PDA

View Full Version : Amps getest (Maranello, Thunder Reverb Shiva, Express 5:25 content)



TMKXL
8 november 2007, 17:53
Was vandaag in Westerhaven om wat combos aan de tand te voelen.

Ik wil graag een kleine buizenamp die niet té hard gaat/hoeft en niet te veel kost. Ik kwam daar in principe om de Brunetti Maranello te testen (ik heb niks gekocht hoor). Uiteindelijk nog wat meer bespeeld:

*Bruentti Maranello, 895 euro.
20W Class A. Clean was erg goed. Karakter van de gitaar komt er goed door. Mooi rond, en kan van spanky/lush/licht/funky naar warm/vol/donker/jazzy. Drive kanaal was wel ok. Crunch was wel goed, de lichte breakup tot tegen de scheur aan klonk erg lekker helder fel en gearticuleert. Probeerde je de meer high gain sound eruit te halen werd het minder naar mijn mening. Ongedefineerd, moest de treble naar beneden houden anders werd het helemaal fizzy. Geen lekker strakker dikke scheur jammer genoeg. Maar goed, ik heb er geen pedaaltje voor gegooid, dan zou die lekker crunch wel meer strakker worden en gaan zingen denk ik. Maar goed, dat is mijn verwachting althans. Het ging me nu even puur om de amp.
Al met al goede clean en crunch, higher gain minder.

*ENGL Thunder Reverb, 895 Euro.
Ik dacht strakke scheur dus ik dacht ENGL. Ik plugde hier op in, en meteen de treble helemaal naar beneden, geen mooi clean (komt niet in de buurt van de Maranello) Te korrelig en niet mooi belletjes hoog maar snel te schel.
Snel door naar de scheur. Dat klonk met meer gain al beter dan de Brunetti, maar nog niet echt je van het. Wel gedefinieerder en strakker dan de maranello maar niet echt mijn sound. Beetje heavy metal scheur komt in me op als ik dat geluid moet associeren. Over het geheel minder dan de Maranello.

Daarna plugde ik even in op een Bogner Shiva, om te zien of dat prijsverschil ook zo erg te horen is. Nou... dat clean kanaal van de Shiva is werkelijk fantastisch. 10 keer beter dan de Maranello. Dat hoog in het geluid, zo spanky en rond en in your face. Ik heb heel lang op dat kanaal lopen pielen, ik zal je eerlijk zeggen dat ik niet genoeg aandacht aan kanaal 2 heb besteed want ik wou weer terug naar het clean. Wow, helemaal mijn sound in die amp. Maar ja, 2600 euro, dus ja. Dat valt helaas toch wel af, dus maar verder gekeken, en kwam bij Mesa Boogie uit:

Mesa Boogie Express 5:25, 1495 euro.
Lekker klein combootje. Maar toffe sounds komen er uit zeg!
Clean was weer een stuk beter dan de Brunetti en deed me erg denken aan de Shiva qua sound. Heel erg goed.
Na een tijdje ook kanaal 2 aan de tand gevoeld. 2 modes, blues en burn. Obviously heeft burn meer gain de blues en dat is ook de mode die ik het lekkerst vond. Deze scheur beviel me erg goed! Lekker sag in het laag, maar toch wel strak en gedefinieerd te krijgen met meer gain. Gain bijna vol open, neckhumbucker en zingen maar. Vloeiende solo sound. Gain iets terugdraaien en een strakke dikke vette crunch is ook binnen handbereik.
Hij kost helaas toch ook nog in de 1400 Euro, maar wel veeel goedkoper dan de Shiva, maar wel weer duurder dan de andere 2. Dat hoor je ook terug.


De Boogie is voor mij als winnaar uit de bus gekomen. Toch jammer, want die andere 2 zaten onder de 1000 en de Boogie zit in de 1400.

Moraal van het verhaal? Spaar even door, dan heb je echt iets goeds.

new deep
8 november 2007, 19:46
altijd leuk zulke verslagen! Shiva is inderdaad zeker clean erg goed, de Brunetti vond ik destijds ook erg lekker klinken.

TMKXL
8 november 2007, 19:54
Ja de Brunetti was zeker wel ok. Ga em nog wel een keertje met een pedaaltje testen.

Iemand anders ervaringen met bovengenoemde amps, vooral de Mesa Boogie Express 5:25?

Mitch
8 november 2007, 20:51
Leuke review ! Ben wel benieuwd naar de kwaliteiten van de 5:25. Zijn voorganger, de F30 was echt een miskleun van Mesa, naar mijn idee. Klonk echt als een kartonnen doos in een kurkdroge ruimte. Raar, want Mesa heeft toch wel een naam hoog te houden in het 2x EL84 segment...

Anyway, wat je met 'sag in het laag' bedoeld is me volledig onduidelijk, sag is er wel of niet, dus hoe het zich 'in het laag' manifesteert ??

Bernd Veenema
8 november 2007, 21:03
Ik heb laatst de Brunetti MC2 getest op een MM OLP MM1 (Axis).
Ik kreeg er werkelijk geen fatsoenlijk geluid uit. Veel te veel hoog!
Ik had de treble op 2 staan en mijn gitaarvolume op 3, toen was het acceptabel. Ik heb ook wel andere brunetti's getest die ik wel goed vond trouwens. Heb laatst ook de Mesa Express 5:50 getest. Idd een erg mooie amp! Vooral erg mooi en rond clean.

TMKXL
8 november 2007, 21:48
Ja, heb ook es de MC2 van Brunetti en de F30 van Boogie gestest en vond die ook allebei flut. De 5:25 en de Maranello zijn 10 keer beter IMO.

Dat sag is trouwens lastig uit te leggen. Ik denk dat ik niet in woorden kan vertellen wat ik bedoel bij dat geluid! :p

Lexvandoef
8 november 2007, 21:55
Wat vond je trouwens van kanaal 2 van de shiva? Je hebt er niet genoeg aandacht aan besteed schreef je, maar je hebt er dus wel ff over gespeeld?

TMKXL
8 november 2007, 22:02
Ja idd even op gespeeld. Ik vond het zeker wel een dikke ok sound, mooi warm en zingend. Veel laagmidden in het geluid. Kan van redelijk strakke rythm crunch naar een mooie zingende solo toon gaan. Gewoon een vol klinkend kanaal. :)

EDIT: Kom er nu achter dat er een 10" speaker in de Express zit. Voor zo'n klein bakkie met een 10" speaker klinkt ie ontzettend groots! :|

M O P
9 november 2007, 17:31
Ik heb de Express 5:50 net gekocht, en ben er erg erg tevreden over. Ontzettend mooi ding, en met veel gedraai kom je achter veel sounds. Met even researchen op het internet kom je uit op 1500 euro voor de 12" 50 watt versie!

TMKXL
10 november 2007, 12:02
Ik heb de Express 5:50 net gekocht, en ben er erg erg tevreden over. Ontzettend mooi ding, en met veel gedraai kom je achter veel sounds. Met even researchen op het internet kom je uit op 1500 euro voor de 12" 50 watt versie!

Waar heb je die prijs gevonden? Heb idd nog niet echt research gedaan naar andere winkels en hun prijzen.