PDA

View Full Version : Het 2x12 dilemma



Bl44t44p
5 november 2007, 22:49
Hoi,

Ik ben er uit wat mijn volgende uitbreiding wordt, een 2x12 cab :)

Wat heb ik nu: Epiphone Les Paul Standard via een TU-2 naar een ENGL Thunder 50 Drive combo (effecten reduceer ik tot een minimum, d.w.z. eigenlijk niks meer behalve tuner). Nou had van de week een vriend van me zijn Framus 2x12 (Celestion V30) meegenomen, en dat klonk samen met de speaker uit de combo (Celestion G12, ondanks dat de ENGL website V30 zegt) eigenlijk toch wel erg leuk. Lekker dik stroperige sound, breed, leuk. Tevens lijkt een 2x12 me een goede investering voor het aanschaffen van een eventuele head in de toekomst.

Nou heb ik eigenlijk de ballen verstand van speakers, dus kom ik nu op het punt waar ik jullie advies, reacties, mededelingen of rants ga vragen :p Ik heb beetje rond zitten kijken, ik las goede dingen over die el cheapo Harley Benton dingen bij Thomann (arriveert 15 december weer), mooi prijsje natuurlijk (€198 ). Ook die Fame 2x12 van Music Store (€333 ) schijnt het leuk te doen, of dus die Framus 2x12 (€298 ), alleen is 't wel beetje gay om straks precies dezelfde cab te hebben als die vriend ;)

Aan de andere kant: opzich heb ik ook 't geld over voor een ENGL 2x12 VH Pro. Iets ander prijskaartje (€575) maar volgens mij heb ik dan ook voor de rest van mijn gitaarcarriere iets geweldigs in huis. Want hoe verhoudt zo'n ENGL zich nou tot merken als Fame, Harley Benton en Framus?

Wat zijn jullie ervaringen, of raden jullie iets totaal anders aan? Qua budget kan ik me dus eventueel ook die ENGL veroorloven, maar kom niet aan met een Diezel van over de 1000 euro, hoeveel GAS ik er ook op heb :D


(jajaja ik weet het, "ga naar de winkel en probeer het uit", ik ga op korte termijn ook naar Feedback om in elk geval een ENGL cab te proberen, maar jammer genoeg hebben ze de andere merken daar dus niet)

Braindead
6 november 2007, 17:13
Als je de zoekfunctie gebruikt op 2x12 fame of framus dan kun je er het nodige over vinden. Er zijn er wel bij die van spaanplaat gemaakt zijn dus vanuit dat oogpunt gezien is een Engl v30 2x12 natuurlijk wel iets anders als zo'n Harley Benton v30 2x12.
Als je het geld hebt dan zou ik voor zo'n Engl gaan. Ik heb eerst ook overwogen om voor zo'n cheap geval te gaan maar de box (houtconstructie) maakt wel degelijk veel uit voor het geluid. En net wat je zegt: je hebt er wel jare plezier van dus dan valt die 575 euro wel weer mee lijkt mij.

Ibanez RuleZ
6 november 2007, 17:39
misschien is in dat geval de term "kool & elfring" aardig om in te typen?

H.

Chiel
6 november 2007, 17:39
Zelf heb ik ook een dergelijk dilemma al heb ik wat meer te besteden. De 212 cabs van Paul Lenders klinken erg goed, die wil ik nog wel eens een keer op mijn eigen set horen.

cosmos
6 november 2007, 19:31
Als je het geld er toch voor over hebt, spaar dan nog even door voor een Bogner OS2x12. Die kun je 2e hands al snel voor 650 vinden.

the sure thing
6 november 2007, 21:33
Als je het geld er toch voor over hebt, spaar dan nog even door voor een Bogner OS2x12. Die kun je 2e hands al snel voor 650 vinden. +1. Ik heb een "te koop gevraagd" ad gezet voor EUR 650,- en er kwamen zowaar 2 reacties! Ik ben er erg tevreden mee. Ik heb menig 2x12 voorbij horen komen maar de Bogner Oversized 2x12 met V30's is een blijvertje. Ik heb nog wel een G12T-75 liggen en die ga ik er nog wel een keer inzetten (voor het experiment).

Bl44t44p
6 november 2007, 21:40
Mmmm die Kool & Elfring ziet er ook wel behoorlijk puik uit. Even verder in verdiepen.

En wat is er zo goed aan Bogner?

Bedankt allemaal alvast :)

andoni
7 november 2007, 10:55
Mmmm die Kool & Elfring ziet er ook wel behoorlijk puik uit. Even verder in verdiepen.

En wat is er zo goed aan Bogner?

Bedankt allemaal alvast :)
Ook een Bogner OS212 eigenaar hier. De cab klinkt imo erg warm met erg veel mids (ik speel op een Recto dus belangrijk, vond de Mesa Recto kast te hol en scooped) en heeft een beetje het 4x12 karakter qua volle sound.

Ik overweeg om er beam blockers in te zetten, voor een wat meer uniforme sound waar je ook staat. Maar buiten dit euvel dat elke closed back cab heeft, 100 % tevreden.

JohnLord
7 november 2007, 11:38
Is het niet zo dat V30 speakers wat meer beamy zijn, dus minder spreiden?

@Andoni: je geeft aan dat elke closed back cab er last van heeft. Betekent dat dat het los schroeven van de achterkant op het punt van spreiding verbetering geeft? En wat zijn eventueel de nadelen? Hebben beamblockers ook nadelen, voor het geld hoeft iig niemand het te laten.

Bernd Veenema
7 november 2007, 11:47
Bl44t44p, je hebt een pm!

Baker
7 november 2007, 12:20
Is het niet zo dat V30 speakers wat meer beamy zijn, dus minder spreiden?

Nee. Dat hangt er puur van af in welke cab je ze stopt.

andoni
7 november 2007, 14:01
Is het niet zo dat V30 speakers wat meer beamy zijn, dus minder spreiden?

@Andoni: je geeft aan dat elke closed back cab er last van heeft. Betekent dat dat het los schroeven van de achterkant op het punt van spreiding verbetering geeft? En wat zijn eventueel de nadelen? Hebben beamblockers ook nadelen, voor het geld hoeft iig niemand het te laten.
Een open back cab geeft minder druk en klinkt minder strak. Maar heeft wel een mooiere spreiding en ruimtelijker geluid. Ik speel overwegend harde rock en metal, dus dan wil je closed back.

Rutger
7 november 2007, 14:26
Even tussendoor: heeft iemand inmiddels ervaring met die Celestion Century speakers?

Kool&Elfring ziet er idd waanzinnig mooi uit!

Bl44t44p
10 november 2007, 19:28
Ze hebben in ieder geval een ENGL 2x12 (met V30) staan bij Feedback Eindhoven dus die ga ik op korte termijn eens testen :) Weet ik in ieder geval hoe die klinken... als dat bevalt (wat ik sterk vermoed) wordt het een keuze tussen Kool & Elfring, dat ziet er namelijk ook schitterend uit en in mijn geval 50 euro goedkoper, en ENGL.

the sure thing
10 november 2007, 20:27
Test de Bogner 2x12 OS ook ff uit: nieuw boven je budget maar 2e hands IN je budget.......

Bl44t44p
10 november 2007, 20:43
Thanks voor de tip :)

Bl44t44p
28 november 2007, 23:48
Ok vandaag een repetitie gehad (6-koppige band) en weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt dat er weinig van mijn 1x12 combo overblijft in de mix, en sowieso t.o.v. een 2x12 cab van de andere gitarist. Nu heeft mijn zoektocht de laatste tijd beetje stil gelegen door iets anders heel moois (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101106) :D, maar ik ga echt z.s.m. die ENGL 2x12 bij Feedback testen. En ja, die Kool & Elfring dingen vind ik ook nog erg vet.

Renin
29 november 2007, 00:02
testen met je oren, en niet met je ogen :D

Veel succes!

Pat85
29 november 2007, 00:42
Hoi,

Nou had van de week een vriend van me zijn Framus 2x12 (Celestion V30) meegenomen, en dat klonk samen met de speaker uit de combo (Celestion G12, ondanks dat de ENGL website V30 zegt) eigenlijk toch wel erg leuk.

Noemt celestion niet veel van haar speakers G12?
Ik heb ook de ENGL drive combo, en alhoewel er inderdaad op de Celestion G12 staat, staat er ook onder Vintage 30. Is dit bij jou niet het geval dan?

Danieldg
29 november 2007, 16:37
Noemt celestion niet veel van haar speakers G12?
Ik heb ook de ENGL drive combo, en alhoewel er inderdaad op de Celestion G12 staat, staat er ook onder Vintage 30. Is dit bij jou niet het geval dan?
G12 slaat gewoon op 'Guitar 12 inch' wat er op wijst dat de luidspreker bedoelt is voor kasten waar 12 inch luidsprekers inpassen.

casper innosence
29 november 2007, 17:51
Is het niet zo dat V30 speakers wat meer beamy zijn, dus minder spreiden?


Of dit echt waar is durf ik te betwijfelen. Ik heb sinds kort een Orange 4x12 V30, en heb hiervoor een Marshall 1960 AV ook v30 dus gehad en kwa spreiding is dat een wereld van verschil. De Orange is duidelijk veel duidelijker overal op t podium te horen. Dus ik denk ook dat het te maken heeft met de strakheid (op constructie gebied) van de kast. Die orange klinkt zo lomp strak.

Ik las hierboven al iets over scooped heid van de mesa kasten, een mening die ik zeker kan steunen. Ik vond kwa sound de marshall zelfs lekkerder, de mesa was wel strakker dan mn marshall.

JeanPaul du Vinnie
30 november 2007, 13:55
Zou iemand mij kunnen bevestigen of een Marshall 1936 met G12T75's te combineren is met een Orange PPC212 met V30's? Ik ben van plan me die Orange aan te schaffen maar ben er bang voor dat die de Marshall compleet gaat overstemmen...

Nielsje
30 november 2007, 14:03
te combineren: ja
of het klinkt: is smaak afhankelijk.