PDA

View Full Version : Houtkeuze Thinline



barno
9 november 2007, 16:14
Ik wil een thinline model gaan bouwen. Heb nog een partij Europese es hier. Heb daar mijn eerste zelfbouw van gemaakt en dat is aardig gelukt. Er zit wel veel hoog en twang in het geluid (was ook de bedoeling) maar voor de thinline beoog ik een iets warmer geluid (er komen stacked hum's in).
Ik kan ook aan swamp ash geraken, is dit geschikter dan gewone es in dit geval. Of kan ik de thinline body bouwen in es en er een andere top (mahonie?) opzetten? Iemand suggesties?
cheers, Barno

Van Dattum
9 november 2007, 20:09
Ik zou zeggen: Leef jezelf uit!
Ik heb pas geleden een Tele gemaakt van kersenhout, klinkt geweldig!
En voor wat betreft Thinlines: Fender maakte ze oorspronkelijk van (swamp)essen, maar ik heb er 2 gemaakt met een mahonie body, de ene met een esdoorn top en de andere met een purperhart top. Vooral die laatste is ongelofelijk!
Essen zal wat feller klinken dan mahonie, maar ik ben helemaal weg van mahonie als bodyhout voor een Thinline. Een paar lekkere humbuckers met coil-split erop en je kunt qua geluid de hele wereld aan!
Voor topjes ga je gewoon voor wat je mooi vindt: Esdoorn, padouk, purperhart, zebrano, noem maar op! Een top van 6 mm voegt niet zo veel toe aan het totaalgeluid.

Succes!

barno
9 november 2007, 21:41
thx VD, ja, ik heb die purperen gezien op het forum, ziet er heel strak uit.

Mattia
10 november 2007, 11:24
Kan zijn dat je met pickupkeuze en uithollen een enorm eind komt; daar krijg je een warmer, akoestischer, voller geluid uit, zowiezo, minder twang (mits je een 'warme' humbucker uitzoekt, en geen 'twangbucker'). Als je het echt iets warmer moet/wil hebben kun je altijd voor elzen gaan, maar ik zou niet twijfelen om gewoon hard essen te gebruiken.

Swamp ash is niet altijd even makkelijk aan te komen.

Mattia

barno
10 november 2007, 13:35
denk dat ik hem in essenhout ga maken inderdaad. er komen P100's in, eigenlijk vooral omdat ik die hier nog liggen heb en aan de straatstenen niet kwijt geraak. ik kan wel aan swamp ash geraken hier, maar denk dat ik dat ga gebruiken voor een full body (copy van mijn eerste zelfbouw in europese es want ik wil nu wel es officieel weten wat het verschil is tussen eur en am essen).

Van Dattum
10 november 2007, 14:38
Veel succes en foto's posten!

Mattia
10 november 2007, 16:28
Kleine opmerking: 'Amerikaans Essen' is niet hetzelfde als 'Swamp Ash'. Amerikaans essen is ongeveer precies zo zwaar/ziet er hetzelfde uit als Europees Essen.

Swamp Ash, da's weer iets anders. Ziet er net wat anders uit (subtiel verschil), maar voelt heel anders aan qua gewicht, en redelijk anders qua bewerking.

barno
10 november 2007, 17:14
ah weer iets bijgeleerd, thx

maar ik bedoelde dus inderdaad swamp ash (de snel groeiende variant uit het zuiden van de states)