PDA

View Full Version : Combo als vervanging voor top / cabinet?



fazEric
9 november 2007, 12:42
Beste mensen,

Na jaren gebruik te hebben gemaakt van een Engl (Blackmore) top met 4x12 speakerkast begin het gesjouw me steeds meer tegen te staan.

Ik ben nu een beetje om me heen aan het kijken naar een combo maar wil nauwelijks of geen concessies doen aan de geluidskwaliteit.

Ik wil morgen eens gaan spelen op een Mesa Boogie Stiletto en een Vox AC30. Ik weet dat deze combo's een wat meer "Vintage" karakter hebben dan mijn huidige top maar dat vind ik (nu nog) een klein voordeel.

Is er iemand die ook bewust de overstap heeft gemaakt van top / cabinet naar combo? Ik hoor graag je ervaringen.

Groet,
Eric

ponq
9 november 2007, 12:56
Ik wil precies het tegenovergestelde doen. Mijn Vox vind ik namelijk te zwaar. Is een kleiner cabinet geen oplossing. Een 2x12 ipv 4x12 bijv?

Of jouw Engl ruilen tegen mijn Vox? :P

JohnLord
9 november 2007, 13:18
Misschien is een lichter cabinet een optie. Die ENGL 412 weegt 50 kg, de 212 36 kg. Kijk je naar andere merken, dan kun je veel lichtere cabs vinden.

fazEric
9 november 2007, 13:45
Dank voor de reacties.

Een 2x12 is misschien ook een goede optie, scheelt al een hoop gewicht.

@ ponq: Ruilen.... hmmmmm, weet niet of dat zo'n goed idee is als ik je signature zo lees, in hoeveel delen heb je je VOX nu? ;-)

ponq
9 november 2007, 13:49
Haha! Hij is nu nog onaangeroerd hoor ;). Versterkers heb ik me nog niet aan gewaagd, maar dat gaat wel komen. Dus of ik koop een leuke top, of ik maak een top uit mn combo ;)

elerik
9 november 2007, 15:24
Een combo is vaak een stuk zwaarder tillen dan een losse top en cab.

Ik til persoonlijk liever een keer Kilo 30(top) en een keer K40+ (cab) dan een keer een combo van K50/60+

Combo`s vaak te zwaar om in je eentje te tillen, goed Vb een Ampag vt-22.

Ik raad je aan om te kijken of je een lekker klein 2*12 kan vinden.


Zelf ooit een Marshall Superlead in een jmp 2*12 kast gebouwd en eigenlijk wel echt spijt van.
Komt gewoon niet het geluid uit wat ik echt wil maar het is wel knetter handig met de ruimte in een auto. In en uit de auto is best wel zuur!
Thuis gebruik ik de combo alleen maar samen met een 4*12 cab. Dan gebruikt ik hem als top.

Lexvandoef
9 november 2007, 15:33
ik ben juist van combo naar top + cab gegaan. Nu had ik wel echt een hele vervelende grote combo. Maar nu kan ik tenminste wel zelf mijn spullen de trap op en af krijgen.

ponq
9 november 2007, 15:57
Een combo is vaak een stuk zwaarder tillen dan een losse top en cab.

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan welke combo je bedoelt. Er zijn combo's van 45+ kg, maar je hebt ze ook van rond de 20kg. Mn Vox (1x12) weegt zo'n 25 Kg en is daarmee voor een 1x12 behoorlijk zwaar.

elerik
9 november 2007, 19:43
Tja ik geef wel toe tot er ook 1*12 combo`s bestaan van 25 kilo.

Maar ik ga er een beetje van uit tot Eric van 4*12 niet naar een 1*12 gaat.
Das een wereld van verschil aan geluid.(mijn eigen mening)

fazEric
9 november 2007, 19:59
Komt gewoon niet het geluid uit wat ik echt wil maar het is wel knetter handig met de ruimte in een auto. In en uit de auto is best wel zuur!
Grootste issue is inderdaad gezeul het met de 4x12.


Maar ik ga er een beetje van uit tot Eric van 4*12 niet naar een 1*12 gaat.
Das een wereld van verschil aan geluid.(mijn eigen mening)
Ik ben inderdaad op zoek naar een alternatief dat (bijna) even goed klinkt (en beter sjouwbaaris). Het verschil tussen 4x12 en 1x12 lijkt me erg groot, zowel kwa gewicht (da's positief) maar zeker ook kwa geluid (minder positief).
Ik ben wel benieuwd hoe een 2x12 het doet t.o.v. een 4x12. Als een 2x12 redelijk in de buurt komt van een 4x12 zou dat een redelijk alternatief zijn voor de oefenavonden. De 4x12 zou dan bij optredens gebruikt kunnen worden. Het verschil in gewicht tussen een 2x12 en 4x12 van Engl is al 18 kilo, verschil met een marshall 2x12 is nog groter. De ene 2x12 zal de andere niet zijn kwa geluid, dat wordt dus uitproberen.