PDA

View Full Version : Problemen met opnemen op computer



Rude Perception
6 november 2007, 20:33
We hebben met de band wat opnamens gemaakt op een oude dat-recorder. Ik wilde die opnamens op de computer hebben, dus heb de line-out van de dat-recorder via m'n mengpaneel naar de line-in van m'n computer gestuurd. Ik heb vaker op deze manier iets opgenomen en het ging altijd goed.

Maar deze keer dus niet. Ik heb m'n computer wel opnieuw geinstalleerd, dus daar komt denk ik het probleem vandaan.
Ik neem op met Adobe Audition en een standaard geluidskaartje. Als ik probeer op te nemen, neemt ie wel op, maar het klinkt heel slecht. De opname is zwaar overstuurd. Weet iemand waar ik zou kunnen zoeken naar de oorzaak. Ik heb al andere kabels e.d. gebruikt. Het probleem ligt echt na het mengpaneel, ergens in de computer dus.

Ic3gl0vE
6 november 2007, 20:36
Inputvolume lager zetten?

bass blom
6 november 2007, 20:50
zit je niet in de mic ingang?

Rude Perception
6 november 2007, 20:59
Nop, ik heb de opname-instellingen gecheckt. Ik heb de line-ingang geselecteerd, voor opnemen, dus als ik in de mic zou zitten zou ik geen geluid hebben. Ik heb net ook opgenomen met de line-ingang op half volume, maar toen werd het alleen zachter, niet minder overstuurd.

Ik weet nu echt niet meer waar ik het moet zoeken...

Swan
6 november 2007, 21:10
misschien zit de fout bij de DAT opname? misschien is die al overstuurd...

bass blom
6 november 2007, 21:43
ja, hoe klinkt het als je een koptelefoon in de dat doet?

pol
7 november 2007, 09:34
is het niet mogelijk om digitaal van je dat recorder naar je geluidskaart te gaan ?

bass blom
7 november 2007, 11:09
is het niet mogelijk om digitaal van je dat recorder naar je geluidskaart te gaan ?

goeiekope kaarten hebben wel spdif uit maar niet in.

Rude Perception
7 november 2007, 15:12
Zelfs als ik het geluid vanuit m'n computer 'monitor', zodat je hoort wat er opgenomen wordt, als er opgenomen zou worden, klinkt het wel gewoon goed.
Er zit wel een digital in/out op die dat, maar ik zou niet weten hoe dat dan zou moeten werken.

Ic3gl0vE
7 november 2007, 15:17
Dan is er iets anders aan de hand. Misschien zit een programma op de achtergrond in de weg waardoor de opname verstoord wordt. Ik weet niet of je een buffer in kunt stellen met jouw geluidskaart, maar als het kan moet je die hoger zetten, dat werkt ook.

pol
7 november 2007, 15:24
als je geluidskaart geen digitale ingang heeft ben je natuurlijk niet veel met de digital out van je DAT.

Heb je al geprobeert om de audio uitgang van je DAT op het mengpaneel aan te sluiten en zo te beluisteren wat er eruitkomt ?

Audition heeft normaalgezien toch ook metertjes om te zien hoeveel signaal je binnenkrijgt en of er iets clipt, tot hoeveel Db komen die meters ? zolang die onder de 0 zitten komt er niet teveel signaal binnen maar zul je de ingang van je DAT drive overstuurd hebben, die heeft toevallig ook geen regeling ?

Joey Handsome
7 november 2007, 15:36
Waarom zit dat mengpaneel er tussen? Waarom niet gewoon recht uit de DAT naar pc?

Rude Perception
7 november 2007, 15:47
Waarom zit dat mengpaneel er tussen? Waarom niet gewoon recht uit de DAT naar pc?

Daar heb ik niet de goede kabeltjes voor.
Nergens clipt er iets. De dat-recorder, het mengpaneel en in audition. Het blijft allemaal netjes onder de 0 dB.

Ik zal Iceglove's optie wel even proberen. M'n computer is er namelijk wel wat trager op geworden de laatste tijd. Misschien ligt het daaraan.

pol
7 november 2007, 16:41
heeft er normaalgezien niets mee te maken dat je vervorming krijgt, als je computer te traag zou zijn zou je eerder last krijgen van geluid dat wegvalt en tikken.

monitor eerst es het geluid wat uit die DAT komt zonder die pc.

Joey Handsome
7 november 2007, 16:51
Ja of zet het over op een tapedeck, misschien is de uitgang van die mixer wel rot. Dat hoor je niet als je er een koptelefoon inprikt om te kijken of het goed die DAT uit komt.

Rude Perception
7 november 2007, 16:57
Het rare is dus dat ik al getest heb met het geluid via het mengpaneel naar de computer, en dat geluid dan weer terug via m'n mengpaneel naar m'n versterker. Dat klinkt gewoon goed.