PDA

View Full Version : Waarde van een vintage Telecaster



The Crash Cowboy
6 november 2007, 16:37
Hi folks,

Doordat ik hier op het forum voorstelde mijn ouwe Telecaster te schuren en opnieuw te lakken, en een paar lui meteen begonnen te roepen 'Niet doen ! Dan gaat de waarde erg achteruit' ben ik nieuwsgierig geworden naar de waarde van mijn plankie. Niet dat ik hem ooit weg ga doen of zo hoor, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.

Het gaat om een afgeragde Fender Telecaster uit 1962, helemaal origineel nog, nog nooit aan gesoldeerd volgens mij (en door mij al helemaal niet haha). Het enige is dat de neck ooit (niet door mij, en ik weet ook niet waarom; ouwe kapot of zo) is vervangen voor een neck uit '71, met bijbehorend plaatje. Serie nr van plaatje en neck is 320065, dus dat die neck uit '71 is kan wel kloppen.

Ik heb er zelf ooit andere frets op laten zetten, en de brug vervangen. De oude brug heb ik uiteraard nog wel.

De gitaar is echt bespeeld en ziet er dus ook behoorlijk gebruikt uit; vooral lakbeschadigingen, maar ziet er over het algemeen nog wel aardig uit.

Wie kan er iets zinnigs over de waarde zeggen ? Uiteraard weet ik dat regel 1. is: Wat een gek ervoor geeft, maar zoals gezegd ga ik 'm echt niet weg doen hoor !

Foto's:

http://img240.imageshack.us/img240/8672/glossy2dc1.jpg

http://img100.imageshack.us/img100/8326/kopsv4.jpg

schizo910
6 november 2007, 16:39
Ik geef je er €100 voor...

deal?

The Crash Cowboy
6 november 2007, 16:40
Ik geef je er €100 voor...

deal?
:seriousf:

G.G.
6 november 2007, 16:58
Lekker zo laten. Niets aan doen.

The Crash Cowboy
6 november 2007, 17:03
Lekker zo laten. Niets aan doen.
Snap ik. Gaat ook niet gebeuren. Maar wat zou ie waard zijn ?

Kaïn
6 november 2007, 17:04
Er zijn mensen die krankzinnige bedragen uitgeven voor een gerelict instrument dus ik zou dat ding lekker zo laten. Waarde tsja, dat laten we aan de fenderethousiasten hier over :p

bass blom
6 november 2007, 17:04
Snap ik. Gaat ook niet gebeuren. Maar wat zou ie waard zijn ?

moeilijk verhaal..
heb je al eens op gbase geloerd?

http://www.gbase.com/

Badman
6 november 2007, 17:19
Je ziet dat een originele Tele uit 1962 snel 25000 dollar waard is:

http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1738705

Maar met de nek uit '71 gaat de prijs pijlsnel de dieperik in... laten schatten dan maar! :)

BamBuFan1
6 november 2007, 17:32
Je ziet dat een originele Tele uit 1962 snel 25000 dollar waard is:

http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1738705

Maar met de nek uit '71 gaat de prijs pijlsnel de dieperik in... laten schatten dan maar! :)

Ach, dan gooit ie er toch effe een Warmoth halsje op?

Mr.Fingers
6 november 2007, 17:40
Fender '71 halzen gaan op ebay voor een 1000USD, en een 62'er body voor 2000USD (al dan niet in refinish), ik denk toch wel dat je gitaar, in deze staat, een 3000 USD waard is (een 2100€), en ik onderschat het dan nog waarschijnlijk.

Eko
6 november 2007, 18:43
Als ik de body zie heb ik ernstige twijfels of deze ooit als blanke body de fabriek heeft verlaten. Ziet er eerder uit als een refinish. Is de vraag of het dan nog met nitrolak gedaan is. Hij zou veel meer moeten zijn verkleurd in mijn beleving. Als ik de kop van de hals zie lijkt me die al meer verkleurd en daar moet polylak op zitten.
Hals en body niet tijdscorrect ,waarschijnlijk niet originele kleur , brug veranderd, wat de gek wil betalen. Ergens tussen 3000 en 5000 euries.

Luke-wannabe
6 november 2007, 19:35
3000 - 5000 is denk ik te veel hoor. Zeker omdat er heel veel niet meer origineel is. ik zou zeggen tussen de 2000 en 4000 euro ofzo..?

Bart_Blueprint
6 november 2007, 19:46
In ieder geval een flinke bak geld als ik dat zo hoor! :sssh:

bass blom
6 november 2007, 19:47
ik zet hem tussen 2000 en 3000
niet dat ik dat er voor geven wil :D

Antoon
6 november 2007, 20:45
Ondanks de alles toch een leuke gitaar. Ik ben alleen geintrigeerd door de lak. De body lijkt mij eerder elzen aan de nerf te zien maar ik kan me goed vergissen. Elzen zou ook de mintgroene slagplaat verklaren (is die oud? ik kan het niet goed zien op de foto's, gekrompen bijvoorbeeld?). Die slagplaat zat alleen op custom colors en dus elzen body's. Het beste dat ik alleen van de kleur kan maken zou blonde zijn maar daar is hij voor die periode te doorschijnend voor, de body zou dan weer essen zijn. In dat geval zou er een 1-laags slagplaat op horen. De lak lijkt mij bij nader inzien misschien toch niet origineel en dat maakt een hoop uit voor de waarde van de body. Je zou eens aan de hand een close-up foto van het gebied rond de neckpocket zonder hals (paintstick, nailholes, routerhump etc.) moeten laten kijken uit welke periode de body mogelijk komt. Soms kom je begin 60er jaren nog wel een body datum tegen. Wat staat er trouwens op de originele brug (ook 6 extra gaatjes?) en hoe zien de haspels van de PU's er aan de onderkant uit? Pot merk en codes kunnen ook nog wel een indicatie geven. Verder lijken de knoppen me wat plat voor 1962, meestal zijn die net wat ronder aan de bovenkant en bovendien van messing en geen die-cast.

Voor de waarde zou ik inderdaad uitgaan van de waarde van de losse onderdelen. Dat levert bij een gitaar als deze ook het meeste op. De amerikaanse ebay kan je wel een aardig beeld geven van de prijzen van de onderdelen als je die een paar maandjes volgt

The Crash Cowboy
6 november 2007, 22:09
Dank voor jullie antwoorden. Ik zal jullie tips (body eens goed bekijken op dateringskenmerken; kijken of de lak origineel is) eens gaan uitvoeren. Ik ken de namen van de (drie) vorige eigenaars, van wie er één is overleden. Misschien kunnen zij een tipje oplichten over de history van mijn plankie. Best leuk, dat speurwerk. En ik zat er vanmiddag weer eens op te bluesen, en het blijft een lekker ding !

http://img232.imageshack.us/img232/8451/tele2rj7.jpg

Toch ?

Meer info altijd welkom ! Maar hier heb ik al veel aan. Leuk forum, dit ! Tanx !

bass blom
6 november 2007, 22:12
Dank voor jullie antwoorden. Ik zal jullie tips (body eens goed bekijken op dateringskenmerken; kijken of de lak origineel is) eens gaan uitvoeren. Ik ken de namen van de (drie) vorige eigenaars, van wie er één is overleden. Misschien kunnen zij een tipje oplichten over de history van mijn plankie. Best leuk, dat speurwerk. En ik zat er vanmiddag weer eens op te bluesen, en het blijft een lekker ding !

http://img232.imageshack.us/img232/8451/tele2rj7.jpg

Toch ?

Meer info altijd welkom ! Maar hier heb ik al veel aan. Leuk forum, dit ! Tanx !

vertel indien niet te persoonlijk o.i.d. het verhaal van het roosje ook eens? :D

The Crash Cowboy
6 november 2007, 22:17
Pfffff .... GBase: setje elementen uit een Tele '63 (http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1725177) moeten al 1500 dollars kosten .... ik ben blij dat die van mij het nog doen en dat ik geen nieuwe nodig heb haha !

The Crash Cowboy
6 november 2007, 22:33
Elzen zou ook de mintgroene slagplaat verklaren (is die oud? ik kan het niet goed zien op de foto's, gekrompen bijvoorbeeld?). Die slagplaat zat alleen op custom colors en dus elzen body's.
De slagplaat is niet mintgroen hoor, maar gewoon wit, en volgens mij origineel.

The Crash Cowboy
6 november 2007, 22:42
vertel indien niet te persoonlijk o.i.d. het verhaal van het roosje ook eens? :D
Is de tattoo van mijn vriendinnetje en die staat dus ook op mijn gitaar !

bass blom
6 november 2007, 22:46
Is de tattoo van mijn vriendinnetje en die staat dus ook op mijn gitaar !
tja.. ik zou haast zeggen, vrouwen maken soms meer kapot dan je lief is :seriousf:

Jay75
6 november 2007, 23:40
Dank voor jullie antwoorden. Ik zal jullie tips (body eens goed bekijken op dateringskenmerken; kijken of de lak origineel is) eens gaan uitvoeren. Ik ken de namen van de (drie) vorige eigenaars, van wie er één is overleden. Misschien kunnen zij een tipje oplichten over de history van mijn plankie. Best leuk, dat speurwerk. En ik zat er vanmiddag weer eens op te bluesen, en het blijft een lekker ding !

http://img232.imageshack.us/img232/8451/tele2rj7.jpg

Toch ?

Meer info altijd welkom ! Maar hier heb ik al veel aan. Leuk forum, dit ! Tanx !


Veel geld, ik zou deze verkopen, een mooie andere tele kopen en met je vriendin op vakantie gaan! :)

Antoon
7 november 2007, 00:04
$1500 voor zo'n set elementen zou een koopje zijn. Deze set is zo "goedkoop" omdat de brug PU opnieuw gewikkeld is. De waarde van het brugelement is hiermee zo goed als verdwenen. Over je slagplaat: Pas vanaf eind 64 gebruikte Fender een witte gelaagde slagplaat op de Telecaster en Esquire. Als hij niet van celluloid is gemaakt en meerdere lagen heeft (wat beide hier dus het geval is) is hij NIET origineel.
Op je tweede foto kan ik zien dat de body inderdaad van elzenhout gemaakt is. De kleur lijkt een soort naturel en dat vind je alleen op essen body's in de jaren 60 en 70 (en een enkele mahonie of rosewood body). De lak is dus ZEKER NIET origineel en je kunt die er met een gerust hart vanaf schuren als je wil. In de element holtes etc. kun je waarschijnlijk nog wel sporen van de oude kleur terugvinden. Is in ieder geval geen blond of het jaren 70 naturel. Als je meer over je gitaar te weten wilt komen zul je hem uit elkaar moeten halen en iemand die weet waarover hij het heeft naar de genoemde details moeten laten kijken.

Luke-wannabe
7 november 2007, 00:09
Dank voor jullie antwoorden. Ik zal jullie tips (body eens goed bekijken op dateringskenmerken; kijken of de lak origineel is) eens gaan uitvoeren. Ik ken de namen van de (drie) vorige eigenaars, van wie er één is overleden. Misschien kunnen zij een tipje oplichten over de history van mijn plankie. Best leuk, dat speurwerk. En ik zat er vanmiddag weer eens op te bluesen, en het blijft een lekker ding !

http://img232.imageshack.us/img232/8451/tele2rj7.jpg

Toch ?

Meer info altijd welkom ! Maar hier heb ik al veel aan. Leuk forum, dit ! Tanx !
Ja prachtig ding man! Take good care of it!

The Crash Cowboy
7 november 2007, 10:56
Veel geld, ik zou deze verkopen, een mooie andere tele kopen en met je vriendin op vakantie gaan! :)
Verkopen ? NEVER !!!!!

Jay75
7 november 2007, 11:22
Hehehehe ;)

The Crash Cowboy
8 november 2007, 13:31
Over je slagplaat: Pas vanaf eind 64 gebruikte Fender een witte gelaagde slagplaat op de Telecaster en Esquire. Als hij niet van celluloid is gemaakt en meerdere lagen heeft (wat beide hier dus het geval is) is hij NIET origineel.

Ik vond op de site Vintage Guitars Info's Vintage Fender Guitars, Basses, Amps (http://www.provide.net/~cfh/fender.html) de volgende opmerking: Multi-layer pickguards: starting in mid-1959 Fender switched to a 3 layer pickguard (w/b/w) made from Celluloid on most models. Dus wel multi-layer, maar moet wel van celluloid zijn dus in die periode.
Hoe kun je zien of een slagplaat van celluloid is, of van gewoon plastic ?

Antoon
8 november 2007, 15:17
Tot aan ongeveer 1965 behield de Telecaster zijn witte 1-laags slagplaat (dikte steeg in 59 wel van 0.06" naar 0.08"), daarna kregen ze een witte 0.09" 3-laags plastic (dus geen celluloid) slagplaat. Alleen de custom colors en de Custom Telecaster kreeg in 59 een 3-laags celluloid slagplaat (tot eind 64). De celluloid slagplaten kun je makkelijk herkennen aan een mintgroene kleur en het feit dat de aanzienlijk krimpen als ze ouder worden. De latere 3-laags plastikke doen dat veel minder maar vergelen wel vrij sterk.

The Crash Cowboy
8 november 2007, 15:33
Tot aan ongeveer 1965 behield de Telecaster zijn witte 1-laags slagplaat (dikte steeg in 59 wel van 0.06" naar 0.08"), daarna kregen ze een witte 0.09" 3-laags plastic (dus geen celluloid) slagplaat. Alleen de custom colors en de Custom Telecaster kreeg in 59 een 3-laags celluloid slagplaat (tot eind 64). De celluloid slagplaten kun je makkelijk herkennen aan een mintgroene kleur en het feit dat de aanzienlijk krimpen als ze ouder worden. De latere 3-laags plastikke doen dat veel minder maar vergelen wel vrij sterk.
Wat weet je veel ! Waar haal jij je info vandaan ? je bent een echte vraagbaak ! Leuk man !

Antoon
8 november 2007, 22:07
Ik kan je een leuk boek aanraden: The Fender Telecaster van AR Duchossoir. Al dit soort info staat erin. Die site die je zelf gevonden had bevat ook veel info. Als je wat meer foto's maakt van de body zonder slagplaat en zonder hals kan ik je waarschijnlijk veel preciezer vertellen wat de body is. Ondanks dat ik mijn meeste oude fenders verkocht heb heb ik zelf nog steeds een paar vintage telecasters. De fijnste ervan is ook een samenraapsel van (overgelakte) onderdelen. Dat zijn vaak de leukste gitaren, net als die van jou!

The Crash Cowboy
9 november 2007, 01:14
Ik kan je een leuk boek aanraden: The Fender Telecaster van AR Duchossoir.
Da's echt stom toevallig .... heb ik eergisteren besteld bij bol.com !
ben benieuwd !

The Crash Cowboy
9 november 2007, 13:05
Ik ben er intussen achter dat de gitaar oorspronkelijk sunburst is geweest, via één van de oude bezitters.

The Crash Cowboy
12 november 2007, 10:21
Er zit inmiddels een nieuwe slagplaat op. De oude bewaar ik uiteraard hoor !

http://img114.imageshack.us/img114/706/slagplaatnieuw1he6.jpg

The Crash Cowboy
15 november 2007, 14:51
Ik ga de gitaar toch schuren, en hem waarschijnlijk met olie behandelen. Goed idee ?

Kim Wilson
15 november 2007, 15:01
Nee, de meerderheid vindt hier van niet, maar blijkbaar heb je je besluit al gemaakt. Doe iig wat je zelf denkt dat goed is. :)

The Crash Cowboy
15 november 2007, 15:10
Nee, de meerderheid vindt hier van niet, maar blijkbaar heb je je besluit al gemaakt. Doe iig wat je zelf denkt dat goed is. :)
Mijn besluit heeft te maken met het feit dat ik intussen weet dat de lak die er nu op zit niet origineel is. Vandaar. Maar heeft iemand ervaring met het in de olie zetten van blank hout op een gitaar ? Is dat kwetsbaar ?

bass blom
15 november 2007, 15:29
mijn zegen heb je, mits het roosje ook gaat :seriousf:

Lexvandoef
15 november 2007, 15:30
mijn zegen heb je, mits het roosje ook gaat :seriousf:

heb je iets tegen vrouwen Bass? :satisfie:

Ik zou het trouwens niet doen, maar goed, ik durf dan ook niet echt aan mijn eigen 'dure' gitaren te solderen ofzo. :chicken:

bass blom
15 november 2007, 15:35
heb je iets tegen vrouwen Bass? :satisfie:

Ik zou het trouwens niet doen, maar goed, ik durf dan ook niet echt aan mijn eigen 'dure' gitaren te solderen ofzo. :chicken:

nee tuurlijk niet
maar ik vind het gewoon suffig staan op zo'n uber vette cowboy plank

The Crash Cowboy
15 november 2007, 15:39
nee tuurlijk niet
maar ik vind het gewoon suffig staan op zo'n uber vette cowboy plank
Roosje gaat er af, maar komt terug. Ook Cowboys hebben zachte plekjes .... haha.

The Crash Cowboy
15 november 2007, 15:40
Ik zou het trouwens niet doen, maar goed, ik durf dan ook niet echt aan mijn eigen 'dure' gitaren te solderen ofzo. :chicken:
Lak ziet er nu niet echt gaaf uit .... wil wel weer een gelickte plank !

bass blom
15 november 2007, 15:41
Roosje gaat er af, maar komt terug. Ook Cowboys hebben zachte plekjes .... haha.

die wijven.. ze trekken aan je tenen :sneaky:
een kogelgat op die plek, das stoer :D

Lexvandoef
15 november 2007, 15:42
Lak ziet er nu niet echt gaaf uit .... wil wel weer een gelickte plank !

kan ik me ook wel weer voorstellen. Succer dermee. :hippie:

The Crash Cowboy
15 november 2007, 15:47
die wijven.. ze trekken aan je tenen :sneaky:
een kogelgat op die plek, das stoer :D
Zat er eerst. Vandaar het roosje ... I'm a lover, not a fighter, haha !

bass blom
15 november 2007, 15:48
Zat er eerst. Vandaar het roosje ... I'm a lover, not a fighter, haha !

ok, ik hou me bek :D

jimihattricks
15 november 2007, 16:14
Lak ziet er nu niet echt gaaf uit .... wil wel weer een gelickte plank !

waarom een gelickte plank als je een mooie gerelicte plank hebt....?

The Crash Cowboy
15 november 2007, 16:50
waarom een gelickte plank als je een mooie gerelicte plank hebt....?
Ach ... relic .... ik ben zelf ook relic, maar ik word er niet mooier op !

barno
15 november 2007, 19:52
fuck, spijtig dat iemand ooit de sunburst deraf heeft gehaald, anyways, toffe gitaar nu ook nog.

The Crash Cowboy
15 november 2007, 20:18
fuck, spijtig dat iemand ooit de sunburst deraf heeft gehaald, anyways, toffe gitaar nu ook nog.
Is al vóór 1980 gebeurd, want toen kocht ik hem !

Dirkdewaard
15 november 2007, 20:25
Is al vóór 1980 gebeurd, want toen kocht ik hem !

Mijn mening? Als je kan bewijzen dat de plank oud is, is hij oud en veel geld waard. In dat geval zou ik het laten documenteren en GOED laten spuiten in sunburst bij een bekende gitaarbouwer.

Als je de geschiedenis niet kan bewijzen maar alleen verhalen hebt over hoe oud hij is mag je er mee doen wat je wilt.

mikeyaxeman
15 november 2007, 20:27
nee tuurlijk niet
maar ik vind het gewoon suffig staan op zo'n uber vette cowboy plank

Vind het juist wel wat hebben zo dat roosje erop! :hippie:
Maar Crash Cowboy je gaat hem dus schuren?
Wel jammer vind hem een behoorlijke vintage vibe hebben zo, mooie plank hoor!

barno
16 november 2007, 12:29
Mijn mening? Als je kan bewijzen dat de plank oud is, is hij oud en veel geld waard. In dat geval zou ik het laten documenteren en GOED laten spuiten in sunburst bij een bekende gitaarbouwer.

Als je de geschiedenis niet kan bewijzen maar alleen verhalen hebt over hoe oud hij is mag je er mee doen wat je wilt.

+1
ik zie hem al hemaal voor mij in two tone sunburst. maar zoals gezegd, gedaan door een echte vakman.

johan_mooyer
16 november 2007, 13:00
Ik weet niet of het slim is de body te olieën, ik weet niet of deze hierna (als je dat ooit zou willen) weer eens gelakt kan worden. tevens geeft lak of olie een ander geluid. als ik hem wilde opknappen zou ik hem ook professioneel laten re-finishen.wil je de waarde intakt houden moet je hem door een door fender erkend of door fender zelf laten refinishen. waarschijnlijk een stuk duurder maar misschien is het het waard.

Groet,

Johan

Antoon
16 november 2007, 19:13
Ik het Telecasterboek dat je besteld hebt staan heel veel kleurenfoto's van mooie gitaren. Ik zou daar wat leuks uit uitzoeken. Blijf wel bij de klassieke fenderkleuren als je je gitaar over 2 jaar ook nog leuk wilt vinden is mijn tip

vulvasonic
17 november 2007, 00:17
Waanzinnig mooi ding!
Voor zoiets zou ik een moord doen (bij wijze van spreken dan...). Ik zou 'm mooi zo laten. En anders neem ik 'm wel van je over. :)

bass blom
17 november 2007, 00:50
100% eens met, zo laten!

The Crash Cowboy
17 november 2007, 09:28
Pfffff ..... goed hoor dit forum ..... meen ik echt ! Nu twijfel ik weer behoorlijk .... Ik zal in ieder geval geen overhaaste stappen zetten. Dus:

- eerst de gitaar dateren (van wanneer is de body ?)
- dan de oorspronkelijke sunburst eens opzoeken
- kijken OF ik hem nog opnieuw wil lakken
- kijken HOE dat moet en WIE dat kan
- DAN pas een besluit nemen ....

Nog een vraag dan maar: vinden jullie dat de oude) oorspronkelijke) brug terug moet ? Heb deze er op gezet omdat dat de gitaar iets toonzuiverder maakt, en omdat dat destijds mode was om te doen.

drap
17 november 2007, 10:07
Als het een echte ouwe brug is vind ik het persoonlijk wel jammer als je er een moderne op hebt gezet, maar dat is meer omdat ik een beetje een purist ben op dat gebied. Een telecaster is bij mij een beetje gelijk aan een ouwe brug met drie zadels. En voor de intonatie hoef je het eigenlijk ook niet te doen. Ik heb het ouwe type brug op m'n tele en ik merk geen noemenswaardig verschil met een moderne brug. Geen grote intonatie problemen of iets dergelijks.

Het roosje had ik er persoonlijk ook niet opgeplakt, al was het alleen maar omdat zo'n sticker zich op den duur wat invreet in de lak. Ik vind het ook niet echt mooi, maar dat is dan weer smaak.

En de lak, tja, de originele lak zit er toch niet meer op (eeuwig zonde!), dus waarom zou je 'm niet laten overspuiten door een professional. Laat het in ieder geval geen hapsnap werk worden,want dat zou nou weer zonde zijn.

bass blom
17 november 2007, 10:40
dat van die brug, met die zadels die 2 snaren pakken snap ik niet, ja, toen..
maar om dat nou nu er weer op te zetten, terwijl 1 met 6 zadels inderdaad beter zal intoneren.
iets op je gitaar zetten waardoor hij er datumcorrecter uitziet maar dan valser is?
omdat dat vroegah zo was?

:stop:

en dat roosje heb ik beloofd niet meer over te miepen, dat neemt drap nu over :seriousf:

drap
17 november 2007, 11:20
dat van die brug, met die zadels die 2 snaren pakken snap ik niet, ja, toen..
maar om dat nou nu er weer op te zetten, terwijl 1 met 6 zadels inderdaad beter zal intoneren.
iets op je gitaar zetten waardoor hij er datumcorrecter uitziet maar dan valser is?
omdat dat vroegah zo was?

:stop:

Dat van dat intoneren is het 'm nu juist. Je loopt helemaal niet tegen noemenswaardige intonatie problemen aan bij een ouwe drie-zadel brug. Als er al een verschil is met een moderne brug, dan is het te verwaarlozen. Och en waarom dan niet gewoon de ouwe brug. Naar het schijnt, maar dat kan ik niet bevestigen, geeft het ook wat meer twang in je geluid en dat is toch wat je wilt met een tele, onieda.


en dat roosje heb ik beloofd niet meer over te miepen, dat neemt drap nu over :seriousf:

Ghehe, nou miepen, maar dat stickers niet zo goed zijn voor de lak, is toch wel bekend. De lijmresten zijn er niet zo goed voor. Nou is dit al niet meer de originele lak heb ik begrepen (ik zou 'm dan ook linea recta in candy apple red over laten spuiten :satisfie: ), dus dat punt maakt al niet zoveel meer uit. Maar stickers op gitaren is bij mij een no go. Maar het is mijn gitaar niet, dus hey, lekker laten zitten :satisfie:

Mr.Fingers
17 november 2007, 12:07
Ik zou 'm laten herspuiten in 2-tone sunburst, door een pro, en dan eventueel de lak lichtjes laten "agen" (geen zware putten en krassen en deuken, maar gewoon wat afmatten, dat de gitaar er niet meer "nieuwnieuw" uitziet...)

vulvasonic
18 november 2007, 06:26
Dat van dat intoneren is het 'm nu juist. Je loopt helemaal niet tegen noemenswaardige intonatie problemen aan bij een ouwe drie-zadel brug. Als er al een verschil is met een moderne brug, dan is het te verwaarlozen. Och en waarom dan niet gewoon de ouwe brug. Naar het schijnt, maar dat kan ik niet bevestigen, geeft het ook wat meer twang in je geluid en dat is toch wat je wilt met een tele, onieda.


Ik vind dat intoneren van die oude bruggen met 3 zadels JUIST een reden om er meteen een modernere op te zetten, mocht ik weer eens een tele scoren. Ik heb op oude tele's en reissue's gespeeld die ook in de hogere regionen en bij 'ingewikkelde' accoorden goed op stemming bleven. Maar vaak is het gewoon niet te doen. Dat probleem zou voor een groot deel opgevangen worden door gebruik te maken van een setje 'scheve' zadels, zoals die bijvoorbeeld op de Danny Gatton tele te vinden is.
In dat geval zou het echter puur een klankmatige kwestie zijn om een brug met 3 zadels te prefereren. De klankkleur verandert namelijk weldegelijk, zij het subtiel. Dat heeft met de massa van de zadels te maken en met de manier waarop de trillingen van de ene snaar subtiel naar de andere wordt overgebracht. De jaren 70 bruggen met 6 zadels, zoals die van de topicstarter, doen hun werk goed, maar geven een iets minder vette toon. Als je gitaar echter gewoon retegoed klinkt, waarom zou je er dan nog iets aan willen veranderen?
En als je gitaar klinkt als een vaatdoek, dan zal een andere brug je gitaar echt niet als een klokje laten klinken. Zo'n probleem zal het dus niet zijn.

En mocht je TOCH een brug met 6 zadels willen dat IETSJES meer de klankeigenschappen van een ouderwetse brug met 3 zadels bezit, dan kun je nog beter denken aan een moderne brug. De huidige brug van de American Series tele is daarop speciaal gemaakt (gewicht en druk).

Maar ik zou er niet moeilijk over doen...... :)

vulvasonic
18 november 2007, 23:25
Dussss...................... :stop:

The Crash Cowboy
19 november 2007, 10:03
Dussss...................... :stop:
... dussss .... think ! Belangrijkste is natuurlijk dat ie lekker blijft spelen.
Ik schrik alleen wat zo'n bruggetje moet kosten op Gbase ! Kijk maar eens hier (http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1717725) ! Heb ik gewoon in de kelder liggen haha ! Gaat nooit weg hoor, dus alleen leuk om te lezen ....

drap
19 november 2007, 10:12
Ik blijf erbij dat een ouderwetse drie-zadel brug geen noemenswaardige intonatie problemen geeft. Sorry Vulvie! :)

Tupelo
19 november 2007, 23:00
Waarom niet iets radicaals, Bigsby erop of B-bender, als je 'm toch for life hebt? :D

Zou 'm 1st. maar eens laten taxeren in deze hoedanigheid.
En daarna met een expert overleggen over kapitaalverlies of niet bij refinishen.
Kan je daarna nog besluiten wat en hoe.

Lach me te pleuris als je 'm aan stukken zaagt.
Waarom niet wat toonkamers, voor wat extra resonantie? :D

The Crash Cowboy
20 november 2007, 08:48
Waarom niet iets radicaals, Bigsby erop of B-bender, als je 'm toch for life hebt? :D

Zou 'm 1st. maar eens laten taxeren in deze hoedanigheid.
En daarna met een expert overleggen over kapitaalverlies of niet bij refinishen.
Kan je daarna nog besluiten wat en hoe.

Lach me te pleuris als je 'm aan stukken zaagt.
Waarom niet wat toonkamers, voor wat extra resonantie? :D
Haha nee dat is geen optie hoor. Hij is goed zoals ie nu is; mag alleen wel wat mooier.

The Crash Cowboy
22 november 2007, 17:22
Ik heb inmiddels het boek 'The Fender Telecaster' van AR Duchossoir binnen, en het is erg interessant. Ik ben er nu al achter dat de body (zoals ik dacht) niet uit '62 kan zijn (ben dus eigenlijk beduveld destijds, maar dat geeft niks), maar dat waarschijnlijk de gitaar helemaal uit '71 is. Dit aan de hand van de brug (ingestanste tekst), de body shape (die is anders van gitaren uit '62) en de 'wiring' van de elementen en de knoppen. Binnenkort ga ik de gitaar uit elkaar halen om a.d.h.v. kenmerken van elementen en eventuele inscripties in de gitaar te kijken wat ik nog meer kan vinden. Maar ik gooi het er voorlopig op dat mij Tele origineel is, géén nieuwe neck heeft, en helemaal uit '71 is. Ik zal binnenkort foto's plaatsen van de originele brug en erbij uitleggen wat ik in het boek 'The Fender Telecaster' allemaal nog meer kan achterhalen.

Leuke hobby, dit (naast lekker raggen op mijn plankie).

The Crash Cowboy
22 november 2007, 17:24
Samenvattend: mijn Tele is waarschijnlijk uit 1971, helemaal compleet, maar wel opnieuw gelakt, en is oorspronkelijk sunburst geweest.

vulvasonic
23 november 2007, 00:52
Ik heb dat boek ook (plus nog een stapel over de telecaster en ook een reeks over de stratocaster). Het is een heerlijk boek om alle feiten op een rij te krijgen. Goed ook om de leuke planken eruit te pikken. Originele tele's uit die tijd zijn niet meer te betalen. Een aantal modificaties levert vaak een hele mooie gitaar op dat veel minder op hoeft te brengen dan de 'originele' broertjes.

Ik weet niet of je al een serienummer hebt genoemd, maar dat zou toch niet toevallig 335544 zijn hè?

Neeeeee, dat zou TE VEEL toeval zijn.... :D

The Crash Cowboy
23 november 2007, 11:42
Ik weet niet of je al een serienummer hebt genoemd, maar dat zou toch niet toevallig 335544 zijn hè?
Neeeeee, dat zou TE VEEL toeval zijn.... :D
Haha nee dat is ie niet. Hoezo ?

The Crash Cowboy
24 november 2007, 13:39
http://img264.imageshack.us/img264/7656/serienummerax0.jpg

Dit is de mijne.

The Crash Cowboy
24 november 2007, 14:06
Mijn eerste dateringspogingen (hoewel ik dus denk dat de gitaar compleet is en dus het serienummer op de halsplaat de beste indicatie is):

http://img259.imageshack.us/img259/9740/brugoudck6.jpg

Dit is de ouwe brug. Die is volgens 'The Fender Telecaster´in gebruik geweest van begin 1962 tot 1983.
Hier naast de nieuwe brug die er nu op zit.

http://img410.imageshack.us/img410/4709/brugoudnieuwmk9.jpg

De vorm van de knoppen zegt ook iets. Deze vorm is vanaf 1968.

http://img252.imageshack.us/img252/1544/knopdn8.jpg

De pooltjes of magneetjes van het brugelement staan onder de D en de G snaar omhoog. Dit was zo vanaf laat in de jaren '60.

http://img514.imageshack.us/img514/6511/bridgepickupbb8.jpg

Als laatste heb ik de elektronica in de gitaar bekenen en de bedrading van de potmeters is zoals die na 1967 werd gebruikt.

Dus gaat het vrijwel zeker om een gitaar van laat jaren '60, begin jaren '70. Dit klopt met serienummer 320065 omdat serienummers van 300000 tot 330000 werden gebruikt in 1971.

Daar hou ik het dus maar op. 1971. Geen pre CBS dus, ook de body niet .... maar het blijft een lekker plankie.

The Crash Cowboy
24 november 2007, 14:21
... o ja, en wat ie dan waard is (want daar ging dit topic over): volgens 'The Official Vintage Guitar Magazine Price Guide 2008' (vet smullen dat boek trouwens) is een Telecaster uit 1971, 'common colour', tussen de 5300 en 7000 dollar waard. Sunburst tussen de 4800 en 7000 dollar. Nou geldt dit alleen voor gitaren met alles origineel, en dan ook nog puntgaaf, of ie zo uit de winkel komt. Mijn plankie is ooit sunburst geweest, geschuurd en blank gelakt, en heeft in de loop der jaren het nodige te verwerken gehad in busjes en kleedkamers en kapotte koffers, dus daarmee gaat de 'vintage' waarde (als verzamelobject dus) enorm achteruit.

Nou, dan verkoop ik toch gewoon de boot ?

vulvasonic
24 november 2007, 22:51
... o ja, en wat ie dan waard is (want daar ging dit topic over): volgens 'The Official Vintage Guitar Magazine Price Guide 2008' (vet smullen dat boek trouwens) is een Telecaster uit 1971, 'common colour', tussen de 5300 en 7000 dollar waard. Sunburst tussen de 4800 en 7000 dollar. Nou geldt dit alleen voor gitaren met alles origineel, en dan ook nog puntgaaf, of ie zo uit de winkel komt. Mijn plankie is ooit sunburst geweest, geschuurd en blank gelakt, en heeft in de loop der jaren het nodige te verwerken gehad in busjes en kleedkamers en kapotte koffers, dus daarmee gaat de 'vintage' waarde (als verzamelobject dus) enorm achteruit.

Nou, dan verkoop ik toch gewoon de boot ?

En dan NOG heeft jouw gitaar een behoorlijke verzamelaarswaarde. Zou je 'm NU opnieuw laten lakken, dan wordt ie beduidend minder waard. Originele gitaren die in een ver verleden zijn ontdaan van de originele lak, worden inmiddels, al blijft de waarde minder dan een volledig originele, meer 'vergeven' dan wanneer dat recentelijk gebeurd is. TOEN (en dat weet men NU ook) hadden die planken geen vintage waarde. Nu wel.

Serienummer klopt inderdaad met de periode 1971, hoewel je daar gemakkelijk een jaar naast kan zitten. Overlappingen in de verschillende onderdelen zijn zelfs heel normaal. Zo zou je met gemak een volledig originele gitaar (afgezien van de lak dus) kunnen hebben, ook al zouden de diverse onderdelen over een periode van 3 of 4 jaar kunnen variëren.

De brug (ik gok hier even) zou zomaar origineel kunnen zijn, daar Fender dit type brug vanaf een bepaald jaar (sorry, dat ene boek ligt op zolder, hahaha) als optie te koop aanbood.

Waar IK vooral benieuwd naar ben is de hoek van de bovenste hoorn t.o.v. de hals en de markeringen aan de zijkant van de hals. Heb je daar foto's van?



Dat serienummer waar ik het over had heeft een hele lange geschiedenis waar ik persoonlijk deel van uit heb gemaakt. Vandaar die vraag. Maar het is 'm niet, dus....... :D

drap
24 november 2007, 22:54
Met zekerheid een '71er. 'Your guitar was made at the Fullerton Plant (Fender - CBS Era), USA in the Year(s): 1971', aldus The Guitar Dater Project.

The Crash Cowboy
25 november 2007, 11:12
Met zekerheid een '71er. 'Your guitar was made at the Fullerton Plant (Fender - CBS Era), USA in the Year(s): 1971', aldus The Guitar Dater Project.
Het enige dat dan zeker is is dat het neckplaatje (en dus de neck waarschijnlijk) uit 1971 is. Het verhaal bij de gitaar was dat de body (inclusief elementen e.d.) ouder dan '71 was, omdat er ooit een nieuwe neck op is gezet. Daaraan begin ik nu steeds meer te twijfelen; de hele gitaar lijkt te kloppen met een datering van eind '60er, begin '70er jaren. Maar toch bedankt voor je info; ook die site (van The Guitar Dater Project (http://www.guitardaterproject.org/) kende ik nog niet.

The Crash Cowboy
25 november 2007, 11:22
Serienummer klopt inderdaad met de periode 1971, hoewel je daar gemakkelijk een jaar naast kan zitten. Overlappingen in de verschillende onderdelen zijn zelfs heel normaal. Zo zou je met gemak een volledig originele gitaar (afgezien van de lak dus) kunnen hebben, ook al zouden de diverse onderdelen over een periode van 3 of 4 jaar kunnen variëren.
Ik zal de neck eens los maken, en in de holtes van de elementen en hals zoeken naar dateringen. Laat dat binnenkort wel zien hier !


De brug (ik gok hier even) zou zomaar origineel kunnen zijn, daar Fender dit type brug vanaf een bepaald jaar (sorry, dat ene boek ligt op zolder, hahaha) als optie te koop aanbood.
De brug met de drie zadeltjes zat oorspronkelijk op de gitaar. Het lijken alleen koperen of messing zadeltjes, terwijl Fender begin jaren '70 stalen zadelbruggetjes leverde.
De brug met de 6 zadeltjes is begin jaren '80 opgezet toen ik de gitaar heb laten refretten (bij Patrick Koopmans). Het is bij mijn weten geen echte Fender brug maar hij voldoet prima.


Waar IK vooral benieuwd naar ben is de hoek van de bovenste hoorn t.o.v. de hals en de markeringen aan de zijkant van de hals. Heb je daar foto's van?
:D
Yep.

Markeringen:
http://img251.imageshack.us/img251/2489/neckzijkantuy7.jpg

Hoek body/hals (ik twijfel of dit nu de 'oude' hoek is, of de '70 er jaren hoek):
http://img88.imageshack.us/img88/3663/hoekhoorndh6.jpg

The Crash Cowboy
25 november 2007, 11:24
Dat serienummer waar ik het over had heeft een hele lange geschiedenis waar ik persoonlijk deel van uit heb gemaakt. Vandaar die vraag. Maar het is 'm niet, dus....... :D
Je maakt me wel benieuwd .... Always in for a good story !

The Crash Cowboy
25 november 2007, 11:32
Hoek body/hals (ik twijfel of dit nu de 'oude' hoek is, of de '70 er jaren hoek):
http://img88.imageshack.us/img88/3663/hoekhoorndh6.jpg

Maar dit is een Tele uit '56, en die hoek is duidelijk anders.
http://www.provide.net/~woodrails/oldpics/tele56c.jpg

drap
25 november 2007, 11:41
Ik weet het niet 100% zeker, maar als het een begin jaren '70 tele body moet zijn, dan zou het de 'normale' hoek moeten zijn volgens mij. En dat is het maffe, ik heb die van jou met die van mij vergeleken en bij die van jou lijkt er wat meer hout te zitten, lettende op de positiestippen.

Die van jou:

http://img88.imageshack.us/img88/3663/hoekhoorndh6.jpg

En die van mij:

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/tele1.jpg

Bij die van jou lijkt ie wat verder boven de fret door te lopen.

The Crash Cowboy
25 november 2007, 16:47
Nou, en dan deze nog. Juni 1971 dus.

http://img517.imageshack.us/img517/2545/neckdatumew0.jpg

http://img517.imageshack.us/img517/9984/onderkantneckis3.jpg

Body: alleen gecontroleerd door ene T of F Chambers. Geen datum, hoewel er een vaag potloodkrabbeltje lijkt te staan. Niet te lezen. Wel te zien: de resten van de originele 'sunburst', of in ieder geval van de buitenste zwarte rand.

http://img253.imageshack.us/img253/9020/neckholtepf5.jpg

bass blom
25 november 2007, 16:50
heb je nou allemaal vieze prutzooi op die frets zitten :???:

http://img517.imageshack.us/img517/2545/neckdatumew0.jpg

The Crash Cowboy
25 november 2007, 17:52
heb je nou allemaal vieze prutzooi op die frets zitten :???:
Zou best kunnen. Ik speel er op namelijk. :noob:

vulvasonic
25 november 2007, 17:58
Ik zal de neck eens los maken, en in de holtes van de elementen en hals zoeken naar dateringen. Laat dat binnenkort wel zien hier !


De brug met de drie zadeltjes zat oorspronkelijk op de gitaar. Het lijken alleen koperen of messing zadeltjes, terwijl Fender begin jaren '70 stalen zadelbruggetjes leverde.
De brug met de 6 zadeltjes is begin jaren '80 opgezet toen ik de gitaar heb laten refretten (bij Patrick Koopmans). Het is bij mijn weten geen echte Fender brug maar hij voldoet prima.


Yep.

Markeringen:
http://img251.imageshack.us/img251/2489/neckzijkantuy7.jpg

Hoek body/hals (ik twijfel of dit nu de 'oude' hoek is, of de '70 er jaren hoek):
http://img88.imageshack.us/img88/3663/hoekhoorndh6.jpg


DIT IS PAS ECHT LEUK!!!!!!!
En weet je waarom dit leuk is (als je er de humor van in ziet dan hè?)?
De vorm van deze body (en dat is bij maar weinig mensen bekend) is één van een serie bodies die TUSSEN de jaren 60 vorm en de jaren 70 vorm in zit. Ik heb ooit nog zo'n exemplaar gezien en een gerespecteerd vintage kenner wist me dit te vertellen. In de 'overgangsperiode' is een aantal telecasters bekend met een body waarvan de hoorn hoger op de hals eindigt dan de latere jaren 70 modellen, maar niet de uitsparing heeft die een eerder model wel heeft.

Je hebt dus een 'foute' vorm, maar dan wel een die NIET lelijk is, zoals zoveel andere.... :D

The Crash Cowboy
25 november 2007, 18:19
En weet je waarom dit leuk is (als je er de humor van in ziet dan hè?)?
De vorm van deze body (en dat is bij maar weinig mensen bekend) is één van een serie bodies die TUSSEN de jaren 60 vorm en de jaren 70 vorm in zit. Ik heb ooit nog zo'n exemplaar gezien en een gerespecteerd vintage kenner wist me dit te vertellen. In de 'overgangsperiode' is een aantal telecasters bekend met een body waarvan de hoorn hoger op de hals eindigt dan de latere jaren 70 modellen, maar niet de uitsparing heeft die een eerder model wel heeft.

Je hebt dus een 'foute' vorm, maar dan wel een die NIET lelijk is, zoals zoveel andere.... :D
Interessant .... ik kon al niet precies vinden welke vorm mijn Telecaster nou heeft. En lelijk is de 'hoek' inderdaad niet, vind ik. Ik vind hem persoonlijk zelfs mooier dan de '60 shape, maar dat kan zijn omdat ik er aan gewend ben uiteraard.
Ik begrijp uit de Boeken dat de reden voor een verschillende body-shape het feit is dat er in de CBS periode andere, effectievere freesmachines werden aangeschaft (door de CBS managers) om die body uit te frezen. Ik dacht dus dat er twee vormen bestaan; kon de mijne er dus niet precies in kwijt. Hoe is de mijne dan gemaakt, Vulvasonic ? Weet jij/die vintage kenner dat ? Is echt geinig dit, alle info van je eigen gitaar proberen te achterhalen ....

PS: Ik zie trouwens dat je ook in Nijmegen woont. Ken je alleen niet, geloof ik ...

The Crash Cowboy
25 november 2007, 19:01
Maar dit is een Tele uit '56, en die hoek is duidelijk anders.
http://www.provide.net/~woodrails/oldpics/tele56c.jpg
Dit is een 'foute' bodyshape dus. De schouder is even hoog als het punt waar de body de hals raakt.
http://www.patguitar.com/images/Fender_Telecaster_626728/Fender_Telecaster_626728_01.jpg

Nog een keer de mijne er bij. Die zit er inderdaad tussen in.
http://img88.imageshack.us/img88/3663/hoekhoorndh6.jpg

'66 special
25 november 2007, 19:35
Volgens mij is dat ding behoorlijk nep. Ik heb de foto in een lab in de VS laten bewerken opdat één en ander wat duidelijker zou worden.
Ps de vervalser heeft duidelijke sporen achter gelaten :D .
http://img140.imageshack.us/img140/882/neckholtepf5qm8.jpg

The Crash Cowboy
25 november 2007, 19:58
Volgens mij is dat ding behoorlijk nep. Ik heb de foto in een lab in de VS laten bewerken opdat één en ander wat duidelijker zou worden.
Ps de vervalser heeft duidelijke sporen achter gelaten :D .

Als jij nou eerst dit hele topic eens goed leest en dan verder ff dimt, okee ?

Mr.Fingers
25 november 2007, 19:58
Volgens mij is dat ding behoorlijk nep. Ik heb de foto in een lab in de VS laten bewerken opdat één en ander wat duidelijker zou worden.
Ps de vervalser heeft duidelijke sporen achter gelaten :D .
http://img140.imageshack.us/img140/882/neckholtepf5qm8.jpg

Hey, daar is m'n telecaster dus gebleven!!! :mad:



;) (kvind 'm goed gevonden!)

@ The Crash Cowboy... Hij is er maar mee aan het lachen hoor!!!

The Crash Cowboy
25 november 2007, 20:03
@ The Crash Cowboy... Hij is er maar mee aan het lachen hoor!!!
U see me laugh ????
:satisfie:
Nou un bietje dan.

'66 special
25 november 2007, 20:09
U see me laugh ????
:satisfie:
Nou un bietje dan.
Ah, dat valt mee :D . Ik zal me verder inhouden ok?

The Crash Cowboy
25 november 2007, 20:30
Ah, dat valt mee :D . Ik zal me verder inhouden ok?
Hahaha hangt ervan af. Heb je een Tele ? Of wil je er stiekum wel een ? If no, speak out now, or be silent for ever after !

Mr.Fingers
25 november 2007, 20:32
Hahaha hangt ervan af. Heb je een Tele ? Of wil je er stiekum wel een ? If no, speak out now, or be silent for ever after !

ik heb er wel eentje... :nervous:

'66 special
25 november 2007, 20:46
Hahaha hangt ervan af. Heb je een Tele ? Of wil je er stiekum wel een ? If no, speak out now, or be silent for ever after !
Nee ik had een Tele, een oudje. Weet het bouwjaar niet meer (is al ongeveer een jaar of 15 geleden), zal morgen is kijken of ik er een foto van kan vinden.
Ik heb 'm ingeruild omdat ze me toch te klein zijn (heb hetzelfde met een Les Paul) en ben volledig overgestapt op hollow bodies.

vulvasonic
25 november 2007, 21:06
Haha nee dat is ie niet. Hoezo ?

Hahaha....., nou ik zie nu ook pas dat je uit Nijmegen komt. Dat zou de kans zelfs redelijk groot maken. Maar laat ik je binnenkort maar via de PM maar even vertellen waarom ik er over begon (voordat ik weer een 'knokploeg' voor de deur heb staan... :seriousf: de sukkels).

Maarre, wellicht ten overvloede.... RETEGEILE GITAAR!!!!!! :satisfie:

'66 special
26 november 2007, 19:07
Het was even zoeken op zolder, maar ik heb de foto gevonden:
http://img114.imageshack.us/img114/825/scannen0003rt9.jpg

vulvasonic
26 november 2007, 20:01
Het was even zoeken op zolder, maar ik heb de foto gevonden:
http://img114.imageshack.us/img114/825/scannen0003rt9.jpg

Als de slagplaat origineel is, komt ie in ieder geval uit 1975 of later. Hoewel het hout en de kleur ervan ook kan duiden op de niet lang geproduceerde, loodzware, latere productie uitvoering van de gitaar die oorspronkelijk voor George Harrison is gemaakt. Deze uitvoering wijkt uiteraard af van het origineel, maar brengt tegenwoordig leuke bedragen op.
Ook van deze plank worden tegenwoordig (ik meen in Japan) reissues gemaakt, maar dan, zoals alle jaren 70 reissue telecasters, met de correcte bodyvorm.

Blijft geinig. :)

drap
26 november 2007, 21:42
Maar was de George Harrison tele niet van rosewood? Deze lijkt me niet echt op rosewood. De body dan he. Pin me d'r niet op vast, maar het staat me ergens nij dat die George Harrison tele gelimiteerd ge-reissued is in de Amerikaanse fabriek.

The Crash Cowboy
27 november 2007, 09:10
Maar was de George Harrison tele niet van rosewood? Deze lijkt me niet echt op rosewood. De body dan he. Pin me d'r niet op vast, maar het staat me ergens nij dat die George Harrison tele gelimiteerd ge-reissued is in de Amerikaanse fabriek.
De vorm van die Tele body (de 'hoge schouder') van '66 special is dus zoals ik nu weet typisch jaren '70. Ik las trouwens ook ergens dat de rosewood gitaar (van o.a. George Harrison, dus body én hals van rosewood) in december in een gelimiteerde oplage verschijnt. Hieronder een foto van de Rosewood Tele.

http://img.villagephotos.com/p/2005-7/1052255/FenderMIJ69RIRosewoodTele_1.jpg

'66 special
27 november 2007, 09:55
Volgens mij was hij niet van pallisander, gewoon een standaard body (van twee of drie delen) met een kleurlak.

The Crash Cowboy
27 november 2007, 10:54
Dacht ik ook al te zien. Mooi plankie, toch wel.
:)

The Crash Cowboy
27 november 2007, 14:19
... maar we hebben het nog steeds over mijn plankie.

@ Vulvasonic: wáár heb je die info over de afwijkende vorm van mijn gitaar vandaan ? In Duchoissoir kan ik daar nix over vinden, alleen over de oude (pre-CBS) vorm, de CBS vorm en de teruggebrachte vorm daarna. Ik ben ook daar weer erg nieuwsgierig naar. Misschien schrijf ik zelf wel een boek over mijn Tele haha !

vulvasonic
27 november 2007, 23:12
... maar we hebben het nog steeds over mijn plankie.

@ Vulvasonic: wáár heb je die info over de afwijkende vorm van mijn gitaar vandaan ? In Duchoissoir kan ik daar nix over vinden, alleen over de oude (pre-CBS) vorm, de CBS vorm en de teruggebrachte vorm daarna. Ik ben ook daar weer erg nieuwsgierig naar. Misschien schrijf ik zelf wel een boek over mijn Tele haha !

Tsjahaaaaaa.... :D

In dat boek staat dat ze gedurende een periode van ongeveer twee jaar zowel de oude als de nieuwe freesmachines gebruikten. Zo heel af en toe zie je zelfs nog wel eens een 72'er met een correcte bodyvorm.

Maar dat verhaal over die 'tussenvorm' heb ik van een bekende vintage-dealer, waarvan ik de naam ben vergeten, maar van wie bekend is dat hij er geen enkele baat bij heeft lulverhalen op te hangen. Ik liep hem tegen het lijf op de welbekende vintage-beurs te Veenendaal en ik liet hem een tele zien uit 71, waarvan ik het vermoeden had dat ie niet 'echt' was, vanwege die afwijkende bodyvorm dus. En toen vertelde hij dus dat verhaal. Het zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat ze met de nieuwe routers de oude vorm probeerden te maken, maar dat daarbij teveel machines sneuvelden, omdat deze nu eenmaal niet in staat bleken die scherpe hoek te maken. Vandaar ook dat de modellen vanaf '72 veel minder chique eruit zagen.

Meer weet ik ook niet. Maar ik geloofde hem in ieder geval. :)

The Crash Cowboy
28 november 2007, 09:30
Ok tanx ! Het verhaal van mijn Super Tele begint redelijk compleet te raken zo.

The Crash Cowboy
28 november 2007, 10:51
Samengevat:

Mijn Fender Telecaster is een apparaat uit 1971. Alle originele onderdelen zitten er nog op, of zijn in mijn bezit (brug, slagplaat). Vóór 1980 (toen ik hem kocht) is de originele Sunburst vervangen voor een blanke laklaag. Begin jaren '80 is de gitaar door Patrick Koopmans (http://www.pkguitars.nl/) opnieuw gefret en is de brug met de 6 zadeltjes er op gezet. De electronica (elementen, potregelaars, bedrading etc.) is origineel.
Zelf heb ik begin jaren '80 een koperen 'kooi' gemaakt rond de elementen en onder de slagplaat, om feedback tegen te gaan. De elementen zitten niet aan de slagplaat geschroefd, maar die heb ik aan de body vastgemaakt.

De waarde van de gitaar loopt geschat uit tussen de € 1000,- en € 3000,-.

Allemaal bedankt voor jullie reacties, zo ver !

vulvasonic
28 november 2007, 19:52
Samengevat:

Mijn Fender Telecaster is een apparaat uit 1971. Alle originele onderdelen zitten er nog op, of zijn in mijn bezit (brug, slagplaat). Vóór 1980 (toen ik hem kocht) is de originele Sunburst vervangen voor een blanke laklaag. Begin jaren '80 is de gitaar door Patrick Koopmans (http://www.pkguitars.nl/) opnieuw gefret en is de brug met de 6 zadeltjes er op gezet. De electronica (elementen, potregelaars, bedrading etc.) is origineel.
Zelf heb ik begin jaren '80 een koperen 'kooi' gemaakt rond de elementen en onder de slagplaat, om feedback tegen te gaan. De elementen zitten niet aan de slagplaat geschroefd, maar die heb ik aan de body vastgemaakt.

De waarde van de gitaar loopt geschat uit tussen de € 1000,- en € 3000,-.

Allemaal bedankt voor jullie reacties, zo ver !

En je hebt nog een aardig verhaal van me tegoed. Wellicht vanavond (check je PM!) :D

Godfather
28 november 2007, 20:13
Een echte liefhebber zou er zo 5000 euro voor geven hoor, zonder probleem :)

Waarom? Omdat je geld altijd terug kan verdienen en geen emotionele waarde heeft/kan hebben en een oude Tele uit 1962 krijg je zeker niet zomaar terug, das een zeldzaamheid.

Ik zou 'm nooit verkopen voor tussen de 1500-3000 euro, veel te laag bedrag en nogmaals vind ik geld nog maar weinig zeggen als het over zulke waardevolle gitaren gaat.

Echt ubercool om in het bezit te zijn van zo'n oude Tele.

Mr.Fingers
28 november 2007, 20:24
Een echte liefhebber zou er zo 5000 euro voor geven hoor, zonder probleem :)

Waarom? Omdat je geld altijd terug kan verdienen en geen emotionele waarde heeft/kan hebben en een oude Tele uit 1962 krijg je zeker niet zomaar terug, das een zeldzaamheid.

Ik zou 'm nooit verkopen voor tussen de 1500-3000 euro, veel te laag bedrag en nogmaals vind ik geld nog maar weinig zeggen als het over zulke waardevolle gitaren gaat.

Echt ubercool om in het bezit te zijn van zo'n oude Tele.

Als je de moeite had genomen om heel dit topic door te nemen, dan:

- had je geweten dat dit een volledige '71/'72-er is
- de body een refin gehad heeft, waardoor de waarde minder is
- 3000€ maar betaald wordt voor een tele in NIEUWSTAAT uit die periode
- TCC de tele nooit wegdoet
- er iets is met die telecaster qua bodyvorm...

The Crash Cowboy
29 november 2007, 08:56
En je hebt nog een aardig verhaal van me tegoed. Wellicht vanavond (check je PM!) :D
Can't wait ! ;)

The Crash Cowboy
29 november 2007, 10:37
- TCC de tele nooit wegdoet

Never !!!!

vulvasonic
30 november 2007, 00:32
Can't wait ! ;)
MORGEN!!!!! :seriousf:

The Crash Cowboy
1 december 2007, 15:52
MORGEN!!!!! :seriousf:
Morgen dan.

vulvasonic
2 december 2007, 23:14
Ja sorry, maar ik heb gewoon zo weinig tijd. En dat terwijl ik met een verhaal bezig ben waar ik een heel dik boek over zou kunnen schrijven.

Geloof me als ik zeg dat ik al 3 dagen bezig ben met mijn PM'metje naar jou. ECHT WAAR!!!!
En dit alles met het risico dat het je wellicht toch geen reet kan schelen... :seriousf:

Heb geduld, mijn vrind! :D

The Crash Cowboy
3 december 2007, 09:29
Ja sorry, maar ik heb gewoon zo weinig tijd. En dat terwijl ik met een verhaal bezig ben waar ik een heel dik boek over zou kunnen schrijven.

Geloof me als ik zeg dat ik al 3 dagen bezig ben met mijn PM'metje naar jou. ECHT WAAR!!!!
En dit alles met het risico dat het je wellicht toch geen reet kan schelen... :seriousf:

Heb geduld, mijn vrind! :D
Haha wordt wel een spannend verhaal ....

The Crash Cowboy
7 oktober 2009, 14:52
Long time no seen, maar voor de volledigheid laat ik even zien dat ik de ouwe (1971) brug weer op de Tele heb zitten. Is beter zo.


http://img14.imageshack.us/img14/5673/metouwebrugsmall.jpg

Hendriks
7 oktober 2009, 14:57
Nou nog een andere slagplaat.

The Crash Cowboy
7 oktober 2009, 16:21
Nou nog een andere slagplaat.

Die heb ik ook nog liggen, maar ik vind deze wel gaaf.

soup
7 oktober 2009, 16:44
Dat roosje vind ik wel mooi, geeft een eigen touch aan je gitaar. Stel nu dat je een beroemde gitarist zou zijn en je krijgt een signature tele van fender dan zou die er op staan. ;)

Slaagplaat mag er van mij ook af, een zwarte zou goed staan.

The Crash Cowboy
7 oktober 2009, 20:38
Dat roosje vind ik wel mooi, geeft een eigen touch aan je gitaar. Stel nu dat je een beroemde gitarist zou zijn en je krijgt een signature tele van fender dan zou die er op staan. ;)

Slaagplaat mag er van mij ook af, een zwarte zou goed staan.

Origineel wit, drie lagen. Op foto originele slagplaat. Maar ik vind de bling van dat parelmoer wel lekker. BTW, vadaag nieuwe Bullets er op gezet, mét de ouwe brug dus, en hij klinkt zo nóg beter !!!!

http://img240.imageshack.us/img240/8672/glossy2dc1.jpg