PDA

View Full Version : HELP m'n Intellifex doet raar



dePerik
6 november 2007, 00:08
Ik was vanavond m'n geluid aan het afstelllen en ook m'n intelifex wat aan het bijregelen, het volgende gebeurde (was vorige week ook al aan de hand trouwens); ik kreeg een soort aanzwellend loop-achtig geluid zoals je ook voor elkaar kan krijgen bij delaypedaaltjes als je er flink aan draait. Dit geluid was erg laag, snel opeenvolgende pulsen die steeds harder worden en als ik het ding niet snel had uitgezet waren de konussen van m'n cab dwars door het doek geknalt.
FCB1010 er uit gehaald; geen effect dus het zit in de Intellifex zelf.
Factory reset uitgevoerd, geen effect; bij een bepaalde preset ging ie wéér.
Wat kan het zijn?
Oververhitting (hij was warm)?
Verkeerd ingestelde delay of chorus parameters (maar ja; factory reset)?
Te hard inputsignaal dus digitale overfeed (maar ja; de leds van de input slaan niet of nauwelijks uit)?
Stereosettings die niet in combinatie een mono-aansluiting kunnen?

Ik weet het niet maar ben bang dat ik het niet op kan sporen zo snel, ik heb 'm nog niet lang en ben nog druk bezig het ding te leren kennen.

Wie heeft er een idee, of nog beter een oplossing?

Magic Bean
6 november 2007, 11:59
Ik heb dit ook wel ns gehad... Alsof je een positieve feedbackloop hebt.
Had je toevallig VEEEL delay aanstaan, want dat terugdraaien was bij mij toen de oplossing.

Nocki
6 november 2007, 13:46
Sommige delays kunnen zelf oscileren. daar kan je leuk mee spelen.

Een delay voert zn eigen geluid weer terug. als tie dat vaak doet kan je erleuke dingen mee doen maar het is moeilijk in te stellen met het handje. door dat te doen met een controller (volumepedaal) kan je m regelbaar houden.
Leuk om mee te spelen. niet aan de hand dus. het komt gewoon door een te hoge feedback instelling. even aanpassen dus... en je bent ervan af.

laat even weten of het gelukt is.

Barré
6 november 2007, 15:29
Heb ook wel eens iets soortgelijks gehad, heb het geheugenbatterijtje vervangen en toen was die weer prima.
Maar volgens mij moet je daar dan ook een melding van krijgen.
Het is ook al zo lang geleden allemaal..

dePerik
6 november 2007, 21:59
Ik ga vanavond de dealysettings even nakijken.
Maar dan nóg, zou het zo kunnen zijn dat bepaalde standaardgeluiden zoals die vanuit de fabriek geprogrammeerd zijn, zoveel feedback hebben dat ie gaat oscilleren vanuit het sublaag. Ik bedoel het was écht laag ik denk 100 Mhz of zo?
Dat laatste ken ik wel, heb zeld ook een delaypedaaltje gehad waarmee ik dat deed, maar dat klinkt toch net íets anders. Kan dan toch nog wel, maar ik maak me zorgen dat het dat gewoon niet is.

@Barré: ik kan in de manual niets vinden over een waarschuwing dat het batterijtje leeg is..... en het lijkt me dat dat het toch niet zijn kan; een batterijtje staat alleen aan als er geen netspanning gebruikt wordt. En de intellifex stond natuurlijk wel aan.

Nocki
6 november 2007, 22:08
Als je oscilatie kent en dit klinkt anders ben ik inderdaad bang dat er wat anders aan de hand kan zijn. best vreemd. als ik hebt me goed herinner zaten er standaar niet zulke geluiden in...

dePerik
6 november 2007, 22:32
Ik ga het maar gewoon testen... zal je zien dat ie thuis niets geks doet en in de oefenruimte in de amp het wél weer doet.
Misschien toch de warmte, ik had, m gisteren óp de top staan, welliswaar in een case, maar al met al werd het warmpjes.
Njah van er over nadenken word ik niets wijzer, ik ga er maar mee aan de slag maar ik baal er wel van, goddorie net gekocht.
En hoewel ik de geluidskwaliteit schitterend vind ben ik - vrees ik- veel tijd kwijt met het vinden van een goed geluid (teveel gewend als ik ben aan een GP8 ). Iemand tips waar ik goeie presets vinden kan (ben nou toch bezig)?

Barré
6 november 2007, 22:37
Iemand tips waar ik goeie presets vinden kan (ben nou toch bezig)?

Op de site van Rocktron zelf?
Je hebt daar een afdeling "patch bay", needless to say..even onder intellifex kijken.


Is je FX-loop naar de gort misschien?

dePerik
6 november 2007, 22:46
Die presets ken ik, al gedownload en gehoord, zitten leuke dingen bij en soms redelijk bruikbaar maar niet spectaculair.

FXloop aan gort? zou niet weten hoe dat dan zou moeten komen en bovendien zou ik verwachten dat er dan met álle geluid iets aan de hand zou zijn.

MesaMaY
7 november 2007, 10:43
FXloop aan gort?

Idd heb het ook eens gehad, was een buisje wat gaar was. Na vervangen deed alles het weer goed :)

Nocki
7 november 2007, 10:45
Krijg nou niets! nog een Mesa idioot! ook uit terneuzen! Heb jij die recto bij kees gekocht?

peter_heijnen
7 november 2007, 11:18
Ik bedoel het was écht laag ik denk 100 Mhz of zo?
Euh, for the record, 100 Mhz is eigenlijk heeeeel erg hoog, en daarbij is 100 hz niet echt heel erg laag.

MesaMaY
7 november 2007, 16:48
Krijg nou niets! nog een Mesa idioot! ook uit terneuzen! Heb jij die recto bij kees gekocht?

uhu, was gelijk verkocht :D

dePerik
7 november 2007, 22:07
Euh, for the record, 100 Mhz is eigenlijk heeeeel erg hoog, en daarbij is 100 hz niet echt heel erg laag.
Ik bedoelde dan 100 hz. Laat ik het dan zo zeggen; het was zo laag dat je nauwelijks toon hoorde maar meer het klappen van de konussen. 10hz?

peter_heijnen
8 november 2007, 01:36
het was zo laag dat je nauwelijks toon hoorde maar meer het klappen van de konussen. 10hz?
Zal dan idd in die regionen zijn.

Volgens mij is de lage a op gitaar 110 hz. Als dat klopt is de lage a op een bas 55 hz. De lage b op diezelfde bas zal dan rond de 30 hz zijn.

Vanaf welke frequentie je geen toon meer hoort weet ik eigenlijk niet.

erwin_ve
8 november 2007, 08:33
Volgens mij is de lage a op gitaar 110 hz
Vanaf welke frequentie je geen toon meer hoort weet ik eigenlijk niet

Nee 440 Hz check je stemapparaat!

Gemiddeld onderbereik oor is 20Hz. Daaronder hoor je het niet meer maar voel je het.

peter_heijnen
8 november 2007, 14:07
Nee 440 Hz check je stemapparaat!

Gemiddeld onderbereik oor is 20Hz. Daaronder hoor je het niet meer maar voel je het.
De lage a is volgens mij 110 hz. Een octaaf hoger houdt een verdubbeling van je frequentie in. Dus de a die een octaaf hoger ligt (3e snaar 2e pos) is 220 hz en die a nog een octaaf hoger op de 1e snaar.....?

erwin_ve
8 november 2007, 18:31
De lage a is volgens mij 110 hz. Een octaaf hoger houdt een verdubbeling van je frequentie in. Dus de a die een octaaf hoger ligt (3e snaar 2e pos) is 220 hz en die a nog een octaaf hoger op de 1e snaar.....?
Correct, ik zat er naast!:sneaky:

Barré
12 november 2007, 23:03
Ben je er al uit wat het nu precies was DePerik?

dePerik
13 november 2007, 22:50
Ben je er al uit wat het nu precies was DePerik?

Gisteren weer gerepeteerd. Eerst thuis de Intellifex gecheckt; niets aan de hand met het ding zoals ik al verwachtte.
In de oefenruimte de intellifex dus níet op de top gezet om oververhitting door de buizen uit te sluiten, maar.... Ik sluit 'm aan, het geluid is raar, zacht krakerig en na wat gebrom verdween het zelfs helemaal. Duh! Dus ik balen, Intellifex uit de effectloop gehaald en voorin de input geprikt. Toen was er geen probleem meer, het ding deed het. Conclusie dacht ik; effectloop kapot.
Na afloop tóch nog even in de effectloop aangesloten en.... PRIMA geluid. Ik word gek, wat is hier aan de hand?
Wat verder wel zo was, was dat ik sterk de indruk had dat mijn overall volume aan de zachte kant was. Nou geeft die Laney van me echt een enorm vermogen dus ik vond het eerst nog helemaal niet zo erg, maar kloppen deed het toch niet helemaal. Ik zit er nu dus aan te denken dat er toch een buis is die niet, of minder functioneert en dat die de boosdoener is. En dát probleem wijt ik dan weer aan een overdosis signaalinput toen ik een keer van kanaal switchte en de pre-amp misschien teveel op z'n donder kreeg. Maar dat blijft even gissen. Volgende week kijk ik er verder naar en zal ik m even openschroeven om naar de buizen te kijken.

BeeJee
13 november 2007, 23:07
Zou ook heel goed een niet goed functionerend jack-chassisdeel van je effectloop (send, danwel return) kunnen zijn. Klinkt mij in de oren alsof mogelijk je jackplug geen goed (of althans, niet altijd) contact maakt. met het chassisdeel.

dePerik
14 november 2007, 22:11
Zou ook heel goed een niet goed functionerend jack-chassisdeel van je effectloop (send, danwel return) kunnen zijn. Klinkt mij in de oren alsof mogelijk je jackplug geen goed (of althans, niet altijd) contact maakt. met het chassisdeel.

Dat zou dan nog het minst erge scenario zijn, ik hoop het maar ik denk het niet, ik kan me niet herinneren dat die jack's een ruk gehad hebben of zo.