PDA

View Full Version : Fender Princeton Chorus



BartL
8 november 2007, 14:28
Vandaag een nieuwe gitaar gekocht (ander topic) en er een versterker bijgekregen. Ik vroeg in eerste instantie alleen naar de gitaar in de advertentie, maar blijkbaar kreeg ik de amp er gewoon bij...mooi meegenomen dus. Het gaat om een USA Fender Princeton Chorus 2x10" met op de achterkant "125 watt".

Ik moet zeggen dat ik er niet veel van verwacht had ofzo, het ging me immers ook om de gitaar, maar thuis aangekomen eens ingeplugd en ik moet zeggen dat hij (op kamervolume) een verdomd lekker cleane sound ten gehore brengt! Wat een verrassing (voor mij), ben niet zo thuis in de Fender amps...vandaar.

Of hij blijft is nog eventjes afwachten, zoals altijd het geval is bij mij. Ik was toevallig wel opzoek naar iets om op heel laag volume thuis te gebruiken, maar heb eigenlijk iets kleiners in mijn hoofd zitten (cube 15 o.i.d.) maar deze Princeton is misschien ook een mogelijkheid natuurlijk :)

Nog meer goede ervaringen met dit ampje? Gaat het overigens om deze: http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Fender/Princeton+Chorus/10/1

Ik vind namelijk nergens exact de bewoodingen: Fender Princeton Chorus 2x10" 125 watt.

Chris Winsemius
8 november 2007, 14:35
125 Watt is het opgenomen vermogen (het vermogen dat uit het lichtnet wordt geconsumeerd).

BartL
8 november 2007, 14:35
Zo ziet 'ie eruit:
http://www.segundamao.co.pt/images/5781_0753e24E4xGidbDv.jpg
en
http://segundamao.co.pt/images/5781_0702Uo2ysQYdExju.jpg
(maar dan MET alle knopjes)

Bins
8 november 2007, 15:08
Ik heb z'n grote broer gehad, de ultimate chorus. Superfijne clean en een hele aardige chorus. Kreeg er met een RAT ook nog toffe distortion uit.

BartL
19 november 2007, 23:51
Ik heb z'n grote broer gehad, de ultimate chorus. Superfijne clean en een hele aardige chorus. Kreeg er met een RAT ook nog toffe distortion uit.
Hmmm, klinkt goed. Maar was dat op band volume? Ik heb vanavond weer eventjes op de Princeton gespeeld en het geluid is echt heerlijk (met m'n PRS). Ik denk toch dat ik hem volgende week eens meeneem naar de band (Dan wel met een pedaaltje of 2 ervoor natuurlijk). Ben benieuwd hoe hij klinkt naast mijn Engl screamer halfstack... Uiteraard minder druk etc. Maar ik ben echt heel erg benieuwd hoe deze amp het op band-volume doet.

Iemand al ervaringen daarmee misschien?

Edit: Heej, wat leuk...mijn 4000ste post. Ik speel te weinig gitaar, dat is duidelijk (en goed te horen) :)

Bins
19 november 2007, 23:55
Hmmm, klinkt goed. Maar was dat op band volume? Ik heb vanavond weer eventjes op de Princeton gespeeld en het geluid is echt heerlijk (met m'n PRS). Ik denk toch dat ik hem volgende week eens meeneem naar de band (Dan wel met een pedaaltje of 2 ervoor natuurlijk). Ben benieuwd hoe hij klinkt naast mijn Engl screamer halfstack... Uiteraard minder druk etc. Maar ik ben echt heel erg benieuwd hoe deze amp het op band-volume doet.

Iemand al ervaringen daarmee misschien?

Edit: Heej, wat leuk...mijn 4000ste post. Ik speel te weinig gitaar, dat is duidelijk (en goed te horen) :)

Ja, dan ding kon hard als de tering... Was natuurlijk wel een maatje groter dan de jouwe. Maar zoveel zal het niet schelen.

Barré
20 november 2007, 00:12
Dit was mijn eerste serieuze versterker back in de oertijd, ik heb hem nog geel gespoten zelfs...weet eigenlijk niet waarom.
Clean was prima, chorus was super, de scheur was erg slecht en de speakers waren niet bestand tegen dat ijzeren antidichtwaai-armpje aan de achterdeur van een Ford Transit :)
Hij ging voor mij destijds hard genoeg (op de zolder mééééééér dan hard genoeg), maar of ik er nu nog tevreden mee zou zijn??
Ik mis het ding in elk geval niet of zo.

BartL
20 november 2007, 08:51
Ok, dankjewel voor de reacties. Uiteraard verwacht ik niet dat hij mijn Engl gaat vervangen ofzo...maar ben erg benieuwd. Achja, we zien wel :)

Mocht ik eventueel een andere budget amp willen aanschaffen die kleiner is (met minder vermogen ook) met eenzelfde goede clean...waar zou ik dan terecht komen denken jullie? Of is dit dan wel het best haalbare voor 150-200 euro?

jplm
20 november 2007, 19:51
Het gaat om een USA Fender Princeton Chorus 2x10" met op de achterkant "125 watt".

Ik moet zeggen dat ik er niet veel van verwacht had ofzo, het ging me immers ook om de gitaar, maar thuis aangekomen eens ingeplugd en ik moet zeggen dat hij (op kamervolume) een verdomd lekker cleane sound ten gehore brengt! Wat een verrassing (voor mij), ben niet zo thuis in de Fender amps...vandaar.

Hallo.

Goed te lezen dat ie bevalt. Ik heb er namelijk twee, gewoon via een verloopje in de gitaarkabel. Je hebt dan een 4x10, waarbij ik de onderste bijvoorbeeld clean kan laten en de bovenste met chorus, zodat je geen bas verliest. Verder heb ik zo allerlei combinatiemogelijkheden.
Qua geluid vind ik het een prima ding, voor op m'n kamer heb ik nooit iets beter gevonden, vooral niet als je er dus twee hebt. Voor wat betreft het volume, dit kan misschien een beetje tegenvallen, het is en blijft 25 watt per speaker, terwijl het bovendien zo is dat hij vanaf een bepaalde volumestand (4 geloof ik) niet meer harder lijkt te gaan, hij gaat alleen anders reageren op je aanslag, dat moet je even bekijken of dat bevalt.
Nog even als tip: bij die Harmony-reviews staan er helemaal aan het begin een paar van mensen die allerlei instellingen aangeven, ik heb die er destijds uitgehaald en geprint, best wel waardevol. Ze schrijven er ook bij wat er nu eigenlijk gebeurt, dat zit van binnen best nog wel ingewikkeld in elkaar. Ook het gebruik van de limiter en de presence knoppen (en dan vooral in combinatie met elkaar) is door die lui uitgevogeld en wordt duidelijk uitgelegd. Ander voorbeeldje van een handigheidje is een mogelijkheid met de chorus, maar dan rate en depth beiden op 0 zetten, je hoort dan (uiteraard) geen chorus meer, maar wél stereo! Van dat soort dingetjes.
Wat ik tot slot nog een groot pluspunt vind is dat alles (knoppen en pluggen) aan de voorkant zitten, daar waar ze horen, je hoeft dus nooit aan de achterkant te gaan zitten rommelen met een kabel of een potmetertje. Trouwens, zijn jouw knoppen zwart of rood?

Groet, Jan.

BartL
3 december 2007, 23:37
@Jan: Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Heb ik zeker wat aan.
Mijn knoppen zijn zwart. Is er een verschil tussen de versies met rode en zwarte knoppen?

jplm
4 december 2007, 19:30
@Jan: Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Heb ik zeker wat aan.
Mijn knoppen zijn zwart. Is er een verschil tussen de versies met rode en zwarte knoppen?

Nee, en ja. Nee, omdat het uiteraard niet uitmaakt welke kleur een draaiknop heeft. En ja, omdat er nergens zoveel waarde aan suggestieve dingetjes wordt gehecht als in onze hobby ;). Ik meen dat de rode-knop-versies in Amerika zijn gemaakt, de latere in Mexico, en er zijn natuurlijk altijd mensen die dat verschil (willen) horen. Mij persoonlijk maakt het niet uit, zelf heb ik de zwarte-knop-uitvoering, maar ik moet er wel bijzeggen dat ik nog geen rode-knop-versie heb gehoord.

Groet, Jan.

BartL
4 december 2007, 22:58
Wel een beetje raar, aangezien er bij mij zowel op de achterkant als op het logo staat dat hij uit de USA komt. Maargoed...hecht er indaad niet zoveel waarde aan.

jplm
5 december 2007, 19:09
Wel een beetje raar, aangezien er bij mij zowel op de achterkant als op het logo staat dat hij uit de USA komt. Maargoed...hecht er indaad niet zoveel waarde aan.

Dan is die van jou (natuurlijk) toch in Amerika gemaakt, blijkbaar is de overschakeling van rode naar zwarte knoppen niet gelijktijdig met de productie-verplaatsing van Amerika naar Mexico gegaan.
Trouwens, goed onthouden bij Fender-producten: Amerikaanse Fenders zijn gemaakt door Mexicanen in Amerika, Mexicaanse Fenders zijn gemaakt door Mexicanen in Mexico :).

Groet, Jan.