PDA

View Full Version : brom twin reverb.



isa1984
8 november 2007, 14:38
Vraagje:

Ik heb een oude twin reverb, omgebouwd tot top. Versterker is opzich prima en klinkt ook te gek. Als ik de amp aanzet bromt deze (niet zo heel erg maar genoeg om je eraan te storen). Ik gebruik alleen de input waar vibrato bovenstaat (er zijn twee vibrato inputs en twee normal inputs). Gebruik ik dan alle 6 voorversterkerbuizen? Sorry, ik weet hier nog niet zo heel veel van.
Ik zag toen ik de aluminium covers van de preampbuizen haalde, dat er verschillende soorten preampbuizen inzitten. 'Originele' Fender buizen en andere die rood bedrukt waarop J.J. stond (of iets dergelijks). De buisjes zaten omgekeerd en ik kon het niet heel goed lezen, vandaar.
Kan de brom aan de preampbuizen liggen (dat ze te oud zijn), ze branden wel allemaal...

Alvast bedankt!

fenderben
8 november 2007, 22:44
Vraagje:

Ik heb een oude twin reverb, omgebouwd tot top. Versterker is opzich prima en klinkt ook te gek. Als ik de amp aanzet bromt deze (niet zo heel erg maar genoeg om je eraan te storen). Ik gebruik alleen de input waar vibrato bovenstaat (er zijn twee vibrato inputs en twee normal inputs). Gebruik ik dan alle 6 voorversterkerbuizen? Sorry, ik weet hier nog niet zo heel veel van.
Ik zag toen ik de aluminium covers van de preampbuizen haalde, dat er verschillende soorten preampbuizen inzitten. 'Originele' Fender buizen en andere die rood bedrukt waarop J.J. stond (of iets dergelijks). De buisjes zaten omgekeerd en ik kon het niet heel goed lezen, vandaar.
Kan de brom aan de preampbuizen liggen (dat ze te oud zijn), ze branden wel allemaal...

Alvast bedankt!

ik denk inderdaad pre buisjes. Heb dat zelf namelijk ook al eens gehad bij mijn twin. je kunt het buisje van de normale input omwisselen met die van de vibrato input. Weet alleen niet meer zo welke dat ook al weer waren. Als je zoekt op twin reverb vind je deze info wel.

suc6 fb

isa1984
8 november 2007, 22:51
Nouja, alle preampbuizen zijn wel oud denk ik. Eindbuizen zien er nog wel prima uit. Ik moet er dus achter zien te komen welke preampbuizen bij het vibrato (/reverb) kanaal horen.
Via internet ben ik hier nog niet achter gekomen, maar er zijn 4 kanalen dus 4 preambuizen en twee buizen voor de effecten (tremolo en vibrato).
De volgorde weet ik nog niet.
Vraag aan de amp-techs hier:

Kan het kwaad als ik de preampbuizen van het normal kanaal uit de versterker laat? Krijg ik dan problemen met mijn impendantie, of veranderd het geluid?

Han Solo
9 november 2007, 00:15
Had jij niet een eind jaren '70 Twin? Zo ja, dan heb je achter op het chassis naast de reverb kabels een "Humbalance". Die kan je met een schroevendraaier instellen.

Laat eerst de versterker een kwartiertje warmlopen, zet alle knoppen op tien en draai de humbalance naar waar de brom het minste is. Vergeet niet alle knoppen weer normaal te zetten.

Kan of werkt dit niet, probeer eens de buisvoetjes van de voorversterker schoon te maken ( Als ie uit staat a.u.b.) Duw eens op de voorversterkerbuisjes tijdens het spelen; kan ook nog wel eens meer duidelijkheid brengen.

Het meest waarschijnlijke blijft dat de buisjes op zijn.

Han Solo
9 november 2007, 00:20
Ook handig:

www.kcanostubes.com/content/newsletter_details.asp?ArticleID=5

Alleen V1 kan er uit zonder gevolgen dacht ik. Voor dat je em aanzet natuurlijk.

isa1984
9 november 2007, 12:49
Ja klopt Han: Een twin top uit '76.
Ik ga het allemaal eens proberen.
Bedankt voor de tips!

isa1984
10 november 2007, 22:16
Even een update:

Hum balance heeft geen effect...
In de winkel hadden ze geen 12AT7 buizen, deze kon ik dus niet vervangen.
Ik heb wel 2 12AX7 vervangen (de winkel had er nog maar 2), de eerste en de 5e buis schijnen het minst belangrijk te zijn dus daar heb ik de oude buizen in laten zitten (alle van JJ electronics). En de brom is nog niet weg. Iemand enig idee of het dan toch de preampbuizen zijn?

Tnx...

jacky
10 november 2007, 22:39
Laat er gewoon even een tech naar kijken mischien staat je eindtrap wel in onbalans.

Of zit er ergens gewoon iets los of een componentje omzeep ....kan alllemaal

brom kan veel oorzaken hebben en een techneut kan gewoon even je amp nazien en de rotte kies trekken .....of vullen

Eko
11 november 2007, 12:52
Inderdaad , even een amptech naar laten kijken. Kan net zo goed een slechte voeding zijn , wat gezien de leeftijd van de amp gewoon kan.