PDA

View Full Version : Doe Maar geluid



Stitch
30 januari 2003, 12:30
Hoe krijg je dat typische Doe Maar/ Bob Marley eva geluid uit je gitaar?? Setup?

vulvasonic
30 januari 2003, 14:31
Alles zo clean mogelijk.

Eventueel opleuken met een delay en/of een chorus.

Stitch
30 januari 2003, 14:41
en verder? Single coils? Brugelement?

vulvasonic
30 januari 2003, 14:51
Ik zou zeggen single coils, hoewel Bob Marley zelf met humbuckers speelde. De gitarist van zijn begeleidingsband (the wailers) speelde weer op een strat.

Brugelement, midden of hals is toch een kwestie van smaak.

michielv
30 januari 2003, 16:49
Bob Marley speelde op P90's, vette single coils dus. In het begin speelde hij op een strat, ten tijde van "Catch a Fire" maar later dus op een Gibson LP Special.

Een mooi reggea/ska geluid krijg je trouwens door twee elementen te combineren, een hals + brug element wel te verstaan. Het maakt niet zoveel uit of het humbuckers of single coils zijn, maar meer dat er twee elementen aanstaan. De klassieke fout (alleen een brugelement) is veel te schel.

De lead gitarist van The Wailers (Naast BM zaten er nog twee gitaristen in The Wailers) speelde veel op zijn hals element.

Ennuh, Doe Maar en BMW klinkt totaal niet hetzelfde ....... :wink:

suzanne
30 januari 2003, 18:43
stitch, heb jij een vriendinnetje die Lilo heet? :wink:

Stitch
1 februari 2003, 20:28
nope wel een die Lenneke heet.....

Maar michiel...daar heb ik ook al naar gekeken (brug+hals element). Had ergens op inet schemaatje gevonden waarmee ik met een schakelaar mn brugelement erbij kan selecteren. Dus kan je bijv. hals+brug doen of hals+brug+midden selecteren, beetje a la telecaster (tis nml strat)

Ga et binnenkort ff uitproberen. Tnx voro de reply's.