PDA

View Full Version : Niet boos worden: maar ehh waarom gitaarspelen?



Guitarmania
8 november 2007, 15:51
Het zal mijn frustratie wel zijn. Jaren geleden alweer oefende ik een keer met een band die een toetsenist had die over alle freak-MIDI-geluidjes beschikte die je maar kan bedenken. Waaronder een hele databank met electrische gitaargeluiden. Die gozer maakte 500 keer betere gitaarsolo's op z'n toetsenbord dan ik op mn gitaar. Ga er ook maar aanstaan: hij heeft alle 10 zn vingers om de meest waanzinnige akkoorden neer te leggen en heeft die ook allemaal bij de hand als er snel gespeeld moest worden. Ik heb er 4 op mn linkerhand en die moet ik ook nog eens allemaal aanslaan met mijn rechter.

Die ontwikkeling gaat steeds verder. Effe gekscherend: alle instrumenten kunnen worden vervangen door het toetsenbord. Ook sax en drums. De noten liggen lekker compact bij elkaar. En nu je de boel (de geluiden) ook naar je toetsenbord van je pc kan verleggen, is straks je secretaresse met haar typsnelheid een betere gitarist dan Mike Stern.

Wat is nog de waarde van de gitaar als het gitaargeluid op een veel efficienter instrument zoals de piano kan worden bespeeld?

'66 special
8 november 2007, 16:02
Het beter/mooier spelen/bedenken van een solo heeft niets te maken met het instrument maar met de bespeler.
En de interactie tussen gitaar/versterker gitarist (en alles wat daar nog bij komt kijken) is niet te vangen in een sample.

heinz3110
8 november 2007, 16:09
Pus het feit dat je al zo'n 8(vast nog veel meer :) ) verschillende nuances in volume, klank en intentie kan leggen. Zonder bijkomende electronica.

Dat zie ik een toetsenist niet doen zonder één knop aan te hoeven raken :D

Pais
8 november 2007, 16:14
Dat jou muziek over te nemen is door een keybord zegt misschien meer over je muziekkeuze dan over de gitaar als instrument.





:hippie:

Rinze
8 november 2007, 16:20
Bovendien klinkt een "gitaar" uit een kerboard altijd kut.

-=JEROEN=-
8 november 2007, 16:28
het verschil is dat een keyboard klinkt als een keyboard, en een gitaar als een gitaar, hoe goed die keyboard geluiden ook zijn, er zitten geen snaren, geen hals en geen fretten op dat ding

Guitarmania
8 november 2007, 16:48
Ja, maar in de afgelopen 5 jaar zijn die MIDI-samples al zoveel beter geworden. Ik weet nog dat ze jaren geleden een blaasinstrument niet konden doen vanwege de zg "aanfluit", dat is dat lege blaasgeluid als de saxofonist naar de toon toe blaast. Maar dat kunnen ze nu dus wel. En over 5 jaar kunnen ze nog meer. Ook fretjes en plectrumaanslaggeluiden. Dat zit er echt aan te komen.

'66 special
8 november 2007, 16:52
Ja, maar in de afgelopen 5 jaar zijn die MIDI-samples al zoveel beter geworden. Ik weet nog dat ze jaren geleden een blaasinstrument niet konden doen vanwege de zg "aanfluit", dat is dat lege blaasgeluid als de saxofonist naar de toon toe blaast. Maar dat kunnen ze nu dus wel. En over 5 jaar kunnen ze nog meer. Ook fretjes en plectrumaanslaggeluiden. Dat zit er echt aan te komen.
Bull..... ze kunnen nooit programmeren hoe ik met mijn duim de ene snaar demp terwijl ik er twee aansla met het plectrum. Of met m'n hand bepaalde snaren wel demp en andere niet zoals bv bij fingerpicking (Chet Atkins, Merle Travis etc.).

Guitarmania
8 november 2007, 17:04
Bull..... ze kunnen nooit programmeren hoe ik met mijn duim de ene snaar demp terwijl ik er twee aansla met het plectrum. Of met m'n hand bepaalde snaren wel demp en andere niet zoals bv bij fingerpicking (Chet Atkins, Merle Travis etc.).

Hm, misschien een handige toetsenist...?

Hoe dan ook, uit de topic blijkt wel steeds meer wat een gitaar van een keyboard onderscheidt. Maar zou dat verschil dan niet hetgene moeten zijn waarop gitaristen zich moeten toeleggen ipv zo snel mogelijk noten spelen of akkoorden neerleggen.

Zoals vroeger op LP's van Zappa stond: "Frank Zappa: Guitarsolo's; Steve Vai: Stunt guitar"?

Is het een gimmick-instrument, de gitaar?

Guitarmania
8 november 2007, 17:13
Dat zie ik een toetsenist niet doen zonder één knop aan te hoeven raken :D

Ik heb het niet over eerlijk spelen. Die toetsenist kan wat mij betreft zoveel knoppies als ie wil aanraken.

Het gaat mij om efficiency. Gitaar is (net als een viool) gewoon een onhandig instrument. Als je hetzelfde effect zou kunnen genereren, wat verkies jij dan: een instrument dat je slechts met 4 vingers kan toetsen of een instrument waar je alle 10 de vingers paraat hebt?

Guitarmania
8 november 2007, 17:16
Dat jou muziek over te nemen is door een keybord zegt misschien meer over je muziekkeuze dan over de gitaar als instrument.


Hmm, ik heb hier een spulletje waar je wat riffjes van Metallica in kan programmeren, dat spulletje zet je neer als je gaat optreden en je kan het gaaf bespelen. Heb je een gafe Metal-riff die je met een paar knoppen kunt bespelen, live, en de zaal zit zich echt niet af te vragen waar Zorro (gitarist van Metallica) is.

Rinze
8 november 2007, 17:16
Een gitaar met al zijn aanslag- en intonatienuances is niet op een keyboard na te doen. Bovendien, waarom zou je? Gitaar is toch een prachtig en populair instrument?

jaspie
8 november 2007, 17:18
Hm, misschien een handige toetsenist...?

Hoe dan ook, uit de topic blijkt wel steeds meer wat een gitaar van een keyboard onderscheidt. Maar zou dat verschil dan niet hetgene moeten zijn waarop gitaristen zich moeten toeleggen ipv zo snel mogelijk noten spelen of akkoorden neerleggen.

Zoals vroeger op LP's van Zappa stond: "Frank Zappa: Guitarsolo's; Steve Vai: Stunt guitar"?

Is het een gimmick-instrument, de gitaar?
ligt aan de spelers, niet de gitaar. Sommigen gitaristen maken er een gimmick van door het als een sport te zien ipv muziek. Daarnaast vind ik toetsenisten die een elektrische gitaren gaan nadoen met hun pianotje netzo een gimmick. De identiteit van een instrument draagt bij aan zijn magie vind ik namelijk.

B_2_the_a
8 november 2007, 17:19
wat ook een groot verschil is..
Keyboards(en midi) zijn altijd PERFECT gestemt..

De gitaar is een van de meest valse instrumenten die er is...
Boots dat maar eens na ;)

Guitarmania
8 november 2007, 17:21
ligt aan de spelers, niet de gitaar. Sommigen gitaristen maken er een gimmick van door het als een sport te zien ipv muziek. Daarnaast vind ik toetsenisten die een elektrische gitaren gaan nadoen met hun pianotje netzo een gimmick. De identiteit van een instrument draagt bij aan zijn magie vind ik namelijk.

Identiteit!

Is dat niet veel belangrijker dan alle andere verschillen? Je ziet er veel beter uit met een gitaar voor je lichaam dan zittend op een kruk achter een vleugel?!

B_2_the_a
8 november 2007, 17:23
Identiteit!

Is dat niet veel belangrijker dan alle andere verschillen? Je ziet er veel beter uit met een gitaar voor je lichaam dan zittend op een kruk achter een vleugel?!

een vleugel is ook wel rock 'n roll hoor, daar kan je als gitarist op staan :D

Rinze
8 november 2007, 17:24
Hmm, ik heb hier een spulletje waar je wat riffjes van Metallica in kan programmeren, dat spulletje zet je neer als je gaat optreden en je kan het gaaf bespelen. Heb je een gafe Metal-riff die je met een paar knoppen kunt bespelen, live, en de zaal zit zich echt niet af te vragen waar Zorro (gitarist van Metallica) is.

Nee, als ze al niet eens weten hoe de gitaristen van Metallica heten :satisfie: Het zal niet het zelfde klinken. Mocht je denken van wel dan moet je beter luisteren. Eigenlijk vind ik dat je met een onzinnige discussie bezig bent, zeker op een gitaarforum.

Azrael
8 november 2007, 17:25
Weer zo'n simpel topic :satisfie:

Guitarmania
8 november 2007, 17:25
Gitaarspelen is sportief. Piano spelen voor luie donders die op een kruk willen zitten.

That's true.

Maar verder...

Azrael
8 november 2007, 17:26
Iets met.............zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzt

Guitarmania
8 november 2007, 17:33
Effe back to topic, met uw welnemen, maar ik hoor heel vaak dat gitaristen in een soort van ego-probleem komen als er een toetsenist in de band zit. Gelukkig zijn dat soort lui schaars en kom je veel bands zonder toetsenist tegen. Maar er is hier toch een probleem voor gitaristen. Uit lieverlee stappen gitaristen maar over naar de metal waar toetsenisten not-done zijn. Maar in de overige sectoren worden ze door de producer gewezen naar de achterste regionen van het orkest om daar wat treble-achtige funkslagjes neer te leggen.

Toetsenisten vinden vervolgens altijd dat de gitarist vals speelt. Toetsen en gitaar staan per definitie altijd anders gestemd.

Azrael
8 november 2007, 17:36
Toetsenisten vinden vervolgens altijd dat de gitarist vals speelt. Toetsen en gitaar staan per definitie altijd anders gestemd.

Ik heb er met een goed geintoneerde gitaar geen enkel probleem.

B_2_the_a
8 november 2007, 17:41
Ik heb er met een goed geintoneerde gitaar geen enkel probleem.

er is een verschil hoor..
minimaal, maar het is er wel

Kim Wilson
8 november 2007, 17:49
Effe back to topic, met uw welnemen, maar ik hoor heel vaak dat gitaristen in een soort van ego-probleem komen als er een toetsenist in de band zit. Gelukkig zijn dat soort lui schaars en kom je veel bands zonder toetsenist tegen. Maar er is hier toch een probleem voor gitaristen. Uit lieverlee stappen gitaristen maar over naar de metal waar toetsenisten not-done zijn. Maar in de overige sectoren worden ze door de producer gewezen naar de achterste regionen van het orkest om daar wat treble-achtige funkslagjes neer te leggen.

Toetsenisten vinden vervolgens altijd dat de gitarist vals speelt. Toetsen en gitaar staan per definitie altijd anders gestemd.
Of je speelt in een bluesband met een pianist. :satisfie:


Sorry hoor, maar deze discussie trekt op niks, om maar eens een mooie Vlaamse uitdrukking uit de kast te halen.

'66 special
8 november 2007, 17:53
Identiteit!

Is dat niet veel belangrijker dan alle andere verschillen? Je ziet er veel beter uit met een gitaar voor je lichaam dan zittend op een kruk achter een vleugel?!
Wel een gehoord van Jerry Lee Lewis????

Kim Wilson
8 november 2007, 17:54
Wel een gehoord van Jerry Lee Lewis????
Ha, die heb ik vandaag nog gezien!

Nou ja, niet de echte. Ik heb de film Walk the Line gezien... :satisfie:

heinz3110
8 november 2007, 17:55
Effe back to topic, met uw welnemen, maar ik hoor heel vaak dat gitaristen in een soort van ego-probleem komen als er een toetsenist in de band zit. Gelukkig zijn dat soort lui schaars en kom je veel bands zonder toetsenist tegen. Maar er is hier toch een probleem voor gitaristen. Uit lieverlee stappen gitaristen maar over naar de metal waar toetsenisten not-done zijn. Maar in de overige sectoren worden ze door de producer gewezen naar de achterste regionen van het orkest om daar wat treble-achtige funkslagjes neer te leggen.

Toetsenisten vinden vervolgens altijd dat de gitarist vals speelt. Toetsen en gitaar staan per definitie altijd anders gestemd.

Hm, ligt ook weer aan de speler(s)

Je hebt toetsenisten erbij die denken dat zij een one-mans band zijn en alles volproppen. Tja, dan hoef ik m ook niet. :) Je moet wel ruimte voor elkaar laten. Geld ook voor gitaristen( en andere muzikanten ook) overigens :D.

En het lieverlee verhaal... is net zo'n suffe bewering als dat bassisten gefrustreerde gitaristen zijn en 4 snaren makkelijker vinden dan 6.

Nog wat dingetjes:

-Een piano staat ook in compromis-stemming, net zoals gitaar. Dus staat net zo "vals"

- Ikzelf heb nooit problemen met toetsenisten die mijn gitaar "vals " vinden.
Dit omdat ik 'm doodleuk goed stem. :)

Nogmaals, het ligt ook aan de bespeler.

'66 special
8 november 2007, 17:57
Effe back to topic, met uw welnemen, maar ik hoor heel vaak dat gitaristen in een soort van ego-probleem komen als er een toetsenist in de band zit. Gelukkig zijn dat soort lui schaars en kom je veel bands zonder toetsenist tegen. Maar er is hier toch een probleem voor gitaristen. Uit lieverlee stappen gitaristen maar over naar de metal waar toetsenisten not-done zijn. Maar in de overige sectoren worden ze door de producer gewezen naar de achterste regionen van het orkest om daar wat treble-achtige funkslagjes neer te leggen.

Toetsenisten vinden vervolgens altijd dat de gitarist vals speelt. Toetsen en gitaar staan per definitie altijd anders gestemd.
Ik wou dat ik een goede toetsenist kon vinden........ maar dan wel één met een echte piano (jeweetwel zo'n houten ding met snaren en 88 toetsen).
Maar waarschijnlijk ben ik sowieso de verkeerde om de discussie aan te gaan, er gaat voor mij namelijk niets boven ECHTE instrumenten, ongeacht of we het over blazers, gitaristen, pianisten, drummers of wat dan ook hebben.

Kim Wilson
8 november 2007, 18:02
Als iemand (gitarist of toetsenist, maakt niet uit) zich in een band beter voelt dan de rest, wordt het tijd dat ie een ander bandje gaat zoeken. Wij hebben een zesmansformatie, met twee gitaren, piano, bas, drums en een zanger, en er is niemand die zijn plek opeist of een ander weg probeert te spelen. Muziek maak je samen. Je speelt in dienst van de band en de muziek. Zo niet, moet je een eenmansbandje oprichten of zo...


En nog even ontopic:
Een gitaar is niet na te bootsen met een keyboard, synth of midi. Sommige gitaarpartijen zouden misschien wel kunnen, de samples worden idd echt steeds mooier. Maar een gitaar is niet te vervangen door iets anders. Evenals drums. Je kunt een mooie drumpartij in midi maken, maar op een drumstel kun je veel meer dan wat midi of een keyboard kan.

Kim Wilson
8 november 2007, 18:04
Ik wou dat ik een goede toetsenist kon vinden........ maar dan wel één met een echte piano (jeweetwel zo'n houten ding met snaren en 88 toetsen).
Maar waarschijnlijk ben ik sowieso de verkeerde om de discussie aan te gaan, er gaat voor mij namelijk niets boven ECHTE instrumenten, ongeacht of we het over blazers, gitaristen, pianisten, drummers of wat dan ook hebben.
Toetsenisten treden bijna nooit op met een echte piano. Dat is namelijk bijna niet te doen. Zodra je zo'n ding oppakt en ergens anders neerzet, is ie al ontstemd. En na 5 jaar toeren is zo'n ding compleet af. Het is niet voor niks dat zelfs Gene Taylor met een digitale piano zijn optredens afwerkt. :)

'66 special
8 november 2007, 18:08
Toetsenisten treden bijna nooit op met een echte piano. Dat is namelijk bijna niet te doen. Zodra je zo'n ding oppakt en ergens anders neerzet, is ie al ontstemd. En na 5 jaar toeren is zo'n ding compleet af. Het is niet voor niks dat zelfs Gene Taylor met een digitale piano zijn optredens afwerkt. :)
Yup een keyboard is praktischer, maar het ging even om het principe :D .

Kim Wilson
8 november 2007, 18:12
Yup een keyboard is praktischer, maar het ging even om het principe :D .
Ik heb het daar met onze pianist toevallig nog over gehad tijdens ons vorige optreden. Daar stond ook een echte piano (vals als een kreng, dat wel). Zo'n ding klinkt idd wel effe anders dan die stagepiano die hij heeft, en dat is toch ook wel een mooi ding (qua geluid dan, uiterlijk is het echt een versleten hoer :D ). Zodoende weet ik nu dus ook dat een echte piano niet echt praktisch is. :)

Azrael
8 november 2007, 18:14
Yup een keyboard is praktischer, maar het ging even om het principe :D .

Niks mis met digitale piano als je een goede hebt (laatste is nogal belangrijk). Zal niemand zich aan storen. 'k Weet alleen niet welke muziek je speelt.

Kim Wilson
8 november 2007, 18:16
Merk jij niks van hoor. Niks mis met digitale piano als je een goede hebt (laatste is nogal belangrijk). Zal niemand zich aan storen.
Nee, in principe niet. Maar er is ook bijna niemand die het verschil tussen een Strat en een Les Paul weet, niemand zal zich eraan storen. ;)

Een echte piano klinkt toch wel effe heeeeel wat mooier dan zo'n digitale plank.

hendrix_appendix
8 november 2007, 18:16
Waarom een gitaar?

Omdat je met een dom keyboardje geen chicks scoort natuurlijk!
Wat een vraag, zelfs mn oma weet dat een gitaar cooler en leuker om te spelen is dan een keyboard of nerd-ass piano.

Azrael
8 november 2007, 18:17
't Is geen serieus topic dus de opmerking van hendrix zal ik in die context zien :satisfie:

Azrael
8 november 2007, 18:20
Nee, in principe niet. Maar er is ook bijna niemand die het verschil tussen een Strat en een Les Paul weet, niemand zal zich eraan storen. ;)

Een echte piano klinkt toch wel effe heeeeel wat mooier dan zo'n digitale plank.

Natuurlijk klinkt dat mooier. Ik speel zelf piano (alhoewel belabbert maar dat terzijde) en weet prima hoe een echte vleugel klinkt. Helaas heb ik zelden de kans op een echte vleugel te spelen want thuis heb ik dat niet hehe. Maar afhangkelijk wat je band is, is digitaal uitstekend. Live spreek je toch over microfoons die de piano opnemen. Dat klinkt toch al 10 keer anders dan vleugel zelf. Opnames blijven toch een benadering helaas. Voor de meeste bands is een akoustische piano zeer onprakties en gewoonweg niet betaalbaar.

'66 special
8 november 2007, 18:25
Natuurlijk klinkt dat mooier. Ik speel zelf piano (alhoewel belabbert maar dat terzijde) en weet prima hoe een echte vleugel klinkt. Helaas heb ik zelden de kans op een echte vleugel te spelen want thuis heb ik dat niet hehe. Maar afhangkelijk wat je band is, is digitaal uitstekend. Live spreek je toch over microfoons die de piano opnemen. Dat klinkt toch al 10 keer anders dan vleugel zelf. Opnames blijven toch een benadering helaas. Voor de meeste bands is een akoustische piano zeer onprakties en gewoonweg niet betaalbaar.
Dan ze we er toch? Een echte klinkt beter, maar is niet haalbaar bij een live optreden.

B_2_the_a
8 november 2007, 19:20
heb het wel meegemaakt hoor,
toetsenist die een vleugel meenam op theater tour (naast z'n hammond, niet het kleine keyboard variantje maar de grote rakkers!)

hendrix_appendix
8 november 2007, 19:34
't Is geen serieus topic dus de opmerking van hendrix zal ik in die context zien :satisfie:

Shit.......

Guitarmania
9 november 2007, 22:18
Nog wat dingetjes:

-Een piano staat ook in compromis-stemming, net zoals gitaar. Dus staat net zo "vals"

- Ikzelf heb nooit problemen met toetsenisten die mijn gitaar "vals " vinden.
Dit omdat ik 'm doodleuk goed stem. :)

Nogmaals, het ligt ook aan de bespeler.

Ja, voor de stemming van een piano zijn hele boeken volgeschreven. Gelijkzwevende stemming en al dat soort termen. Als je een piano in de toonsoort c stemt, dan deugt ie niet in f. Dus hebben ze de boel maar een beetje gemiddeld, zodat ie in iedere toonsoort gelijkmatig vals staat.

Maar goed, die pianisten vinden dat dat de norm is, en dat snelstemmers zoals violisten en gitaristen zich maar moeten aanpassen. Violisten kunnen dat als fretloze wezens gemakkelijk. Maar wij - arme gitaristen - moeten dan bij aanvang van iedere song of zelfs iedere modulatie ons instrument herstemmen.

Daarom zitten toetsenisten ook op een kruk: blijk van onbeweeglijkheid.

Dootch
12 november 2007, 09:08
Maar goed, die pianisten vinden dat dat de norm is, en dat snelstemmers zoals violisten en gitaristen zich maar moeten aanpassen. Violisten kunnen dat als fretloze wezens gemakkelijk. Maar wij - arme gitaristen - moeten dan bij aanvang van iedere song of zelfs iedere modulatie ons instrument herstemmen.
.


Het is net de gitarist die het makkelijk heeft. De gitaar wordt namelijk even gelijkzwevend gestemd als de piano.

De arme violist moet zijn losse snaren aanpassen aan de respectievelijke gelijkzwevende pianotoetsen en dan bij elke gevingerde noot die hij speelt niet de juiste spelen die hij gewoon is maar op het gehoor supersnel corrigeren tov de valse piano. Daar wil je als gitarist nog niet van dromen...


On Topic:
digitale muziek klinkt als muzak. Je mag nog "geïnterpreteerde" likjes sampelen. Op het moment van afspelen zou je interpretatie toch net dat ietsje anders moeten zijn tov de rest van de band. Anders maak je geen muziek maar speel je alleen maar noten.

Vroeger toen ik nog jong was hoorde ik graag dingen als Kraftwerk en Klaus schulze enz. Als ik dat nu hoor na 20 jaar met akoestische muziek te zijn bezig geweest dan hoor je alleen maar muzak dat klinkt alsof het door lijken wordt gespeeld.

Gelukkig is een elektische gitaar gewoon een superverstekt AKOESTISCH instrument. Dus dat heeft een ziel als de speler dat wil en kan.

Bloodline
12 november 2007, 12:16
Ik heb het niet over eerlijk spelen. Die toetsenist kan wat mij betreft zoveel knoppies als ie wil aanraken.

Het gaat mij om efficiency. Gitaar is (net als een viool) gewoon een onhandig instrument. Als je hetzelfde effect zou kunnen genereren, wat verkies jij dan: een instrument dat je slechts met 4 vingers kan toetsen of een instrument waar je alle 10 de vingers paraat hebt?


Met een gitaar kan je je gevoel uiten zoals je dat op een gitaar kunt doen.
Ik kan ook piano spelen, en ik kan mijn emoties niet uiten op een manier die ik op de gitaar doe als op een piano.

Als ik een snaar bend, dan voel ik dat met mijn vingers, je voelt die snaar diep in je vinger gaan, dat je een plectrum vasthoudt en de tegenslag van de snaren tegen de plectrum aanvoelt, dat is prachtig.

dat je aan het tappen bent dat met je finger op die hals slaan, dat speed picking met je picking hand, dat sweeppicing met je plectrum.

Dat gevoel krijg je niet met een piano

Azrael
12 november 2007, 12:39
Met een gitaar kan je je gevoel uiten zoals je dat op een gitaar kunt doen.
Ik kan ook piano spelen, en ik kan mijn emoties niet uiten op een manier die ik op de gitaar doe als op een piano.

Als ik een snaar bend, dan voel ik dat met mijn vingers, je voelt die snaar diep in je vinger gaan, dat je een plectrum vasthoudt en de tegenslag van de snaren tegen de plectrum aanvoelt, dat is prachtig.

dat je aan het tappen bent dat met je finger op die hals slaan, dat speed picking met je picking hand, dat sweeppicing met je plectrum.

Dat gevoel krijg je niet met een piano

Jij niet. Een ander misschien wel.

Kim Wilson
12 november 2007, 13:08
De vergelijking gaat gewoon mank. Een gitaar is niet te vergelijken met een piano, en ook niet te vervangen door midi of een synthesizer. Een pianist kan zijn gevoel prima uiten op een piano, een gitarist doet dat met een gitaar. Maar je moet ze niet met elkaar gaan vergelijken.

pol
12 november 2007, 14:41
bij een gitaar is er veel te veel variatie mogelijk bij de manier van aanslaan om het op een keyboard te imiteren, los, dempen, zacht/hard aanslaan, harmonics, plaats waar je aanslaat, hammer-ons, pullofs, vibrato, op welke snaar je aanslaat, etzovoort

Hoe ga je die info ooit in een keyboard krijgen ? is niet mogelijk, dan mogen de samples nog zo goed zijn.

Negative K3 fan
12 november 2007, 14:42
waarom kunnen we er met zn allen geen eind aan maken? op tv is toch alles beter en mooier

Jeroensnake
12 november 2007, 17:00
Met een gitaar kan je je gevoel uiten zoals je dat op een gitaar kunt doen.
Ik kan ook piano spelen, en ik kan mijn emoties niet uiten op een manier die ik op de gitaar doe als op een piano.

Als ik een snaar bend, dan voel ik dat met mijn vingers, je voelt die snaar diep in je vinger gaan, dat je een plectrum vasthoudt en de tegenslag van de snaren tegen de plectrum aanvoelt, dat is prachtig.

dat je aan het tappen bent dat met je finger op die hals slaan, dat speed picking met je picking hand, dat sweeppicing met je plectrum.

Dat gevoel krijg je niet met een piano

Ik speel piano en kan ook gitaar spelen. Soms wil ik bepaalde uitingen van gevoel op beide instrumenten kunnen spelen, maar ik merk inderdaad dat sommige piano-dingetjes gewoon niet op de gitaar te spelen zijn. En andersom natuurlijk...

Guitarmania
12 november 2007, 17:34
Tenzij je op een 12-snarige gitaar speelt. Dat is ook de reden dat ik gitaar ben gaan spelen: ik zag Serge van Saskia, spelen op zo'n twee-halsige gitaar.

Er is laatst een kindje geboren met 4 armen en 4 benen. Helaas hebben ze ze er van beide 2 weggeopereerd. It's a shame!

FenderPlayer
12 november 2007, 18:11
Keyboards etc zijn niet te vergelijken met gitaar....digitale troep....
geef mij maar een gitaar, elektrisch of akoestisch, en een lekkere warme buizenamp.
Pure emotie, iets waaraan het bij een keyboard ontbreekt als je het mij vraagt, emotie, gevoel....de interactie...de gitarist...de gitaar...niet te vergelijken...punt

Azrael
12 november 2007, 18:19
Stelletje komieken zit hier op het forum.......

Guitarmania
12 november 2007, 18:33
Humor en muziek gaan hand in hand. Beschikken over gevoel voor humor is een absolute voorwaarde om muzikaal bezig te kunnen zijn. Daarom bak ik er ook helemaal niks van op die gitaar... ;-)

Vai en Zappa waren / zijn ook humoristen. Volledig getikt. Als je serieus gaat denken over muziek, dan ga je het ook heel moeilijk vinden, en ga je denken in wat hoort en wat niet hoort. En er is nog nooit iemand wijzer geworden door zich te conformeren.

Dootch
12 november 2007, 23:13
Humor en muziek gaan hand in hand. Beschikken over gevoel voor humor is een absolute voorwaarde om muzikaal bezig te kunnen zijn.

Vai en Zappa waren / zijn ook humoristen. Volledig getikt. Als je serieus gaat denken over muziek, dan ga je het ook heel moeilijk vinden, en ga je denken in wat hoort en wat niet hoort. En er is nog nooit iemand wijzer geworden door zich te conformeren.


@guitarmania: Dit laat ik in marmer beitelen en boven mijn bureau hangen. Nou, vergeet die marmer, maar dit is een mooi einde voor deze draad...
Ik heb nog nooit zo ad rem geformuleerd gezien waarom alle echte (ik dus ook) gitaristen een vijs los hebben (= getikt zijn)

And the rest is silence... (Hamlet; Shakespeare)

rjong999
21 november 2007, 16:45
Hoezo 'keyboard' ? CD speler: 1 knopje en hij kan gelijk alles !

Er zijn echt zoveel dingen die je op een keyboard niet kunt en op een gitaar wel, ik geloof direct dat je voor alle wat ik daarbij op zou noemen er ook een knopje op een keybaord gemaakt kan worden. Maar dan zou je uiteindelijk misschien wel tot de conclusie komen dat je dan beter niet met toetsen maar met een plectrum kunt werken, en dat 6 snaren genoeg zijn als je een hals met een fretboard monteert, dat een tremolo-pookje uiteindelijk toch realistischer werkt dan een joystick en palmmutes ook handiger met je palm dan met je voet gaan.

bicky
21 november 2007, 16:59
...

Er is laatst een kindje geboren met 4 armen en 4 benen. Helaas hebben ze ze er van beide 2 weggeopereerd. It's a shame!

Die had kunnen drummen en gitaarspelen tegelijk !

Eat this Jack & Meg White !

CrudeSapphire
1 december 2007, 00:20
Inderdaad,

Maar gitaar is veel stoerder, mooier, en vééél indrukwekkender dan een homo op een keyboard ;)

Guitarmania
2 december 2007, 22:00
Geen gelul meer over homo, jood of weet ik veel wat. We leven f* in de 21e eeuw. Mafkees.

rjong999
2 december 2007, 22:16
Geen gelul meer over homo, jood of weet ik veel wat. We leven f* in de 21e eeuw. Mafkees.
een jood die GAS heeft is nooit grappig...

Jeroensnake
3 december 2007, 01:44
Jullie kennen vast ook wel die van Hitler en het jodenkoekje. Ze leefden samen in ieder geval niet lang en gelukkig, maar het is dan ook een grap en geen sprookje ... :p

Dat een homo met een keyboard niet indrukwekkend is ligt echter niet aan de homo ; keyboards zijn gewoon KUT!

Vleugels zijn daarentegen ubergeil.

Bassbitch
4 december 2007, 16:27
Okay, en nu weer optopic a.u.b.
Tenzij je natuurlijk gitaar bent gaan spelen omdat je homo bent?



(grapje, grapje!)

LuukieRayVaughan
4 december 2007, 20:05
Ik snap er niks van, denk je nou echt dat het keyboard alle instrumenten in de toekomst gaat overnemen?? Wil je een keyboard zo laten klinken als een gitaar, dan moet je ongelofelijk veel knopjes op je keyboard aanbrengen voor elk mogelijk geluid wat je uit een gitaar kan halen.. En toch spreek jij van ''efficiency'' ... Nou laten we zeggen dat al die knoppen op een keyboard passen, dan wordt het toch wel héél erg ingewikkeld om dat instrument meester te worden denk je niet? Niet erg aantrekkelijk bij het grote publiek lijkt mij.. en trouwens al helemaal niet bij muzikanten.

Baker
5 december 2007, 15:27
de reden dat de gitaar nog bestaat is dat het een ENORM expressief instrument is. Daar kan geen enkel toetsenbord nooit niet tegen op.

Kim Wilson
6 december 2007, 09:04
de reden dat de gitaar nog bestaat is dat het een ENORM expressief instrument is. Daar kan geen enkel toetsenbord nooit niet tegen op.
Een piano heeft ook toetsen, en derhalve een toetsenbord, en ik heb mensen erover horen spelen met een expressie waar ik kippenvel van kreeg (in positieve zin). Het ligt er maar aan wie er achter zit. Elk instrument heeft zijn charme, maar zijn idd niet te vergelijken met of te vervangen door een willekeurig ander instrument.

artnaz
6 december 2007, 22:49
Vertel jij mij eens hoe je dit op een keyboard kan doen. Of hoe je het voor je ziet dat ze het over 20 jaar doen

Eerste minuut is genoeg (http://www.youtube.com/watch?v=zkLRyc4c9mo)

EDIT: Naar Guitarmania bedoelt dit... :satisfie:

Bassbitch
9 december 2007, 20:54
Topic opgeschoond.
Guitarmania: relax. Ik had al een waarschuwing gegeven. Het was al dagen rustig en nu stook je het weer op.

maternotten
12 december 2007, 14:31
op zich een goeie vraag maar:

1. ik heb tot nu nog nooit een behoorlijk gitaarbenadering op een keyboard gehoord, de interactie met de speler is en blijft nu eenmaal totaal anders.

2. als het wel zou lukken: waarom zou je fietsen of naar een wielrenner kijken als je/hij ook met de bus van A naar B had kunnen gaan. Waarom naar een live band luisteren als je een CD kunt opzetten etc etc. Je kunt de beleving van muziek niet loskoppelen van je voorstelling van hoe het gemaakt is.

Aan de andere kant: als het echt alleen om efficientie en eindresultaat gaat, kun je inderdaad beter weining of geen echte instrumenten meer gebruiken. Hoeveel filmscores worden nog 100% met een echt orkest gemaakt? Weinig.
Virtual instruments zijn vele malen efficienter. Helaas devalueert muziek er wel door: het wordt gewoon te makkelijk. Op den duur zullen er daarom toch nieuwe uitdagingen gevonden moeten worden, die het weer moeilijk en dus interessant maken.

Jeroensnake
12 december 2007, 15:58
En dan wordt het eigenlijk pas interessant om computers te gebruiken om muziek te maken. Niet door bestaande instrumenten zo natuurgetrouw na te bootsen, maar door nieuwe mogelijkheden te benutten. En op een of andere manier wordt dat nog steeds te weinig gedaan. Waarschijnlijk omdat men genoodzaakt is om vanuit bestaande conventies verder te werken en veranderingen in het algemeen nou eenmaal niet zo snel gaan ...

hesse
12 december 2007, 16:38
Hoeveel filmscores worden nog 100% met een echt orkest gemaakt? Weinig.

Misschien wel veel minder al, maar werken voor een echt symfonisch orkest durft men meestal niet anders dan het ook daadwerkelijk te laten spelen door een orkest. Alleen al maar om de reden die al gezegd is: de computers staan nog niet zover dat ze de pure warmte kunnen nabootsen (bv door allemaal andere golven van boventoon die op elk instrument licht verschillen en daardoor warmte geven) of andere zaken.
En het gebruik van computers dient voornamelijk als effect of voor bevreemdende tonen (zie de films van Davind Lynch!!).

En dan een antwoord op de echte vraag: omdat speelplezier ook noodzakelijk is en ik speel liever gitaar dan bv piano. En ik vind de viool bv veelzijdiger en leuker om op te spelen (omdat ik het langer doe wsl), en hopelijk komen die elektrische dingen ook ooit meer op punt te staan, maar toch grijp ik echt extreem veel naar de gitaar. Sommige dingen pak je vast, en dan komt het gevoel he... :hippie:
Computers zijn zo saai. Daar oefen je niet op tot je vingers openliggen (anders heb je een heel slechte typmanier :p )

Rocketman
14 december 2007, 20:35
Je moet gewoon iets wat een paar jaar geleden al gemaakt is pakken, daar 2 maten van knippen, en die dan eindeloos achter elkaar plakken met je muis. Dat is muziek maken.

Arch_Evil
25 december 2007, 13:32
Waarom gitaarspelen? (En niet keyboard?)

Volgens mij heeft Steve Vai ooit iets gezegd in de zin van: "Elke noot die ik speel, is hetzelfde als een sneeuwvlokje: er zijn geen 2 dezelfde." En ik denk dat hij daarr gelijk in heeft, of het nu ligt aan hoe hard je aanslaat, hoeveel vibrato je er in legt, hoe bezweet je vingers toevallig net zijn enzovoort.

En ik vind zelf keyboard spelen gewoon k*t :) en eerlijk gezegd sta ik liever mezelf uit te leven met een gitaar dan met een keyboard, je bent veel beweeglijker, kan over het podium heen en weer rennen en springen en gek doen :rockon:

Kris Haex
2 januari 2008, 00:42
Een gitaar is niet perfect gestemd. Elke noot, ook al is het dezelfde, klinkt weer een klein tikje anders. Als je op een gitaar speelt klinkt het ook echt als gitaar. Op een keyboard "lijkt" het gitaar maar het is het niet. En voor gitaar zijn er ook nog eens veel effecten, diverse amps, diverse plectra, diverse snaren, diverse elementen, diverse gitaren. Met twee exact dezelfde keboards met twee dezelfde gitaargeluiden kun je exact hetzelfde klinken. Met twee dezelfde gitaren en twee dezelfde amps zal je toch nog een beetje verschil hebben in sound, ook al staat alles hetzelfde. Goed dat er gitaren zijn, ook goed dat er keyboards zijn. Elke instrument heeft z'n charme. Maar alleen een gitaar klinkt ook echt als een gitaar!