PDA

View Full Version : jack afgekraakt.



vally
8 november 2007, 01:39
hallo.
ik heb daarnet moeten optreden en na het concert heb ik in een onoplettende bui mijn head van men cabinet genomen terwijl ze nog verbonden waren met elkaar. hierdoor is het uiterste puntje de jack van de speakerkabel afgekraakt en bevind zich nog in men versterker.
het bevind zich in de 8 ohm ingang. (marshall jcm 2000 TSL)
uitzonderlijk speelde ik vanavond op een 8 ohm Cabinet.
normaal speel ik op een 16 ohm. ( en dus via andere 16 ohm uithang op de head) kan ik nu nog mijn cabinet (16 ohm) aansluiten op de 16 ohm uithang van mijn head? of zal dat problemen geven omdat het kleine stukje jack nog steeds in de 8 ohm uithang zit?
is er eventueel een manier voor het stukje eruit te halen?

bedankt.
vally.

Rocketman
8 november 2007, 02:00
Problemen zal het volgens mij niet geven als je het laat zitten en je zal je amp moeten open maken om van binnen uit het stukje eruit te peuteren. Maar dat is maar een gokje van mij, wacht even tot de echte deskundigen reageren. Ik vond het alleen geinig om mijn gokje te plaatsen.

Realeigo
8 november 2007, 07:25
Dat word redelijk lastig om die eruit te krijgen. Omdat marshalls gesloten jacks gebruiken.
Zomaar in de versterker gaan spelen zou ik ook niet doen. Dan heb je kans dat je ff 400+v door je lichaam laat pompen. OOK als hij UIT staat. Ik zou er dus ff mee naar iemand gaan die er verstand van heeft.

Nielsje
8 november 2007, 10:28
Afgekraakt?

Maar goed, ik heb de input jacks nooit van binnen bekeken, maar je kan je versterker wel open halen. Bij mijn weten staat er geen gevaarlijke spanning op een dergelijke speaker jack, pas gewoon een beetje op met die grote voedings elco's.

Als je het niet durft, gewoon ff naar een versterkerboer brengen, die vist hem er wel voor je uit.

vally
8 november 2007, 13:54
ik weet ook niet goed hoedat ik die jack zo kapot heb kunnen krijgen.
hij was echt in meerdere stukjes

De Beer
8 november 2007, 14:06
Ik heb het wel eens in een (stereo 1960)speaker cab gezien.

Daar was het wel hinderlijk omdat deze nu een verbroken verbinding had en via de andere jack (mono schakeling) kreeg je nu slechts geluid uit de helft van de amp, en heb je dus een mis match. En je mist geluid uit 2 van de 4 speakers.
Toen ik het verweiderde voor die vriend was het verbreek kontakt pennetje lam en moest ik het hele chassis deeltje vervangen.


Als er in de amp ook een verbreek kontakt(?) zit kun je wellicht tegen problemen aan lopen. Hoe of wat durf ik niet te zeggen.


Het is lastig om zelf dat dingetje er uit te krijgen zonder je jack chassis te vergallen. Want dan heb je dus kans dat je je verbreek kontact pinnetje verbuigt en ben je verder van huis.

elerik
8 november 2007, 16:46
Misschiens klinkt het stom maar zo heb ik het ooit gedaan. (Betekend niet tot het juist of slim is)

Gewoon open schroeven, andere jack of kleine schroeven draaier er door heen steken aan de verkeerde kant tegen de afgebroken jack aan.
Als het goed is duw je de tip er zo uit.

ACSlater
8 november 2007, 17:24
Laatst heeft iemand mijn jackpluggen ook afgekraakt; hij vond ze niet erg mooi...

j.augustus
8 november 2007, 19:13
Gewoon met een minischroevendraaier eruit peuteren. Lukt vaak met 2 kleine schroevendraaiers.

Ik heb t ook een paar keer gehad. Kreeg het er altijd wel uit. Is een slechte kabelplug , geen slechte jackchassis.

Realeigo
8 november 2007, 21:48
Afgekraakt?

Maar goed, ik heb de input jacks nooit van binnen bekeken, maar je kan je versterker wel open halen. Bij mijn weten staat er geen gevaarlijke spanning op een dergelijke speaker jack, pas gewoon een beetje op met die grote voedings elco's.

Als je het niet durft, gewoon ff naar een versterkerboer brengen, die vist hem er wel voor je uit.

Lijkt me nog steeds geen goed idee.
De speakerjacks mag dan wel geen stroom op zitten, maar als jij lekker zit te prutsen aan eenjack en je schiet uit ben je als nog het haasje.

hendrix_appendix
8 november 2007, 23:02
Ik hoopte dat het een bash topic was!

http://www.wateeneikel.nl/img/5477t.pic

vally
10 november 2007, 20:38
probleem is opgelost.
een grote vijs in de jack geboord en dan er gewoon uittrekken.
bedankt.
v.