PDA

View Full Version : Alhambra 4F, bovenblad komt een beetje los.



Blend
7 november 2007, 16:35
Hier thuis staat nog een Alhambra 4F Flamenco gitaar. Het ding is eigenlijk van m'n zus, maar die is nooit meer thuis, dus zodoende ben ik de enige die er op speelt. Zonde om 'm te laten staan natuurlijk!
Alleen, het bovenblad komt een beetje los ofzo? Zie plaatje.

http://img131.imageshack.us/img131/4034/dscf8047wb1.jpg (http://imageshack.us)

Ik weet ook niet hoe het komt. Is dit heel erg voor het geluid? Hoeveel gaat het kosten om 'm op te lappen? De gitaar is niet van mij, dus ik ga d'r niet al te veel kosten aan maken.

Heeft iemand hier anders nog deze Alhambra met hetzelfde probleem? Ik kan me niet herinneren dat m'n zus er nou slecht mee omging ofzo, integendeel, dus misschien zou het ouderdom zijn? Ik schat de gitaar op een jaar 10, 11 jaar.



Eigenlijk is het best een geil gitaartje hč! :)

http://img218.imageshack.us/img218/188/dscf8058yo8.jpg (http://imageshack.us)

http://img218.imageshack.us/img218/8200/dscf8059cc1.jpg (http://imageshack.us)

Zoals je ziet zit er nogal wat stof op, ik speelde er nooit veel op, maar sinds kort heeft ze weer mijn volle aandacht.
Een nieuw setje snaren en ik heb er weer een gitaar bij! (nou ja, niet dat hij van mij is, maar toch )

Don Capo
7 november 2007, 16:42
Dat bovenblad zou ik serieus even na laten kijken. Echt goed is het niet, ik zie nog geen barst dus repareren voordat het erger wordt me dunkt.


Wil hem anders best van je overnemen(of van je zusje) voor honderd euro ofzo :D

Pais
7 november 2007, 16:51
Ik heb ook zoiets aan de bovenkant van de kast (een kleine kier tussen bovenblad en binding, naast de hals). Ik was bang dat het een beginnend halsdefect oid zou kunnen zijn. Maar ik kreeg te horen dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Vermoedelijk zat in mijn geval het kiertje er al toen ik dr kocht en is het gewoon slordig handwerk.
Al zijn deze alhambra's fabrieksgitaren en staan ze bekend om de nette afwerking.

Als het gefixeerd moet worden, zal het je vermoedelijk maar een hand vol kleingeld kosten.

Don Capo
7 november 2007, 16:53
Speel je uberhaupt Flamenco op dat ding?

Pais
7 november 2007, 16:54
PS weet je zeker dat het het bovenblad is?
Het lijkt alsof die knop op het kontje zit en het dus een kier is tussen de zijbladen en de binding. In dat geval zou ik me nog minder zorgen maken. Gelamineerd hout overkomt niet zo snel iets.

Blend
7 november 2007, 16:54
@ Capo, dat ding kost nu nieuw 400 euro, en wat denk je, zolang zij niet thuis is, houd ik 'm lekker!

@ Pais, dank u, dan ik ga 'm binnenkort even wegbrengen denk ik.

Nobilta
7 november 2007, 16:56
Stof zie ik niet op de gitaar omdat het onscherpe foto's zijn maar dat loskomen zal je wel gewoon kunnen (laten) plakken zeker.
Mooi gitaartje.

Blend
7 november 2007, 16:56
PS weet je zeker dat het het bovenblad is?
Het lijkt alsof die knop op het kontje zit en het dus een kier is tussen de zijbladen en de binding. In dat geval zou ik me nog minder zorgen maken. Gelamineerd hout overkomt niet zo snel iets.

Nee, het is gewoon het bovenblad.

@Capo, nee totaal niet, maar nooit te oud om te leren toch?

Pais
7 november 2007, 17:05
Nee, het is gewoon het bovenblad.


Heh hoe zie ik die foto dan?? Ik zie een binding en een knop. Niet op je bovenblad neem ik aan

Don Capo
7 november 2007, 17:13
@ Capo, dat ding kost nu nieuw 400 euro, en wat denk je, zolang zij niet thuis is, houd ik 'm lekker!



Vind ik 100 euro een mooi bod :D

Blend
7 november 2007, 18:38
Heh hoe zie ik die foto dan?? Ik zie een binding en een knop. Niet op je bovenblad neem ik aan

klopt, maar het is ook het bovenblad dat lós komt van de zijkant zeg maar...

dadgad
8 november 2007, 00:04
Hallo,

Ik heb, gezien de soort en plaats van de beschadiging, een beetje het
vermoeden dat 'ie een behoorlijke klap op het eindblok (waar de knop in
vastgeschroefd zit) gehad heeft - een keer te hard "neergezet" (laten
vallen) misschien ? Kan zelfs gebeurd zijn terwijl hij in een koffer zat - de
knop geeft de klap wel door van de koffer naar het eindblok !

Dit soort schade lijkt niet heel ernstig, maar als het eindblok inderdaad
van het bovenblad losgekomen is heb je toch een serieuze schade.

Ga hier vooral mee naar een deskundige reparateur ! Het is zeker geen verloren
zaak, en het instrument lijkt de reparatie wel waard te zijn.

Greetz,

Han.

Blend
8 november 2007, 08:41
Dank je Han! Het is zéker de moeite waard om haar te laten repareren, maar ze is niet van mij... Als ze echt moeten gaan sleutelen aan dat eindblok denk ik niet dat ik met een paar 10tjes er vanaf ben?

Don Capo
8 november 2007, 08:50
Het is natuurlijk lastig gte beoordelen wat dat zou gaan kosten vanuit onze positie. Neem haar anders even mee naar een goede luthier of gitaarzaak en vraag het even na, dat is gratis en je weet gelijk of het de moeite waard is.

axmaster
8 november 2007, 10:32
Beste Blend,

... op basis van de foto's is inderdaad moeilijk te zien wat er aan de hand is. Maar een deskundige reparateur kan beginnende scheurtjes relatief eenvoudig vastlijmen. Als de te lijmen oppervlaktes schoon zijn en er geen hout verdwenen is kan hij met de juiste klemmen en een beetje lijm dit soort beschadigingen goed herstellen. Als je niet te moeilijk doet over het herstellen van (eventueel beschadigde) lak lijkt het me dat het niet zo veel geld hoeft te kosten.

Maar goed, het blijft gissen zonder de gitaar met eigen ogen te zien.

Groet, Peter

dadgad
8 november 2007, 20:53
Dank je Han! Het is zéker de moeite waard om haar te laten repareren, maar ze is niet van mij... Als ze echt moeten gaan sleutelen aan dat eindblok denk ik niet dat ik met een paar 10tjes er vanaf ben?

Hallo Blend,

Het zal geen al te dure reparatie worden - vrijwel geen materiaalkosten
(beetje houtlijm), alleen de tijd die het kost om de zaak netjes te klemmen.
Misschien achteraf de lak een klein beetje bijwerken.

Ik zag dat je in Brabant zit - breng hem naar Luthier in Den Bosch, en dan
liefst op een doordeweekse dag (Chris is er op zaterdag niet, en die doet de
reparaties). Ik verwacht niet dat je veel meer dan 3 tientjes kwijt bent voor
dit klusje.

Greetz,

Han.

Blend
8 november 2007, 23:17
Okee. Ik weet genoeg, ik zal hem binnenkort, als ik weer wat tijd heb, 'even' in Den Bosch gaan brengen. 3 tientjes is de gitaar meer dan waard!

Jullie spraken over lakschade, ik denk niet dat ik daar moeilijk over ga doen, het valt toch niet zo in het oog, die paar plekjes.

Bedankt voor jullie reacties!

Kristiaan