PDA

View Full Version : dreadnought/jumbo/roundback/classical



Mark1990
5 november 2007, 20:03
excuses als er al zo'n vraag gepost is, maar ik zou graag willen weten wat nu het verschil is tussen deze gitaren. en please geen onzin dat ze een andere naam hebben ;)

LaurentB
5 november 2007, 20:46
excuses als er al zo'n vraag gepost is, maar ik zou graag willen weten wat nu het verschil is tussen deze gitaren. en please geen onzin dat ze een andere naam hebben ;)

Een dreadnought is het model staalsnarige gitaar dat je heel veel ziet, met die beetje rechthoekige vorm. Hebben een krachtig, vol geluid met flink veel laag als het goed is.

Een jumbo is nog groter dan een dreadnought, maar heeft rondere vormen. Zou in principe nog krachtiger moeten klinken dan een dreadnought.

Een roundback is het ontwerp van Ovation, waarbij het bovenblad van hout is, maar de achter-/zijkant één kunststoffen, komvormig geheel. Tamelijk compacte gitaren.

Google maar eens op die woorden, in combinatie met merknamen als Martin, Taylor of Gibson, om een idee te krijgen van de modellen.

Een klassieke gitaar (ook wel spaanse gitaar genoemd) is een gitaar met nylon snaren, waarop veelal klassieke, maar ook latin, spaans-georiënteerde muziek en jazz gespeeld wordt. Het geluid is heel anders dan dat van een staalsnarige gitaar.

De staalsnarige gitaar heeft zich pas rond 1900 ontwikkeld, de klassieke gitaar met (voor 1940) darmsnaren bestond al langer, zij het in de huidige vorm ook pas sinds eind negentiende eeuw.

Mark1990
6 november 2007, 09:50
is een roundback makkelijker spelen/mooier geluid?
dank voor de info

Flipkoos
6 november 2007, 10:00
is een roundback makkelijker spelen/mooier geluid?
dank voor de info

Vrij directe projectie, niet persé mooier, maar anders. Je moet van de sound houden.
Makkelijker spelen?
Als je een beetje een buik hebt wil de bowl wel eens wegglijden waardoor je van boven bijna het klankgat/de klankgaten in kijkt, maar verder speelt het prima wat mij betreft. Ik ben inmiddels 25 kilo afgevallen dus ik heb nergens last meer van :P

TimmU
6 november 2007, 18:10
Vrij directe projectie, niet persé mooier, maar anders. Je moet van de sound houden.
Makkelijker spelen?
Als je een beetje een buik hebt wil de bowl wel eens wegglijden waardoor je van boven bijna het klankgat/de klankgaten in kijkt, maar verder speelt het prima wat mij betreft. Ik ben inmiddels 25 kilo afgevallen dus ik heb nergens last meer van :P
hoor ik daar een Sonja Bakker?