PDA

View Full Version : Speaker vervangen marshall dsl401



Jim Haagmans
8 november 2007, 17:02
Hey ik ben van plan een andere speaker in mijn marshall 1x12 combo te stoppen. Weet alleen nog niet zo goed welke, wat ik vooral wil is een warmer geluid. Ik speel geen zware muziek, zoek vooral een warm clean en de distortion hoeft niet verder te gaan dan een lekkere rock lead sound.

Nu was ik aan het denken aan een Celestion Greenback, maar die heeft dus te weinig vermogen. Ik hoor ook veel goeds over de Eminence governors, maar ik heb daar even naar gezocht en kwam verschillende governors tegen dus ik vraag me nu af welke het zijn die zo goed zouden moeten zijn.

En verder iemand anders nog tips?

pe_10
8 november 2007, 18:55
Waarom vervangen als hij te koop staat?

BartL
10 november 2007, 13:06
Omdat hij hem dan niet hoeft te verkopen, aangezien hij dan WEL zijn sound heeft... ;)

Jim, verder kan ik je niet helpen, sorry.

bass blom
10 november 2007, 13:33
is dat ding open back?
zonee, V30, zoja, hmm, geen idee :D

Lexvandoef
10 november 2007, 13:54
Als je wel op zoek bent naar het geluid wat je met greenbacks krijgt maar een hogere powerrating zoekt moet je eens kijken naar Celestion G12-65 speakers. Er is een nieuwe heritage uitvoering die best duur is, maar 2dehands zijn de ook nog wel te krijgen. Ik heb er 2 in een gesloten cab en ik ben er heel erg blij mee, ik speel zelf ook met marshall.

Freeqi
10 november 2007, 14:06
als je warmte zoekt én vet geluid: Jensen C12K: 100w cont, 200 peak en kost iets van een 100 euro. kan geen enkele made in China Celestion aan tippen ;-) zelfde gevoeligheid als V30.

BartL
10 november 2007, 14:40
Inderdaad. Denk er nu opeens aan dat ik ooit een behuizing van een JMP combo heb gehad als cabinet. Was een openback 2x12 met G12-65 speakers. Erg goede dingen zijn dat, werkt vast en zeker in de DSL :)

Jascha
10 november 2007, 17:06
Andere optie zou zijn om er een 2x12 aan te hangen (bv Marshall 1936). Heb ik ook een tijd gedaan. Veel meer laag en een vette overdrive als je de gain op het tweede kanaal laag houdt en de Master ver opendraait.

Jim Haagmans
10 november 2007, 20:29
bedankt voor jullie reacties,

ja die marshall is inderdaad open back en ik wil er inderdaad een andere speaker in omdat ik dan misschien wel meer mijn geluid heb en hij dus niet te koop hoeft, bedankt bart.

G12-65 klinkt dan zeker interessant maar ik ben een beetje van het proberen van minder grote namen dus ipv celestion denk ik dat ik die Jensen eens ga proberen. Vraag me alleen af of je geluid niet wat minder wordt als je speaker echt véél meer vermogen heeft dan je amp?

Oja, en niemand weet dus wat meer over die Eminence governors?

groetjes Jim

EDIT: 2x12 wil ik er niet bij halen omdat dat te duur en waarschijnlijk ook te groot is. Hooguit een 1x12 maar dan moet ik dus ook al voor 2 nieuwe speakers gaan en dat wordt ook weer vrij duur dus.. hard hard ;)

bass blom
10 november 2007, 23:45
nee als je een 100 watt speaker aan je 60 wat amp doet is dat niet harder dan met een 60 watt er aan.
het rendement van de speaker bepaalt het verschil tussen types en merken.


Klinkt een 400 Watt box harder dan een 200 Watt box?
De hardheid (maximale geluidsdruk) van een box wordt niet alleen bepaald door het vermogen dat de box kan verwerken. Een andere bepalende factor is namelijk de gevoeligheid of rendement van de luidspreker. Het meest gebruikt is de gevoeligheid. De meeste PA systemen hebben een gevoeligheid van ongeveer 99 dB. Dit betekent dat de luidspreker (8Ohm) wanneer er 1 watt vermogen toegevoerd wordt een geluidsdruk zal produceren van 99 dB. Elke verdubbeling van dit vermogen levert een toename in het geluidsniveau op van 3 dB. Dus 102 dB bij 2W, 105dB bij 4W, 108dB bij 8W, 111dB bij 16W, 114dB bij 32W, 117dB bij 64W, 120dB bij 128W, 123dB bij 256W enz. enz.

van:

http://www.new-line.nl/default.asp?i=33

ik zal deze pagina ff bij de faq plakken, is een mooie lijkt me :D

Jim Haagmans
12 november 2007, 13:34
oke. Ik twijfel nu dus eenbeetje tussen een 1x12 erbij of direct die speaker vervangen. Misschien dat het met een 1x12 erbij al goed genoeg klinkt voor mijn oren en dan hoef ik geeneens speaker te gaan vervangen, plus ik heb dan wat meer druk.

Nu viel mijn oogje op deze: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000JTUpjcdi?Ca talogVideo=&ProductUUID=KvLVqHzlmlUAAAESZJZ_Z_HA&CatalogCategoryID=xd7VqHzlWIEAAAEVshpWf70R&JumpTo=OfferList#

Lijkt me een redelijk cabinetje, berkenhout, eminence speaker erin. Vroeg me alleen af of iemand weet of deze gesloten is vanachter? plus kan ik die aansluiten op mijn marshall en toch nog de speaker van mijn marshall erbij gebruiken? omdat deze ook 16 ohm is en dat ohmage verhaal zal ik nooit helemaal snappen.

BartL
12 november 2007, 20:11
@Jim: Je mag mijn Marshall 1912 ook wel eens lenen als je wil (is te koop trouwens ;) ) Kan je eens kijken hoe 'ie dan klinkt.

Jim Haagmans
12 november 2007, 23:38
is die ook closed back? lijkt me super dan heb ik ook direct een idee hoe het klinkt idd.. nou als je zou willen doen graag! dan stuur ik je een pm wanneer ik hem eventueel kom halen

Krokvlez
13 november 2007, 13:49
Kan je eigelijk wel én je ingebouwde speaker én een cab aansluiten?
Zo ja, hoe doe je dit? Ik heb namelijk dezelfde versterker en vind dit ook wel een leuke optie voor later.

Jim Haagmans
14 november 2007, 16:23
met een 1x12 erbij gaat dat, sluit je een 2x12 aan dan moet je de interne speaker uitschakelen.