PDA

View Full Version : ruis in mijn bas



Highway
5 november 2007, 21:17
Ik heb een Fender USA highway jazzbass. Nu zit er een ruis in. En dat vooral als ik de snaren niet aan raak. Als ik ze aan raak hoor je een tik en stopt de ruis.
Er is mij door een vriend verteld dat dat met de aarde te maken kan hebben. Bij feedback zeiden ze dat dat hoort in een Jazz Bass.
Is er iemand die mij hierover meer kan vertellen?

Valentijn
5 november 2007, 21:29
haha, die van feedback vind ik wel sterk.

Is inderdaad aarde, is je versterker goed geaard?
Verder kan je de binnenkant van je bas met aluminium inleggen (weet niet precies hoe dat zit) maar dat weten ze bij echte gitaarwinkels wel.

Het enige waardoor het meer voor zou kunnen komen bij een JB is door het soort elementen, dat kan iets uitmaken, maar hoe dat nou zat weet ik ook al niet meer

OJJVZ
5 november 2007, 22:24
single coils kunnen iets meer ruisen, humbuckers blocken.. 'hum'

licht idd aan de aarde, dat met alu.folie is voor afscherming van signalen (mobiel e.d.) van buiten af. bij een USA jazz mag je er vanuit gaan dat het wel is afgeschermd.

idd geweldige uitspraak van feedback, hehe

Highway
6 november 2007, 11:31
ok ok, Het is mooi dat ik weet dat het mijn aarde is. Nu zitten er hier niet veel gitaarwinkels. En ik vind het ook zo wat om zomaar een gitaar winkel binnen te stappen waar ik mijn bas eigenlijk niet heb gekocht.
Klopt het dat de aarde een draadje is van af mijn brug naar mijn knoppen? en die moet goed aansluiten toch?
Koop je een dure bas, zit er een ruis in! Waardeloos toch! haha. Maar een ruis vind ik niet erg, maar een tik dit je hoort bij het aanraken van iets dat metaal is op mijn bas is hoogstens irritant, vooral als de versterker op 10 staan bij een optreden.
Wat zouiden jullie doen?
groeten

OJJVZ
6 november 2007, 14:09
aarde kan ook zijn van het stopcontact, de stekker 180 graden draaien kan ook helpen
(vraag niet hoe het zit, maar het lijkt wel 9 van de 10 X een stuk te helpen :P)
en de brug kan idd ook geaard worden, maar dat weet ik niet precies hoe dat zit

Henkie spenkie
6 november 2007, 19:41
hahaha wel leuke grapjas daar bij Feedback,

maar volgens mij een veel voorkomend probleem. Ik heb het ook af en toe, dus het zou me niets verbazen als het ook door de versterker komt, dat weet ik eigenlijk niet.

iig, de meest simpele oplossing: ik heb eens samen gespeelt met een jongen die het zelfde probleem had. Hij gebruikte een stroomdraadje: ene helft het koper aan de hardware van de bas vast (bij de brug bijv.) en de andere helft het koper deed ie bij zn onderbroek in, en weg was het probleem :hippie:

:chicken: je zou natuurlijk ook opzoek kunnen gaan naar een permanente oplossing

Highway
6 november 2007, 20:25
Haha, damn, dat was dan wel een diehard. Ik ben meer voor de permanente oplossing. Mijn bas is 2 weken out geloof ik. In de winkel heb ik het niet gehoord, dus dat is wel balen. Ik vind het gevaarlijk om er zelf aan te klooien. Dus ik ga maar terug naar feedback om te vragen of ze mijn aarde willen checken. Dat moet toch mogelijk zijn?

groeten

OJJVZ
6 november 2007, 21:52
ik denk dan, als het alleen bij jou zo is, dat het toch eerder aan je versterker ligt, of is je stopcontact wel geaard,waar je amp in zit? bij een USa fender moet dat toch wel goed zijn eigelijk...

dejohan
7 november 2007, 16:49
Het kan idd dat het draadje bij de brug los is. Check eens op een andere versterker/ander stopkontact (stopcontacten in de keuken en de badkamer zijn doorgaans geaard).

JazzBass
7 november 2007, 18:51
om maar geen nieuwe topic te hoeven maken, dacht ik dat ik het in deze ook kwijt kon. Ik heb zelf ook een Jazz, maar van een goedkoop merkje. Nu heb ik deze een beetje ge"pimped" zeg maar. Ik heb alle bedrading doorgeknipt, en later weer aan elkaar gesoldeerd, en een plakbandje omheen gedaan, zodat er geen contact is tussen verschillende draden. Nu ruist hij wel enorm sinds een paar dagen. Ik heb net even op een geaard stopcontact getest, en de ruis die daarbij hoort, is dan weg, ook het bekende tikje.
Maar daaronder blijf ik een behoorlijke ruis houden, die niet weggaat. Ik ben al creatief geweest met alu plakband van de gamma, maar dit maakt niet echt een verschil. Als ik 1 van de draden onder de pot's aanraak, wordt de ruis ook erger heb ik gemerkt. Ook als ik de polen van de elementen aanraak.
Kortom 2 vraagjes:
1) moet ik nu altijd een geaard stopcontact gebruiken? lijkt me in sommige gevallen wat lastig bij een optreden namelijk..
2) wat kan ik aan de rest van de ruis doen?

Alvast bedankt,
Bart

Highway
8 november 2007, 08:48
ik weet het niet jongen, daarom startte ik mijn onderwerp:P Misschien is het je aarde van de basgitaar!
groetjes

Robert H
8 november 2007, 12:03
Nu zit er een ruis in. En dat vooral als ik de snaren niet aan raak. Als ik ze aan raak hoor je een tik en stopt de ruis.

Er is niks mis met je bas, je moet je versterker gewoon aan een geaard stopcontact hangen. Hoewel sommige mensen in dit topic de meest tropische oorzaken en oplossingen aandragen, is dat het enige. Niets meer en niets minder.

Als je bas dan nog stoort, is 'ie stuk en moet 'ie gemaakt worden. Punt...


Bij feedback zeiden ze dat dat hoort in een Jazz Bass.
Is er iemand die mij hierover meer kan vertellen?

Hoe graag jullie Feedback ook bashen, er zit wel degelijk een kern van waarheid in die opmerking. Loop jij maar eens met je Jazzbas om de nek bij een computer langs. Of ga eens een moppie spelen in een ruimte vol TL-buizen. Grote kans dat je een enorme bak brom voor je kiezen krijgt. Jazzbassen (en ook Precisions) hebben single coil-elementen. Die vangen nu eenmaal veel storing op. Bassen met humbuckers hebben hier veel minder last van.

dejohan
8 november 2007, 17:17
Naast een niet geaard stopcontact kan het draadje aan je brug wel degelijk oorzaak zijn van het gebrom, vooral omdat de brom wegvalt als hij z'n snaren aanraakt.

(trouwens: Precision elementen zijn technisch gezien humbuckers hoor, geen single coils)

Highway
9 november 2007, 08:25
Dat vertelde die jongen bij feedback ook. Dat het kwam door dat het single elementen waren. Dat geloof ik ook wel. Toen ik tuhis kwam was de ruis er weer, dus je kan daar inderdaad we lgelijk in hebben! Bedankt, groeten jeroen

Sjamaan G
11 november 2007, 18:34
Ik heb gister een Fender Jaguar bass gekocht in cominatie met een Roland cube 100.
Geen centje pijn in muziek zaak, maar thuis veel ruis(welk een leuk sinterklaas rijmpje)
Maar bij mij gaat ie pas ruisen als ik de elementen aktief zet en zodra ik alle snaren raak is het over.
Ik denk dat ik zodra ik de snaren raak zelf als aarde fungeer.
Zou ik vanaf de amp een of andere aardedraad naar de cv leiding kunnen leggen?
Is ook in m'n douche dus dacht ik dat ik 't misschien zo op zou kunnen lossen.
Ben op 't gebied van elektriek een hork dus ik ga da niet zelf doen.

OJJVZ
12 november 2007, 15:40
de aarde aan je stekker, vanaf daar een ijzer/koper draadje naar de CV of kachel werkt inderdaad, zou een stuk moeten helpen.

Sjamaan G
12 november 2007, 18:05
zo'n hork ben ik dus toch niet :rockon:
:p :p :p

meeuwsen
12 november 2007, 19:19
Er is niks mis met je bas, je moet je versterker gewoon aan een geaard stopcontact hangen. Hoewel sommige mensen in dit topic de meest tropische oorzaken en oplossingen aandragen, is dat het enige. Niets meer en niets minder.

Als je bas dan nog stoort, is 'ie stuk en moet 'ie gemaakt worden. Punt...



Hoe graag jullie Feedback ook bashen, er zit wel degelijk een kern van waarheid in die opmerking. Loop jij maar eens met je Jazzbas om de nek bij een computer langs. Of ga eens een moppie spelen in een ruimte vol TL-buizen. Grote kans dat je een enorme bak brom voor je kiezen krijgt. Jazzbassen (en ook Precisions) hebben single coil-elementen. Die vangen nu eenmaal veel storing op. Bassen met humbuckers hebben hier veel minder last van.
Als ik met mijn jazzbass voor de monitor van mijn PC ga staan is de ruis het grootst. De pickups vangen veel straling van de monitor op. Waarom zouden het eigenlijk pickups noemen? Alles goed aarden, versterker en PC, helpt wel maar dus lang niet zoals als je wilt.

Highway
22 november 2007, 21:36
ik heb het geprobeerd in de keuken. de ruis is weg. hoppakee.

Groetjes jeroen

bas bassist
7 januari 2008, 17:05
ik heb ook een Fender Jaguar, de ruis hoort gewoon bij dat instrument vrees ik. op alle Jags waar ik op gespeeld heb krijg je dezelfde ruis =/

Robin5150
7 januari 2008, 21:12
Ligt inderdaad aan je aarde maar het kan ook je kabel zijn
Die van Feedback vond ik wel mooi dat hoort in een jazzer nou dus niet, ruis hoort in geen enkele bas.

Mzzl :gitarist:

dodoweirdo
19 november 2009, 12:44
ik had ook het probleem tijdens het opnemen, ik heb het ultra rock'n'roll opgepakt. Mijn ouders hebben thuis een overdekt zwembad, heb ik daar maar ff de baslijnen gaan opnemen met het 1ne eind van de jack tegen de brug en de andere in mijn kous. En geen spatje ruis of storing... In huis heb ik soms compleet geen ruis, andere keren is het gewoon een ruismachine. Hangt natuurlijk een beetje af van wat er in huis opstaat (tl lampen, wasmachine, zonnepanelen...) Zo kan je teminste zeggen dat die dingen een echte ziel hebben, dat ze leven.