PDA

View Full Version : G-Major / Ersntige Floorboard Twijfel



Butger
7 november 2007, 21:04
Momenteel sta ik op het punt een G-Major aan te schaffen. Niks bijzonders dus. Uiteraard moet ik hier dan een Midi Controller bij hebben, en daar begint het gedonder.

Ik heb al erg veel rondgekeken en gezocht en kan volgens mij kiezen uit de volgende midi controllers:

- FCB1010
- Rocktron Midimate + Expressie pedaal
- Roland FC-200
- Yamaha MFC-10

Nou ben ik helemaal niet bekend met midi apparatuur en ik heb wel verschillende onderwerpen/manuals/enz doorgelezen, maar ik word er allemaal nog niet veel wijzer van...

Wat ik wil is het volgende:
Ik heb nu een Koch Studiotone, deze wil ik via de G-Major patches gaan schakelen. Dit kan volgens mij met elke controller die "PC commands" kan zenden.
Hiernaast wil ik óók binnen een patch bepaalde effecten aan/uitzetten. Hiervoor moet ik als ik het goed begrijp een pedaal hebben die "CC commands" kan zenden.

Ik wil dan natuurlijk óók dat ik op mijn controller aan het lampje kan zien of b.v. de Delay aan staat, of uit! Ik begrijp dat ik hier weer een pedaal voor nodig heb die over "Active Sensing" beschikt... Bij een pedaal die dat niet heeft kan het voorkomen dat je pedaal zegt: de delay staat aan, terwijl dat niet zo is?... :???:

Als laatste wil ik absoluut een Tap Tempo button op mijn board hebben. Bij Behringer hebben ze het dan weer over een "note-on command" , moet ik daaruit opmaken dat een pedaal die geen "note-on commands" kan verzenden dus geen Tap Tempo button ondersteunt? :???:

Over de FCB1010 heb ik veel stront gelezen, maar ook mensen die geen enkel probleem hadden bij het gebruik van CC's / Tap's enz.

De Midimate heb ik de minste kritiek over gelezen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar deze controller vanwege het display, en het handzamere formaat.

Maarr... Met welk pedaal kan ik alle dingen die ik WIL doen...

SimonS
7 november 2007, 21:30
De Behringer kan geen fx on/off weergeven zoals jij wilt, Midimate wel. Verder kan de Behringer ook niet fatsoenlijk taptempo doen, de Midimate wel. Met de andere apparaten heb ik geen ervaring.

Google trouwens eens op "UnO chip" voor de fcb1010, maakt 'm veel flexibeler (er is ook een yahoo group voor). Die FCB1010 vond ik trouwens best stevig, viel me alles mee. de footswitches van de Midimate voelen wat flimsy maar zijn wel ok naar mijn idee.

mn meest basic en toch flexibele set wat een Boss/Roland FC50 en GMajor. de FC50 heeft 5 knoppen, 1 tm 5 en een knop die van 1-5 de serie 6-10 maakt. Ik had op 1-5 mn 5 sounds mét effecten geprogrammeerd (1: clean+reverb; 2:clean+chorus+delay+reverb; 3:chrunch+delay; 4:chrunch+boost; 5: chrunch+boost+delay). Al deze sounds had ik ook DRY geprogrammeerd. Met de 1-5 / 6-10 switch kon ik zo van fx-aan naar fx-uit switchen.

Beetje vaag verhaal msischien, hopelijk kun je er iets mee.

InternEd
7 november 2007, 22:02
Ik bestuur m'n Twintone en G-major met een Ground Control Pro. Heeft geen echte active sensing, maar je kunt 'm wel zo instellen dat je kan zien of een effect aan of uit staat als je de patch schakelt. Tap tempo kan ook prima.

SimonS
7 november 2007, 22:13
dat is inderdaad ook een prachtig apparaat. mooie prijs, hoge functionaliteit, stevig, veel knoppen. Zou alleen zelf niet weten wat ik met al die knopjes moest ;)

Butger
7 november 2007, 22:35
Instampen natuurlijk :seriousf:

Dus de Midimate zal me een heel eind brengen in de juiste richting.
De UNO chip voor de behringer ben ik ook al tegenkomen bij mijn zoektocht. Dit is inderdaad een hele vooruitgang, waarbij volgens mij de functionaliteit van het board vrij dicht bij mijn eisen lijkt te komen.
Maar ik ga dan toch liever voor de Midimate aangezien ik daar geen fratsen mee hoef uit te halen.

Die ground control pro is wel vrij uitgebreid zo te zien, wat heeft ie allemaal meer te bieden?

dml
8 november 2007, 10:02
Check mijn sig en de advertentie elders!!

Plantje
8 november 2007, 10:14
Al eens gedacht over de Roland FC300? Is ook net wat goedkoper dan een FC200. Alleen moeilijk tweedehands te vinden (daar ga ik voor namelijk ;))

dml
8 november 2007, 10:26
Al eens gedacht over de Roland FC300? Is ook net wat goedkoper dan een FC200. Alleen moeilijk tweedehands te vinden (daar ga ik voor namelijk ;))

Koop dan een 2e hands FC50 en een los expressiepedaal, ben je nog goedkoper uit en je hebt nagenoeg dezelfde features.

SimonS
8 november 2007, 10:45
Check mijn sig en de advertentie elders!!
dat is een mooi pedaaltje! nooit geweten dat die bestonden overigens

dml
8 november 2007, 10:59
dat is een mooi pedaaltje! nooit geweten dat die bestonden overigens

Worden ook niet meer gemaakt vanwege te hoge productiekosten. Kopen? ;)

Butger
8 november 2007, 13:06
Ik was niet op zoek naar een midi-board waar mijn Studiotone 2 keer in past.. :satisfie:

Verder nog iemand met interessante info?

Plantje
8 november 2007, 13:56
Koop dan een 2e hands FC50 en een los expressiepedaal, ben je nog goedkoper uit en je hebt nagenoeg dezelfde features.

Ja maar, ja maar, ja maar... :chicken:
Dán kan ik veel beter gaan voor een FC200. Gaat me om de twee expressiepedalen. En eigenlijk ook het alles in één midi floorboord hebben.

Wat dat betreft kan ik me de overweging voor de FCB1010 goed indenken.
Je zou ook eens kunnen kijken op:
http://bossgtcentral.com/forum/showthread.php?t=15636

Het gaat wel om de combinatie met een Boss GT Pro, maar in die post vind je ook links naar FCB1010 specifieke zaken.

dml
8 november 2007, 19:25
Ik was niet op zoek naar een midi-board waar mijn Studiotone 2 keer in past.. :satisfie:

Verder nog iemand met interessante info?

Tja, wat wil je nog meer, dan heb je alleen maar een floorboard te sjouwen, je Studiotone zit er immers al in. Anders loop je met en een amp en een floorboard te sjouwen. Tel uit je winst!!

Butger
9 november 2007, 13:16
Misschien een domme vraag.. Maar op de midi-mate zit alleen een Midi-out.
Dan kan hij toch geen info ontvangen van de g-major? Of gaat dat zogenaamde Active Sensing via 1 midi poort ofzo?

SimonS
9 november 2007, 15:39
midimate heeft geen active sensing. maar je kunt de boel wel zó programmeren zodat je active sensing kunt 'nadoen'. Je kunt nl de status van je CC-buttons meeprogrammeren.

Butger
9 november 2007, 15:42
Ik vat em. Ze zet de effecten uit in je presets, en schakelt ze enkel met de Midimatie via CC.

SimonS
9 november 2007, 15:58
ik deed 't zo:

op de midimate 5 presets met elk 5 CC fx aan/uit schakelaars.

Stel, preset 1 had qua effecten:
phaser uit
comp uit
chorus aan
delay aan
reverb uit

Dan programmeerde ik bij preset 1 op de midimate de CC-buttons óók op die manier. Dus de CC-knop voor phaser kreeg status 'off', delay 'on' etc etc. Zodoende corresponderen de lichtjes van de effecten met wat er werkelijk aan/uit staat :)

boss
9 november 2007, 16:31
Ik heb eerst een "midimate - G-Major - Koch MultitoneII" combinatie gehad en dat werkte prima. Nu heeft de midimate het veld moeten ruimen voor een Ground Control Pro en een GCX. Dit werkt nagenoeg hetzelfde.
Alleen heeft de Ground Control Pro wel een beter "gevoel" qua knoppen dan de midimate vindt ik. Bij de midimate had ik vaak de neiging om te kijken of ik ook echt op het knopje had getrapt... :)
Samen met de GCX (waar verschillende pedaaltjes in de loops hangen) heb je natuurlijk nog meer mogelijkheden.
En Tap-Tempo kunnen ze beide overigens!

ateng
11 november 2007, 02:07
Wat kost tegenwoordig zo'n GCX en Ground Control want ik ben van plan om ze te kopen. Mijn FC-200 staat nu al op marktplaats dus wil gauw een Ground Control.

boss
11 november 2007, 10:41
Wat kost tegenwoordig zo'n GCX en Ground Control want ik ben van plan om ze te kopen. Mijn FC-200 staat nu al op marktplaats dus wil gauw een Ground Control.Ik zag dat 1 van de forumleden hier (Angel) een plek wist waar de set 800 euro kostte (nieuw). Dus misschien moet je eens bij hem informeren.

ateng
12 november 2007, 13:06
Hey Boss thanx maar ik heb vandaag via Ebay beiden besteld nieuw voor iets meer dan €600 incl. verzendkosten vanuit usa.