PDA

View Full Version : line6 dl4 delay modeler kan ook chorus



charlie45
5 november 2007, 16:16
heeft iemand dit wel eens gebruikt?

als je het model "analog delay /w mod" kiest, en vervolgens

delay time = 0
feedback = 0
tweez = naar smaak
tweak = naar smaak
mix = rond 60% (2 uur)

levert bij mij een heel aardige analoge chorus

-Heineken-
5 november 2007, 18:51
heeft iemand dit wel eens gebruikt?

als je het model "analog delay /w mod" kiest, en vervolgens

delay time = 0
feedback = 0
tweez = naar smaak
tweak = naar smaak
mix = rond 60% (2 uur)

levert bij mij een heel aardige analoge chorus

Ehhh alles behalve analoge chorus op een digitale delay.

Mitch
5 november 2007, 19:34
Wauw, dus een chorus is eigenlijk gewoon een delay met een korte modulerende delaytijd ? Nooit geweten :D

ch@rlie45
5 november 2007, 20:04
Ehhh alles behalve analoge chorus op een digitale delay.

heb je het geprobeerd en vind je het geen mooi effect of doe je gewoon negatief?

ch@rlie45
5 november 2007, 20:08
Wauw, dus een chorus is eigenlijk gewoon een delay met een korte modulerende delaytijd ? Nooit geweten :D

zo, dat is een behoorlijk cynische reply, heb je nare ervaringen gehad in je jeugd met mensen die het verschil tussen chorus en delay niet wisten?

-Heineken-
5 november 2007, 20:25
heb je het geprobeerd en vind je het geen mooi effect of doe je gewoon negatief?

Joh doe ff serieus. Misschien vind je het een mooie chorus, gefeliciteerd, te gek. maar het is een DDIIGGIITTAALL delay pedaal, gaat ie echt geen AANNAAALLOOGGE chorus doen hoor. Blijft gewoon een digitale chorus met minder treble.

armageddon
5 november 2007, 20:26
De ene heet Ch@rlie45 en de ander Charlie45.....lachen man van die Ch@rlie45.

ch@rlie45
5 november 2007, 20:42
Joh doe ff serieus. Misschien vind je het een mooie chorus, gefeliciteerd, te gek. maar het is een DDIIGGIITTAALL delay pedaal, gaat ie echt geen AANNAAALLOOGGE chorus doen hoor. Blijft gewoon een digitale chorus met minder treble.

misschien begreep je me verkeerd, mijn punt was niet dat het een analoge chorus was, maar dat het een aardig effect was, wat je niet direct in een delay pedaal verwacht. (Mitch verwachtte dat dus duidelijk wel) maar goed.

moet ik concluderen dat als ik iets nieuws ontdek in een pedaaltje en ik daarover enthousiast ben dat ik dat dan vooral NIET moet melden hier?

(dat laatste was een rethorische vraag mocht iemand daar specifiek op willen reageren)

oddman
5 november 2007, 21:56
Goed gevonden van de Chorus.
En het klopt trouwens ..
Heb ergens op Youtube een video gezien dat ze dat bij de echo park ook toonden.
Je kan dit bij de andere delay models ook proberen..

En wat dat analoog/digitaal betreft ... De MM4 geeft volgens velen toch ook een goede weergave van de CE1 weer ..
Dat is nu net een modeler, toch? "Nabootsen van .."

Izegrim
5 november 2007, 22:31
Dat is een model van de EHX Deluxe Memory Man. Die heeft ook chorus.

tubeonly
6 november 2007, 10:11
Dat is een model van de EHX Deluxe Memory Man. Die heeft ook chorus.

Exact! dat is de reden dat je chorus eruit kunt krijgen.

Iemand trouwens wel eens de modulation delay van Ibanez geprobeerd? Dan zie je wat je met een delay allemaal kunt. Ik ben niet helemaal voor de volle 100% kapot van het geluid van de dml, maar het opende wel mijn ogen. En je kunt met deze delay heel, heel bijzondere geluiden maken.

Ah ja, die DL4 mag dan wel digitaal zijn, maar als je met 5 man lawaai staat te maken is daar helemaal niets van te horen. Super ding! ;)

Dirk_Hendrik
6 november 2007, 11:32
misschien begreep je me verkeerd, mijn punt was niet dat het een analoge chorus was, maar dat het een aardig effect was, wat je niet direct in een delay pedaal verwacht. (Mitch verwachtte dat dus duidelijk wel) maar goed.

moet ik concluderen dat als ik iets nieuws ontdek in een pedaaltje en ik daarover enthousiast ben dat ik dat dan vooral NIET moet melden hier?


Hier is het verhaal:
Chorus is in essentie een delay gebaseerd effect. Op het moment dat je dus een dalayapparaat hebt met variabele dalytijd (lijkt me logisch) en mogelijkheid tot modulatie illustreert dat per definitie dat je er dus een chorus uitgehaald moet worden. Dat om de simpele reden dat je exact hebt bescherven wat chorus is.

Er is niets mis mee dat je het meld maar het is voor sommigen niet echt iets nieuws. In een geval als Mitch, die al jaren een Ibanez DML modulatie delay gebruikt voor choruszaken, kan ik me het licht cynisme dus wel voorstellen.

charlie45
6 november 2007, 12:13
Er is niets mis mee dat je het meld maar het is voor sommigen niet echt iets nieuws. In een geval als Mitch, die al jaren een Ibanez DML modulatie delay gebruikt voor choruszaken, kan ik me het licht cynisme dus wel voorstellen.

niks mis met een gezonde dosis cynisme op zijn tijd. maar ik vraag me dus serieus af hoeveel mensen die functie al gebruiken op hun dl4. (of ander delay pedaal)

verder was ik trouwens in de veronderstelling dat bij de meeste chorus effecten niet de delay tijd maar de pitch van het vertraagde signaal gemoduleerd wordt.

ponq
6 november 2007, 12:20
en die pitch kun je dus veranderen door de delaytijd aan te passen.

Draai maar eens aan de delaytijd-knop terwijl ie aan t delay-en is. Kortere delaytijd -> pitch omhoog, langere delaytijd -> pitch omlaag.

Mitch
6 november 2007, 12:43
In mijn jeugd wist ik nog niet wat chorus was, maar da's later helemaal goed gekomen, dank je. Een beetje incasseringsvermogen mag ook wel zeg...
De pitch verandert door de modulerende delaytijd, that's it. In een heleboel FAQ's over effecten staat dat beschreven en het is ook wel een vrij algemeen iets, vandaar mijn spottende reply. Dat veel mensen het niet zullen gebruiken op bijv. hun DL4 omdat ze het zich niet realiseren is waar.

On a sidenote: dubbelaccounts worden niet echt op prijs gesteld, algemene forumregel ;)

charlie45
6 november 2007, 16:01
In mijn jeugd wist ik nog niet wat chorus was, maar da's later helemaal goed gekomen, dank je. Een beetje incasseringsvermogen mag ook wel zeg...
De pitch verandert door de modulerende delaytijd, that's it. In een heleboel FAQ's over effecten staat dat beschreven en het is ook wel een vrij algemeen iets, vandaar mijn spottende reply. Dat veel mensen het niet zullen gebruiken op bijv. hun DL4 omdat ze het zich niet realiseren is waar.

On a sidenote: dubbelaccounts worden niet echt op prijs gesteld, algemene forumregel ;)

vooruit dan maar.

jero
7 november 2007, 21:57
even voor mijn begrip:

begrijp ik het goed dat je met een Memory Man Deluxe een chorus geluid kunt maken en de delay tijd kunt uitschakelen, dus hetzelfde effect dat je krijgt als je een chorus pedaal gebruikt op je droge signaal?

En dat geldt dus voor iedere delay met modulatie?