PDA

View Full Version : Brom bij loslaten snaren (Tele)



d'oh
8 november 2007, 09:58
bij mijn tele krijg ik een verschrikkelijke brom als ik de snaren loslaat. Dit is zo sinds het vervangen van de pickups.

Ik heb zo'n koperen plaatje op de achterkant van de brugpickup van mijn tele. Die zou moeten zorgen voor een aarding van de snaren. Dat doet hij dus niet. Dus heb ik een aardedraad van de brug gelegd naar de achterkant van de potmeter waar alle aardedraden samen komen.
Dit heeft niks geholpen, de brom blijft.

Zelf zat ik te denken, dat het wel eens kon zijn dat ik nu het draadje van dat koperen plaatje af moet solderen, zodat deze niet meer geaard is. (voorkomen van een aardlus icm met de aardedraad van de brug naar de potmeter?)

Iemand een goed idee?

barno
8 november 2007, 23:49
ik heb net hetzelfde probleem, heb hier al es rond gepost maar nog steeds geen oplossing

Wiellem
9 november 2007, 07:52
Weet je wel zeker dat je stopcontact ook echt goed geaard is?

Mitch
9 november 2007, 09:06
Het kan ook aan de pickups zelf liggen natuurlijk, het hoeft niet alleen maar aan de aarding binnen de electronica te liggen. Is het wel minder in de tussenstand ?
Lees ook even het 'Ruis en brom' sticky door in Effecten, staat ook nog wat aardige info over waar de brom vandaan komt. Van jezelf namelijk, vooral... :D

d'oh
9 november 2007, 09:18
Stopcontact is goed geaard, al mijn andere gitaren hebben het niet.
In het middenstandje is het precies hetzelfde niet minder brom.

Ik zal de sticky ff doorlezen, k hoop dat daar nog een oplossing instaat

bicky
9 november 2007, 10:20
Ik heb het ook en het ligt volgens mij aan een combinatie van factoren.

Telecasterrs hebben single coil pickups en die hebben een lichte brom in vergelijking met humbuckers.

Ik speel thuis over een Champ over huiskamervolume en dan hoor je geen brom, maar dat ligt volgens mij aan het volume. (die Champ is trouwens NIET geaard).

In de oefenruimte over een Hotrod Deville (wél met aarding) en om door de mix te komen, staat de amp natuurlijk een stuk luider en daar heb ik met dezelfde opstelling (gitaar, effecten, kabels, ...) een bromgeluid.

Nu denk ik dus dat het deels aan de versterker kanliggen, maar ook aan het speelvolume waarbij de lichte brom die er op slaapkamer ook een beetje is gewoon versterkt wordt.

no 1 hops
9 november 2007, 11:29
ik vermoed dat je een soldeer fout hebt.
kan een slecht soldeer verbinding zijn.
maar de aarde draad vanaf de koperen plaat MOET richting de common ground/GND/massa op de ( meestal) volume potmeter waar ook de GND van de pickups op vastzitten.

barno
9 november 2007, 12:22
bij mij is het ondertussen opgelost: de pup was stuk. moet juist gebeuren bij een electro noob, dacht echt dat het aan mijn schema of soldeerwerk lag ... en maar solderen ... nu nieuwe pup en alles up and running.

btw @ nr 1hop: dat van die verbinding tussen koperen plaat en pot, durf ik betwijfelen/ is de masse van pup meestal niet verbonden met die koperen plaat?
alleszins ik heb het geprobeerd en pas toen ik het draadje van koperen plaat naar de pot weghaalde, ging het. (uiteraard wel aarde tussen de brugplaat en de pot)

no 1 hops
9 november 2007, 17:16
@barno
nou ben ik geen tele kenner, maar ga ervn uit dat de brug geaard is , net zoals een strat brug.
ook de strat brug heeft een verbinding via de klauw waar de veren aan vast zitten, via een draad naar de GND op de volume pot
pup GND gaan volgens mij altijd naar die 'common ground'

barno
9 november 2007, 17:35
@barno
nou ben ik geen tele kenner, maar ga ervn uit dat de brug geaard is , net zoals een strat brug.
ook de strat brug heeft een verbinding via de klauw waar de veren aan vast zitten, via een draad naar de GND op de volume pot
pup GND gaan volgens mij altijd naar die 'common ground'

uiteraard, maar je moet dat koperen plaatje niet nog eens apart grounden (is al geaard via de massa van pup), anyway, ik ken der eigenlijk niks van, maar dat is mijn vaststelling na 3 dagen knoeien met soldeerbout tot ie uiteindelijk werkte :)