PDA

View Full Version : Scheuren in speakers



drap
9 november 2007, 15:45
Ik weet niet of ie hier helemaal goed staat, maar ik stel de vraag hier maar eventjes.

Ik heb gister een stel ouwe Celestions binnen gekregen. Alleen er zat wel een onaangename verassing bij. In beide speakers zaten scheuren, waarschijnlijk door het opsturen gebeurd. Mijn vraag is, is dat redelijk te repareren dmv plakken, of is het echt exit met de speakers? Ik zou het doodzonde vinden namelijk, gezien het om ouwertjes gaat.

Rutger
9 november 2007, 15:48
Ik vrees dat alleen een re-cone echt helpt... lijmen kan, maar het heeft toch invloed op je sound.

Hoe erg is het? Heb je foto's?

Ik heb ook een oude speaker met een (kleine) beschadiging, maar die zit alleen in het oppervlak en is niet doorgescheurd. Zoiets kan bijvoorbeeld geen kwaad.

Joey Handsome
9 november 2007, 15:49
FF een (irrelevante) vraag.

Hoe heeft die man die speakers dan verzonden dat zoiets kon gebeuren?

drap
9 november 2007, 15:49
Ik zal vanavond er eens foto's van maken. He zijn nog redelijk grote scheuren eigenlijk en in één van de speakers heb ik achterop ook eentje ontdekt.

Een re-cone, kostda?

the sure thing
9 november 2007, 15:50
Als er verder geen papier van de conus ontbreekt en het zijn scheuren van hooguit 5 cm, kan je papierlijm kopen en het daarmee proberen. Je kan dan een stukje papier achter de scheur lijmen die beide helften bij elkaar houden. Als er ook een scheur in de ophanging zit (rubberen rand) dan is het wel bad trouble.

Professioneel laten plakken kan, hoeveel dat kost weet ik niet. Ik schat zo'n EUR 20 per speaker.

Professioneel Reconen (= compleet vervangen van de conus) kan ook, maar dat kost ongeveer EUR 50,- per speaker.

drap
9 november 2007, 15:51
FF een (irrelevante) vraag.

Hoe heeft die man die speakers dan verzonden dat zoiets kon gebeuren?

Ik vind persoonlijk dat het niet goed was ingepakt. Ze stonden op elkaar in één doos en het enige wat er tussen zat was van dat bubbeltjesplastic en verder dan dat snipperspul. Maar dat is nooit afdoende voor dit soort zware speakers.

Joey Handsome
9 november 2007, 15:52
Ik vind persoonlijk dat het niet goed was ingepakt. Ze stonden op elkaar in één doos en het enige wat er tussen zat was van dat bubbeltjesplastic en verder dan dat snipperspul. Maar dat is nooit afdoende voor dit soort zware speakers.

Dan moet je er ook niet aan beginnen om ze te repareren. Jij hebt iets ontvangen wat niet degelijk verpakt is en de enige juiste manier van afhandelen is je speakers terugsturen op kosten van de verkoper en je geld terug.

drap
9 november 2007, 15:53
Als er verder geen papier van de conus ontbreekt en het zijn scheuren van hooguit 5 cm, kan je papierlijm kopen en het daarmee proberen. Je kan dan een stukje papier achter de scheur lijmen die beide helften bij elkaar houden. Als er ook een scheur in de ophanging zit (rubberen rand) dan is het wel bad trouble.

Professioneel laten plakken kan, hoeveel dat kost weet ik niet. Ik schat zo'n EUR 20 per speaker.

Professioneel Reconen (= compleet vervangen van de conus) kan ook, maar dat kost ongeveer EUR 50,- per speaker.

Ik heb geen scheuren in het rubber kunnen ontdekken (nog niet), maar wel scheuren van pak 'm beet 6 a 7 cm in het papieren gedeelte. Zou professioneel plakken dan afdoende zijn? De kosten verhaal ik dan op de persoon die ze me heeft opgestuurd, dat lijkt me niet meer dan redelijk.

drap
9 november 2007, 15:55
Dan moet je er ook niet aan beginnen om ze te repareren. Jij hebt iets ontvangen wat niet degelijk verpakt is en de enige juiste manier van afhandelen is je speakers terugsturen op kosten van de verkoper en je geld terug.

Ja, zo dacht ik gister ook, maar als de persoon nou over de brug wil komen wat betreft een reparatie, dan wil ik er nog over denken. Het zijn nou ook niet de makkelijkst te verkrijgen speakers namelijk.

Rutger
9 november 2007, 15:55
Lijkt me ook het eerste wat je moet proberen. Hij heeft je door zijn slordigheid beschadigd spul geleverd dus mag hij ervoor opdraaien.

Mocht dat niet lukken, zou k ze even wegbrengen. Ik zou alleen niet weten wie in NL speakers repareert.

k Vind dat soort dingen per post versturen toch altijd erg riskant, dan pak ik toch liever de auto om ze op te halen. Weet je ook meteen of die scheuren er voor verzending al in zaten of niet.

Joey Handsome
9 november 2007, 15:56
Ja, zo dacht ik gister ook, maar als de persoon nou over de brug wil komen wat betreft een reparatie, dan wil ik er nog over denken. Het zijn nou ook niet de makkelijkst te verkrijgen speakers namelijk.

Daar heb je wel een punt, maar bedenk wel dat speakers na bv een recone niet hetzelfde klinken. Dan toch niet liever verder zoeken?

drap
9 november 2007, 15:58
Daar heb je wel een punt, maar bedenk wel dat speakers na bv een recone niet hetzelfde klinken. Dan toch niet liever verder zoeken?

Ja, ook daar zat ik aan te denken. Maar als het binnen acceptabele grensen is, dan zou ik toch een reparatie overwegen. Ik weet toch niet hoe ze daarvoor hebben geklonken immers :D

Joey Handsome
9 november 2007, 16:04
Ja, ook daar zat ik aan te denken. Maar als het binnen acceptabele grensen is, dan zou ik toch een reparatie overwegen. Ik weet toch niet hoe ze daarvoor hebben geklonken immers :D

Nee natuurlijk niet, dat is waar. Je zult ze wel helemaal opnieuw moeten inspelen dan. Ik weet niet hoe oud die dingen zijn, maar al die jaren tellen wel mee natuurlijk.

Thijssie
9 november 2007, 16:54
Gebruik de zoekfunctie, daar is al heel veel over geschreven.

Jij moet gewoon lekker gaan plakken....

drap
9 november 2007, 17:02
Gebruik de zoekfunctie, daar is al heel veel over geschreven.

Jij moet gewoon lekker gaan plakken....

Oh, wees gerust. Die zoekfunctie heb ik gebruikt hoor. Maar de topics waar nog enige info in stond betrof allemaal een scheur cq scheurtje. Ik heb het hier dus over drie ferme scheuren van pak 'm beet 7 cm. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik ga zonder enige kennis dan niet zomaar plakken hoor. Dit zijn namelijk ouwe speakers die je nou ook weer niet erg vaak aangeboden ziet. Raar idee van mij?

Nielsje
9 november 2007, 17:18
Ja drappert, ontzettend raar!

mooi klote voor je kerel :S.

Ik heb geen idee wat je eraan kan doen zonder klankverlies. Al contact gehad met de vorige eigenaar?

Han S
9 november 2007, 17:26
Als ze tijdens het vervoer zijn beschadigd zou ik het niet accepteren. Een luidspreker schroef je op een passend stukje multiplex en pakt dat goed in een ruime doos, met spul er omheen als desnoods proppen krant. En als je twee speakers verstuurt schroef je ze op elkaar, kan het nooit beschadigen. Wie ze verstuurd heeft is een kluns en het is zijn schuld, punt.

drap
9 november 2007, 18:41
Als ze tijdens het vervoer zijn beschadigd zou ik het niet accepteren. Een luidspreker schroef je op een passend stukje multiplex en pakt dat goed in een ruime doos, met spul er omheen als desnoods proppen krant. En als je twee speakers verstuurt schroef je ze op elkaar, kan het nooit beschadigen. Wie ze verstuurd heeft is een kluns en het is zijn schuld, punt.

Ja, zou ik ook eigenlijk moeten doen, maar ik vind het zo zonde joh. Het zijn precies de speakers die ik zocht en zo donders vaak zie je ze niet voorbij komen. Als de verkoper voor de kosten in wil staan van een reparatie dan wil ik dat toch overwegen. Ik heb een dikke €180,- betaald, de kosten van het opsturen daar bij inbegrepen. Als de verkoper me nou bijvoorbeeld €100,- vergoedt, dan wil ik ze eigenlijk toch laten repareren. Ik wist alleen niet in hoeverre dat het in dit geval te doen was. Opsturen geeft me ook simpelweg veel meer rompslomp dan een dealtje sluiten.

Ik heb ze net nog ff helemaal bekeken, bij één van de speakers is de scheur wel doorgescheurd tot in het rubberen gedeelte. Dan zou het dus een re-cone worden helaas. Thijsie z'n optie van gewoon plakken gaat dus ook niet helemaal op...

@Nielsje: Ik heb die gozer een pm'etje gestuurd. Hij is nog niet weer online geweest, dus dat wordt bellen. Ik heb verder alle informatie van de persoon. Adres, telefoonnummer, naam, etc.

Han S
9 november 2007, 18:46
Zijn het zulke bizondere speakers dan? Welke?

drap
9 november 2007, 18:52
G12H30 Celestions uit het Rola tijdperk en met groene achterkant. Ze zijn wel te vinden, maar dan betaal ik gelijk een stuk meer.

Azrael
9 november 2007, 19:05
Jeetje wat zonde. Heb tot nog toe goede ervaring met spullen kopen in een winkel maar tweedehands heb ik nog nooit wat laten opsturen naar me. Te riskant vind ik persoonlijk tenzij het om iets erg kleins gaat. Succes met het regelen.

Han S
9 november 2007, 19:06
Ja die ken ik, ik heb er acht van, wat je kunt doen is een stukje soortgelijk papier als van de conus aan de achterkant van de scheur plakken met goede lijm, twee componenten bijvoorbeeld.

Ik had eens een peperdure PA speaker van 15 inch waarvan de hele spreekspoel los van de conus was gescheurd, heb ik een stukje van een andere conus van een waardeloze defecte speaker pasgeknipt en met twee componentenlijm er in geplakt. Is nooit meer kapot gegaan.

Azrael
9 november 2007, 19:11
Waren dat die heerlijke boxen waar ik over speelde Han?

Thijssie
9 november 2007, 19:28
Oh, wees gerust. Die zoekfunctie heb ik gebruikt hoor. Maar de topics waar nog enige info in stond betrof allemaal een scheur cq scheurtje. Ik heb het hier dus over drie ferme scheuren van pak 'm beet 7 cm. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik ga zonder enige kennis dan niet zomaar plakken hoor. Dit zijn namelijk ouwe speakers die je nou ook weer niet erg vaak aangeboden ziet. Raar idee van mij?

Pfff, tamme :angry:

Je kunt er toch niets meer aan verpesten, een recone kan altijd nog.

Ik heb weleens een accuboormachine, dwars door een conus heen laten vallen (do'nt ask :chicken:) met als resultaat een prachtige winkelhaak waar een boormachine doorheen kan. Die speaker doet het nog steeds prima.

drap
9 november 2007, 19:49
Ja die ken ik, ik heb er acht van, wat je kunt doen is een stukje soortgelijk papier als van de conus aan de achterkant van de scheur plakken met goede lijm, twee componenten bijvoorbeeld.

Ik had eens een peperdure PA speaker van 15 inch waarvan de hele spreekspoel los van de conus was gescheurd, heb ik een stukje van een andere conus van een waardeloze defecte speaker pasgeknipt en met twee componentenlijm er in geplakt. Is nooit meer kapot gegaan.

Ik heb er acht van zegt ie doodleuk :seriousf: Ik heb ook niet ff doodleuk een paar kapotte speakers liggen om papier uit te knippen. Ik ben al blij met deze twee speakers (normaal gesproken) :satisfie:

Is er in jouw geval ook veel met de klank gebeurd na het plakken, of viel het mee? Ik lees daar heel verschillende dingen over namelijk.

En euh... hebbie nog een stukje soortgelijk papier liggen van een waardeloze speaker zo ergens? :satisfie:

Han S
9 november 2007, 19:57
Waren dat die heerlijke boxen waar ik over speelde Han?

Helemaal!

@Drap, als je er een flink stuk dik karton tegenaan plakt ga je dat gegarandeerd horen, plak je een smal strookje van een soortgelijk materiaal er tegenaan en je gebruikt zo weinig mogelijk lijm dan hoor je volgens mij geen verschil.

drap
9 november 2007, 20:07
Allrighty. Ik wacht nog ff de reactie van de verkoper af. Hij is online geweest en heeft dus m'n berichtje gelezen, alleen helaas nog niet terug gereageerd :confused: Mochten we er uitkomen met een vergoeding van zijn kant, wat ik het liefste heb, dan ga ik het proberen te plakken.

Het zijn trouwens wel twee scheuren, inplaats van drie. Eentje leek een scheur, maar is meer een ouderdomsplekje om het zo maar te zeggen.

Bedankt voor de antwoorden voor zover! Ik denk dat ik wel afdoende geholpen ben.

the sure thing
9 november 2007, 21:06
G12H-30 speakers uit het ROLA tijdperk zijn nog niet echt zeldzaam.... PRE-Rola begint al een interessanter verhaal te worden. Anyway: ik hoop voor je dat je verkoper alsnog met EUR 100 over de brug gaat komen! Ik vrees van niet...

EUR 180 voor 4 goede exemplaren is zeker een koopje, maar niet in deze staat...

drap
9 november 2007, 21:09
Nee, zeldsaam wil ik ze ook zeker niet noemen. Maar je vindt ze nou ook weer niet zo heel erg vaak. Het bedrag was trouwens voor twee speakers, niet vier. Dat zou wat al te mooi zijn :satisfie:

Als de verkoper niet over de brug komt. kom ik het hoogstpersoonlijk innen. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Als hij niet reageert op mijn pm, dan bel ik.

Barré
9 november 2007, 21:33
Nou Assies, beter een scheur in je speaker dan een speaker in je scheur!
Kloot'n voor je jong.

the sure thing
9 november 2007, 22:11
Als de verkoper niet over de brug komt, kom ik het hoogstpersoonlijk innen en met een groepje mensen m in elkaar beuken. Mensen interesse in een knokploeg formeren? Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Als hij niet reageert op mijn pm, dan bel ik en scheld ik m eerst uit . He Drap, hou ons op de hoogte!! :seriousf: :???: :dance:

drap
9 november 2007, 22:17
Euj, dat heb ik nie gezegd! :eek:

the sure thing
10 november 2007, 11:03
Euj, dat heb ik nie gezegd! :eek:Klopt, geintje.. Hou ons toch maar op de hoogte en succes!!

drap
10 november 2007, 17:55
Boefje!

De persoon heeft trouwens keurig netjes terug gereageerd en ik denk dat we er wel uitkomen als ik zo z'n berichtje lees.

imlikeajungle
10 november 2007, 21:17
Ik heb ook 8 ouwe G12H30s gehad, en ook daar waren paar bij met scheurtjes. De 2 pre-Rolas met scheuren heb ik nog, en 2 vroege Rolas zonder scheuren ook. Die zitten met z'n 4 in een CAA cab. De scheuren had ik gelijmd met houtlijm maar zijn terug gelost. Ik ga er nu ook maar 'ns een stukje papier tegenplakken, bedankt voor de tip!

pol
12 november 2007, 11:31
ik heb ook eens zo een idioot gehad die me 4 v30's opstuurde zonder iets van bescherming in een kartonnen doos, speakers waren wel aan mekaar geschroefd zodat er enkel wat kleine hakjes in de magneet waren, maar toch.

Chris Winsemius
12 november 2007, 17:56
Achteraf helaas maar hier wat info:

Gebruik ajb die nieuwe Celestion-dozen per speaker en dat allemaal weer in 'n andere/grotere doos (met vulling er tussen) om het op te sturen. Met deze methode heb ik zelf (en klanten) nog nooit problemen meegemaakt.