View Full Version : Zelfbouw Multi-Fx...een verslag...met foto's
Jimwoud
18 augustus 2008, 09:11
Hey Auke,
Hoe werken die channelswitchers precies, waar is dat voor?
ponq
18 augustus 2008, 11:44
We bespreken het binnenkort wel. Pakweg half november dan, dan ben je zeker klaar en hebben de mensen die willen komen nog genoeg tijd om zich vrij te maken. Naar welk festival ben je trouwens geweest?
Ik begon mn vakantie met Folk Dranouter en eindigde met t Flevo-festival. Beide waren zeer leuk!
Hoe werken die channelswitchers precies, waar is dat voor?
Ik heb footswitches die elke effect aan zetten of in bypass. En ik heb channel_selectors. Deze kunnen in stand A of stand B staan, per effect.
Helemaal aan het begin van de chain wordt het gitaarsignaal namelijk gesplit in twee signalen. Een kanaal A en een kanaal B. Met de channel_selectors kan ik kiezen op welk kanaal een effect gezet wordt. Eigenlijk zijn het twee grote loops.
Aan het eind van de chain komen meerdere opties:
-hardswitch tussen kanaal A en kanaal B (mono)
-een mix tussen A en B, dmv een expressiepedaal (blenden met je voet dus).
-eventueel kanaal A en B apart uitsturen (soort van stereo dus)
Tot nu toe is dat nog allemaal theorie. De 'hardware' ligt er al wel, maar ik heb het in de praktijk nog niet aan elkaar verbonden en getest. Dat gaat vermoedelijk binnenkort gebeuren. Ik verwacht geen problemen, maar ik ben wel benieuwd wat er met de kwaliteit van het signaal gebeurt door al de switches en splitters/blenders.
/edit: Oh en hoe ze werken... dat was je vraag. Daar heb ik best een tijd op gepuzzled. Het lastige is dat ik perse een LED wilde hebben die aangeeft op welk kanaal het effect staat. Die LEDs moeten ook geschakeld worden. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een draaischakelaar (rotaryswitch) met 4 pootjes en 3 standen (4P3T). Ik gebruik maar 2 van die standen (stand 1 en stand 3 zeg maar). Stand 2 (de middenstand) gebruik ik niet, maar op het PCB zijn wel aansluitingen voor die stand gemaakt. Dus mocht ik (of iemand anders) nog een goed idee krijgen wat te doen met die stand, dan kan ik dat alsnog vrij makkelijk integreren.
Clox
19 augustus 2008, 18:18
Zeg Ponq, hoe heb jij het eigenlijk geregeld met je voeding? Zit er bij jou 1 enkele dc bus die zich daarna opsplitst? En is er dan nog een mogelijkheid om je enkele effecten met een batterij te voeden?
Nog een andere vraag: Is het bij jou nog mogelijk om 'onderhoud' uit te voeren in je doos? Of is het kastje dicht en hopen dat alles blijft werken?
ponq
19 augustus 2008, 19:01
Voor de voeding zoals die op dit moment is, check de 1e pagina van dit topic. Ik heb 3 trafo's die 4x9V en 2x18V leveren. Die voedingen zijn gescheiden en gefilterd. Maar vergeet niet dat, wat voor een voedingsconstructie je ook gebruikt, het staat allemaal met elkaar in verbinding.
Ik ga mn voeding waarschijnlijk nog redesignen. Wat ik ga houden is 18V, 9V en een aparte voedingslijn voor de LED's.
En ja, als t effect af is, moet ie wel open kunnen. Want ik ken mezelf langer dan vandaag.... als ie al niet open moet om iets te fixen wil ik waarschijnlijk wel wat aanpassen.... always in search for the holy tone grail ;)
ponq
24 augustus 2008, 22:45
IT....IS....ALIVE....
http://img48.imageshack.us/img48/6039/image079oj2.jpg
http://img381.imageshack.us/img381/7400/image080xq7.jpg
http://img247.imageshack.us/img247/1332/image077qp5.jpg
Dit is de eerste keer dat ik de schakeling die ik in theorie had bedacht in praktijk breng... gisteren werkte het niet.... had ik toch een fout gemaakt? Moesten de Channel_selectors of the footswitches mss overnieuw ontworpen worden? Arghgh....
Nachtje laten rusten en vandaag bleek dat ik twee draadjes omgewisseld had. Het werkt gewoon!
Met de lange zwarte potmeter kun je kiezen tussen het rode en het groene kanaal. Met de footswitch zet je het effect (SHO in dit geval) aan of uit.
Het is verders nog heel kaal. Op dit moment nog maar 1 signaal (geen splitter), maar de theorie is in praktijk gebracht.
Ik heb al wel gezien dat het een hels karwij gaat worden om de bedrading van alle effecten en switches voor mekaar te krijgen....
Valoosj
24 augustus 2008, 23:05
Veel plezier daarmee :D
Check je mail trouwens straks eens...
KoenB
24 augustus 2008, 23:59
Dus mocht ik (of iemand anders) nog een goed idee krijgen wat te doen met die stand, dan kan ik dat alsnog vrij makkelijk integreren.
Is het misschien een idee om die lege stand te gebruiken om het effect op beide kanalen te schakelen, zodat ie zowel in de A en B loop voorkomt? Of is dat niet handig/mogelijk...
ponq
25 augustus 2008, 00:15
Check je mail trouwens straks eens...Ga ik doen ;)
Is het misschien een idee om die lege stand te gebruiken om het effect op beide kanalen te schakelen, zodat ie zowel in de A en B loop voorkomt? Of is dat niet handig/mogelijk...
Dat lijkt logisch en dat wilde ik eerst ook... maar... als je een stereo signaal (A+B) in een mono effect stuurt...komt het er mono uit. M.a.w. beide kanalen zouden het zelfde worden na het effect wat op A+B zit.
Mogelijkheid zou zijn om elke effect stereo te maken... maar daar heb ik vanaf gezien.
Voor een Delay zou het bijv wel een optie zijn. Maar da' s een optie voor later.
KoenB
25 augustus 2008, 00:36
Ben je van plan altijd stereo te spelen? Anders zou je de optie alsnog in kunnen bouwen, en dan een hoofdschakelaar ergens zetten waarmee je kan kiezen tussen stereo of effecten op meerdere kanalen. T maakt het geheel alleen wel wat onlogisch.
ponq
25 augustus 2008, 08:52
Het komt er, kort door de bocht, op neer dat elke effect twee keer gemaakt zou moeten worden. Dat gaat niet gebeuren ;). Vergeet niet dat ik, op zich, vrij veel effecten in de verschillende smaken heb. Ik zou bijv de ene OD op A kunnen zetten en de andere op B.
KoenB
25 augustus 2008, 17:39
Het komt er, kort door de bocht, op neer dat elke effect twee keer gemaakt zou moeten worden. Dat gaat niet gebeuren ;). Vergeet niet dat ik, op zich, vrij veel effecten in de verschillende smaken heb. Ik zou bijv de ene OD op A kunnen zetten en de andere op B.
Dat is waar natuurlijk. Laat dan je board lekker zo, er zitten genoeg opties op zo te horen! Ben erg benieuwd.
Wat heeft dit project je tot nu toe ongeveer gekost denk je ?
ponq
25 augustus 2008, 19:27
Ik kreeg die vraag vandaag ook op DIYStomp. Ik heb maar wat gegokt...$600 USD aan onderdelen.
Als het project af is zal ik proberen een wat exactere schatting te maken. Maar t blijft lastig... ik heb ook wat gereedschap gekocht voor dit project, valt dat onder kosten? En de 'mislukte' onderdelen? Ma goed, goedkoop is het niet ;)
Valoosj
26 augustus 2008, 22:30
HOLY CRAP Auke!
http://www.jantinewijtsma.nl/images/2008/Babies-Collection-Spaghetti-Head-82310-752897.jpg
(antwoord op de foto's die nog moeten volgen :D)
ponq
26 augustus 2008, 23:35
haha :D
deze?
http://img117.imageshack.us/img117/3434/image083jx4.jpg
http://img513.imageshack.us/img513/496/image084bx1.jpg
als test ff alle fx er in gegooid om te kijken hoe het gaat passen...
pueblo
27 augustus 2008, 15:48
wow, :o zoveel draadjes !
Nielsje
27 augustus 2008, 16:15
Shit man!
Dat is veel.. Eerlijk gezegd lijkt me de multi-fx van Valoosj een stuk praktischer, voornamelijk om de afmetingen..
ponq
27 augustus 2008, 16:21
Valoosj bouwt een plank he, geen multi-fx. Maar zeg je nou dat je mijn behuizing eigenlijk te klein vindt?
Nielsje
27 augustus 2008, 16:23
Wacht even... heb ik dan een verkeerd bord in m'n gedachten? even zoeken hoor..
ponq
27 augustus 2008, 16:25
Ik denk dat je die van Meneer I bedoelt?
Nielsje
27 augustus 2008, 16:26
Oeh, ik denk het dan, kan hem zo snel niet vinden, die van Valoosj is idd een board, die nóg groter is. :D
Wel gaaf, daar niet van, maar ik moet er niet aan denken om daar steeds mee te moeten zeulen..
ponq
27 augustus 2008, 16:29
haha, daar ga je op terugkomen ;) (tenminste, als je met veel fx werkt). In November is er waarschijnlijk een Werkbank-meeting... als t goed gaat kun je m dan er dan in real life mee zeulen.
Nielsje
27 augustus 2008, 16:32
haha, daar ga je op terugkomen ;) (tenminste, als je met veel fx werkt). In November is er waarschijnlijk een Werkbank-meeting... als t goed gaat kun je m dan er dan in real life mee zeulen.
Geinig, heb ik dat weer gemist.. ?
Zal straks eens zoeken, heb altijd wel zin in een meeting, en ik heb nog een zelfbouw booster :cheerup:
ponq
27 augustus 2008, 16:36
De meeting is nog niet 'officieel' Valoosj en ik zijn bezig met wat te plannen. Zodra we een datum+plek (vermoedelijk Antwerpen) definitief hebben laten we t horen!
pueblo
27 augustus 2008, 18:00
De meeting is nog niet 'officieel' Valoosj en ik zijn bezig met wat te plannen. Zodra we een datum+plek (vermoedelijk Antwerpen) definitief hebben laten we t horen!
oke :satisfie: gaat er nu fineer op, of zit het er al op?
ponq
27 augustus 2008, 18:11
er zit nog geen fineer op. In 1e instantie was het hout wat ik nu gebruik puur om te testen. Dat is het nog steeds, maar ik overweeg om te gaan kijken hoe 'mooi' ik dit hout kan maken. Mss zie ik wel van fineer af. Mss ook niet. Ik ga nu alles functioneel af maken. Als dat allemaal in orde is, komt de buitenkant weer aan de beurt.
Meneer I.
27 augustus 2008, 19:46
Mijn god ponq wat een spaghetti! Ik vind het bij mij al aardig wat draad bij elkaar maar dit! Ga je de signaal draden met coax kabeltjes doorverbinden of met gewoon draad? Ik heb nu grotendeels coax gebruikt, en op aanraden aparte voedingen en ik ben nu 'brom/ruisvrij'.
Ik ga vanavond de zojuist binnengekomen BYOC Classic Phaser in elkaar brouwen, de kit ziet er erg goed uit. De fuzz heb ik nog steeds niet werkend...
Ik ben benieuwd naar je eindresultaat!
ponq
27 augustus 2008, 20:03
Ik heb wat shielded kabel liggen, maar ik was van plan 'normaal' spul te gebruiken. Door je vraag ben ik ff gaan meten. Ik schat dat ik gemiddeld per effect alleen al voor de 'in' en 'out' 75cm aan kabel nodig heb. Dat is heen en weer van channel_selector naar footswitch naar effect... eigenlijk realiseer ik me nu pas dat ik op ruim 10 METER aan interne bedrading uit ga komen. Hoe dit uitpakt... only one way to find out.
Shielded kabel heb ik iig achter de hand voor, als het nodig is, de high gain pedalen. (Dr Boogey bijv.).
Coole phaser! Ik heb de tonepad Phase90 ook in mn multi-fx. Ben benieuwd hoe jouwe uitpakt.
Valoosj
27 augustus 2008, 21:25
Oeh, ik denk het dan, kan hem zo snel niet vinden, die van Valoosj is idd een board, die nóg groter is. :D
Wel gaaf, daar niet van, maar ik moet er niet aan denken om daar steeds mee te moeten zeulen..
Dankjewel Nielsje. Het zeulen valt best mee, of ben ik dan zo sterk :cooler:
Coole phaser! Ik heb de tonepad Phase90 ook in mn multi-fx. Ben benieuwd hoe jouwe uitpakt.
Die ga ik ook maken, maar met nog wat mods op.
Gisteren gemaild met de 'huisbaas' van ons repetitiekot met de vraag of er een zaterdag in november vrij is, en we de bar mogen gebruiken. Indien hij positief antwoordt (wat ik wel vermoed) dan is de meeting in Lint, net ten zuiden van Antwerpen. Er zal zeker nog een topic over geopend worden eens ik zekerheid heb. Vooral over die bar, indien we die niet mogen gebruiken zie ik geen enkele reden waarom we verder het kot niet mogen gebruiken en ga ik de drank wel regelen met een bak bier of 3. Maar goed, dat houden we voor het aparte topic eens dat open is.
Ponq, werk dus maar een beetje door dat er meer afgewerkt is aan je bakkie.
soup
29 augustus 2008, 14:37
Knap werk!!
http://profile.ultimate-guitar.com/toomuchgear/
en die DIY DOD 250 demo --> :O
prachtig effect
ponq
29 augustus 2008, 15:04
Bedankt voor het compliment Soupero!
Meneer I.
30 augustus 2008, 09:52
Nou het zit allemaal in elkaar, prima kit en goed verzorgd. Aangesloten en de potmeter ingesteld, maar ik vind 'm wat tegenvallen. De Behringer VP-1 klonk beter!?
Het klinkt allemaal heel subtiel (beetje te), maar geen 'laag overkomend vliegtuiggeluid'. Klinkt eigenlijk alleen goed bruikbaar clean en dan funky akkoordjes. Heb jij ergens een soundsample ponq, zodat ik e.e.a. kan vergelijken?
M Kactus
30 augustus 2008, 10:02
Nou het zit allemaal in elkaar, prima kit en goed verzorgd. Aangesloten en de potmeter ingesteld, maar ik vind 'm wat tegenvallen. De Behringer VP-1 klonk beter!?
Het klinkt allemaal heel subtiel (beetje te), maar geen 'laag overkomend vliegtuiggeluid'. Klinkt eigenlijk alleen goed bruikbaar clean en dan funky akkoordjes. Heb jij ergens een soundsample ponq, zodat ik e.e.a. kan vergelijken?
Da's eigenlijk toch vrij normaal voor een Phase 90, niet ? Voor het vliegtuiggeluid is een flanger toch eerder aangeraden.
ponq
30 augustus 2008, 11:22
Nope, ik heb geen soundsample, maar hij klinkt ongeveer zoals in deze clip:
http://www.youtube.com/watch?v=6agIMqRLtno
Mss kan je deze pagina gebruiken? Er staan mods voor de 'echte' phase90, maar daar kun jij vast ook gebruik van maken:
http://www.erikhansen.net/?page_id=31
Valoosj
30 augustus 2008, 11:46
Dit ga ik met mijn phase 90 doen...
Gebaseerd op de layout van BYOC. Het hangt er wel van af of jij een bordje printje hebt van '06 of '07.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/2006_fully_loaded_phaser.jpg
pietjeekes
30 augustus 2008, 12:21
zozo valoosj grootse plannen.
dat zal wel weer lekker uitdraaien
en ponq
als ik zo kon bouwen als jij dan zou ik nu niet meer studeren
ponq
30 augustus 2008, 14:59
Ha, thnx Piet!
Belangrijkste is geduld en de wil om door te gaan ondanks tegenslagen. Zoveel 'skills' heb ik helemaal niet. Ik pruts maar wat!
Bij de Praxis een handige lat gevonden. Deze lat ga ik gebruiken om de PCB's vertikaal in de behuizing te plaatsen. Tevens geven ze extra steun aan de behuizing. Ook kwam ik een paar mooie ringen tegen die ik op de stompswitches ga zetten. Hierdoor wordt de druk over een veel groter stuk verdeeld, wat de stevigheid van de constructie zeker ten goede gaat komen.
http://img171.imageshack.us/img171/9885/image091ug5.jpg
En alvast de shielding maar gedaan. Twee vellen alu-folie. randen over elkaar gevouwen (paar keer) en aan de behuizing geplakt met constructie lijm. Mn DMM laat zien dat de folie overal geleidt, dus ik verwacht dat de shielding wel in orde zal komen.
http://img526.imageshack.us/img526/8822/image090jn4.jpg
Meneer I.
30 augustus 2008, 16:32
De phaser staat voor de Compressor. Deze combi klinkt nu clean na een kleine potmeter adjustment best lekker!
Met drive/dist. klinkt het wat minder, komt ook omdat ie niet in de FX loop staat, maar goed voor de compressor vind ik nu eenmaal wat lekkerder klinken clean.
Al met al is de phaser nu acceptabel (nagenoeg geruisloos vergeleken met de Behringer!) alleen de Fuzz blijft een probleemkindje.
Verder heb ik nog een bron van ruis/brom ontdekt...nl de buurman! Dat is een ouwe knakker die altijd met radio's, antennes, en morse of zo loopt te kloten 's avonds. Er staan ook allemaal van die grote antennes in z'n tuin en op 't dak. Vooral de morse was gisteren goed te horen. Ik zal straks eens 'wraak nemen' met de setup op wat 'hoger' volume :D
ponq
8 september 2008, 16:58
En weer n update-tje.
Op deze manier ga ik en de PCB's goed vastzetten en extra stevigheid geven aan de behuizing. Het lijkt goed uit te pakken!
Op de foto's zie je een SHO en een signaal-splitter:
http://img237.imageshack.us/img237/3287/image098yw1.jpg
http://img366.imageshack.us/img366/9729/image099qj7.jpg
http://img81.imageshack.us/img81/9674/image096jv0.jpg
http://img81.imageshack.us/img81/1871/image097cr9.jpg
Valoosj
8 september 2008, 17:02
Cool. Je gaat het nog halen, 22 november... :satisfie:
ponq
8 september 2008, 17:37
Wie weet, wie weet ;) t zou mooi zijn. Het einde komt iig dichter bij. In zicht wil ik nog niet zeggen, maar dichterbij dat wel.
http://img230.imageshack.us/img230/3586/image100lb8.jpg
pueblo
8 september 2008, 21:40
ziet er leuk uit, komen die ook in de alu folie?
ponq
8 september 2008, 21:43
Nee, dat was ik niet van plan.
Het alu-folie is interferentie van buiten de behuizing tegen te houden. Het in-folie-en van deze 'supports' voegt daar niet zo veel aan toe lijkt me. Maar goed, ik heb er geen ervaring mee. Zie jij het anders?
edit:/ bovendien zou ik in dat geval kortsluiting op de PCB's gaan krijgen. Dus mocht ik het willen, dan moet ook dat opgelost worden.
onze_jef
8 september 2008, 21:58
ZOT project!
'k ben echt benieuwd hoe lang het gaat duren vooralleer je zou willen dat de 2de knop van de 1ste rij eigenlijk beter op de 3de plaats van de 3de rij zou staan of zo... anyway, I love it!
pietjeekes
8 september 2008, 22:20
ponq dat isoleren van die stukjes hout en print zou simpel zijn hoor is niet moeilijk.
isolatietape of rubber of een mouche strip op de gewenste plaatsen plakken.
maar zoals jij zegt dit is inderdaad niet nodig.
kleine vraag nog.
die bak word die gesloten of niet?
ponq
8 september 2008, 22:37
ZOT project!
'k ben echt benieuwd hoe lang het gaat duren vooralleer je zou willen dat de 2de knop van de 1ste rij eigenlijk beter op de 3de plaats van de 3de rij zou staan of zo... anyway, I love it!
Ha thanks ;)
Dat ik voortschrijdend inzicht ga krijgen... dat staat vast. Maar, uiteraard probeer ik zoveel mogelijk vooruit te denken. Voor mij is een logische, intuitieve lay-out belangrijk. Zo wil ik bijv de ondeste rij altijd gebruiken voor de Volume-pots (elke effect wel zoiets). Daarboven dan een rij met gain/depth/etc.
Maar goed, mocht je ideeen heb, let me know!
ponq dat isoleren van die stukjes hout en print zou simpel zijn hoor is niet moeilijk.
isolatietape of rubber of een mouche strip op de gewenste plaatsen plakken.
maar zoals jij zegt dit is inderdaad niet nodig.
kleine vraag nog.
die bak word die gesloten of niet?
Ah slim, zo kan het idd makkelijk. Maar we zijn het eens: het is niet nodig.
De behuizing zal uiteindelijk dicht kunnen (een bodem wordt nog gemaakt). Maar, uiteraard moet de bodem los kunnen zodat ik bij de PCB etc kan.
pietjeekes
9 september 2008, 09:17
De behuizing zal uiteindelijk dicht kunnen (een bodem wordt nog gemaakt). Maar, uiteraard moet de bodem los kunnen zodat ik bij de PCB etc kan.
Dit spreekt natuurlijk voor zich. Dat je nog bij de pcb's moet kunnen.
Ga je de bodem ook shielden of niet. Er kan namelijk ook storing langs onder komen hoor (radiogolven ofzo).
maar voor de rest.
HEERLIJK PROJECT
ponq
9 september 2008, 10:12
Bodem wordt idd nog geshield, ook met folie.
Meneer I.
9 september 2008, 10:22
Ga je de bodem ook shielden of niet. Er kan namelijk ook storing langs onder komen hoor (radiogolven ofzo).
Hmm, ga ik ook eens proberen, wellicht haalt dit net het laatste beetje brom weg.
ponq
14 oktober 2008, 11:32
dubbel post
ponq
14 oktober 2008, 11:42
Kleine update:
De 'basis-structuur' voor hoe ik de draden van de stroomvoorziening ga leggen is af:
http://img392.imageshack.us/img392/7813/p1010245xh8.jpg
De Channel_Selectors en de Footswitches krijgen samen een aparte voeding, gescheiden van de effecten.
Op de foto zie je dat ik 1 rij Channel_Selectors heb en 3 rijen Footswitches. De 1e vertakkingen van de voeding zijn gelegd. In plaats van elke Switch een voedings kabel te geven naar de bron, ga ik 'hoppen'. Elke switch/selector heeft plek voor 2 x GND en 2 x 9V. Eén keer om zelf voeding te krijgen en 1 keer om de voeding door te geven naar de volgende switch/selector.
Mss lijkt/is dit maar een klein iets, ik heb er heel wat over lopen nadenken hoe ik dit het best aan kon pakken.
Ook heb ik voor het eerst (na 1.5 jaar...) echt kunnen testen of de Channel_Selector werkt. En het goede nieuws is: JA!
Channel A had een SHO, Channel B had niks. Beide Channels heb ik gecombineerd met een 25k Lin potmeter (ff om te testen). Zo kon ik mooi de SHO blenden. En de Channel Selector werkt ook prima, ff draaien en de SHO zit op B en channel A is clean. En dat ook nog in combi met de Footswitch die de SHO volledig kan bypassen. Het werkt gewoon... ongelooflijk.
Valoosj
14 oktober 2008, 11:57
Super. Doe nu maar een beetje voort dat het klaar is tegen 22 november :D
SimonS
14 oktober 2008, 20:39
ziet er goed uit! maar, tsjonge wat een werk, succes er mee! hopelijk ben je een beetje systematisch ingesteld.
ponq
15 oktober 2008, 09:40
Dank je Simon!
Het is idd soms een gruwelijk werk. Het idee is (vind ik nog steeds) heel leuk, maar er zit ook gewoon veel 'dom' werk bij wat gedaan moet worden.
Ma goed, ik kan soms zo blij als een kind zijn als een LEDje gaat branden op het juiste moment ;) dus ik haal er voldoende plezier uit om door te gaan.
En of ik systematisch werk? Ja en nee.
Ja, omdat ik planmatig werk. Ik denk van te voren in grote lijnen uit wat ik wil, wik en weeg en documenteer (in fora en in 'tools' zoals Eagle).
Nee, omdat mijn ideeen vaak in de praktijk toch niet helemaal werken... altijd is er wel iets waar ik niet aan gedacht heb wat ik dan nog min of meer ad hoc op moet lossen.
Maar, het is zeker geen chaotisch project. Ik weet wat ik wil en ik weet ongeveer hoe ik daar ga komen.
ponq
26 oktober 2008, 16:09
dit maal geen gelul... maar alleen plaatjes van de progress:
http://img384.imageshack.us/img384/672/p1010247ki4.jpg
http://img84.imageshack.us/img84/9084/p1010249qu6.jpg
http://img60.imageshack.us/img60/6295/p1010250oi2.jpg
http://img60.imageshack.us/img60/3279/p1010251jx8.jpg
Valoosj
26 oktober 2008, 20:38
Komt er geen likje verf op?
En minder testen, meer erin rammen! Jouw kennende werkt het wel meteen goed ;)
Duff
26 oktober 2008, 21:37
Supertof project, al enig idee hoe je de bovenkant gaat afwerken?
(Nu snap ik trouwens ook waarom digitale multi-effecten zo populair zijn tov analoge ;))
ponq
27 oktober 2008, 09:54
@Yorick: je overschat mij schromelijk. Ondanks het vele testen is er nog vaak een extra debug nodig....
En als ik het er in ga rammen moet ik achter af alle debug-werk doen. En dat duurt helemaal lang ;)
Gisteren toch nog ff de TS808 (met clipping options) er in 'geramd'. Debug time! Hij piept wel, maar werkt verder niet...
Verf? Bedoel je aan de binnenkant? Ik heb er over gedacht, maar t lijkt mij niet praktisch.
@Duff: Thnx! De buitenkant gaat zeer waarschijnlijk een laag fineer krijgen.
Het plan is nu om eerst alle interne bedrading (dus alle effecten en switches) te plaatsen en testen. Als dat werkt drop ik de hele boel er weer uit zodat de behuizing bewerkt kan worden. Als dat gedaan is gaan alle fx weer terug.
Waarom zo? Nou... pas als alle fx er in zitten weet ik 100% zeker dat het past en dat er niks aan de layout hoeft te veranderen. Als ik nu al de behuizing mooi ga maken kan het zijn dat ik later toch bepaalde pots anders moet doen. Een gat kan ik nu nog makkelijk opvullen. Als er fineer op zit wordt dat een heel ander verhaal.
ponq
15 november 2008, 20:26
Eindelijk de tijd voor een dagje bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Wat een top-bedrijf is dat!
http://img161.imageshack.us/img161/9775/image025ys3.jpg
http://img47.imageshack.us/img47/7219/image026pe3.jpg
Dit is uiteindelijk het stuk fineer geworden wat ik wil gebruiken voor de behuizing:
http://img45.imageshack.us/img45/8306/image024nq6.jpg
En nee, de foto is niet bewogen! De tekening van het hout lijkt 'vloeiend'. Erg mooi!
pueblo
15 november 2008, 20:27
burl maple?
ponq
15 november 2008, 21:08
thuya-wortel
En een stukkie esdoorn.
pueblo
15 november 2008, 21:46
ziet er prachtig uit:satisfie:, hoe zit het met de rest van het paneel?
ponq
18 november 2008, 14:54
de rest komt ook langzaam mee...
gisteren alle channel_selectors van voeding voorzien. Hopelijk vandaag alle footswitches op dezelfde manier. Daarna de FX verbinden met een channel_selector en een footswitch. En, alle pots opnieuw bedraden, draden kunnen nu een stuk korter. Zit nog wel wat werk in.
Valoosj
18 november 2008, 14:58
Dat wordt nog enkele nachtjes doorwerken dus :satisfie:
ponq
18 november 2008, 14:59
ha! mijn wekker gaat om 6u30... dus al te laat kan ik t niet maken door de week. Donderdag ben pas om 23u30 thuis... dus veel tijd is er niet tot zaterdag...
SimonS
18 november 2008, 17:26
wat een werk! succes gast!
dacrow
24 november 2008, 19:08
Zo, Zvex Box of Rock op mn nieuwe PCB gezet. Enige tijd geklooit met de tone-sectie. Het volume zakt m.i. teveel als je het hoog weg draait. Nu is dit eigen aan t ontwerp, maar ideaal is het niet. Al experimenterend sloot ik de boel volledig verkeerd aan, maar het klonk ineens erg lekker. Volledige andere sound dan waar de BoR voor gemaakt is. T stomme is dat ik mn 'fout' in zag en direct de boel weer terug op de correcte wijze gesoldeerd heb...zonder de 'variant' goed op te schrijven. Ik moet er later nog maar eens naar kijken, mss dat het een leuke mod kan worden.
Gelukkig hebben we de foto('s) nog:
http://img231.imageshack.us/img231/9672/p1010115pt4.jpg
Zoals je ziet staan de BS170's niet op voetjes. Ik doe dat omdat ik ze steviger vind zitten als ze worden gesoldeerd. Tis wel een risico, de Mosfets zijn erg kwetsbaar, bij mij zijn er 2 gesneuveld...
En weer is er eentje af. Tgaat nu hard. Deze week al vier effecten 'gefinalized'.
Hey, heb je het schema van die Zvex Box of rock, en eventueel van de SHO ?
Thanx !
ponq
24 november 2008, 19:16
BoR http://img242.imageshack.us/img242/9091/roxofbockdc1.png
SHO http://img79.imageshack.us/img79/8807/schema3ra.jpg
ponq
15 december 2008, 20:13
En weer een update-tje. Zoals het er nu naar uit ziet is het één na laatste effect afgerond, een envelop filter (soort auto-wah), de Neutron (een Mutron III clone). Ik had niet eerder met een dergelijk filter gespeeld, maar tis echt zeer geinig. Afhankelijk van de je aanslag verplaatst de filterfrequentie en intensiteit zich. Wah wah met je aanslag ipv met een expressie pedaal dus.
http://img122.imageshack.us/img122/2695/image049lr3.jpg
M Kactus
15 december 2008, 22:19
En weer een update-tje. Zoals het er nu naar uit ziet is het één na laatste effect afgerond, een envelop filter (soort auto-wah), de Neutron (een Mutron III clone). Ik had niet eerder met een dergelijk filter gespeeld, maar tis echt zeer geinig. Afhankelijk van de je aanslag verplaatst de filterfrequentie en intensiteit zich. Wah wah met je aanslag ipv met een expressie pedaal dus.
http://img122.imageshack.us/img122/2695/image049lr3.jpg
Ah, je hebt hem toch gemaakt! Zeker de moeite waard, inderdaad. Veel leuker om mee te klooien dan een dr. Q. Je hebt ook de optie met de twee LED/LDR's gekozen, zie ik. Heb je dezelfde "issues" als ik met de mijne ? De Gain die bijzonder ver gaat en het feit dat voor elke gitaar de Rx moet veranderen ?
Voor die Rx heb ik trouwens na de werkbankmeeting een externe pot gemaakt, om juist in te kunnen stellen per gitaar. Misschien wordt dat later nog een schakelaartje tussen weerstanden. Misschien een ideetje ?
ponq
16 december 2008, 10:38
Ha, hij klinkt erg goed. Veel beter dan ik had verwacht na de werkbank-meeting. Maar dat kan, zoals je zelf al zegt, heel goed aan 'Rx' liggen.
Ik heb zelf ook Rx als externe pot neer gezet.
Mijn ervaring: Gain gaat idd erg ver. Je kun er opamp clipping mee krijgen, maar in principe is de gain wel bruikbaar. Ik heb lang getwijfeld of ik de gain niet als fixed resistor wilde hebben. Maar, in de praktijk bleek dat niet haalbaar. Voor sommige settings (bandpass ipv lowpass bijv) moet ik er iets gain bij draaien.
De Rx is bij mij redelijk onafhankelijk van het input signaal. Veel meer invloed heeft de keuze voor lowpass, highpass of bandpass. Ik heb m vooral extern gezet omdat je binnen een setting nog heel veel variaties kunt krijgen door met Rx te spelen. Van 'scherp' tot 'wollig' tot 'kabbelend' ;)
Mensenlief, is 16 dec echt de datum van mijn laatste post???
Nou, update-tje dan.
Een korte vakantie in Egypte, een verhuizing en opdracht die me 2 uur reistijd per dag kostte... dat heeft me samen nogal wat tijd gekost.
Neemt niet weg dat ik, door de verhuizing, nu wel een DIY-kamer heb. Wat meer ruimte voor mn spullen dus!
Qua multi-fx heb ik echter niet veel vooruitgang geboekt. Ik ben nu (weer) bezig met de voeding. Ik blijf daar elke keer maar weer over van gedachten veranderen...
En, ik ben met een tussendoor projectje bezig. Ik bouw een EchoBase (delay met modulatie optie) voor iemand. Daarvoor heb ik een eigen PCB gemaakt. Niet omdat er geen pcb voor beschikbaar is... nee, eigenwijs als ik ben wil ik het zelf doen... De EchoBase versie zoals ik m heb heeft een mod (van André van t newtone forum) voor een tempo-led. Extra IC-tje daarvoor dus. Dit is mijn meest complexe eigen pcb tot nu toe. Maar ik ben er wel over te spreken.
De behuizing gaat een behuizing van MicFarlow worden (foto's staan wel ergens in dit draadje) en ik gebruik 9mm pcb mounted pots.
Nu heb ik alleen de pcb (ongetest! en gisteravond afgerond) bij me, maar die wil ik toch met enige trots alvast presesenteren (clickable):
http://www.filefrog.net/images/tn_xkl75420.jpg (http://www.filefrog.net/view.php?filename=xkl75420.jpg)
Geen jumpers! :D En tis krap, banen lopen soms tussen de pootjes van een IC door... maar het is te doen (hoop ik). Met enige aanpassing past ie ook nog wel in een BB behuizing en de pots hoeven natuurlijk niet pcb-mounted te zijn. Het gewone 3-gaatjes -> draad -> pot principe kan ook worden toegepast en het scheelt ruimte. Maar dat is niet wat ik nu voor ogen heb.
M Kactus
10 maart 2009, 10:27
Wat een pcb, zeg! Ik vind zelf de pcb's het vervelendste onderdeel van het zelfbouwverhaal, maar dat doe je goed, hoor. En nu dat geëtst zien. Doe je het met de toner-transfermethode ? Kun je daar zo precies mee etsen ? Dan moet ik toch eens ander papier gaan halen (heb nu HP Premium Photo Paper, Glossy), want het mijne lijkt wel geplasticifieerd, waardoor het eerst een dag moet weken na het opstrijken...
Dit soort monsterprojecten zijn de werkjes waar je het meest van leert, en jij hebt al wat monsterprojecten achter de rug, hè :)
En met de MFX, zit alles een beetje op planning ? Is het jaarplan nog haalbaar ? Echt een tof project.
Dirk_Hendrik
10 maart 2009, 11:18
Nu heb ik alleen de pcb (ongetest! en gisteravond afgerond) bij me, maar die wil ik toch met enige trots alvast presesenteren (clickable):
http://www.filefrog.net/images/tn_xkl75420.jpg (http://www.filefrog.net/view.php?filename=xkl75420.jpg)
Geen jumpers! :D En tis krap, banen lopen soms tussen de pootjes van een IC door... maar het is te doen (hoop ik). Met enige aanpassing past ie ook nog wel in een BB behuizing en de pots hoeven natuurlijk niet pcb-mounted te zijn. Het gewone 3-gaatjes -> draad -> pot principe kan ook worden toegepast en het scheelt ruimte. Maar dat is niet wat ik nu voor ogen heb.
Ik hhop niet dat je em postte zodat andere mensen em ook kunne etsen? Dan kun je het formaat beter opblazen naar een breedte van een pixel of 2000. Resizen door de printer laten doen. Downloadable als .gif issie niet echt groter.
Op dit moment heb je met het "uitvullen" geprobeert alle "lege ruimte" met koper te vullen. Probeer te zorgen dat dat koper altijd ergens aan vast zit en dus niet zweeft. dan werkt het alléén maar als antenne vaar storing (en meer kutverschijnselen)
Dank voor je feedback Barend!
Ik zal de eilandjes weghalen. Had me niet gerealiseerd dat het als antenne zou kunnen werken. (simpel te doen voor mij in Eagle- > ch orph off).
En ja, natuurlijk mogen anderen dit pcb gebruiken! Alleen, ik heb m zelf nog niet getest/ge-etst. Dat wil ik graag doen. Dit was vooral ff omdat ik er 'hard aan gewerkt had' de laatste dagen en het resultaat even wilde laten zien.
Normaal gezien post ik mijn pcb's altijd in 600 dpi. Printer instellen op 600dpi en resizen is niet nodig.
Wat een pcb, zeg! Ik vind zelf de pcb's het vervelendste onderdeel van het zelfbouwverhaal, maar dat doe je goed, hoor. En nu dat geëtst zien. Doe je het met de toner-transfermethode ? Kun je daar zo precies mee etsen ? Dan moet ik toch eens ander papier gaan halen (heb nu HP Premium Photo Paper, Glossy), want het mijne lijkt wel geplasticifieerd, waardoor het eerst een dag moet weken na het opstrijken...
Dit soort monsterprojecten zijn de werkjes waar je het meest van leert, en jij hebt al wat monsterprojecten achter de rug, hè :)
En met de MFX, zit alles een beetje op planning ? Is het jaarplan nog haalbaar ? Echt een tof project.
Etsen doe ik idd zelf met de toner-transfer methode. Gaat, na wat oefening natuurlijk, prima. Ik moet nog wel zien hoe deze pcb er uit komt... ik heb nog niet vaak een print gehad die zo nauwkeurig ge-etst moet worden...
Als de EchoBase af is richt ik mij weer op t multi-fx project. Planning???? daar doe ik al lang niet meer aan :D
Farether
12 maart 2009, 16:06
pff, net heel dit topic doorgelezen.
ziet er allemaal heel erg netjes uit!
Dat je het geduld ervoor hebt om zo lang (1.5 jaar ofzo?) bezig te zijn met een project. respect!
haha thanks!
Je moet lichtelijk gestoord zijn om een dergelijk project zonder al te veel kennis op te pakken. Heb ik gedaan, maar heb daardoor wel veel geleerd ;)
Gisteren het EchoBase PCB geprobeerd op koper over te zetten. Niet gelukt. Bad hair day vermoed ik. Binnenkort poging 2.
gisteren poging 2. Ging weer niet lekker. Ik weet niet precies waar het aan ligt, maar mss dat die grote vlakken zwart (=toner) niet goed overkomen.
Uiteindelijk een transfer die 90% in orde is (90% in orde = 100% garantie voor debug....). Met een pcb-marker de missende delen aangebracht.
Ge-etst. Ging heel niet gek. Van t weekend maar eens kijken (meten met DMM) of er kortsluitingen zijn.
En van t weekend even langs de kringloop om wat spullen te halen voor een lichtbak. Ik wil toch eens proberen over de belichtings-methode mij, voor de wat grotere/complexere pcbs, beter bevalt.
René`
14 maart 2009, 19:47
Wat een prachtig project, en wat moet het een voldoening geven als je het laatste printje vastmaakt!
Ik blijf je voorlopig even volgen.
Hoi René, bedankt voor je compliment!
En leuk dat je het gaat volgen.
Ik ben nog steeds bezig met de EchoBase. Het vordert wel. PCB is nu gelukt, meeste componenten zitten er op. Nu is het wachten op een bestelling voor de resterende onderdelen. Ik verwacht m eigenlijk komend weekend wel te kunnen testen...
Foto's heb ik al wel gemaakt, maar nu niet bij me. Kijken of ik vanavond wat kan uploaden.
Foto's van mn werkplekkie.
links:
http://xs537.xs.to/xs537/09123/p1010267243.jpg
rechts:
http://xs537.xs.to/xs537/09123/p1010268213.jpg
En wat progress foto's van het EchoBase tussendoorprojectje. Het PCB na het etsen, tis toch nog een keer fatsoenlijk gelukt:
http://xs537.xs.to/xs537/09123/p1010265887.jpg
De 1e componenten zitten er op:
http://xs537.xs.to/xs537/09123/p1010274201.jpg
Op de achtergrond de 'custom'-behuizing waar de delay in terecht gaat komen:
http://xs537.xs.to/xs537/09123/p1010276615.jpg
Valoosj
18 maart 2009, 22:34
Leuk om eindelijk nog eens een update te zien :cheerup:
Haha, je hebt gelijk!
Maar, ik heb de smaak weer goed te pakken. Ben, as we speak, weer bezig om mn powersupply design aan te passen... ;)
Valoosj
18 maart 2009, 22:39
Nog maar eens, zucht.
Ik ben aan het luieren en aan het wachten op de laatste onderdelen voor 2 neovibes. Doet me er aan denken, nog maar eens een PM naar Rick sturen ...
En een tussenstand... het schema voor de PSU zoals ik die nu voor ogen heb. Een hybride-psu! Met dank aan de input van André (newtone fourm) heb ik een aantal dingen gewijzigd.
Hybride? Yup, ik wil dit PCB zo ontwerpen dat ik hem in 1e instantie kan voeden met een laptop voeding (vandaar de extra filtereing in het begin), maar dat ik hem ook kan voeden met de PSU zoals die (ongeveer) helemaal in het begin van dit draadje bedacht was. Met aparte 'groepen' van uit de secundare windingen van meerdere trafo's (2 of 3).
Ik doe het nu zo dat ik een aantal spannigsregelaars (de 7809's, 7812 en 7815) apart kan voeden (trafo-oplossing) of direct kan doorlinken met een draadbrug naar 1 voeding (laptopvoeding).
http://xs137.xs.to/xs137/09123/psu_ver2222.png
In het schema is goed te zien dat er 5 groepen zijn. Via de pads onderaan zijn deze allemaal te linken. Als ik niet voor linken kies, dan laat sluit ik via die pads de trafo's aan (na gelijkrichting etc natuurlijk).
Elke groep heeft 1 output met meerdere pads. De 9 volt outputs zullen ieder zo'n 4 a 5 effecten voeden. Elke output heeft een 10uF en een 100nF cap tegen oscilliatie en voor extra filtering.
De LM317 helemaal rechts neemt het voeden van de LED's op zich. Door een LM317 te gebruiken kan ik de helderheid van de LED's regelen via de trimpot. Dit wordt geen externe knop, maar een trimpot die via een klein gaatje wel van buiten te benaderen is.
De 'LED-groep'-aarde wordt met de overige aardes verbonden via een 10ohm weerstand, om zo deze aarde een beetje af te schermen.
De overige aardes zullen zoveel mogelijk het star-ground principe gaan faciliteren.
Slaat het ergens op?
Echt mooi om weer eens een update te zien! Lekker werkplekje ook, moet wel motiveren om aan de slag te gaan en te blijven.
Die 'custom' behuizing, heb je die zelf gemaakt of ergens zo gekocht? Of is het een donorpedaal geweest?
Die behuizing is door een amerikaan met de hand gemaakt. Eigenlijk ging het mij toen alleen om een custom wah-behuizing. Die heb ik ook gekregen, maar tegelijkertijd zag ik dat hij deze had. Heb ik toen een paar van mee besteld.
Gisteren het eerste 'doh!' moment bij de EchoBase. Alle potmetertjes op n rij past (tzijn 9mm pots), maar de kleinste knoppen die ik nu heb (13mm) passen net niet... oplossing al gevonden. potmeter 2 en 4 draai ik 180 graden, zodat er een hoektand patroon ontstaat. De knoppen passen zo wel.
pueblo
20 maart 2009, 18:53
die behuizing ziet er goed uit, lekker vintage, welk kleurtje wordt het?
kleur ben ik nog niet over uit. Ligt ook aan de knoppen die ik uiteindelijk kies. Ik heb zojuist decal papier van Newtone binnen dat een witte achtergrond zou moeten hebben. Dat biedt mogelijkheden om witte letters als decal te nemen. In dat geval zal ik voor een zwarte/donkere kleur gaan.
Suggesties?
Van t weekend verder gewerkt aan de EchoBase. Ruim een dag wezen debuggen omdat de LFO het niet deed. Omdat het mijn eigen pcb-ontwerp is ben ik eindelijk de layout wezen checken.
Tot het moment dat ik zie dat er in plaats van een 680k een 680 ohm weerstand geplaatst is. DOH!
Vervolgens werkte de delay-tijd potmeter niet meer. Vaag. Bleek een niet goed geleidende trace te zijn. Op het oog leek de trace perfect, maar vermoedelijk moet er toch een minieme onderbreking zitten. Opgelost met wat tin.
De basis werkt nu dus. Ben in middels aan het finetunen.
cluseau
23 maart 2009, 12:01
Ik doe het nu zo dat ik een aantal spannigsregelaars (de 7809's, 7812 en 7815) apart kan voeden (trafo-oplossing) of direct kan doorlinken met een draadbrug naar 1 voeding (laptopvoeding).
Kleine kanttekening bij de 7815 regelaar, die zal niet veel zin hebben met een ingangsspanning van 16V. Een 7815 heeft min 17.7V ingang nodig!
Frans
Goed punt Frans, die gaat idd niet goed werken met maar 16V.
Deze zit er vooral op voor de 'trafo'-optie. Ik heb een 18V trafo die zo'n 24V DC zal bieden.
cluseau
23 maart 2009, 12:07
Goed punt Frans, die gaat idd niet goed werken met maar 16V.
Deze zit er vooral op voor de 'trafo'-optie. Ik heb een 18V trafo die zo'n 24V DC zal bieden.
Oke dat gaat dan wel lukken. Nog een tip: Bij gebruik van 24V in op de 9V regelaar is de dissipatie in die regelaar dan aanzienlijk. Dit kun je dan weer verdelen door de 9V regelaars achter de 15V regelaar te hangen. een en ander moet je ff bekijken wat gunstig is.
vg
Frans
Ha, wederom een goed punt!
Ik moet volledig zijn over de 'trafo-optie'.
Ik gebruik daarvoor 3 trafo's. Deze drie (oude foto!, de schakeling wordt nog opnieuw opgebouwd!):
http://img216.imageshack.us/img216/7131/p1010028cv9.jpg
2 x een trafo met 2 secundare windingen op 12V AC. (~15V DC)
1x een trafo met 1 secundare winding op 18V AC. ( 24V DC)
Het plan is om de doel-regulators (de 78Lxx), indien nodig, 'trapsgewijs' van sap te voorzien. Bijvoorbeeld, 15V DC uit de trafo -> 7812 -> 78L09. Op die manier hoop ik de belasting wat te spreiden en de hitte ontwikkeling in de hand te houden.
Het doel is een stille stabiele voeding. Denk je dat het ontwerp daar aan voldoet? Of, zie je nog extra filter opties die de moeite lonen?
Bedankt voor het meedenken!
cluseau
23 maart 2009, 13:04
Ik moet volledig zijn over de 'trafo-optie'.
Ik gebruik daarvoor 3 trafo's. Deze drie (oude foto!, de schakeling wordt nog opnieuw opgebouwd!):
2 x een trafo met 2 secundare windingen op 12V AC. (~15V DC)
1x een trafo met 1 secundare winding op 18V AC. ( 24V DC)
Het plan is om de doel-regulators (de 78Lxx), indien nodig, 'trapsgewijs' van sap te voorzien. Bijvoorbeeld, 15V DC uit de trafo -> 7812 -> 78L09. Op die manier hoop ik de belasting wat te spreiden en de hitte ontwikkeling in de hand te houden.
De spreiding van dissipatie is een goed plan. Als het achteraf allemaal toch teveel wordt kun je ook een eenvoudige en goedkope PC voeding ombouwen. Daar zit al een 12V lijn in welke redelijk goed gestabiliseerd is. Daar kun je dan je 9V regelaars aanhangen, heb je een perfecte voeding en spaar je de trafo's en de 12V regelaars uit. Bovendien is er ook nog eens 5V aanwezig. Maar goed, ik snap dat dit is om je bouwlust te bevredigen. Leuk projectje hoor! Blijf het volgen.
Frans
En een foto update-tje van mn EchoBase project. Kolomboor tijdje terug bij de aldi/lidl gescoord. Zal wel geen top kwaliteit zijn, maar doet zn werk prima. Boren van behuizingen viel me altijd zwaar. Gaat nu een heel stuk makkelijker... ;)
http://s3.supload.com/files/default/P1010280.JPG
http://s3.supload.com/files/default/P1010281.JPG
http://s3.supload.com/files/default/P1010282.JPG
http://s3.supload.com/files/default/P1010283.JPG
http://s3.supload.com/files/default/P1010284.JPG
René`
11 april 2009, 14:07
Ik heb die kolomboor ook pas aangeschaft, maar ik zie dat je de behuizing niet vast zet bij het boren. Gaat het dan niet verschrikkelijk "wandelen?"
vastzetten was wel wat ik eerst wilde doen. Maar, helaas de behuizing paste niet in de klem. Ik overweeg zelf een klem te maken (mbv lijmklemmen), maar dit keer maar geprobeerd zonder de behuizing vast te zetten.
En, eigenlijk tot mijn verbazing, ging dat prima. De rotatie snelheid is relatief laag (vergeleken met een handboor) en het alu is boterzacht. Natuurlijk heb ik niet direct de 13mm boor er in gezet. Rustig in stappen opgebouwd. Eerst voorboren met 5mm, dan naar 8mm, 10mm, 12mm en 13 mm.
Laatst realiseerde ik me dat ik ook nog een step-drill heb. Lijkt mij dan helemaal ideaal, omdat ik dan geen boortjes meer hoef te verwisselen.
Hoe bevalt de kolomboor jou?
MattellicA
11 april 2009, 15:01
Mij hebben ze altijd geleerd dat je niet in zulke kleine stapjes mag boren, omdat je boor zo veel te verduren krijgt en begint te happen. Ik center eerst met zo'n speciale korte, stevige boor, dan de 5mm (of wat ik bij de hand heb) erin en dan voorts naar de 12mm...
ha, kijk, mij hebben ze niks geleerd ;) ik doe maar wat en kijk of t goed gaat.
Als ik direct een grote boor er in zet, dan vind ik t veel lastiger om precies op de juiste plek te boren. Zelfs voorboren met 5mm en dan naar 12mm vind ik niet prettig.
cluseau
11 april 2009, 16:09
ha, kijk, mij hebben ze niks geleerd ;) ik doe maar wat en kijk of t goed gaat.
Kijk, daar leer je dus ook van, misschien wel meer dan van mooie verhaaltjes :ok:
Over boren heb ik de volgende verklaring al ben ik op dit gebied zeker geen specialist, dus zij die het beter weten.....graag.
Het boren met een getrapte boor is wel zo gemakkelijk omdat hij centreerd op het dunne deel bij het overgaan in een dikker deel. Bij gebruik van apparte boren heb je die centrering niet en gaat je boor snel happen. Dit gebeurd des te sneller als je in kleine stappen boord omdat je boor op de omtrek loopt. Boor dus zo klein mogelijk voor.
Uitleg:
Als je naar de top van een boor kijkt zie je in het hart een ongeslepen deel. Als ik me goed herinner heet dat "de ziel" van de boor. Dit is een deel wat maar niet wil verspanen en zal dus voorgeboord moeten worden. Hoe nauwkeuriger je dit doet hoe minder last je hebt van slingeren. Dus als de ziel van de boor 3 mm is kun je volstaan met een voorgeboord gat van 3.5mm. Omdat de boor onder een hoek is geslepen zal hij enigsinds zelfcentrerend zijn. Dit gaat dus niet op met een te groot voorgeboord gat, vandaar deze uitleg. Ennehhhh een beetje boormelk (=olie met water)doet wonderen, minder snel happen, je boor/werk blijft koel en ziet er netter uit.
Maar om op die kolomboor terug te komen, ik gebruik dat ding ook al een tijdje. Ik heb alleen problemen met het wisselen van snelheid. De snaren lijken als van een gitaar zo strak, ook met de motor in de voorste stand. Hebben jullie dat ook of moet ik een ander snaartje scoren?
btw Dat gele stuk plastic heb ik gelijk weggeflikkert :seriousf:
Frans.
Da' s goeie voor-boor-info!
Ik heb de snaren van de boor niet aangepast. Huidige snelheid is goed genoeg voor mij. Maar idd, ik heb wel even gekeken. Bij mij stonden de snaren behoorlijk strak. Maar, ik heb de motor nog niet verplaatst.
Dat stukkie plastic vind ik eigenlijk wel handig. Scheelt toch in de troep die omhoog springt. En, bij bewegende dingen heb ik eigenlijk altijd een veiligheidsbril op. Door dat schermpje hoef ik dat van mezelf bij het boren niet.
Bij het dremelen: altijd. Heb 1 keer gehad dat bij het snijden het schijfje zo brak dat het als een ninja-ster door de kamer schoot. Dat wil je niet in je ogen krijgen!
Voor het 'voedings-probleem' heb ik nu trouwens weer een stap gezet. Ik heb een aantal voedingen van Dick Best gekocht. Zijn wat probleempjes mee (ze zouden makkelijke aan te passen zijn, maar vooralsnog blijkt dat anders uit te pakken), maar 1tje is denk ik wel bruikbaar om als hoofd-trafo/filter te fungeren. Deze voeding dus:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1850&ccSID05a6273e267612bd095854ae799eb1d5=4fdf79d972d8 6a2cf6140a09c1917dfa
http://www.dickbest.nl/webshop/images/uploads/voed.jpg
René`
12 april 2009, 21:23
Hoe bevalt de kolomboor jou?
De boor bevalt me prima, geen problemen mee!
Goed idee, dat in stappen boren!
Farether
12 april 2009, 21:57
Ik weet niet of jullie dit al doen maar ik zou eerst gewoon ff met een centerpuntje een centerpunt erin slaan. en dan eventueel eerst met een klein boortje voorboren en daarna met de juiste maat. Al die verschillende stappen zijn hierbij niet echt nodig.
fredjuh
15 april 2009, 17:06
Zo doe ik t ook. Maar een centerpoint gebruiken is wel héél vanzelfsprekend, als je die niet gebruikt ben je gewoon aan het vragen om weglopende boortjes, of is dat soms omdat ik nog de oude vertrouwde handboor gebruik? Een paar tussenstappen is opzich wel goed, het lijkt makkelijker te gaan--> mooier gaatje
Ok, goeie info.
Wat ik ga proberen is dan precies voorboren met n kleine maat en daarna met de doel-maat het echte gat maken.
fredjuh
15 april 2009, 20:09
Ik kan dat biertje als logo voor je topic wel waarderen:D
mijn laatste 4 posts zijn een beetje melig.
cluseau
15 april 2009, 20:50
Ik kan dat biertje als logo voor je topic wel waarderen
WAARSCHUWING
In bier zitten vrouwelijke hormonen
Je gaat er veel van kletsen
en slecht van autorijden
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/pinkpanter1.gif
Zo, de delay is bijna bijna bijna klaar. Het kost veel tijd, maar het gekke (?) is dat eigenlijk alles in 1 keer goed werkt. Het pcb ontwerp is prima, de behuizing past, de ledjes passen.
Alleen, bij het inbouwen, testen en fine-tunen gaat er toch nog veel tijd verloren aan stomme dingen en slordigheden. Mocht ik m een 2e keer bouwen, dan zal dat een stuk sneller kunnen ;)
Meest recente 'issue', de knoppen op de pots:
http://www.newtone-online.nl/catalog/images/pmsxx.jpg
De pots hebben een halve shaft. Daardoor staan de knoppen of scheef, of niet vast. Oplossing? Stukkie rest-pcb op de shaft geplakt om m zo een rondere vorm te geven. Vanavond maar eens het resultaat checken.
Voor mn multi-fx ben ik nog even aan het wachten op een update van Dick Best over de voeding. In de tussen tijd maar begonnen met het breadboarden van een Fet-for-Tubes conversie van de Mesa Boogie Lonestar preamp. 1e stage gebouwd (5 onderdeeltjes) en zo waar, er kwam geluid uit :D
Valoosj
24 april 2009, 13:00
Gaat er ooit nog een einde komen aan dit topic? :D
Eens je bord klaar is doen we weer een meeting. 2016 for the win!
...ER RUST EEN VLOEK OP DIE DELAY...
Goed, vanavond de knoppen geplaatst. Het truukje met het stukkie rest-pcb pakte goed uit. De knoppen zit nu goed en recht op de pots.
Alles in gebouwd. Nog maar eens een tijdje testen.
http://s3.supload.com/thumbs/default/p1010289.jpg (http://s3.supload.com/free/p1010289.jpg/view/)
http://s3.supload.com/thumbs/default/p1010290.jpg (http://s3.supload.com/free/p1010290.jpg/view/)
http://s3.supload.com/thumbs/default/p1010291.jpg (http://s3.supload.com/free/p1010291.jpg/view/)
http://s3.supload.com/thumbs/default/p1010292.jpg (http://s3.supload.com/free/p1010292.jpg/view/)
Hij werkt prima. Mooie delay. Switch modulatie aan, beetje draaien aan depth en chorus achtige delay is t resultaat. Wat meer spelen met de depth en speed: Wacko Echo... weirde shit! Maar goed, dat hoort ie te doen. Niet altijd even bruikbaar, maar wel leuk!
Vervolgens de laatste stap. De bodemplaat vast geschroefd. Ik draai m om, plug m nog maar eens aan de adapter... leds branden. Tempo led knippert. Alleen de footswitch Led is nog uit. Ik druk met mn hand op de footswitch en voel geen weerstand. Vreemd. Geen klik. Ik trek er er eens aan en ploing! de footswitch valt letterlijk uit elkaar. Nog nooit meegemaakt...
http://s3.supload.com/thumbs/default/p1010293.jpg (http://s3.supload.com/free/p1010293.jpg/view/)
http://s3.supload.com/thumbs/default/p1010294.jpg (http://s3.supload.com/free/p1010294.jpg/view/)
http://s3.supload.com/freeimg/p1010289.jpg/view (http://www.supload.com/q.php)
T goede nieuws is dat ik deze defecte switch nu vind voor ik de delay aflever bij de eigenaar....
http://s2.largeimagehost.com/TN/ehsFsXt/tn_p1010295.jpg (http://s2.largeimagehost.com/img/untilted/ehsFsXs/p1010295.jpg.html)
zo, vloek verbroken ;)
nieuwe switch geplaatst en hoppa: delay project is afgerond!
Valoosj
25 april 2009, 00:26
Hilarisch :D
Die tempo led is wel handig. Maar binnenkort komt er een tap tempo uit voor PT2399 delays! De mijne zal dus eens stevig gemod worden binnenkort. En er zit dan al een feedback LDR gevalletje bij (dat ik nog steeds moet maken).
Lonestar op mn breadboard (clickable):
http://imagecloset.com/23/c1865dc16554b37b50a7d89351067aa9/p1010298_thumb.gif (http://imagecloset.com/view23/c1865dc16554b37b50a7d89351067aa9/p1010298.jpg)
Ben nu bezig met het schema en de layout in Eagle.
Valoosj
27 april 2009, 01:06
Zou je je niet beter bezighouden met dat bord dat al maanden schreeuwt om aandacht?:makeup:
Jajajaja! :D
Maar, ik wil daarvoor de voeding afronden. Die voeding heb ik nu op mn tafel liggen, maar ik heb nog informatie nodig van de verkoper (Dick Best) over hoe ik deze goed aan kan passen. Als daar duidelijkheid over is kan ik het voedingspcb etsen. In de tussentijd ben ik begonnen met een experiment wat al n tijdje in mn hoofd zat: Mesa Boogie Lonestar nabouwen als stompbox. Ik vind die amp gruwelijk lekker klinken. Mn breadboard versie klinkt ook wel aardig, maar tis natuurlijk niet hetzelfde als de amp. Maar, wel leuk om een versterk-schema om te buigen (Tubes -> FETs en nog wat aanpassingen) tot een stompbox.
Als ie af is maak ik er wel een project van voor geinteresseerden.
Valoosj
4 juni 2009, 13:41
Zo, alweer een maand verder ...
Nog enige vooruitgang? :)
Nou, zoals ik 'recent' :soinnocent: hierboven al schreef was ik bezig met 2 dingen. Inderdaad even een update want er is voortgang:
-PSU : de voeding is helaas niet helemaal geschikt. Hier moet ik dus nog mee aan de slag...
-Lonely Star: zo heet mn interpretatie van de Mesa Boogie Lonestar. En die is af. Sinds gisteren heb ik het project online gegooid op DIYStomp:
http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=76873.0
Buitenkant:
http://diy.2muchgear.com/LonelyStar/P1010085.JPG
losse 'guts':
http://diy.2muchgear.com/LonelyStar/P1010079.JPG
en layout:
http://diy.2muchgear.com/LonelyStar/LonelyStarv11layout.jpg
Volledige info (pcb, partslist, verhaal etc) te vinden op de diystomp link hierboven.
Ik moet nog n paar dingen doen voor de Lonely Star (3 knob version en de soundclips), maar daarna gaat de aandacht weer naar de PSU van mn multi-fx. (alhoewel ik wel weer vol ideeen zit voor nwe effectjes... het zelf 'ontwerpen' -zo voelt t iig wel... tis natuurlijk een bestaand preamp schema n beetje aanpassen- werkt zeer inspirerend en is ook nog eens zeer leerzaam!).
Valoosj
4 juni 2009, 14:49
Had de lonely star al gezien. Goed werk!
Momenteel ben ik zelf bezig met het modden van de Box of Rock, zodat die in mijn oren nog beter klinkt. De OCD moet ik ook nog onder handen nemen.
Het wordt weer tijd voor een meeting ;) Maar dan moet je bord echt wel klaar zijn :)
Geweldig! zodra je een vero of perfbord layout hebt houdt ik me aanbevolen.
Zelf ben ik op dit moment ook fx aan het bouwen om te kijken welke er in mn rackje komen. een stuk of 20 heb ik er en een stuk of 10 zitten er in de planning. de beste 6 komen in mn rackje:) de lonely star zou daar denk ik ook vast in kunnen denk ik zo :)
ziet er netjes uit!
Jimwoud
4 juni 2009, 16:20
Hey Auke,
Printje ziet er erg strak en professioneel uit, zeker met die platte 'multi' snoeren! Ik ken de amp niet eigenlijk.
Heb nog steeds plezier van je box of rock printje, heerlijke boost heeft die overdrive btw.
thanks mensen, leuke reacties!
De 3-knob versie heb ik bijna klaar. Ik kan die vanavond denk ik uploaden.
Een vero/perf ga ik zelf niet maken (kan ik helemaal niet ;) ) maar als iemand anders dat voor mekaar krijgt, dan post ik m zeker!
Trouwens, of t pedaal klinkt zoals de versterker... geen idee. Het zal er op zn hoogst iets 'weg van hebben'. Ik ken de versterker alleen van youtube. Het is ook niet (meer) mijn bedoeling om die versterker in pedaal vorm te gieten.
Wel is de 'topologie' aardig gelijk. De volgorde van de gain-stage, de plek van de EQ's, etc. In de 'normal'-stand is de gain en headroom ook aardig gelijk. In de Hot stand is de headroom eigenlijk te klein, waardoor je veel eerder oversturing krijgt. Klinkt natuurlijk prima ;) maar is anders dan de amp.
Ik vond het wel grappig om in een review (cq sales praatje) van de Lonestar door Andy Timmons te horen dat hij de amp zo lekker warm vond. Hij draaide de bas zelfs terug. En ja, dit pedaal heeft van zichzelf al veel bas. Ik herkende dus wel wat hij zei ;)
voor de liefhebbers een youtube filmpje met wat sounds van de lonely star:
http://www.youtube.com/watch?v=VIDKarOeMFo
Khad niet veel tijd (khad in t begin niet door dat de lead-switch al aan stond...) maar t geeft wel n aardige indruk denk ik.
Ik hoop binnenkort eens fatsoenlijke clips te kunnen maken...
M Kactus
9 juni 2009, 15:25
Zo, die klinkt lekker! Vooral het medium-gain stukje met de schakelaar op thick. Dik en romig, precies zoals ik het graag hoor, maar moeilijk te vinden. Hoe het er nu voor staat, is het een erg(!) veelzijdig pedaal, maar voor mij zijn er nu nog wat te veel mogelijkheden. Maar met een 3-knobs versie en en twee schakelaars minder zie ik hem al helemaal zitten... Verdorie, weer eentje bij op mijn bouwlijstje. Ik was net bijna klaar!
Thanks!
En....ik heb goed nieuws voor je :D
de 3-knob versie staat al op DIYstomp (zie linkje paar posts naar boven).
En de switches kun je weglaten. Gewoon met jumpers op het pcb de positie vast zetten.
Valoosj
9 juni 2009, 16:20
Jah, ik kwam net op het forum, zie dat dit topic in de werkbank bovenaan staat. Hopend op wat vooruitgang aan je massief grote (on)ding ;) klikte ik er maar op. Wel teleurstellend hoor Auke!
Al is je lonely star wel vet ;)