PDA

View Full Version : Fender Custom Spalted Maple



jw009
6 november 2007, 09:50
Wat een prachtige gitaar, iemand ervaring mee??

http://www.interstatemusic.com/wcsstore/InterstateMusic/ims/ipf/GTS0262600521.jpg

Hoe klinkt die Seymour Duncan SHPGP-1B Pearly Gates brug pickup?

Bart_Blueprint
6 november 2007, 10:01
Ik heb dan niet de spalted maple versie thuis staan, maar de versie met een gevlamde maple top:

http://home.tiscali.nl/bartbroenink/overig/tele_res.jpg

Foto is niet erg duidelijk helaas, maar de top is echt mooi (symmetrisch) gevlamd. Maar goed je had een vraag over het geluid:

Neckpickup is redelijk warm, maar niet zoals bij een strat. In vergelijking daarmee is hij net wat feller. Hij heeft meer hoog. Dit valt er echter wel makkelijk uit te draaien (als je er niet van houdt) met behulp van de volume knop. De neckpup reageert daar goed op. Als je deze gaat splitten, wat ook een mogelijkheid is, dmv de coil-tap, neemt de output een heel stuk af.
Het geluid wordt dan een stuk dunner en klinkt dan wel redelijk 'fender'.

De Brugpup is echt een lekker scheurding. Hij is wel redelijk rauw/korrelig. Je kunt er eigenlijk alles mee spelen. Zowel lichte crunch als zware lead kan hij makkelijk aan. Ook hier weer veel hoog. Deze pup reageert iets minder goed op de volumeknop dan de neckpup, maar als je hem 3 millimeter dicht draait, dan is het echt hele scherpe er wel vanaf. Na coiltap hou je hier dus ook een singlecoil over. Weer het verhaaltje met de output, die dus erg afneemt.

Om kort te gaan: Een lekker fel gitaartje. Je moet houden van de klank. Hij is zeker niet geschikt voor alle muzieksoorten, dus je moet goed weten of dit JOUW gitaar is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

jw009
6 november 2007, 10:05
thanks! leuke review. Dat splitten, werkt die door het liften van de vol/tone knop?

Ik ga hem toch maar eens testen, ben benieuwd hoe hij zich houdt bij de wat stevigere muzieksoorten.

Bart_Blueprint
6 november 2007, 10:07
Ja, precies. Je kunt de Tone knop (da's dus de achterste pot :D) liften en dan split hij de humbucker naar een single coil. In de singlecoil stand haal je er wel redelijk 'fender' geluiden uit. Beetje strat karakter op het neckelement enzo.

jw009
6 november 2007, 10:52
Ik ben op zoek naar een veelzijdige gitaar, dus in dat opzicht zou het misschien wel wat zijn. Lekker van single coil clean, naar naar humbucker rhythem en lead. Ik loop steeds meer te gassen op deze gitaar.

Gitaar4LifeDude
6 november 2007, 12:47
dat is toch de fender tele fmt hh? die heb ik ook :)

Bart_Blueprint
6 november 2007, 12:49
Die van mij inderdaad. Dat FMT HH slaat op Flamed Maple Top en HH = 2 humbuckers. De versie van de TS is een Special Edition Spalted Maple.