PDA

View Full Version : body spuiten?



Frenky
6 november 2007, 17:35
hee stel nou ik heb een oud gitaartje liggen en ik schuur de lak er af enzo en ik koop een spuitbus met verf bij de bouwmarkt voor 4 euro en daar spuit ik me body mee.. wat zijn daar de nadelen van tegenover de waterbeits of inkt? (lak faq)

gibsonfreak7
15 november 2007, 17:25
dude
er bestaat zoiets als "google" en "zoekfunctie"
aub zeg
moderator verwijderen aub?

hassent
15 november 2007, 17:30
Zie ook de Lak-Faq!

G.G.
15 november 2007, 17:36
dude
er bestaat zoiets als "google" en "zoekfunctie"
aub zeg
moderator verwijderen aub?

Verwijderen? Hij was al bijna onderaan op de eerste pagina, en jij trapt een topic van bijna 2 weken oud weer helemaal naar boven.

Inderdaad, de lak FAQ, en voor de rest het topic negeren, dan gaat ie vanzelf naar beneden. Modjes alarmeren kan ook zonder te posten.

Frenky
16 november 2007, 16:53
oja die trotse gitaristjes zijn te beroerd om even een normaal degelijk antwoord te geven.. :dontgeti:

G.G.
16 november 2007, 17:04
oja die trotse gitaristjes zijn te beroerd om even een normaal degelijk antwoord te geven.. :dontgeti:

nee, dat is het zeker niet. Maar je kan het echt allemaal zo vinden. Je hebt het over lak in een spuitbus en waterbeitsen. Twee totaal verschillende zaken die je niet kan vergelijken. Je hebt dus je huiswerk niet gedaan. Had je binnen 2 minuten kunnen ontdekken.

Je bent dus lui, en je topic is een gebrek aan respekt voor de zelfbouwers hier en hun tijd die zij in de adviezen steken.

Dan steek ik liever mijn tijd in iemand met een vraag waar hij wel het nodige aan research voor gedaan heeft.

Kom eens terug met je vraag als je je huiswerk gedaan hebt.

Of kijk hier voor uitleg:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100698

Frenky
16 november 2007, 21:00
nee, dat is het zeker niet. Maar je kan het echt allemaal zo vinden. Je hebt het over lak in een spuitbus en waterbeitsen. Twee totaal verschillende zaken die je niet kan vergelijken. Je hebt dus je huiswerk niet gedaan. Had je binnen 2 minuten kunnen ontdekken.

Je bent dus lui, en je topic is een gebrek aan respekt voor de zelfbouwers hier en hun tijd die zij in de adviezen steken.

Dan steek ik liever mijn tijd in iemand met een vraag waar hij wel het nodige aan research voor gedaan heeft.

Kom eens terug met je vraag als je je huiswerk gedaan hebt.

Of kijk hier voor uitleg:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100698


nouuu hé, in dat lak faq staat helemaal niks over je body spuiten, alleen de beste manier hoe je het kan doen, met die beits dus. Google vind ook niks over je body spuiten met gewone verf en hier bij de zoekfunctie heeft ie ook geen hits dus om nou zomaar te zeggen dat ik me "huiswerk" niet gedaan heb vind ik een beetje te ver gaan wat daar weet jij helemaal niks van. Ik dacht gewoon: Ik vraag het die vriendelijke gitaristen van het forum eens misschien kunnen zij me helpen maar blijkbaar zit ik hier op t verkeerde forum dan...

hugo123
16 november 2007, 23:53
Als het zo makkelijk en goedkoopp kan, waarom dan nog veel geld uitgeven aan allemaal spullen om het beste uit je lak te halen?


hugo

G.G.
17 november 2007, 10:00
nouuu hé, in dat lak faq staat helemaal niks over je body spuiten, alleen de beste manier hoe je het kan doen, met die beits dus. Google vind ook niks over je body spuiten met gewone verf en hier bij de zoekfunctie heeft ie ook geen hits dus om nou zomaar te zeggen dat ik me "huiswerk" niet gedaan heb vind ik een beetje te ver gaan wat daar weet jij helemaal niks van. Ik dacht gewoon: Ik vraag het die vriendelijke gitaristen van het forum eens misschien kunnen zij me helpen maar blijkbaar zit ik hier op t verkeerde forum dan...


Kan me niet voorstellen dat het antwoord op jouw (zeer algemene openingspost hier niet tussen staat). Heb in de afgelopen twee jaar al diverse malen uitleg over lak in spuitbus, waterbeits en verschillen gezien.

Frenky
17 november 2007, 13:35
Kan me niet voorstellen dat het antwoord op jouw (zeer algemene openingspost hier niet tussen staat). Heb in de afgelopen twee jaar al diverse malen uitleg over lak in spuitbus, waterbeits en verschillen gezien.

ik heb het over een gewone verfbus van 5 euro bij de gamma geen lakspuitbus

hugo123
17 november 2007, 13:40
@G.G
Hij heeft het gewoon over een hobby swpuitbus die je bij elke hobbywinkelkan kopen.


hugo

G.G.
17 november 2007, 13:51
ik heb het over een gewone verfbus van 5 euro bij de gamma geen lakspuitbus

Het verschil tussen een "gewone verfbus" van 5 euro en een een "lakspuitbus"


Google:
Verf en lak twee termen voor hetzelfde product, geeft kleur en een hechtende, ... Het verschil tussen de prijzen en prestaties van de verschillende ...
www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Verf - 15k -

Is dus hetzelfde.



Of bedoel jij met een verfbus zoiets:

http://www.hdejongh.nl/import/assetmanager/7/717/300/Johan_busje.png

G.G.
17 november 2007, 14:05
Nou, dit topic dwaalt weer steeds verder af, en wordt vreemder en vreemder.

Ik post hier nog even de post waar het mee begon:


hee stel nou ik heb een oud gitaartje liggen en ik schuur de lak er af enzo en ik koop een spuitbus met verf bij de bouwmarkt voor 4 euro en daar spuit ik me body mee.. wat zijn daar de nadelen van tegenover de waterbeits of inkt? (lak faq)

Een spuitbus verf of lak vormt een harde laag met de kleur. Inkt en waterbeits kleuren het hout alleen, maar laten het volledig (open). Daar moet dus nog lak (of wax of een ander afwerkproduct) over heen

Google:
Waterbeits is grofweg gezegd waterverf met een eraan toegevoegd kleurtje. Hieroverheen kan zonder problemen een transparante afwerklaag op aangebracht worden van zowel diverse olie-. of vernissoorten. Kies je voor een vernis of een andere film- of laagvormende coating neem dan bij voorkeur een produkt dat enigszins ook behoorlijk krasvast en slijtbestendig is.

De "andere" beitssoort die vaak onder de naam kleurbeits wordt verkocht bevat altijd een bindmiddel , en is een afwerkprodukt. Bij de kleurbeitsen voor binnentoepassing is het bindmiddel meestal op waterbasis. Bij buitentoepassing heeft deze beits vaak een bindmiddel dat vaak op basis is van een alkydhars.
Op kleurbeits is het niet verstandig of zelfs onmogelijk een olie-afwerking aan te brengen. Op kleurbeits zal een olie-produkt nauwelijks op aanhechten.

bron: http://www.luchtbuks.net/index.php?showtopic=2681

Voor en nadelen kan je zo wel bedenken. Lak/verf wordt hard en vormt een laag op het hout. Waterbeits en inkt niet. Het geeft dan ook meteen af.

3 minuten met google en je hebt het gevonden. Nu heb ik het maar ff voor je beantwoord, da's sneller. :cooler:

G.G.
17 november 2007, 14:32
Als het zo makkelijk en goedkoopp kan, waarom dan nog veel geld uitgeven aan allemaal spullen om het beste uit je lak te halen?


hugo

Tjsa.. je hoeft er ook niet veel aan uit te geven. Deze gitaar heb ik gespoten met celluloselak uit een spuitbus, van motip. Gekocht bij de gamma voor ongeveer 5 euro per bus. Is dezelfde soort lak die ook op de fender custom shop gitaren zit (nitro cellulose):

De nitro-cellulose primer:

http://img207.imageshack.us/img207/9697/p1000194rr9.jpg

De blauwe nitro-cellulose lak:

http://img144.imageshack.us/img144/8042/p1000207xx8.jpg

De roze nitro-cellulose lak:

http://img144.imageshack.us/img144/4464/p1000211ur4.jpg

En daarna de blanke cellulose lak. De hals is eerst gekleurd met inkt (5 kleuren ecoline en schoensmeer.

http://img144.imageshack.us/img144/8466/p1000448kz3.jpg

Hugo, het hoeft dus helemaal niet duur te zijn, zelfs niet voor een cellulose lak die eigenlijk alleen op de duurste gitaren zit.Ik heb iets van 4 spuitbussen á ongeveer 5 euro en een blikje blanke lak gebruikt.

hugo123
17 november 2007, 14:39
En dat is gewoon lak die je ij elke hobbywinkel ook koopt. Waarom dan waterbeits??


hugo


EDIT.. Is waterbeits gewoon transparant zodat je lak niet dekkend wordt?


hugo

G.G.
17 november 2007, 14:43
EDIT.. Is waterbeits gewoon transparant zodat je lak niet dekkend wordt?


hugo

We have a winner! :cheerup:

Waterbeits gebruik je om het hout te kleuren, maar wel zo dat de structuur goed zichtbaar blijft.

EDIT: kun je dus zoiets mee maken zoals mijn prutswerk bij deze zelfbouw met inkt:

http://img144.imageshack.us/img144/8389/p1000521gv0.jpg

hugo123
17 november 2007, 23:36
Aah, bedankt, dus mijn rode ibanez sa120 doorzichte lak is gewaterbeitst. Naja ik ga op mijn zelfbouw mijn gitaar compleet wit spuiten met zwarte bindiong dus heb ik gewoon normale verf nodig.

hugo

CrudeSapphire
25 december 2007, 15:22
dude
er bestaat zoiets als "google" en "zoekfunctie"
aub zeg
moderator verwijderen aub?
Op
Z'n
DWTF's metall)

skinny
25 december 2007, 16:49
hee stel nou ik heb een oud gitaartje liggen en ik schuur de lak er af enzo en ik koop een spuitbus met verf bij de bouwmarkt voor 4 euro en daar spuit ik me body mee.. wat zijn daar de nadelen van tegenover de waterbeits of inkt? (lak faq)

Spuit of in de zomer als het buiten goed heet is, of verwarm de ruimte waar je spuit tot het maximum. Minder kans op druipers en/of minuscule irritante lucht blaasjes, (die je anders toch niet zonder druipers dicht gespoten krijgt;-)