PDA

View Full Version : Waarom heeft een spaanse gitaar zo'n hoge actie?



telecastermaster
30 januari 2003, 14:56
Ik weet ook wel dat een hoge actie een betere toon opleverd, maar er valt toch bijna niet op te spelen !? Kan ik weer de actie van mijn nieuwe gitaar gaan bijstellen. En als dat nou nog een beetje eenvoudig was.......

hoofd
30 januari 2003, 16:42
Hmm...zo hoog is de actie van een spaanse gitaar toch ook weer niet? Kwestie van ff wennen toch :smile:. Maar wil je de actie echt verlagen, dan heb ik wel 's iets gehoord over een stuk wegvijlen van het kammetje op de brug. Maar wacht eerst maar ff andere reacties af.

Kjiratsiekoedel
30 januari 2003, 17:16
hoe hoog is je actie???

mij mij:
topkam: 1,5mm
12e fret": 3 mm

Arbz
31 januari 2003, 11:47
Op een van mn (studie)gitaren heb ik bij de 12e fret een actie van ruim 6mm haha :smile:

Maar die hals is ook krom na 18 jaar onder spanning. Keertje laten vlakken, want die gitaar heeft toch wel wat emotionele waarde (en hijs volledig massief)

V-Twin
9 februari 2003, 21:58
mijn ervaring om een klassieke gitaar te verlagen heeft voordelen en nadelen hij speelt een stuk soepeler maar het hele geluid is weg ik heb het ook gedaan en zal het nooit meer doen als je hem iets te ver af vijlt dan loopt hij verschrikkelijk aan en ik moet zeggen dat als je er eenmaal aan gewent ben valt het best wel mee

john.3001
11 februari 2003, 16:26
Stomme vraag: Wat is actie?
Hoever de snaren v/d hals staan??

V-Twin
11 februari 2003, 16:59
daar ga ik wel van uit

guitarmusicman
23 februari 2003, 20:01
ja

Ic3gl0vE
23 februari 2003, 21:09
naar mijn mening klinkt de gemiddelde spaanse gitaar toch al kut

hoofd
23 februari 2003, 21:16
Jij mag jouw mening oprollen and stick it where the sun don't shine...spaanse gitaren zijn goed.

Ic3gl0vE
23 februari 2003, 21:19
slechte spaanse gitaren niet! en al helemaal niet als er 8 jarige kindertjes die 1 jaar les hebben op spelen!

en daar baseerde ik mijn mening even op... had ik erbij moeten zetten :smile:

hoofd
23 februari 2003, 21:25
En ik voelde me natuurlijk ook meteen aangevallen omdat de spaanse gitaar die ik heb de eerste gitaar is die ik met m'n eigen zelfverdiende geld heb gekocht, en me 300 euro heeft gekost en alles behalve slecht is :smile:.

green_day
23 februari 2003, 22:01
heb een alhambra 3c.. heel net ding oor :smile:
en de actie is idd wel aan te wennen.. trouwes op mijn elec gitaar is de actie ook vrij hoog.. (hoe hoog precies weet ik niet)

Thought Alive
25 februari 2003, 19:55
Ik heb een actie van bijna 6 mm (12e fret) op mn spaanse gitaar, daar heb ik op leren spelen (speel nou anderhalf jaar) en ik vind het eigenlijk lekkerder spelen dan de relatief lage actie op de Les Paul die ik pas heb gekocht, het is dus zeker niet onmogelijk om er op te spelen alleen even wennen denk ik...

Rempejack
1 april 2003, 22:20
Ik speelde altijd op mijn Spaanse lesgitaartje en heb nu een acoustische. Het is echt maar net waar je aan gewend bent. Ik vond de acoustische eerst helemaal niet lekker spelen omdat je veel preciezer moet zijn, de hals is smaller enzo. Ook vind ik, gezien de hoge actie van de Spaanse, dat je juist lekker hard en uitbundig kan spelen. Niet in geluid maar gewoon met de beweging van je linker hand. Ik denk ook dat nylon snaren makkelijker hanteerbaar zijn... denk ik.. :-S

Convertible
3 april 2003, 13:50
Bij mij zit er 7mm tussen de snaren en 12e fret. Dat speelde dus uberhaupt al moeilijk, vooral met barré's. Maar nu heb ik ook nog hard tension snaren erop gezet! Het geluid is goed, maar er valt nauwelijks op te spelen. Dus ik ga maar naar La Guitarra Buena, om mijn kam bij te laten stellen. Volgens mijn gitaarleraar moet het daar perfect gedaan worden, zonder enig verlies op gebied van klank.

Het gaat trouwens om een Takamine Hirade Master Arte Model Seven uit 1979 (dus de hals zou ook wel naar voren getrokken zijn in de loop der jaren).