PDA

View Full Version : Snaren voor de mandoline



Ami
5 november 2007, 20:55
Hey! Dit is mijn eerste keer op dit forum, maar ja. Ik had een vraagje. De snaren van mijn mandoline zijn nu al enkele jaren oud en ik vroeg mij af waar ik nieuwe kon krijgen. Ik kon ze vroeger altijd krijgen via mijn mandolinelerares maar aangezien ik nu geen les meer volg, is dat een beetje lastig geworden...

hendrix2
5 november 2007, 21:02
Hey! Dit is mijn eerste keer op dit forum, maar ja. Ik had een vraagje. De snaren van mijn mandoline zijn nu al enkele jaren oud en ik vroeg mij af waar ik nieuwe kon krijgen. Ik kon ze vroeger altijd krijgen via mijn mandolinelerares maar aangezien ik nu geen les meer volg, is dat een beetje lastig geworden...
Hey, welkom hier.

Het is afhankelijk van het type mandoline. Heb je een moderne A of F style mandoline, dan zou ik zeggen ga gewoon een gitaarshop binnen en vraag een setje mandoline snaren. Ikzelf gebruik setjes D'addario 0.011 - 0.040 en 0.010 - 0..38.

Als het een bowlback is dan hangt het wat af uit welke periode die is. Als het een echt oud instrument is (pakweg van voor 1950) zou ik geen risico nemen met te dikke snaren. De oude bowlbacks hadden vroeger veel dunnere snaren. Optimaal daarvoor is een setje 0.008 - 0.032 ofzoiets. Maar die zijn erg moeilijk te vinden. Als het dus om een oude bowlback gaat, dan raad ik je aan om een of ander mandolinorkest te contacteren, die laten de snaren meestal door bouwers maken. Die zullen je vast wel een setje willen verkopen.

Gaat het om een nieuwere bowlback dan moet een 0.010 - 0.034 wel volstaan denk ik.

mvg,
Kenneth

-Yves-
5 november 2007, 21:29
Die snaren van D'addario zijn inderdaad prima maar er zijn veel verschillende maten. De soort die je moet kiezen is, zoals eerder vermeld, allemaal afhankelijk van het soort mandoline.
Ik vraag me eigenlijk af of je bij de eerste de beste gitaarshop mandolinesnaren kan vinden. Hoe dan ook, via internet heb je een behoorlijk gamma aan mogelijkheden. Mocht je hier nog info over willen, laat je het maar weten.

hendrix2
6 november 2007, 02:06
Die snaren van D'addario zijn inderdaad prima maar er zijn veel verschillende maten. De soort die je moet kiezen is, zoals eerder vermeld, allemaal afhankelijk van het soort mandoline.
Ik vraag me eigenlijk af of je bij de eerste de beste gitaarshop mandolinesnaren kan vinden. Hoe dan ook, via internet heb je een behoorlijk gamma aan mogelijkheden. Mocht je hier nog info over willen, laat je het maar weten.
Wel hier in Gent vind ik in ieder geval de snaren die ik wens gewoon in mijn gitaarwinkel. Maar om de kosten te drukken bestel ik ze wel online, bij thomann.de
Mandolinesnaren slijten iets rapper dan gitaarsnaren heb ik de indruk, hoe dat komt weet ik niet, maar ze gaan heel snel dof klinken. Je kan je redelijk wat geld uitsparen door online te bestellen.

Ami
6 november 2007, 17:17
Het is een relatief nieuwe A-type met een platte achterkant. Ik weet niet precies wat voor dikte snaren er nu precies op zitten, maar in ieder geval bedankt voor de tips, ik zal het proberen!