PDA

View Full Version : Verschil geluid buizen Super 112



Ibanez666
5 november 2007, 14:56
Ik heb een Fender Super 112 met 2x6l6 en 2x 12ax7 en 1x 12at7 buizen. Nou lees ik veel verhalen over de verschillende klankkleuren en kwaliteiten van diverse eindtrap buizen, maar ik heb diverse (+5) merken gebruikt, maar echt een duidelijk verschil is niet echt hoorbaar. Kan het zijn omdat ik het geluid thuis bij een niet al te hoog volume test? Bij welk volume zal het verschil dan eventueel wel hoorbaar moeten zijn?

Er mankeert niets aan mijn oren :-)

Ibanez666
5 november 2007, 19:36
Iemand????

DeiDRagonas
5 november 2007, 20:10
Ik denk dat er vooral veel geluld wordt, maar als het erop aan komt zijn de ppl die zoveel verschil horen tussen de diverse buizen ff "niet thuis." Typisch iets voor buizen fanatici... Zelfde geldt voor audiofielen overigens. Iedereen hoort een supergeweldig klankverschil behalve ik... En aan mijn oren mankeert ook niks!

Conclusie: Vet overrated dus, dat buizen geswitch... Hele kleine verschillen zijn er wel hoor, maar of je die uberhaubt weer terughoort in een volle bandmix. Denk t niet.

Grt Roy.

Ibanez666
5 november 2007, 20:18
Ik denk dat er vooral veel geluld wordt, maar als het erop aan komt zijn de ppl die zoveel verschil horen tussen de diverse buizen ff "niet thuis." Typisch iets voor buizen fanatici... Zelfde geldt voor audiofielen overigens. Iedereen hoort een supergeweldig klankverschil behalve ik... En aan mijn oren mankeert ook niks!

Conclusie: Vet overrated dus, dat buizen geswitch... Hele kleine verschillen zijn er wel hoor, maar of je die uberhaubt weer terughoort in een volle bandmix. Denk t niet.

Grt Roy.

Ja, zoiets dacht ik ook al. Nou ja een voorraadje 12ax7 voor de aankomende 10 jaar is ook nooit weg natuurlijk! ;-)

bass blom
5 november 2007, 20:51
volgens mij doet een voorbuis meer aan het geluid dan een eind..

dr.distortion
5 november 2007, 21:54
Ik denk dat er vooral veel geluld wordt, maar als het erop aan komt zijn de ppl die zoveel verschil horen tussen de diverse buizen ff "niet thuis." Typisch iets voor buizen fanatici... Zelfde geldt voor audiofielen overigens. Iedereen hoort een supergeweldig klankverschil behalve ik... En aan mijn oren mankeert ook niks!

Conclusie: Vet overrated dus, dat buizen geswitch... Hele kleine verschillen zijn er wel hoor, maar of je die uberhaubt weer terughoort in een volle bandmix. Denk t niet.

Grt Roy.

Ben ik niet met je eens :D Ikzelf heb een Peavey Valveking, volledig buizen dus. In het begin was er niks aan het handje, lekker geluid, vette distortion...maar dan... In de band waar ik destijds speelde een te schril geluid en feedbackte als een gek. Voor het schrille een cab eronder geplaatst, schrille was opgelost. Toen ben ik me gaan orienteren en luisteren. Het distortion kanaal was alleen bruikbaar met de gainboost aan, zonder was het een dooie karakterloze boel. Na enkele experts van dit forum geraadpleegd te hebben, ben ik de voorbuizen gaan verwisselen. Uiteindelijk heb ik in V1 een Siemens nos 12ax7 geplaatst, en in V2 en V3 een mesa 12ax7. Het verschil is er wel degelijk. Geen feedback meer, maar een lekkere volle warme scheur, ook zonder gainboost nu! Een amp kun je wel degelijk pimpen met andere voorbuizen bijvoorbeeld.

Ibanez666
5 november 2007, 22:52
ik bedoelde ook voorbuizen. Maar heeft het volume er nu wel of niet mee te maken?

Eko
5 november 2007, 23:10
Het meeste hoor je de geluidsverschillen bij een clean geluid. Bij het gebruik van een distortion vallen de verschillen veel minder op.
Mijn Marble heeft nu 6L6 buizen i.p.v. 5881. Ze zijn opnieuw ingeregeld in de amp ( biassen) en hebben de amp behoorlijk verandert. Hij heeft nu minder headroom maar met een mooiere break-up ( eerder).
Door met voorversterkerbuizen te expirimenteren kun je je geluid ook beinvloeden. Door een sterkere voorbuis te kiezen wordt je drive wat meer. Meestal lever je dan iets van toon in. Sommige NOS buizen geven een groter toonbereik, meer laag en briljanter hoog. Ze kosten alleen nogal wat en vragen bijna allemaal een techneut om je amp goed af te stellen.
Dat afstellen is een must! Je kunt niet een echt goed clean signaal krijgen uit een versterker die niet goed staat afgesteld. Een buizenbak kun je ook afstellen om meer drive te krijgen door de spanning op de buizen met opzet te verhogen.
Vraag Winsemius hier maar eens.
Dat niet iedereen direct reageert kan nog wel eens liggen aan het feit dat niet iedereen altijd achter de pc zit.

gothax
5 november 2007, 23:24
heeft 6L6 normaal gesproken niet meer headroom dan een 5881?

DeiDRagonas
6 november 2007, 03:31
heeft 6L6 normaal gesproken niet meer headroom dan een 5881?

Dacht ik ook.

En voorbuizen wisselen heeft meer effect inderdaad. Als er al iets drastisch te horen valt hoor je dat ook wel bij een enigszins stevig huiskamer volume. Zo ongeveer het volume dat je vriendin en de buren wel even zullen omkijken, maar nu ook weer niet direct beginnen te piepen zeg maar.. Als je eindbuizen gaat wisselen zul je minder verschil horen en dan moet je amp misschien inderdaad wat luider. Ik vind btw vaak de standaard merkloze pre-buisjes niet al te best, maar zolang je maar wat degelijke buizen heb zit je wel goed.

Ibanez666
6 november 2007, 09:34
Ga ik het gewoon eens wat harder proberen :-)

Ibanez666
8 november 2007, 09:26
Nou, ik heb het op een hoger volume geprobeerd en moet zeggen dat ik ten eerste vooral in volume een duidelijk verschil merk. De ene buis klinkt veel harder dan de andere. Daarnaast hoor ik clean ook verschil en overstuurt iets minder, maar dat verschil is waarschijnlijk het beste te horen als je de versterker echt op z'n kloten geeft. Ik vind de verschillen niet zo groot dat een configuratie er uitspringt, maar kan me voorstellen dat een pietlut daar wel zo over denkt. Ik heb nu buizen uit de goedkopere tot middeldure klasse geprobeerd. Ik ga in de toekomst 1 duur buisje aanschaffen om te kijken of het verschil dan nog groter zal zijn.

bedankt voor de reacties