PDA

View Full Version : Is rechtshandig gitaar spelen een historische vergissing?



telecastermaster
30 januari 2003, 15:23
Ik wil de volgende stelling aan jullie voorleggen: rechtshandig gitaar spelen is een historische vergissing (vergelijkbaar met het qwerty toetsenbord). We zitten er nu eenmaal aan vast en we zullen het ermee moeten doen.

Mijn argument hiervoor vind je in de historische ontwikkeling van het gitaarspelen. In de middeleeuwen lag bij het bespelen van de luit (de voorloper van de gitaar) de nadruk op het tokkelen van de snaren. Op het fretboard werden niet al te ingewikkelde kunstgrepen uitgevoerd. Het lag dus voor de hand om de gitaar dus rechtshandig te bespelen zodat de hand met de beste coordinatie (voor 90% van de bevolking) ook het moeilijkste werk doet. echter met de opkomst van nieuwe muziek soorten zoals rock en jazz is de nadruk verlegd naar het fretboard. Veel rock gitaristen zetten hun rechtehand op de automatische piloot en concentreren zich op de de linkerhand op het fretboard. Dit is nog duidelijker te merken in jazz waar zeer uitgebreiden en complexe akkoorden worden gepakt of in metal waar allerlei gesofistikeerde technieken in het shredden verwerkt worden. (Ik zag ooit zelfs oefeningen waarbij met de pink van de linkerhand getapped moest worden).

Hadden we het niet beter andersom kunnen doen? discus!

schaap
30 januari 2003, 15:29
ik weet niet wat je denkt, maar ik ben rechtshandig, ik speel ook rechtshandig. Toen ik net begon, had een vriend van me ook net een gitaar, een linkshandige. En daar kno ik dus echt niet op spelen, en gezien de meerderheid van de bevolking rechtshandig is, betwijfel ik het of zij het dan wel kunnen met links.
En dat gedoe vanuit de middeleeuwen klopt volgens mij ook niet echt, tenminste het lijkt me niet erg logisch.

Marc Oblivian
30 januari 2003, 15:31
Ja, daar heb ik ook wel es over nagedacht. Ben zelf rechts, maar heb wel eens overwogen om linkshandig te gaan spelen in het begin..niet gedaan dus, maar ben wel benieuwd hoe ik me ontwikkeld zou hebben als ik het wel gedaan had....

vulvasonic
30 januari 2003, 15:31
Ik geloof niet dat het zoveel uitmaakt.
Je vergeleek het al met het qwerty toetsenbordje. Daar gaan links en rechts toch ook even snel op?

Ik ben rechtshandig, maar ik heb het gevoel dat mijn linkerhand veel soepeler is dan de rechter. Als je bewering waar zou zijn (dat we beter de gitaar om kunnen draaien), dan zou mijn linkerhand wel es heeeeeel stijf kunnen worden, mocht ik nu pas beginnen met gitaarspelen.

john.3001
30 januari 2003, 15:43
Ik zou nu echt niet op een linkse gitaar kunnen spelen. Maar als ik was begonnen op een links model had ik nu waarschijnlijk niet meer op een rechtse kunnen spelen. Het gaat er net om wat je gewend bent. (Is net als met Engelse en Nederlandse auto's).

FTI
30 januari 2003, 15:44
Goede vraag hoor.

Hmm..m'n vriendin heeft psychologie gestudeerd. Zij zou ons iets kunnen vertellen over de rechter/linker brein helften. Was het nou de rechter brein (voor rechtshandigen) dat creatief was dat naar onze linker hand vertaald wordt??? Then it would certainly make sense.

fti

Harry
30 januari 2003, 15:49
Op 2003-01-30 15:44, schreef FTI:
Goede vraag hoor.

Hmm..m'n vriendin heeft psychologie gestudeerd. Zij zou ons iets kunnen vertellen over de rechter/linker brein helften. Was het nou de rechter brein (voor rechtshandigen) dat creatief was dat naar onze linker hand vertaald wordt??? Then it would certainly make sense.

fti


zou je dan meteen willen vragen wat het betekent dat ik linkshandig ben, maar rechtshandig gitaar speel?

R. Flagg
30 januari 2003, 15:50
Volgens mij is het gewoon een kwestie van gewenning, Als je bijvoorbeeld een trackball (soort muis) voor het eerst gebruikt zal je ongeacht welke hand je ook gebruikt totaal niet gecoordineerd kunnen sturen. Pas na enige oefening krijg je hem aardig onder controle. Hetzelfde geldt voor de gitaar denk ik.

PS Zag heel lang geleden op kopspijkers een gast die kon zowel met links al rechts lopen shredden. Hij speelde dan ook met beide handen tegelijk een aardig stukje muziek op een soort gitaar waar hij voor iedere hand een aparte hals had.

FTI
30 januari 2003, 15:53
LOL

Harry volgens mijn vriendin waren mensen die "ambidextrous" zijn bijzonder ... of slimmer...of...whatever..in ieder geval wel goed hoor.

fti

telecastermaster
30 januari 2003, 15:53
Nou mijn punt is eigenlijk dat de muziek veranderd is door de eeuwen heen en dat wat vroeger een logische keuze was (het meest complexe aspect van gitaarspelen laten doen door de hand met de beste coordinatie) vandaag de dag niet goed opgaat en we het meest complexe aspect laten doen door de hand met minder goede coordinatie.

Ik moet wel toegeven dat ik de stelling een beetje provocerend gebracht heb, omdat ik denk dat timing een van de meest essentiele aspecten van het gitaarspelen is, vaak het doorslaggevende verschil is tussen een amateur en een pro.
Bovendien is het mijn eigen zwakke punt en werk zeer intensief aan mijn rechterhand coordinatie.
(Maar ja we moeten iets hebben om te bediscuseren).

Harry
30 januari 2003, 15:59
Op 2003-01-30 15:53, schreef FTI:
LOL

Harry volgens mijn vriendin waren mensen die "ambidextrous" zijn bijzonder ... of slimmer...of...whatever..in ieder geval wel goed hoor.

fti




mmm, klinkt goed... ambidextrous he? :smile:
Daar kan ik wat mee, dank je!

michielv
30 januari 2003, 15:59
NEE!!!!

Mar goed, ik ben dan ook linkshandig maar speel rechtshandig gitaar, dus ik kan de hand met de beste fijnmotoriek fijn gebruiken voor de moeilijke dingen :wink:

Jeee
30 januari 2003, 16:01
Op 2003-01-30 15:49, schreef Harry:
zou je dan meteen willen vragen wat het betekent dat ik linkshandig ben, maar rechtshandig gitaar speel?


Hé, ik ben ook zo'n geval!
Linkshandig, maar 'k speel rechts.

Chris Wolstenholme
30 januari 2003, 16:28
Vriend van me is links en doet rechts

denkt dat ie nu net zo goed als Knopfler gaat worden :grin:

Phoenix Rising
30 januari 2003, 16:43
Het is gewoon een kwestie van gewenning volgens mij. Als je net met gitaar spelen begint lijkt het zoiezo alsof je twee "linkerhanden" hebt :grin:

iwan
30 januari 2003, 17:22
Ik ben linkshandig. Mij vroegen ze toen ik ging spelen wat ik wilde, links of rechts.
Maakt namelijk niet echt uit, want je moet de hele techniek toch aanleren. Ik speel dus rechts, want dan kan je tenminste bij vriendjes ook nog es pingelen.
Maar denk dat het klopt dat het voor linkshandigen met 'rechtshandig' spelen het beste gaat omdat de frethand dan de dominante hand is, en die heeft de beste fijnmotoriek. Aan de andere kant: er zijn heeeeeel veel beroemde linkshandige gitaristen en bassisten die linkshandig spelen (McCartney), dus nogmaals, waarschijnlijk maakt het niet uit.

Matje
30 januari 2003, 18:38
Op 2003-01-30 15:31, schreef vulvasonic:
Ik geloof niet dat het zoveel uitmaakt.
Je vergeleek het al met het qwerty toetsenbordje. Daar gaan links en rechts toch ook even snel op?

Ik ben rechtshandig, maar ik heb het gevoel dat mijn linkerhand veel soepeler is dan de rechter. Als je bewering waar zou zijn (dat we beter de gitaar om kunnen draaien), dan zou mijn linkerhand wel es heeeeeel stijf kunnen worden, mocht ik nu pas beginnen met gitaarspelen.


Het gaat erom dat iemand een keer een toetsenbord heeft gemaakt met qwerty en dat we daar nou aan vastzitten.

vulvasonic
30 januari 2003, 23:17
dus?

henk
1 februari 2003, 11:18
ze hebben wel eens onderzocht of er handiger toetsenbord-indelingen mogelijk zijn en die zijn er; typesnelheid gaat aanzienlijk omhoog als je bijvoorbeeld de meestgebruikte toetsen (e enzo) bij elkaar zet. Maar iedereen moet wel opnieuw leren typen dus dat komt er nooit meer van. (uit RSI-oogpunt schijnt de qwerty-indeling juist wel goed te zijn want gelijkmatige spreiding van de type-belasting over beide handen).
Als je stelling klopt (over gitaren), dan zouden linkshandigen die rechtshandig spelen, minder moeite hoeven te doen om moeilijke technieken te leren (met hun linkerhand).

musicmaniac
1 februari 2003, 11:25
Ik ben rechtshandig, maar speel op een linkshandige gitaar...... word nog weer ingewikkelder nu dus. :smile:)

Ik vind wel dat de hand waarmee je aanslaat net zo belangrijk is als je "fret"hand. Die bepaalt voor een groot gedeelte je geluid.

Chris Wolstenholme
1 februari 2003, 11:30
Ik ben links, speel ook links. Het leek mij handiger om het zo te doen, andersom zou me fret hand dus het meest ontwikkeld zijn, maar ik merk nu ( wat ik dus goed inschatte ) dat die snel meekomt, en dan de slaghandbest wel sjit geweest zo zijn als ik die met rechts zou moeten doen, zeker op snelheid.

Guinness
1 februari 2003, 11:45
Wat denken jullie van Jimi Hendrix? Hij speelde linkshandig gitaar maar was waarschijnlijk rechtshandig. Want er zijn foto's van hem waar hij rechtshandig schrijft. Het is misschien dan ook toeval dat wij tokkelen rechts en fretten links. Maar bij een viool 'fret' men toch ook links.

zZoRgO
1 februari 2003, 12:03
ik schrijf links, maar speel rechts gitaar...

maja, ik speel dan weer rechts basket, links tennis....
wil dus niet zeggen dat alsie rechts schrijft dat hij volledig rechtshandig is ...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zZoRgO op 2003-02-01 12:11 ]</font>

FragDaddy
1 februari 2003, 13:24
ik ben linkshandig en doe alles links. ALLES.

alleen gitaarspelen doe ik rechts. ik heb wel op linkshandige gitaren 'gespeeld', maar ik zou niet weten waar ik moest beginnen.

het zit zo, mijn linkerhand kan ik heel makkelijk akkoorden mee pakken, of solo's mee spelen. mijn rechterhand, waar ik niet zo behendig mee ben, kan wel goed met een plectrum om gaan.

en andersom zou me beroerd af gaan.

maw. ik geef de topicstarter gelijk. iedereen die rechtshandig is zou eigenlijk op een linkshandige gitaar moeten spelen. :smile:

Baker
1 februari 2003, 19:27
Ik ben rechts. (niet politiek opvatten)

Sinds de middeleeuwen zijn de akkoorden misschien wel wat ingewikkelder geworden, maar mijn rechterhand is ritmisch toch echt veel beter dan mijn linker! Onderschat nooit je rechterhand tijdens het gitaar spelen, want dat is belangrijker dan je denkt. Zoals hier al eerder opgemerkt.

wanna1
20 maart 2003, 20:06
Hm ben ook links en speel rechts, lijkt me toch beter.

Static-M
20 maart 2003, 22:38
Laat ook maar es iemand (maakt niet uit welke handig) die nog nooit een gitaar heeft aangeraakt een symmetrische gitaar pakken. Waarschijnlijk pakken ze 'em meteen rechtshandig als ze rechts zijn en linkshandig als ze links zijn... Het is gewoon een soort instinct.
M'n broertje schrijft links maar doet voor de rest zo'n beetje alles rechts, maar speelt ook weer rechts gitaar. Een linkshandige vriend van me pakte ook es me gitaar en had em toen meteen linkshandig vast, ook al was het duidelijk dat ie op z'n kop stond (de gitaar dan).

ZO dat was weer een lange post :razz:!

Izegrim
21 maart 2003, 09:40
Plaguebearer liet me laatst in de auto een stukje van Paul Gilbert horen waar hij tweehandig stond te shredden. Impressive!

Ik denk dat je beter je hand met goede coördinatie ritme kunt laten spelen, want als je die op de automatische piloot zet hoef daar weinig aandacht aan te schenken. Je andere hand is misschien wel minder ontwikkeld, maar heeft ondersteuning van die grijze drap in je harses. Het is dus niet onlogisch maar een compromis. Just my opinion.

funkboy
21 maart 2003, 14:28
Op 2003-01-30 15:50, schreef R. Flagg:
Volgens mij is het gewoon een kwestie van gewenning, Als je bijvoorbeeld een trackball (soort muis) voor het eerst gebruikt zal je ongeacht welke hand je ook gebruikt totaal niet gecoordineerd kunnen sturen. Pas na enige oefening krijg je hem aardig onder controle. Hetzelfde geldt voor de gitaar denk ik.


idd, :smile: als je voor het eers gitaar speelt dan kan je het met beide handen niet bespelen. Als je dan bijv. rechtshandig speelt dan train je, je linkerhand meer dan de rechter hand om die fretten goed te kunnen indrukken. dus het gaat gewoon om het beoefenen van die hand