PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar nodig: Strat/Tele



BartL
5 november 2007, 23:29
Beste mede-forummers,
Momenteel speel ik al ruim een jaar op mijn PRS Std. 22 (wide/thin) en hij bevalt me nog altijd heel erg goed (Jaja...mij bevalt al iets langer dan een jaar!!). Echter, ik ben echt hard toe aan een strat of tele geluid met een soortgelijke hals als mijn PRS. Van de ene kant wil ik heel graag het dikke geluid van strat op het hals-element en de lekkere tussenstandjes op het clean kanaal (Knopfler...?). Van de andere kant wil ik een lekker felle sound in de brug (tele-achtig). Mijn budget is maximaal 800 euro.

Ik wil eigenlijk sowieso niet voor een USA Fender gaan, aangezien ik denk dat ik van andere merken (G&L, Blade...??) of Japanners meer kan verwachten voor 800 euro, toch? Nu heb ik momenteel mijn oog laten vallen op een G&L Asat Special met p90's, die exact in mijn budget past. Ik wil hem natuurlijk wel eventjes gaan testen, alleen wordt dat wel even een flinke treinreis. Denken jullie dat ik een beetje in de goede richting zit met deze gitaar? Lijkt me opzich vrij veelzijdig.

Een andere optie zou natuurlijk zijn een strat (Japanse '62ri?) kopen en er een lekker fel brug elementen inknallen. Misschien komt dat uiteindelijk toch beter uit (iets veelzijdiger met tussenstandjes etc.) Hierbij denk ik bijvoorbeeld ook aan de ESP Vintage Plus van Simon van 't forum.

Nog een optie: Zelf onderdelen kopen (Allparts bijvoorbeeld) en er zelf eentje in elkaar zetten. Waarschijnlijk ben ik dan wel al klaar voor een euro of 400-500 en heb ik een gitaar zoals ik hem wil.

Zijn er nog gitaren/merken (specifiek) die ik zou moeten overwegen volgens jullie met een goede "BANG 4 BUCK"?

Luke-wannabe
5 november 2007, 23:37
Ik denk dat die G&L niet gaat doen wat je wilt. Je moet daar gewoon tele single coils voor hebben met een middle element voor de Knopfler dingen enzo.

Zoals dit:
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0135300332_xl.jpg

grayfink
5 november 2007, 23:51
De nashville tele was ook de eerste gitaar waar ik aan dacht. Volgens mij is er een mexicaanse deluxe uitvoering voor het budget van de ts.

Chroxy
5 november 2007, 23:54
kom anders eens langs bart!? Ik heb een tele liggen (met brugelement van die nashville) en een strat classic 60's... V hals (tele), C-hals (strat).. en heb nog een gitaartje met P90 elementen (weliswaar squier, maar ok)

Kun je meteen wat versterkers proberen (heb dr nu 4.. ik moet er ZO wat verkopen!)

Luke-wannabe
5 november 2007, 23:56
De nashville tele was ook de eerste gitaar waar ik aan dacht. Volgens mij is er een mexicaanse deluxe uitvoering voor het budget van de ts.
Ja dat is ook nog een optie. Zal ook een prima plankie zijn :)

BartL
6 november 2007, 00:00
Die Nashville tele is inderdaad wel wat, heb ik ook al eens aan gedacht. Moet ik misschien eens voor gaan kijken.

@Nick: je hebt mail!!

barno
6 november 2007, 00:26
don't go for P90's als je op zoek ben naar strat of teleklank

en don't go for strat als je een telesound wil (groot verschil, zelfs voor het brugelement, de straffe brugklank van een tele komt nl voor een groot deel door de brugplaat die rond de pup zit.

en ook: een vollidige all parts met goede hardware voor 400 euro? moeilijk denk ik

BartL
6 november 2007, 08:29
@ Barno: Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Ik kan beter geen tussenweg zoeken denk ik.

Ik heb nog eens goed nagedacht en ik denk dat ik echt het beste voor een strat kan gaan (om te beginnen). Een tele erbij aanschaffen kan dan nog altijd natuurlijk. Hoe zit het met de kwaliteit van Allparts spullen? Ik weet dat ze bij The String een aantal halzen en body's van ze hebben.

En hoeveel kost een mooie/goede Japanse '62ri tegenwoordig? Ik zie er veel voor rond de 500 euro, is dat een normale prijs? Heb er al eens eentje verkocht voor 325 euri, maar die was niet origineel en er was in de body gehakt (om er een humbucker in te laten passen). Voor de rest wel een goed gitaartje eigenlijk. De Strat Plus die ik gehad heb beviel me (voordat ik er zelf aan ging klooien :$ ) ook wel goed, maar voor een goede plus vraagt men tegenwoordig al rond de 900-1000 euri! (Dat is dan wel een USA strat natuurlijk, waar ik eigenlijk sowieso vanaf wilde zien :) )

Maar goed, nog suggesties?

Luke-wannabe
6 november 2007, 08:31
Japan RI vind ik persoonlijk het best. Die kun je al voor 450-500 euro scoren.
Ik heb er zelf 1, en ik heb er al een stuk of 20 vastgehouden. Ik vond ze allemaal echt super goed. Stuk voor stuk lekkere gitaren met een goed geluid en supergoede feel.
Succes!

jimihattricks
6 november 2007, 09:32
hey bart ben jij niet es bij mij langsgeweest voor een allparts strat te testen..?

je hebt toen zelf kunnen zien dat de kwaliteit van de onderdelen doorgaans erg goed is bij Allparts..

alleen ben ik er dus achter gekomen dat het bij een goeie gitaar toch echt om meer gaat dan de som der onderdelen, daarom wilde ik toen van die allparts strat af (inmiddels geruild tegen een lawsuit stratje) - en dan komt het probleem: je vangt er geen hol meer voor, omdat er geen Fender opstaat (jammer, maar zo is het wel)..

wat betreft de onderdelen van the String; ja het zijn doorgaans gewoon goeie spullen maar ik adviseer je om zelf naar Amsterdam te gaan en een hals en body uit te zoeken die goed passen (niet alleen in de technische zin, maar ook wat betreft feel en geluid).. een probleem dat ik vaker hoor met bodies van de string is dat de neckpocket scheef gefreesd is (was ook het probleem bij mijn strat), dus beware..!

mijn ervaring met p90s is dat ze in de verste verte niet op een single-coil lijken > ze zijn heel mid-heavy en ik vind er de sprankel niet in terug (kan aan mij liggen), dus die ASAT zou ik je afraden..

een japanse ri is een goed id, je zou dan bv een DiMarzio FastTrack-1 in de brug kunnen knallen voor een solo-geluidje

BartL
8 november 2007, 12:48
Oow oow oow wat ben ik toch blij dat ik marktplaats regelmatig goed in de gaten houd. Vanmorgen voor een goede prijs een Fender Plus Strat kunnen overnemen. Er moet wel een en ander aan de gitaar gebeuren, maar dat is vooral poets- en afstelwerk en er moeten nieuwe knopjes op voor de straplocks.

Omdat ik weet dat het gewoon erg goede gitaren zijn heb ik hem gewoon genomen en besloten niet meer verder te zoeken naar een 62ri, welke misschien wel iets goedkoper was geweest...maargoed, ik ben content (om het maar even in het Vlaams te zeggen)! :D

Hmmm...nog eventjes sparen dan dan kan er misschien OOK NOG wel een Tele vanaf :D

nopster
8 november 2007, 15:59
Mooi zo! Veel plezier ermee...
Wel even foto's tonen he. :satisfie:

BartL
9 november 2007, 01:13
Uiteraard, ik wilde natuurlijk niet de ongeschreven regel verbreken ;)

Ik wil hem eerst eventjes oppoetsen enzo. Heb het beetje druk nu, dus begin volgende week zullen er fotootjes zijn!