PDA

View Full Version : Gretsch of ES achtige gitaar, 500 E



amon
9 november 2007, 00:29
Ik zit er sterk aan te denken om mn Ibanez RG750 weg te doen en een goede Gretschachtige gitaar te kopen of een (Epiphone) ES.

Die ES kan ik wel kiezen, daar weet ik wel het eenentander van, maar ik heb me nooit echt in Gretsch(-lookalikes) verdiept.

Wat zijn goede merken/types die ik eens zou moeten 'checken'?
2dehands, budget is opbrengst RG750 + een extra 100 euro = +/- 550

Lexvandoef
9 november 2007, 00:30
Gretsch electromatic series? Luke heeft net een nieuwe Gretsch.

Luke-wannabe
9 november 2007, 00:34
Haha!!
Ik heb inderdaad een net nieuwe gretsch.

http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/DSCN0048.jpg

En in samenwerking met een lekkere buizenamp is dat misschien wel hét geluid voor mij!
Heerlijk 'luchtig' (goh...) en warm, maar toch fel en rauw! Echt.. Deze gitaar kan (van mij part) jazz tot stevige hardrock aan! Ik heb ergens een soundclippie gepost. Zal hem even zoeken...

Edit: Hier istie: http://www.speedyshare.com/631579420.html

Edit 2: Dit is overigens geen buizenamp, maar de line in van m'n macbook met een beetje simulatie en EQ-ing :). Klinkt nog best lekker vind ik!

omni
9 november 2007, 09:19
Dat had ik precies hetzelfde. Ik begreep maar niet waarom niet veel meer mensen semi hollow spelen. Maar goed nu grijp ik ook wel geregeld terug naar de LP, maar die ES… ;)

edit, on topic: die electromatics zijn erg fijn. Ik vind zelf de pu's iets minder, maar er zijn er zat die het er gewoon mee doen. Je kan ook kijken naar yamaha of een Ibanez. Ik zit zelf al maanden te gassen op de yamaha troy van leeuwen, maar die kan ik nergens vinden is wel iets duurder btw.

NickNL
9 november 2007, 09:40
Haha!!
Ik heb inderdaad een net nieuwe gretsch.

En in samenwerking met een lekkere buizenamp is dat misschien wel hét geluid voor mij!
Heerlijk 'luchtig' (goh...) en warm, maar toch fel en rauw! Echt.. Deze gitaar kan (van mij part) jazz tot stevige hardrock aan! Ik heb ergens een soundclippie gepost. Zal hem even zoeken...

Edit: Hier istie: http://www.speedyshare.com/631579420.html

Edit 2: Dit is overigens geen buizenamp, maar de line in van m'n macbook met een beetje simulatie en EQ-ing :). Klinkt nog best lekker vind ik!


En wat heef dat mogen kosten, als ik vragen mag? :)

Mr.Fingers
9 november 2007, 09:47
vergeet ook niet dat de ES serie semihollow is (met een sustainbalk die door de kast loopt), en een gretsch fullhollow is. Een gretsch klinkt daardoor "houteriger" qua klank, maar dit komt ook door de elementen. een ES zal jazzier klinken als de rauwe sound van een gretsch.

Harry
9 november 2007, 10:36
ik zeg: DeArmond Starfire Special!

amon
9 november 2007, 10:43
ik ben eens op DeArmond gaan marktplaatsen en dit vind ik er wel heeeel geil uit zien:
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/127455032-dearmond-m75-t-funk-jazz-blues-rock-gitaar.html?return=eJxNj8uKwzAMRf%2Bl0OwSx24yCQ6hd P7ExJ6J8SPGUuhj6L9Xpl3M6p5zJRBSkss%2FK9sJpOhHeQCj8 rJOK2KSjLktmdgElR0mrxRCEz0L%2B8MaV5tY2wiY92AimsggK pX%2FN%2FWvRZUpjTcOs4VlZcvQjc2KwZ9vfuaVhhm34%2BlyP H17TjmIsaAo2BXU9jNFyodNhPCj4V2mUrYEgfpLpLPZLmX5Rsr 52A99sTtZx8WXKKvuSqbpybBFTb5BuSCqlPa5rRBmfpieL3fCV %2FM%3D&df=1&fta=eNo90G2OgyAQBuC78KO%2F%2BRQc4hV6BUOK2yWLSkRbd5 vefQdbmoiBJ8MArwMDj4w%2Fsi2xv7mYic3AqAayx46dfO7WGW xkoLmxkYOWxvqAssJfSDZ%2F%2BQw2rUDtmGDaxmEJFxt3YMwo rWz8Bcl4w6n9uYMf3DLOk7dzDsBPKW0dPa25Y%2BVMCSS560Bs AIZLASR4vIzDy8AjYP8MLRDGddMa2bJa9zKlmW50Mf4xqRQVvJ j4mBCcclNMVmuEFu2rn6om8QxFZbGmGmcNjmOvrlY6KqGKmWqU SqHMUde%2BjbX4CYX9npgtvmydk%2FO5j8N0Xb9LJT1CB3LZlq UPkx%2F2qrh%2FdHtfosE0%2FPFmDsTdiT2%2Fp7eSEob0fP4D td1%2BkQ%3D%3D&fta_ind=3&fs=1

Iemand daar meer ervaring /info over?

Harry
9 november 2007, 10:49
zoeen heb ik ook. Lekkere gitaar, prima geluid, goed bespeelbaar. En de DeArmond-elementen zijn natuurlijk wel bekend doordat ze ook door Gretsch gebruikt werden.

Dit is mijn 2e gitaar, mijn DeArmond Starfire Special II is mijn hoofdgitaar, terwijl ik ook een Les Paul Custum en een Parker P38 ter beschikking heb. Dus dat zou iets over de DeArmond kunnen zeggen.

amon
9 november 2007, 10:52
Kun je het klank- /speel- /kwaliteitsverschil tussen de startfire en M75T misschien omschrijven?

Bram+
9 november 2007, 10:56
Dat had ik precies hetzelfde. Ik begreep maar niet waarom niet veel meer mensen semi hollow spelen. Maar goed nu grijp ik ook wel geregeld terug naar de LP, maar die ES… ;)

edit, on topic: die electromatics zijn erg fijn. Ik vind zelf de pu's iets minder, maar er zijn er zat die het er gewoon mee doen. Je kan ook kijken naar yamaha of een Ibanez. Ik zit zelf al maanden te gassen op de yamaha troy van leeuwen, maar die kan ik nergens vinden is wel iets duurder btw.
Die SA500 van Yamaha, waar die TVL op gebaseerd is, is dan weer een stukje goedkoper, maar dan heb je wel twee humbuckers i.p.v. drie p90s (toch). Zit ik ook serieus op te gassen, maar ik heb eerst andere prioriteiten :eek:

Einzeln
9 november 2007, 11:03
Die SA500 van Yamaha, waar die TVL op gebaseerd is, is dan weer een stukje goedkoper, maar dan heb je wel twee humbuckers i.p.v. drie p90s (toch). Zit ik ook serieus op te gassen, maar ik heb eerst andere prioriteiten :eek:
Mooi hoor.
http://www.giles.com/yamaha1/pr/trade/NAMM/w05/pr/pac/guitar/images/SA500.jpg

Einzeln
9 november 2007, 11:05
http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/YAMAHA+SA503TVL.JPG

Bram+
9 november 2007, 11:09
Mooi hoor.
http://www.giles.com/yamaha1/pr/trade/NAMM/w05/pr/pac/guitar/images/SA500.jpg
Die inderdaad ja. Ik zou de slagplaat erafschroeven en op den duur misschien een refinish (zwart is ook zo zwart en sunburst vind ik niks), maar je hebt dan wel vrij goeiekoop een gitaar met een ES-vibe én met gave 'f-holes'.

Luke-wannabe
9 november 2007, 12:12
En wat heef dat mogen kosten, als ik vragen mag? :)
Deze heeft mij 700 euro gekost. Ik ben er echt helemaal weg van!

Hendriks
9 november 2007, 18:42
zoeen heb ik ook. Lekkere gitaar, prima geluid, goed bespeelbaar. En de DeArmond-elementen zijn natuurlijk wel bekend doordat ze ook door Gretsch gebruikt werden.

Dit is mijn 2e gitaar, mijn DeArmond Starfire Special II is mijn hoofdgitaar, terwijl ik ook een Les Paul Custum en een Parker P38 ter beschikking heb. Dus dat zou iets over de DeArmond kunnen zeggen.

Ik heb een M75 met de humbuckers (Goldtone) , niets dan lof over de gitaar , al heb ik een voorkeur voor sc gitaren. op die van mij is een trem later gemonteerd. Gitaar weegt overigens flink wat.

Harry
10 november 2007, 11:31
Kun je het klank- /speel- /kwaliteitsverschil tussen de startfire en M75T misschien omschrijven? :metal: :metal:

de Starfire is semi-hollow, en ik denk dat dat meteen het grootste verschil is. Kwaliteitsverschil is er volgens mij niet, al pak ik de Starfire altijd als eerste. Toch een gevoelskwestie denk ik.

@Hendriks; die uitvoering ken ik niet, klinkt interessant! Die van m ij is niet zo bijzonder zwaar, maar ik vergelijk dan alles met mijn Les Paul....

Hendriks
10 november 2007, 13:13
:metal: :metal:

de Starfire is semi-hollow, en ik denk dat dat meteen het grootste verschil is. Kwaliteitsverschil is er volgens mij niet, al pak ik de Starfire altijd als eerste. Toch een gevoelskwestie denk ik.

@Hendriks; die uitvoering ken ik niet, klinkt interessant! Die van m ij is niet zo bijzonder zwaar, maar ik vergelijk dan alles met mijn Les Paul....

Als je een strat of tele gewent bent is hij zwaar , die Goldtone elementen zijn waanzinnig , klinken een beetje als Gibson Les Paul maar dan iets minder modderig. Volgens horen zeggen zitten deze elementen nu ook op Gretsch USA.

Luke-wannabe
10 november 2007, 13:30
Gretsch heeft geen USA afdeling meer :) De top of the bill instrumenten worden in japan gemaakt.

Rocketman
10 november 2007, 13:40
Die DeArmond M75T is LOEIZWAAR. Heb er wel eens een gehad. Geluid was wel goed maar ik vond hem niet echt mooi en de actie was ook maar zo zo, ook na professionele afstelling met .09 snaren. En veel te zwaar.

Speel zelf nu .11 op een Gretsch Tennessean en die gitaar weegt niks en erop spelen is ook een eitje. En ziet er natuurlijk veel beter uit.

Mr.Fingers
10 november 2007, 13:49
Een gretsch electromatic hollowbody vind je denk ik niet onder de 900€, dus ik denk dat je het best af bent met een Epiphone DOT (en je kan er zelf nog een Bigsby B3 (welke ik gedaan heb) of B7 opzetten... Of gewoon zo laten. Heb je een gitaar die niet zo snel feedbackt als een fullhollow gretsch, maar toch wel die romige klank van semi-acoustics heeft

Hendriks
10 november 2007, 13:56
Heb geen klagen over de actie , ik vind die sparkle uitvoeringen minder geslaagd , die van mij is blauw en vind dat wel oke.

Hendriks
10 november 2007, 14:04
Foto.........
http://img216.imageshack.us/img216/9166/imgp0362yw2.jpg

grayfink
10 november 2007, 14:10
Ibanez Artcore serie niet iets?

Luke-wannabe
10 november 2007, 14:20
Een gretsch electromatic hollowbody vind je denk ik niet onder de 900€, dus ik denk dat je het best af bent met een Epiphone DOT (en je kan er zelf nog een Bigsby B3 (welke ik gedaan heb) of B7 opzetten... Of gewoon zo laten. Heb je een gitaar die niet zo snel feedbackt als een fullhollow gretsch, maar toch wel die romige klank van semi-acoustics heeft
Ik heb er geen 900 voor betaald hoor...

Gretsch 5120
10 november 2007, 15:11
Gretsch 5120...toppertje...ik heb er 700 euri voor betaald :speed:

Luke-wannabe
10 november 2007, 15:15
Heb je trouwens geen pics van jouw gemodde 5120?

Gretsch 5120
10 november 2007, 15:28
Ik ben d'r mee bezig, maar ik ben niet erg tevereden met mijn camera...erg shiity kwaliteit... Zal kijken of ik volgende week de camera van mijn Pa kan lenen.

Rocketman
10 november 2007, 16:30
Ik vind die blauwe M75T trouwens veel mooier dan de "Chaimpain Sparkle" finish die de mijne had. Het geluid is ongetwijfeld prachtig en als de action goed is, des te beter.

Maar LOEIZWAAR blijft ie natuurlijk :noob:

Eko
10 november 2007, 16:36
Gretsch produceert nog wel in USA maar alleen Customshop en enkele top of the line instrumenten. Terada in Japan bouwt de zeer goede normale instrumenten en de electromatics komen uit de lage lonen landen.
Wil niet zeggen dat de electromatics slecht zijn, verre van dat.
Trouwens een zeer goed alternatief , maar zelfs duurde dan de Electromatics, zijn de zelfde modellen van Aria. Japans gebouwd en zeer goed van kwaliteit. Worden geleverd met ,splitbare, humbuckers.

Harry
10 november 2007, 16:51
Foto.........
http://img216.imageshack.us/img216/9166/imgp0362yw2.jpg

mooi!!!

@Rocketman; ben het nog steeds niet met je eens over het gewicht. Heb hier meerdere gitaren staan, en ik vind het wel meevallen...

Luke-wannabe
10 november 2007, 17:10
Misschien was die van hem loodzwaar en de jouwe lekker licht. Kan toch?

Rocketman
10 november 2007, 18:26
Het hangt ook veel van de lengte van je optredens en je leeftijd af.

Hendriks
10 november 2007, 18:42
Het hangt ook veel van de lengte van je optredens en je leeftijd af.
En wat je gewent bent

tomcat
12 november 2007, 15:19
http://i174.photobucket.com/albums/w106/tomcatluc/hofner.jpg

Mag ik even een suggestie doen. De artcores zijn heel goed (heb zelf een AF85VLS), ook Gretsch Electromatics zijn goed ( heb zelf een EE met TV-jones), maar als je een semi-hollowboddy wil die mooi afgewerkt is, prachtig klinkt ook in het stevigere genre en zonder feedback, met een superneck en overal schitterende reviews krijgt en dan ook nog eens onder de 500 euro kost: denk dan zeker ook aan deze Hofner. Niet overal te vinden, maar superklasse en beter dan eender welke Epi of Yamaha die ik in deze prijskasse probeerde.

Kim Wilson
12 november 2007, 15:25
Ik heb ook een Ibanez Artcore, en ik moet zeggen dat ik hem fijner vind spelen en beter vind klinken dan alle Epi's die ik in de handen heb gehad. En de Gretsch 5120 Electromatics ben ik ook niet zo kapot van. Slecht afgewerkt, stug spelen, en twee keer zo duur als de Artcores (Artcore nieuw nog geen €350). Ik vond ze hun geld iig niet waard. De DeArmond van Harry is ook een geweldig ding, dat is ook een goeie optie.

Dit is die van mij:
http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/IMG_0526.jpg

'66 special
12 november 2007, 15:51
Ik heb ook een Ibanez Artcore, en ik moet zeggen dat ik hem fijner vind spelen en beter vind klinken dan alle Epi's die ik in de handen heb gehad. En de Gretsch 5120 Electromatics ben ik ook niet zo kapot van. Slecht afgewerkt, stug spelen, en twee keer zo duur als de Artcores (Artcore nieuw nog geen €350). Ik vond ze hun geld iig niet waard. De DeArmond van Harry is ook een geweldig ding, dat is ook een goeie optie.

Dit is die van mij:
http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/IMG_0526.jpg
Hey, wel graag een nieuwe foto ;) van je Ibbie.

Kim Wilson
12 november 2007, 15:56
Oja, deze klopt niet. :D

Ik zal er binnenkort een paar nieuwe van schieten, met mijn nieuwe elementjes erin. :)

Fredric
12 november 2007, 15:59
Ik heb een Gretsch Anniversary 2 tone green, feedbackt niet snel, is ook een andere prijs klasse.

Ik had vorig jaar een epiphone wildkat met p90's is ook erg leuk en semi hollow, hoewel ik niet zo'n fan ben van ibanez klinkt ook als een lucifer merk :sssh:
Maar het beste kun je gewoon een winkel in lopen en enkele gitaren proberen werkt het beste. Of je moet gewoon zoiets hebben, dat model wil ik en daar ga ik achteraan... :cheerup:

Igg succes

@ Eko: nog nooit gehoord dat gretsch splitbare humbuckers leverde, ze produceren alleen single coils en humbuckers, anders kun je nog kijken op www.gretschpages.com :D

Harry
12 november 2007, 16:59
Misschien was die van hem loodzwaar en de jouwe lekker licht. Kan toch?

dat kan, maar zoals hij het stelt lijkt het alsof dat voor alle M75's geldt, en dat wilde ik even ontkrachten.

@Rocketman; gigduur en leeftijd schelen ook, maar ik ben oud. Dus denk ik dat het er meer om gaat wat je gewend bent of wat je comfortabel vind. Zo sta ik niet meer de hele avond met die Les Paul om mn nek...

Verder wil ik nogmaals pleiten voor de Starfire, qua prijs/kwaliteitsverhouding won die het voor mij van veel andere gitaren.

Luke-wannabe
12 november 2007, 18:46
dat kan, maar zoals hij het stelt lijkt het alsof dat voor alle M75's geldt, en dat wilde ik even ontkrachten.

Oh dat las ik er niet in, sorry :)