PDA

View Full Version : Zoom H2 Handy Recorder



Bouke
5 november 2007, 17:55
Ha recorders,

Ik heb twee weken geleden een leuk nieuw apparaatje gekocht; een Zoom H2 Handy Recorder. Een digitale portable recorder, zeer geschikt voor liveopnames van bandjes etc. Zaterdag had ik het ding recht boven ons podium hangen. De balans is niet helemaal optimaal (veel drums en bass), maar er is ook goed naar te luisteren.

Ik heb opgenomen in de '2-channel surround'-modus van het ding (voorkant twee mics 90 graden - achterkant 2 mics 120 graden). Je krijgt dan een stereo wave file met links 'achter' en rechts 'voor'. Je kunt ook 4 channel, dan krijg je stereo van de voorkant en stereo van de achterkant in twee stereo wave files. Maar dan kon ik de gig niet in z'n geheel op 2 gig SD-kaart kwijt :D

Topic in 'Sounds' met de H2 opgenomen nummer (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100106)

en nog een... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100140)

Ik heb er ook al andere bands mee 'getaped'. Losse stereo mic aangesloten een aan m'n jas geknoopt, apparaat in m'n zak. Werkt erg leuk!
Ik heb er ook al twee repetities mee opgenomen. Eerder deed ik dat met de laptop met de stereomic eraan, maar dit werkt zoooveeel makkelijker. Ding op een statief midden in de ruimte en gaan met die banaan. Alles komt er goed op. Zitten drie limiterinstellingen in en ook drie compressors. Limiter Live werkt 't beste, alleen had ik het opnameniveau in bovenstaande opname wat te hoog. Je hoort 'm af en toe wat over z'n nek gaan, maar dat had niet gehoeven.

Je hebt af en toe zo'n aankoop waar je heel blij mee bent. Voor mij is dit er zo een! Goed bestede E 199,- Aanrader!

(man, het lijkt wel spam zo :D maar ik ben gewoon enthousiast)

bass blom
5 november 2007, 17:56
ik vond de drums wel erg links zitten, wellicht had je hem toch vaag opgehangen of ingesteld?

Bouke
5 november 2007, 18:03
http://members.home.nl/boukejanssen/podium_opname.jpg

Zo was de opstelling ongeveer (daar hing toevallig het snoer van de lamp om het ding aan op te hangen :D )

Gitaaramp blies er onderdoor, keys zaten vooral op FOH (ik hoopte dat 'ie meer zou oppikken van de key mon). De zang komt uit de strot en van de floor mon met zang. Ik stond recht onder het ding. Beetje te hoog eigenlijk, maar zo hoort de drummert ook een keer als z'n slagen :D

Volgende keer wil ik vanuit de zaal opnemen, maar dat ging hier niet. En volgende keer moet ik de niveaus beter checken.

De achterkantmics staan links de voorkantmics rechts, daarom zit drums vooral links. Ik kan daar mee gaan mixen natuurlijk, maar ik vind de uitvoering van het nummer daar niet goed genoeg voor. Was niet slecht, maar we hebben het beter gedaan zeg maar.

Bouke

bass blom
5 november 2007, 18:04
en ik vind dan toch de H4 spannender omdat er ook gewone condensators met fantoom aan kunnen.

bass blom
5 november 2007, 18:05
hahaa, mooi dat krabbeltje :D

DeiDRagonas
5 november 2007, 18:10
Handig apparaatje als je nog niet zoiets hebt. Dan heb je hier een super aankoop mee. Maar ik vind het niet super innovatief ofzo.. Ik kan met een simpel MD recordertje (waar ook nog meer op kan) vergelijkbare opnames maken en dan vind ik 199,- wel een beetje prijzig. Die limiter presets enzo is leuk, maar gaan toch standaard in bypass bij mij. Maar goed... Zoals ik zei: als je nog niet in het bezit bent van een dergelijke gimmick is het een leuk speelgoedje.

Roy.

Bouke
5 november 2007, 18:16
Voor mij was het wachten op iets betaalbaars dat meteen een .wav op een kaartje zet en dat je zeer eenvoudig op- en in kunt stellen. Ik heb MD overwogen maar ik ben wel blij dat ik gewacht heb.

Het ding kan ook meteen naar MP3, maar ik wil graag eerst een ongecomprimeerde opname voor het geval ik er ooit een goede uitvoering mee opneem die ik wel wil editten :D. Verder is de bestandsuitwisseling met m'n pc dus heel simpel (via kaart of usb-kabel). MD zal dat ook wel kunnen ja. Ik heb nu 2 gig SD erin, kan ook 4 GB aan.

bert k
5 november 2007, 18:18
MD heb ik altijd problemen mee om dat digitaal netjes in de computer te krijgen. Die nieuwe apparaten zijn veel fijner.

Bouke
5 november 2007, 18:18
hahaa, mooi dat krabbeltje :D

hehe ja, handig he, zo'n Intuos (ook al zo'n fijne aankoop - wel ietsje duurder :p)

H2-tje
21 juli 2009, 21:25
Hoi Bouke,

Ik lees dat jij ook een H2 hebt..
En misschien kun jij me wel helpen met een probleem.
Mijn laptop (Vista) registreert mijn recorder niet.
Ik heb alles gedaan via het boekje !!
Op een andere computer (XP) deed hij het wel..
Heb jij dit ook gehad ? En weet jij misschien wat ik kan doen om mijn laptop alsnog kennis te laten maken met mijn nieuwe aanwinst !?

Groetjes Patricia :hippie:

paulusdeBKB
10 september 2010, 12:46
Ik rakel dit oude topic even op omdat ik in de markt ben voor een draagbare usb-interface, EN voor een handy recorder. De Zoom H2 en H4(n) lijken me allebei erg interessant, de H4 vooral omdat hij beide functies in zich lijkt te verenigen, PLUS gitaarmodeling aan boord heeft! Dan is het ook meteen een leuk oefendinges.

Nu staat op de website van Zoom dat je de H2 ook kunt gebruiken als USB microfoon; het wordt me echter niet echt duidelijk of de H2 ook de external microfoon / line ingangen kan doorlussen via USB. Weet iemand dat, en hoe zijn de resultaten?

Luca P
7 oktober 2010, 21:51
....enne what about de Zoom H1?
Dat ding kost net €100.
Heeft iemand hem al geprobeerd?

Jan Buurman
8 oktober 2010, 13:22
Toevallig ben ik aan het kijken naar een Zoom Q3.
Deze maakt video opnames met goed stereogeluid. Iemand daar al ervaring mee?

Tankman
8 oktober 2010, 13:27
Toevallig ben ik aan het kijken naar een Zoom Q3.
Deze maakt video opnames met goed stereogeluid. Iemand daar al ervaring mee?

Yes! Wij gebruiken die bij de band en hebben wel eens live opnames mee laten maken vanuit het publiek. Leuk ding! Goed geluid en makkelijk te bedienen. Als je even googlet op Seven Steps of Denial. De lie clipjes zijn met een Q3 gemaakt.

jitske hibma
13 oktober 2010, 22:26
Kun je iets meer vertellen over je ervaring met de zoom h2 ingevergelijking met MD? Ik heb zelf een minidiscrecorder, vind bij orkesten de bas vaak niks en soms hoor ik dat het geluid een brij wordt, met koren kan ik goede opnames maken. afz. Jitske.

jitske hibma
13 oktober 2010, 22:32
Handig apparaatje als je nog niet zoiets hebt. Dan heb je hier een super aankoop mee. Maar ik vind het niet super innovatief ofzo.. Ik kan met een simpel MD recordertje (waar ook nog meer op kan) vergelijkbare opnames maken en dan vind ik 199,- wel een beetje prijzig. Die limiter presets enzo is leuk, maar gaan toch standaard in bypass bij mij. Maar goed... Zoals ik zei: als je nog niet in het bezit bent van een dergelijke gimmick is het een leuk speelgoedje.

Roy.

Reactie: graag wil ik van je weten of bij de zoom h2 de basook meer tot uitdrukking komt als bij MD, verder heb ik ergens gelezen dat de zoom h2 nogal overgevoelig is, dat wil ik ook niet, die stand heeft de MD ook maar kun je op "gewoon"zetten. Dus: bas en overgevoeligheid.
Dank u.