PDA

View Full Version : Wie speelt er slide hier??



telecastermaster
30 januari 2003, 16:28
wat voor gitaar, slide en stemming gebruik je??

Negative K3 fan
30 januari 2003, 16:41
ik kan een beetje slide, maar het stelt niet veel voor en nu is mn glazen slidee geknapt naar wat agressieve buien... achja :smile:

skabouter
30 januari 2003, 16:42
ermmmmm, mijn naam is nOOb...

WAT IS SLIDE ?

Harry
30 januari 2003, 16:44
ik heb er een aparte gitaar voor waarvan ik de brug en de snaren heb opgehoogd. Die staat in G gestemd. Maar normaal (niet echt vaak trouwens) speel ik slide op m'n DeArmond Starfire special, met de hoge E naar D gestemd, dus dan gebruik ik alleen de hoogste 4 snaren voor de slide.
Ik heb zo'n metalen buisje, een lange.

Marc Oblivian
30 januari 2003, 16:45
Heritage, maar laat hem meestal gewoon gestemd. Heel sooms open E gestemd (lager dus).
Speel altijd met stalen slide...heb ook een glazen (alhoewel dat dus bottleneck heet), maar die vind ik wat ieler klinken en meer rammelen.
Best slidenummer vind ik trouwens een nummer van (oude ) Fleetwood Mac: heet Preachin' of Preachers Blues ofzo, staat op BBC sessions, gespeeld door Jeremy Spencer

skabouter
30 januari 2003, 16:53
jaja, leuk hoor, maar

WAT IS SLIDE ????

koen_V
30 januari 2003, 17:00
ik denk als je je gitaar zo plat op je knieën legt en dat met een bottleneck speelt, ter vervanging van zo een speciale gitaar met alleen een als, nee? of ben ik helemaal verkeerd?

JV
30 januari 2003, 17:01
skatje:

http://www.fenderplayersclub.com/woodshed/video_lessons/video_lessons.htm#hendrix

bekijk de muddy waters video

Negative K3 fan
30 januari 2003, 17:02
je gitaar heoft niet per sé op je knien, er staat een leuke slide video op gitaarnet.nl

Kjiratsiekoedel
30 januari 2003, 17:15
Ik speel soms slide in open G en dan gewoon wat blues-schema's aframmelen. ben er niet echt goed in

een slide is een buisje dat je over je vinger doet, dan kan je over de snaren glijden
voor een plaatje van een slide: mijn site => gitarenpagina => gitaarspullen

skabouter
30 januari 2003, 17:34
ik heb de fendersite ff bekeken. wel vet dat sliden !! dat is die bluesy shit ??

en nog gave andere videotjes ook ! die flea video is sick !!!!

wie weet er nog meer van die sites ?

Antal
30 januari 2003, 17:42
Op 2003-01-30 16:28, schreef telecastermaster:
wat voor gitaar, slide en stemming gebruik je??


Speel af en toe slide, op een strat. Meestal in open E of in gewone stemming.
Nadat ik een paar glazen slides gebroken had speel ik alleen nog maar met stalen.

Nielsje
30 januari 2003, 18:50
Ik speel wel es slide op m'n akoestische, die heeft zowiezo een hoge action, en dan in open G of E. speel het niet vaak zo, tis lastig, steeds omstemmen enzo, maar voor sommige nummers is het wel leuk. ik speel ook met een metalen slide, een vriend van me heeft een hele zware koperen of messing, weet ik zo niet meer. maar dat moet ik ook hebben, dat klinkt lekker vol

groeten

Murphy
30 januari 2003, 19:38
Ik kan slide spelen, maar maak er te weinig gebruik van. Ik speel 'm in de normale stemming. Mijn grote voorbeeld: Duane Allman!!!

Negative K3 fan
30 januari 2003, 20:00
Als ik slidee speel ik het liefst in open G.

Bouke
30 januari 2003, 20:07
Hey,

Ja, ja! Ik ook slide spelen! Leuk! (Bouke, af! Ja baas)

Goed, ik dus ook, electrisch op een Epi LP goldtop, brug omhoog, open G, dikke snaren, stalen slide (stuk microfoonstandaard in aantal slide verdeeld en gepolijst), slide om pink. Acoustisch op een Sixt Ovation-imi. Beide gitaren staan altijd klaar in deze stemming dus ik kan ze zo pakken. Slide spelen is leuk! Moet je es doen; electrisch over een twin met een OD1 en een TS-9 tegelijk open... errrgg lekker! En ook tegelijk wah'en erbij is best grapig!

Leuke powersliders: Dave Hole en veel Jonny Winter nummers. Aynsley Lister doet ook veel met slide (geheel acoustische cd gemaakt). Uiteraard ook een aantal oudere bluesknakkers gebruikte 't buisje en niet te vergeten Miss Bonnie Raitt! Die kan 't ook heel goed!

Bouke

Oeps! Ry Cooder vergeten! Foutje. En Harry, bedankt voor dat handige truckje van alleen de hoge e naar d stemmen. Scheelt een hoop tijd en kan even snel tijdens een nummer desnoods terwijl de rest van de gitaat in 'gewone' stemming staat (Bb :grin:)

Bouke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bouke op 2003-01-30 20:13 ]</font>

pimmetje
30 januari 2003, 20:08
Ik speel soms wel wat slide... moet 't eigenlijk weer wat vaker gaan doen (en oefenen). De stemming wisselt, maar voornamelijk twee stemmingen voor twee specifieke situaties:
- standaard stemming voor als ik wat slide speel terwijl de bassist meespeelt... eigenlijk niet veel meer dan een ander geluid.
- open G stemming voor nummers waar geen bassist meespeelt... dan is 't toch makkelijker om nummers 'completer' neer te zetten met beperkte ploeg.

DOLBY
30 januari 2003, 21:46
speel op een Fender Newporter (akoestisch met piezo onder de kam) over akoestische versterker
Speel graag Walkin´blues van Clapton in open G. staat op unplugged
met metalen slide en fingerpicking

piezo
1 februari 2003, 17:17
In standaard stemming, open E, Es, A, As. Afhankelijk van gitaar.

Gebruik messing slides: een gewoon gasbuisje (recht, kort) bij de ijzerboer vandaan en een Dunlop 231. Die Dunlop is in winkels zelden op voorraad. Is tegelijk EN taps EN licht gebogen EN zwaarder aan de dikke kant

Gretsch6120
1 februari 2003, 18:48
Ik heb net mijn zelfgemaakte lapsteel gitaar af. Het is een model zoals de fender stringmaster. Hij klinkt echt tegek.
Ik gebruik meestal open G stemming, anders open E

http://galileo.spaceports.com/~lendavid/lapsteel.jpg
(als klikken niet werkt, copy paste)

Guns n' Roses
2 februari 2003, 09:09
Op 2003-01-30 17:34, schreef skabouter:
ik heb de fendersite ff bekeken. wel vet dat sliden !! dat is die bluesy shit ??

en nog gave andere videotjes ook ! die flea video is sick !!!!

wie weet er nog meer van die sites ?


De band Slash's Snakepit heeft een videoclip waarin Slash heel veel slides. De videoclip heet: Shine. Volgens mij kan je hem op http://www.snakepit.org/ downloaden, maar dat weet ik niet zeker!!

pimmetje
2 februari 2003, 16:32
Voor de top in slidewerk moet wat mij betreft de cd Muddy Mississippi Waters Live hebben. Soms Muddy Waters zelf op de slide, soms Johnny Winter... vooral de solo in Streamline Woman, echt werelds.

Voor een iets andere slide-stijl (wel weer blues uiteraard :grin: ) kan je ook Homesick James (Williams) proberen. Wat mij betreft is dat dan wel weer iemand die meer op de Elmore James stapel past: gaaf, maar ik houd 't geen uren uit (in tegenstelling tot bv de eerder genoemde muddy-cd). Maar Elmore James is nog net ff iets meer van steeds 'tzelfde...

en als je van steeds 'tzelfde houdt, is uiteraard George Thorogood een must :grin:.

Pickslide
2 februari 2003, 20:20
Nope alleen met een pick

michielv
3 februari 2003, 08:59
Mijn grote slide voorbeeld (eigenlijk HET voorbeeld :wink: ) is natuurlijk Lowell George van Little Feat.

Ik speel trouwens gewoon in normale stemming, is ook veel handiger omdat ik dan maar 1 gitaar nodig heb.

Snaren staan wel iets hoger en vooral recht, dwz ik heb geen kromming in de breedte. Heb ik trouwens allemaal afgekeken van Manuel Remerie van Zebra ..

moretel
19 februari 2003, 01:08
Heb net een gitaar die ik niet zoveel gebruik (Brownsville) aangepast voor slide en ben nu serieus bezig om een en ander onder de knie te krijgen.
Ik heb op internet slides besteld die naast je ringvinger zitten waarmee al je vingers beschikbaar zijn.

Om welke vinger zit bij jullie de slide ?
Er worden verschillende aangeraden, maar de pink vind ik wat lastig en ik geef de voorkeur aan mijn ringvinger.
Niemand gehad dat de slide niet meer van de vinger af wilde?

telecastermaster
19 februari 2003, 10:32
Pinky! Dan hou je nog een paar vingers over om wat leuks mee te doen :smile:

'k gebruik bij voorkeur een messing slide btw.

telecastermaster
19 februari 2003, 10:33
"Ik heb op internet slides besteld die naast je ringvinger zitten waarmee al je vingers beschikbaar zijn."

Wat zijn dat voor slides?? heb je een website?

moretel
19 februari 2003, 12:01
http://www.jetslide.com/

Rutger
19 februari 2003, 12:03
k Gebruik ook een messingslide. Dik en log, maar wel een mooi geluid. Ooit een keer gekocht om te proberen en ik ben er een tijd serieus mee bezig geweest. In open G stemming en standaard stemming. Het is wel leuk in akoestische bluesjes enzo. Slide om je pink om met de overige vingers nog je accoordjes en andere improvisaties te kunnen doorspelen.

Af en toe pak ik dat ding weer eens uit mn koffer en speel een deuntje, maar ik vind er eigenlijk niet veel aan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-02-19 12:06 ]</font>

telecastermaster
19 februari 2003, 12:47
@ moretel: Wow, dat is cool!!! Heb je die van die website besteld? Moet ik uiteraard oo hebben!!

@Rutger: Het probleem van slide spelen is dat je toch bijna altijd zo'n beetje in het blues idioom vervalt. De uitdaging is denk ik om het toe te passen in een normale stemming (denk aan Jimi Hendrix All along the watchtower)

moretel
19 februari 2003, 12:58
Ik heb er twee besteld, zal er t.z.t. eens verslag van uitbrengen.

telecastermaster
19 februari 2003, 13:00
Heb je zowel de messing als de RVS slide besteld? Hoeveel was je kwijt inclusief verzendkosten?
Ik ben erg benieuwd naar die slides.

Rutger
19 februari 2003, 13:02
Ja, bij blues kom je al gauw uit maar da's ook helemaal niet erg, ik hou van blues!

Dat zijn idd wel te gekke slides. Het vervelende van slide spelen vind ik nl dat je zo beperkt bent als dat ding om een vinger zit, al zit ie op je pink. Dat lijkt bij deze wel mee te vallen. Ben benieuwd naar je ervaringen Martin, laat het me weten als je hem binnen hebt!

telecastermaster
19 februari 2003, 13:33
Moretel, waar heb je 'm nou besteld? In de VS of soms die in Duitsland?

http://www.jetslide.com/distributor.htm

moretel
19 februari 2003, 14:50
http://www.jetslide.com/order.htm

via creditcard.

twee stuks kosten 41 dollar (ongeveer 41 euro ??)
inclusief verzendkosten.
Een tweede is altijd wel handig erbij en niet echt vreselijk duur.

telecastermaster
19 februari 2003, 16:48
Je laat ons toch wel weten hoe die bevallen, he ??

Dirtypool
19 februari 2003, 19:30
Open G is wel leuk maar ik sta bijna altijd in D.
En de slide heb ik om m'n middelvinger en ik speel bovenhands, als Dave Hole ( alleen niet zo goed :sad: )
Is er iemand die wel goed is en in de buurt van A'foort woont?
Kan best eens een lesje gebruiken.

Grtz Richard.

Dirtypool
20 februari 2003, 17:42
Joohoo!!

habberdoedas
21 februari 2003, 22:30
Speel soms slide op m'n steelstring takamine.
Stemmingen die ik gebruik: G, D of E
Wat ook leuk is om te expirimenteren met stemmingen bv. alle snaren in E stemmen. Of luister eens naar muziek van Led Zeppelin, Jimmy Page was een meetser in open stemmingen. Een hele mooi vind ik D.A.D.G.A.D die ook heel goed te gebruiken is voor slide.

philbee
23 februari 2003, 21:31
Mijn grote slide voorbeeld (eigenlijk HET voorbeeld ) is natuurlijk Lowell George van Little Feat.

..




Is idd absoluut #1 in slide land. Jammer dat ie zo dood als een pier is.

Ik speel zelf ook slide en probeer de sound van Lowell G. te benaderen. Op een USA strat, brug/midden positie. Om het geluid te benaderen heb ik behalve een tubesreamer onlangs en Boss compressor pedaaltje aangeschaft alleen ten behoeve van mijn slide solo's. Naar mijn idee was dat laatste de missing link.

Overigens heb ik nog van niemand gehoord die met een keramieke slide speelt, die klinken echt super vol. Je moet wel altijd eentje reserve houden voor het geval dat...

Ik hou de slide om mijn pink dan hou je de andere vingers over om nog andere techniek te gebruiken.

moretel
24 februari 2003, 18:55
Op 2003-02-19 16:48, schreef telecastermaster:
Je laat ons toch wel weten hoe die bevallen, he ??


Zo vandaag zomaar in de bus de 2 jetslides.
Beetje gespeeld en ik moet zeggen dat ik niet kon stoppen met spelen, alle vingers beschikbaar en de slides is snel in positie te brengen.
Zelf wat gespeeld in D met wat blueslickjes/schema e.d. afgewisseld met slides, erg leuk.

Kwa geluid ben ik zelf nog maar in het begin en in eerste instantie leek die van glas wat mooier maar na een halfuurtje vond ik het toch goed klinken. Ik heb ze nu alleen uitgeprobeerd op mijn acoustische gitaar.
Ik kan me voorstellen dat puristen of geroutineerde slide spelers nog voor de ouderwetse slides kiezen maar het speelgemak van deze slides is echt super.

Voor die paar tientjes kan je geen buil vallen, passen perfect om mijn ringvinger.

telecastermaster
24 februari 2003, 19:12
Cool!
Dan ga ik ze ook bestellen :smile:

Hoe lang heb je 'r op gewacht? Je had ze toch in de States besteld, is het niet? Hoef je dan geen invoerheffing te betalen?

Hoe heb je dat trouwens gedaan vraag ik me nu af. Het bestelformulier is volledig geent op de USA en je moet je staat invullen?!
https://jetslide.com/ordernow.htm

moretel
24 februari 2003, 22:59
Op 2003-02-24 19:12, schreef telecastermaster:
Cool!
Dan ga ik ze ook bestellen :smile:

Hoe lang heb je 'r op gewacht? Je had ze toch in de States besteld, is het niet? Hoef je dan geen invoerheffing te betalen?
Hoe heb je dat trouwens gedaan vraag ik me nu af. Het bestelformulier is volledig geent op de USA en je moet je staat invullen?!
https://jetslide.com/ordernow.htm


ze zijn 19/2 verzonden dus dat is vlot, verder gewoon het bedrag betaald wat op se site staat, 41,80 incl. verzendkosten en geen invoerheffingen.
Ik kan me van een eerder pakje weleens herinneren van invoerrechten maar nu niets.

Op het formulier heb ik bij staat omdat dat verplicht was NL ingevoerd en bij Country Netherlands. Bij het bestellen heb ik ws. tweekeer een formulier verstuurd maar met een mailtje erbij is dat allemaal goed afgehandeld.
Als er trouwens iets fout gaat hoef je alleen je creditmij te bellen maar bedrijfjes als dit hebben er geen belang bij om te frauderen, dat doen ze bij Ahold maar.