PDA

View Full Version : Les Paul



john.3001
30 januari 2003, 12:39
In hoeverre kun je de eenzijdigheid van de Les Paul oplossen met versterkers en pedalen?

FragDaddy
30 januari 2003, 12:49
ehm. volgens mij niet zo.

een les paul klinkt heel anders door een fender versterker (sommige nummers van dire-straits en clapton) dan door een marshall versterker (AC/DC, guns 'n roses)

maar je blijft toch altijd dat dikke/vette geluid horen van de les paul. het zal nooit een stratocaster worden :smile:

je kunt wel een zogenaamde 'coil-tap' laten installeren, waardoor je de humbucker-elementen van de les-paul splitst en schakelt als enkelspoels elementen (zoals een stratocaster). op deze manier kun je wel een beetje bij dat geluid in de buurt komen, maar het wordt nooit een strat.

maar aan de andere kant wordt een strat ook nooit een les paul.

gewoon kopen wat jij mooi vindt klinken en als je daarnaast een ander geluid nodig hebt kun je er altijd nog een gitaar bijkopen :smile:

Nielsje
30 januari 2003, 13:33
Precies.
Ik het trouwens in mijn les paul p-90 elementen, dat zijn zware enkelspoelers.
ze klinker met overdrive bijna net zo vol als een 'bucker, maar voor clean zijn ze ook erg goed, lekker vol, en niet zo modderig als een 'bucker...

en anders idd een andere gitaar..

Pickslide
30 januari 2003, 13:39
Het geluid van een LP zal altijd een beetje "vet" blijven omdat er dus humbuckers inzitten en je daar geen single coil geluid uit kan toveren. Maar dat wil niet zeggen dat het een eenzijdig geluid is.
Verre van zelfs....

john.3001
31 januari 2003, 13:07
FragDaddy, als ik zo'n coil-tap erin zet gaat het originele Gibson geluid neem ik aan niet verloren?

Nielsje
31 januari 2003, 13:20
Ik ben fragdaddy niet, maar ik heb wel een idee, in sommige muziekzaken hangen les paul gitaren, met een gat erin, jaja, en dan kan je zeg maar het element verwisselen, om te kijken wat je bevalt, zonder alles open te halen enzo. moet je maar ff kijken of je zo'n gitaar kan vinden in een muziek zaak. in zwolle hangt er een, alhoewel ik daar m'n rotzooi niet zou kopen, (klojos)

FragDaddy
31 januari 2003, 13:36
FragDaddy, als ik zo'n coil-tap erin zet gaat het originele Gibson geluid neem ik aan niet verloren?


nee, want die coil-tap is gewoon een schakelaartje, als je het schakelaartje de ene kant op drukt heb je gewoon je standaard les paul geluid, dat je altijd al had. er verandert dan niets aan je geluid. als je het schakelaartje de andere kant uit drukt heb je je elementen als enkel-spoels (singlecoil) en heb je een heel ander geluid.

ik heb dat truukje ook in mijn gitaar zitten (geen gibson helaas) en het werkt wel aardig, maar het wordt dus nooit een echte fender. beetje ertussenin.

Nielsje
31 januari 2003, 13:51
hmz.. en heb je dan?
de ballen van een gibson en de helderheid van een fender?

Harry
31 januari 2003, 14:02
een Les Paul koop je voor dat specifieke geluid, daar moet je niet mee klooien.
Je kunt inderdaad kiezen tussen verschillende elementen, maar persoonlijk vind ik het zonde om schakelaars in zo'n gitaar te bouwen.

Lucky
31 januari 2003, 18:27
wat je kunt proberen is de volume pots van je LP terugdraaien....( 4 of 5) en vervolgens met een volume boost (kistje op de grond of volume pedaal in je effectloop) je volume op het juiste niveau houden.
dan wordt je geluid wat dunner en wat meer geschikt voor cleane slagje of zo...

maar een Les Paul zal altijd een les paul blijven. de houtsoorten en de constructie bepalen heel erg de vetheid van de gitaar.

spaar liever door voor tweede gitaartje en houdt die er naast voor als je een stratgeluid wilt.

FragDaddy
31 januari 2003, 20:01
maar persoonlijk vind ik het zonde om schakelaars in zo'n gitaar te bouwen.


hoeft niet. je kunt ook push-pull potmeters inbouwen. dan zit de schakelaar in de potmeter. als je aan de potmeter trekt zet je de schakelaar om. als je de potmeter indrukt zet je de schakelaar weer terug.

geen extra gaten, geen verandering van het uiterlijk van de gitaar, geen verandering van het geluid totdat je de schakelaar(s) omzet.

V-Twin
9 februari 2003, 22:39
als je van een gibson een fender wil maken ben je niet goed bezig dat gaat nooit lukken dan kan je inderdaad beter een gitaar erbij nemen het lijkt mij dat je een les paul koopt voor dat vette geluid als je dat niet wilt moet je geen les paul kopen

Nielsje
9 februari 2003, 22:52
precies, als je niet van het geluid houdt, neem dan een ander.. dat typische geluid van de les paul daarom vinden de les paul liefhebbers ook zo'n mooi ding ( ik ook:P) koop dan nog een gitaar. mísschien een idee:
ik heb p-90 elementen erin zitten, dat zijn zware enkelspoelers, deze kunnen lekker grommen, en toch zijn de clean helmaaal niet mollig ofzo, misschien moet je het es proberen..

groeten

Shay
9 februari 2003, 23:59
Anders is een Ibanez misschien wel wat met een HSH config. Scheuren als een beest en mooie clean.

EdJ
10 februari 2003, 00:23
Als je Lawrence Q en L filters op je PU`s zet(in de plaats van de gewone toonregeling een filter voor het hal en een filter voor het brug element)kun je een LP als een accoustische gitaar laten klinken.Ook Fender achtig.Dunner dus.Het heeft ook wel een hoop met je aanslag te maken.Je kunt nat. Vet en dun aanslaan.