PDA

View Full Version : dire straits



pieter-jan1
7 november 2007, 21:45
hallo, ik zit al even te zoeken op internet, maar ik vind niet wat ik zoek. het gaat over deze gitaar :
http://asymptotia.com/wp-images/2007/06/dire_straits.jpg


weet iemand welke 'merk' en type het is?

alvast bedankt
Pieter-Jan

RolandT
7 november 2007, 21:58
The guitar featured on the album cover is a National Style 0 Resonator. The Style 0 line of guitars was introduced in 1930 and discontinued in 1941
http://www.gruhn.com/photo/RG4510.jpg

Chris Winsemius
7 november 2007, 21:58
Zoek op National + Dobro.

Die van die hoes is, dacht ik, uit de jaren 20 of 30, vrij duur tegenwoordig :) (helemaal door die cd-hoes).

iwamoto
7 november 2007, 22:10
zou toch vast wel n replica ofzo van bestaan? of is deze opdruk dus echt one of a kind

PeetAmsterdam
8 november 2007, 02:54
Er staat er op Marktplaats eentje te koop, zoek maar op "gibson" en "dobro". Die is geloof ik 1700 euro. Maatje van me heeft er voor 200 euro een kopie gekocht, klinkt werkelijk geweldig, dan heb je ook zo'n resonator, maar dan met houten kast.

Als je het geluid wilt benaderen zijn er dus zat goeie kopieën te koop. Zelfs Samick heeft een mooie. Zag ik pas hangen bij DirkWitte in Amsterdam.

Ik heb zelf een Gibson, gedeeltelijk hout, maar, die heb ik van mijn opa, ziet er niet meer al te fraai uit, maar, het geluid is onovertroffen, zelfs in "normale"stemming.

hesse
8 november 2007, 03:08
Ik denk dat er eentje hang in music maestro in Turnhout (buitenland...)

almarvk
8 november 2007, 08:15
Naar akoustische gitaren.

Les TeleStrat
11 november 2007, 19:45
Da's toevallig. Daar ga ik nu ook voor sparen. Het is inderdaad een National Style O, om specifieker te zijn de O-14. Deze heeft dus 14 frets en is een reissue van het model uit 1937, zoals Mark Knopfler gebruikt. Tevens heeft de coverplate aan de voorzijde het chickenfoot-motief, terwijl de reguliere Style O-modellen standaard ronde gaten als motief hebben, volgens mij.

Kost zo'n 3500 dollar, maar dan heb je ook wat. Ik heb ook al gezocht naar kopieën van dit model, en je komt uit bij merken als Johnson, Dean.. allemaal niet veel soeps. Grootste struikelblokken op de 'nepperds' zijn de single cone en het akoestieke volume. De National heeft een lekker hard volume, unplugged. Maar Mark Knopfler gebruikt hem elektrisch versterkt. De genoemde merken Johnson en Dean hebben ook een model met de soortgelijke Hawaii print achterop, maar ik geloof dat het model van Johnson niet meer geproduceerd wordt wegens een rechtzaak die National had aangespannen.

Echt een droomgitaar wat mij betreft. Ik spaar lekker voor de echte.