PDA

View Full Version : Helluuup!! Is dit te repareren??



jerome
5 november 2007, 18:20
Haal ik net de slagplaat van mijn Japanse Fender Sunburst Strat zie ik tot mijn grote schrik dat er een scheur in het hout van de body zit.
De scheur zit in het hout precies voor de (onderste) bout van de Floyd Rose tremelo en loopt door in de kamer waar het brugelement zit. (zie de 2 foto's)
Zo te zien zit de scheur er al jaren en het hout wijkt (nog) niet.
Nu lijkt het mij al een zwak punt want er zit daar relatief weinig hout er komt veel kracht op die bout.
Het is overigens een Fender Japan Strat Contemporary 22 uit 1985

Wat denken jullie, moet ik gewoon maar afwachten totdat er daadwerkelijk een stuk hout uitbreekt?
Of is dit (nu al) goed te repareren zonder dat de klank naar de knoppen gaat?
En zo ja door wie?
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/G5.jpg

De scheur zit dus voor/boven de onderste tremelo-bout (rechts op de foto hieronder)
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/G2.jpg

G.G.
5 november 2007, 18:27
Je zou kunnen kijken of je een heel klein gaatje kan prikken in de scheur en er dan wat extreem dunne secondelijm in laten lopen.

Verder zou ik het lekker zo laten. Er is een methode waarbij je een heel stuk wegfreest en een nieuw blok hout plaatst, maar zo ver is het nog lang niet.

bass blom
5 november 2007, 18:36
een schroef erin van de kant waar dat draadje heengaat?

geen paniek lijkt me hoedanook.

G.G.
5 november 2007, 18:41
een schroef erin van de kant waar dat draadje heengaat?



Dan zou ik er eerder voor kiezen een schuin kanaaltje te boren en een verlijmde deuvel te plaatsen op die manier.

De kop van die schroef kan beschadigen, of roesten. Als er dan ooit gefreest moet worden in de toekomst heb je een groot probleem.

bass blom
5 november 2007, 18:42
Dan zou ik er eerder voor kiezen een schuin kanaaltje te boren en een verlijmde deuvel te plaatsen op die manier.

De kop van die schroef kan beschadigen, of roesten. Als er dan ooit gefreest moet worden in de toekomst heb je een groot probleem.

helemaal gelijk, ik moet me er ook niet mee bemoeien :D

agnstbeelden van die gibson junior uit jaren 60 met draadspanners enzo..

DeiDRagonas
5 november 2007, 18:48
Ik zou niet gaan schroeven, daarmee verzwak je de boel slechts verder... Wedden dat die scheur dan juist open springt? Ik heb ook wel eens zo'n scheur ontdekt in een van mn gitaren. Niks aan de hand zou ik zo zeggen... Zoals je zelf ook al zegt zit die scheur daar vermoedelijk al tijden en er is nooit iets gebeurt. Ik zou het mooi zo laten. Dikke kans dat dit stuk hout nooit stuk gaat en je je zorgen maakt om niks.

Grt Roy.

G.G.
5 november 2007, 18:57
Ik zou niet gaan schroeven, daarmee verzwak je de boel slechts verder... Wedden dat die scheur dan juist open springt? Ik heb ook wel eens zo'n scheur ontdekt in een van mn gitaren. Niks aan de hand zou ik zo zeggen... Zoals je zelf ook al zegt zit die scheur daar vermoedelijk al tijden en er is nooit iets gebeurt. Ik zou het mooi zo laten. Dikke kans dat dit stuk hout nooit stuk gaat en je je zorgen maakt om niks.

Grt Roy.

Precies. In eerste instantie niets doen. Een reparateur raadplegen en die zal waarschijnlijk de secondelijmtip die ik eerder poste aanraden. In de scheur is het blank, ruw hout. Dunne secondelijm vloeit daar mooi in en verbind beide delen van het hout.

Bel eens met bijvoorbeeld Patrik Koopman, Sander de Gier of Voxhumana voor advies.

Rocketman
5 november 2007, 19:19
Er staat wel kracht op die plek maar toch niet echt super levensgevaarlijk veel? Repareren kan altijd nog volgens mij.