PDA

View Full Version : Rondzingende Gretsch



Peter van Vleuten
6 november 2007, 22:56
Wie o wie heeft een tip? Ik gebruik regelmatig mijn prachtige Grestch 6120 op de buhne. Maar als het volume iets omhoog gaat, of ik sta te dicht bij de amp, gaat het zootje rondzingen of krijgt vooral de A-snaar een ongewilde sustain (type straaljager). Natuurlijk kan ik de body volproppen met watten, maar er moet een beter oplossing zijn. De f-gaten afplakken? Van binnenuit gaat niet zonder de body open te zagen. Graag advies!

Harry
7 november 2007, 12:02
schuimrubber in de f-gaten stoppen....

'66 special
7 november 2007, 12:27
Soundpost (weet even niet hoe het in het Nederlans heet):
http://www.violins.on.ca/luthier/soundpost.html

Eko
7 november 2007, 18:21
Van plek veranderen op het podium? Niet exact voor je amp gaan staan of op een andere afstand. Veel artiesten tapen een plek op het podium af zodat ze weten waar ze kunnen staan (Sweetspot). Ook wil het wel eens helpen om je amp iets te kantelen of om een beamblocker te monteren. Het kan zijn dat de gitaar alleen maar reageert op een bepaalde frequentie. Die kun je wegfilteren met een equalizer of met een separaat filter. Ook het spelen met de toonregeling van je amp wil nog wel eens helpen. Mijn Bassman geeft op hogere volumes meer hoge tonen af wat rondzingen in de hand werkt. Mijn Marble doet dit niet. Geen last mee.
Een Gretsch blijft gevoelig omdat het een holle kast blijft, daarom houden we van ze. Het spelen met overdrive of met tubescreamers maakt het alleen maar erger , gebruik ze dus spaarzaam.
Een gedeelte van de ellende kun je ondervangen met een iets andere rechterhandtechniek. Gebruik palmmuting om rondzingen af te remmen.