alswel een Fuzz Factory een keer komen uitproberen hoor. Ik heb ze beide.

Bedankt voor het aanbod, maar ik denk dat het toch zowiezo geen van beide wordt. Alhoewel, misschien nog een keer de Fuzz Factory voor de lol ;)

d'oh
10 november 2007, 12:50
Thanx

Maar ik moet zeggen dat ik mijn J&H nu al vrij QotSA in kan stellen (drive beetje terug draaien, tone op 9:00, EQ op 3:00 (daar zit ergens de sweet spot) en S/B switch op sharp), dus eigenlijk ben ik op zoek naar dat dikke Purple Haze-achtige geluid.

Ik merk nu wel dat ik eigenlijk nauwelijks verstand heb van pedalen want ik denk veels te veel in hokjes... Hopelijk kunnen jullie wat met mijn uitleg.

Octavia! (En natuurlijk een dikke marshall of andere amp die al staat te schreeuwen)

fulltone octafuzz of gewoon BYOC Octafuzz

EuroCinema
11 november 2007, 11:01
Ik heb een Dunlop hendrix fuzz, en boss FZ-zoveel en een fuzz face gehad, maar de beste Purple Haze haalde ik uit een Boss DS-1. 'T is maar even een tipje.

Spitfire
11 november 2007, 11:26
Iemand ervaring met de Roger Mayer Voodoo Axe trouwens? Ik vind hem nogal veelbelovend klinken en heb hem in een mooie aanbieding gezien.

Marc Oblivian
14 november 2007, 09:29
Der zit een Gian knop op zo'n ding. Die kun je ook dichtdraaien.........

Idem voor een muff. Zet de gain op maximaal en alles verzuipt idd... draai em es een stukkie terug. .... QOTSA is toch diezelfde gozer als Kyuss??? Da's toch wel behoorlijk een gitaargeluid dat "Hoi! Ik ben Big Muff" roept.

Yup, da's dezelfde.
Zijn geluid is alleen wel wat veranderd sinds de tijd bij Kyuss (Kyuss vind ik overigens heel wat beter dan QOTSA...al was het alleen maar de zang, maar dat terzijde).
Bij Kyuss was het allemaal nog wat logger/zompiger. Leek af en toe wel of de gitarist daar gewoon over een basversterker speelde.
Lijkt wel op het dikke Big Muff geluid ja, maar ik vermoed dat het voor een groot deel door de keuze van amps wordt bepaald.

Rat doet Hendrix trouwens erg goed (wellicht icm tubescreamer). Ken een gitarist die veel Hendrix speelt en die gebruikt ook een (ouwe) Rat.
Daarnaast is dat pedaal ook "heel dik"...beetje ala Big Muff in te stellen, dus ook QOTSA is er wel uit te halen.

De Rat of wellicht de Big Muff (al dan niet icm een drivepedaal) lijken mij de meest voor de hand liggende keuzes in dit geval. En een beetje met de instellingen van je amp rommelen..