PDA

View Full Version : Guitar RIG



DBD
5 november 2007, 20:48
Hallo

Ik heb op het net wat gezocht naar software om versterkers en effectpedalen te emuleren. Het programma GUITAR RIGS lijkt me wel leuk. Op de website staat er een filmpje om het kunnen van het programma ta tonen. Dit leek me wel aardig maar heb er m'n twijfels over. Je zou het programma alleen kunnen kopen tegen de prijs van 399euro (met pedaal 599). Heeft hier iemand ervaring mee? Daar "computeren" ook wel een hobby van me is lijkt dit programma wel een leuk hebbeding. Heeft er iemand ervaring mee? Kan het programma dan ook sneller solo's aan?

Mvg en dank DBD (Dead Before Disaster)

Azrael
5 november 2007, 21:54
Of die snelle solo's aan kan? Nee.........dan raakt het programma oververhit. :seriousf:

bass blom
5 november 2007, 22:00
Of die snelle solo's aan kan? Nee.........dan raakt het programma oververhit. :seriousf:

nah, als je af en toe een kleine pauze inlast valt het best mee :chicken:

stevie_vp
6 november 2007, 01:15
Ik had t probleem ook altijd...
Heb andere koeling in me pc gezet maar hielp niet echt.
daarna gewoon alles 2 keer zo langzaam ingespeeld en
na de opname 2x sneller gemaakt. Liep als een trein.

Moest alleen wel me raam openhouden tegen overhitting..

utfs

pol
6 november 2007, 08:31
Ik vond die guitarrig niet zo geweldig klinken eigenlijk, van die gitaarsimulatie plugins is er tegenwoordig wel vrij uit, revalver vond ik ook wel tof klinken, daar is ook een demo van.

de line6 simulaties vind ik wel nog het gemakkelijkste in te stellen voor de metalsounds.

Iceman
6 november 2007, 11:19
Ik heb Guitar Rig 2 en waves GTR, beide klinken slecht. Ik kan het niet anders zeggen.
Als ik D. Zappa een demo zie geven (you tube) van Guitar Rig, denk ik dat het wel gaaf klinkt, maar thuis vind ik het maar een slechtklinkende ruisbak.
Vooral de JCM800 simulatie, daar kan echt niemand live mee spelen.


Revalver ken ik niet.

pol
6 november 2007, 11:36
vond ik 1 van de betere, wel weinig models, maar je kan er je eigen amp mee virtueel mee bouwen, voltages instellen, buizen kiezen, tonestack, extra gain stages, etc...

wat wel tof is aan revalver is dat je ook cab impulses kunt gebruiken, dus gewoon die amp sims overslaan, rechstreeks de fx send van een versterker of een gewone gitaarpreamp op aansluiten, en dan enkel die speakersim gebruiken, dat klinkt wel zeer realistisch.

Dit lukt ook wel met eender welke convolution reverb plugin, dan moet je wel de dry afzetten.

Ic3gl0vE
6 november 2007, 14:29
Ik heb Guitar Rig 2 en waves GTR, beide klinken slecht. Ik kan het niet anders zeggen.
Als ik D. Zappa een demo zie geven (you tube) van Guitar Rig, denk ik dat het wel gaaf klinkt, maar thuis vind ik het maar een slechtklinkende ruisbak.
Vooral de JCM800 simulatie, daar kan echt niemand live mee spelen.


Revalver ken ik niet.


Ik heb waves GTR gehoord en vond 'm ook vrij waardeloos. En dat voor 1000 euro! :stop:

pol
6 november 2007, 14:34
ja, en dan durven ze dit nog op de site erbij zetten :

"GTR3 is the best sounding virtual guitar amp and effects software in the world. Period."

waves maakt wel prima plugins voor de rest, die gtr hoort er wel niet bij helaas.

amplitube was ook nog wel leuk

Ic3gl0vE
6 november 2007, 14:43
Tja hoe zeg je dat... Ik vond waves gtr te 'glad'. Geen karakter. Je krijgt er dan wel een 'specially designed paul reed smith input box' bij, maar volgens mij noemen we dat in de normale wereld gewoon een DI.

savale
6 november 2007, 16:22
Op de site van native instruments kun je een demo downloaden! Dan weet je precies waar je aan toe bent!
http://www.native-instruments.com/index.php?id=gr3demo

DBD
6 november 2007, 20:17
Ik heb de demo gedownload maar krijg het niet aan de praat. Heb op het forum al gelezen dat ik de wave moet dempen. Ik ben al in die mate gekomen dat m'n gitaar, voorversterkt met korg 3000 pedaal wel door de luidsprekers komt. Als ik de wave een klein beetje open zet komt er heel veel storing door de speakers en heel in de verte hoor ik dan mijn gitaar klinken. Wat ik dan wel kan horen is nog met een grote vertraging. Misschien is m'n computer te verouderd (P4 2400 en 256MBram). Heb geprobeerd met externe geluidskaard (audigy 2 en met ingebouwde kaart). Kan er mij iemand op gang helpen.
Mvg DBD

Ic3gl0vE
6 november 2007, 20:27
Zoek in dit forum even op 'latency'. Het is al vaak uitgelegd hoe dat zit en wat je er aan kunt doen, maar je moet de term even kennen :)
Als je er niet uit komt laat je het maar weten.

ACSlater
6 november 2007, 20:31
Guitar Rig 2 vind ik niet zo bijzonder klinken. Amplitube is echt stukken beter. Een simpele buizenversterker met een mic voor de speaker klinkt echter bijna altijd beter. Het blijft iets missen..

savale
7 november 2007, 08:05
amplitube klinkt op het eerste gehoor vaak beter omdat ze daar veelal meteen een stereo-effect op gooien.
Persoonlijk zoek ik altijd eerst een lekkere sound op en ga daarna pas zelf aan de gang met truukjes om het voller te laten klinken.
Alsnog vind ik amplitube met een clean geluid beter klinken. Amplitube is trouwens wel zwaarder voor je processor dan guitar rig. Guitar rig werkt hier zelfs op een pentium3 1ghz nog goed.

pol
7 november 2007, 08:23
deze hier is ook wel lekker, en vrij simpel om te bedienen.

http://www.studiodevil.com/

Justinschut
8 november 2007, 02:11
Ik vind Guitar Rig wel cool, alleen zijn de presets niet geweldig... Maarja als je een amp koopt ga je er toch ook niet mee optreden zonder eerst aan de knoppen te draaien ? ;)

Beetje tweaken en je krijgt er best een aardig geluid uit.. En er is ook nog een site met een hele hoop presets er voor, weet niet meer wat het was

MjS
8 november 2007, 12:46
Ik zou het met zo'n computer misschien niet doen. Je hebt wat meer kans op latency met dat soort programma's. Een Pod X3 is net zo duur en dan heb je je geluiden gewoon buiten je PC zitten, en kun je met USB opnemen.

savale
8 november 2007, 15:46
met een goede geluidskaart/ snelle pc heb je echt geen last van latency. Ik heb ongeveer 8ms latency en daar merk je echt niets van.
Het nadeel is wel dat je inderdaad een laptop mee moet blijven slepen als je ergens gaat spelen.
ik gebruik op het moment guitar rig alleen als systeem thuis, maar ben wel bezig om het ook bruikbaar te maken tijdens het repeteren en in andere live situaties.

MjS
8 november 2007, 16:44
Met je eens, maar een P4 van 2,4ghz met 256gb geheugen is vrij krap voor dit soort dingen, lijkt me.

DBD
8 november 2007, 19:56
hallo iedereen
Ik ben nu zover gekomen dat het programma "werkt". Nu weet ik ook wat latency is. Ik heb het dus aan den lijve ondervonden. Jullie spreken van 8ms, het komt bij mij eerder op 8sec aan. Ik zal dus eens moeten investeren in een nieuwe computer ipv een nieuwe gitaar. Zal wachten op een aldi pc. Dit lijkt me toch altijd een strf machine. Helaas altijd met alles op moederbord en geen plaats om extra's in te steken zoals geluidskaart met front aansluitingen. Kan iemand mij misschien eens een computer configuratie doorgeven waarop en waarmee ik alle gangbare simulatie programa's kan draaien alsook dienst kan doen als "opname studio". Ik ben bezig mijn hobby kamer aan het inrichten en zo er graag een amateur studio van maken met beperkt budget. De kamer is ruim genoeg maar voor verder info richt ik me dan wel naar een andere topic op het forum.
Mvg DBD

bert k
8 november 2007, 20:42
Goeie plannen! Maar niet die AldiPC. Dat kan veel goedkoper, en veel beter. Tot nu toe is de goedkoopste zaak die ik ken Alternate (http://www.alternate.nl), bij Rotterdam. En het is ook nog een echte PC-zaak, met service. Beter dan de buurtsuper.

DBD
8 november 2007, 20:52
Ik woon in Belgenland dus in Rotterdam een PC kopen is geen optie. Ik ben niet meer zo op de hoogte van de recente pc's dus iets laten samenstellen lijkt me zonder voorkennis of informatie ook niet verstandig. Toch bedankt voor de tip.
Gr tony

Bernd Veenema
8 november 2007, 21:11
Guitarrig 2 live gebruiken is voor mij totaal nieuw. Dat heb ik nog nooit iemand zien doen. Houd me op de hoogte als het werkt. Is wel een erg uitgebreid programma, maar ik krijg er niet zoveel echt goede geluiden uit.

Groeten
Bernd

stevie_vp
9 november 2007, 02:49
Met je eens, maar een P4 van 2,4ghz met 256gb geheugen is vrij krap voor dit soort dingen, lijkt me.

mwa... audio is zo zwaar niet. Latency is meestal de grote boosdoener...

pol
9 november 2007, 09:13
die hoge latency ligt aan je geluidskaart, je moet er eentje hebben met goeie asio drivers, die verkopen ze niet in de gewone computerwinkel.

neem bv iets van m-audio, emu, etc... , keuze genoeg, kijk maar es bij Thomann of musicstore bij pci geluidskaarten.

er zijn ook vrij veel goedkope interfaces te vinden, vb mackie onyx satellite .

maar met die pc die je nu hebt moet je ook al iets kunnen doen, 256 mb ram is alleen veel te weinig.

Verder nog alle overbodige functies in windows Xp afzetten, die nemen alleen maar processorkracht in. Zoek es op google bij "how to configure windows xp for recording"

savale
9 november 2007, 16:30
Voor mijn live rig gebruik ik slechts een pentium4 1,8ghz, 256mb ram met een omgebouwde soundblaster live! pci geluidskaart. Daar draait dan wel een volledige gestripte windows xp, die bij het opstarten slechts 30mb ram verbruikt. Latency met de laatste kx-project drivers is dan onder de 10ms :)
Het kan dus echt makkelijk!