PDA

View Full Version : Marshall JMP MKII super lead - welke buizen?



Jurjan
5 november 2007, 15:24
Als het goed is heb ik zeer binnenkort een JMP uit '79 in mijn bezit. Ik zou graag wat tips willen krijgen betreft welke buizen te gebruiken. Ik heb wel een wat verhalen gelezen over verschillende types en dat die bepaalde karakteristieken hebben. Ik zoek buizen die de sound laten sprankelen, de sound mooi "open" houden en alle nuances hoorbaar door laten komen.

Ik wil zowel eind- als pre-ampbuizen laten vervangen.

Alvast bedankt!

bass blom
5 november 2007, 15:27
ik kocht onlangs voor mijn moderne, TSL, een set JJ buizen.
bleek de V1 niet helemaal ok.

toen dat gefixt was was het groots tinkelbelletjesfeest :cheerup:

Eko
5 november 2007, 18:29
Adviesje , laat het een keer doen. Kan hij gelijk gebiassed worden. Ook hebben ze bij een goede bouwer/serviceverlener gelijk suggesties voor je gewenste geluid.

jerome
6 november 2007, 16:51
Ik heb ook een JMP, eem 100 watt Master Volume top uit 1979
Eindbuizen: JJ, Lekker vol, warm, open en helder
Voorbuizen: Tung Sol, Lekker vol, warm maar toch transparant en dynamisch geluid
Ik heb ook JJ voorbuizen erin gehad; mooi open en helder geluid, maar naar mij smaak te weinig laag
En Electro Harmonix voorbuizen klonken ook wel vol maar niet open, te veel bas en niet warm genoeg voor mij smaak (Wss een goede metal buis)
Een leuke bekende truck is 3 voorbuizen kopen van verschillende merken en dan verschillende combinaties/buisposities uitproberen.
En dan zal de voorbuis in V1 de meeste invloed hebben op je eindgeluid

PeeVee
7 november 2007, 21:31
Ik heb ook een JMP uit '79; 50W combo. Mullard EL34's en mix van Telefunken ECC83's / Amperex Buggle boy preamp buisjes... Nou dan hoeft er echt geen MM travo in hoor ;-)

NOS kost ff wat maar kun je jaren plezier van hebben itt tot alle huidige productie die na een jaar meestal al gaan rammelen of uit elkaar lopen. Even goed rondstruinen op radiobeurzen en rommelmarkten wil ook wel eens helpen; alert zijn op Duits geluids/omroep spul; omroepversterkers (ik heb er twee gehad uit kerk met nagelnieuwe Mullard EL34's en Siemens ECC83's!) , filmprojectorversterkers, eletronics orgels, grote radio's... dat soort meuk. De kast pleur je bij het grof vuil.

JMP is heerlijke amp met originele G12-65's... Wel die verfoeide bright cap volume pot af, wat een onzinnig idee. Leuke mod om die high (3 gainstages) en low (2 gainstages) input schakelaar te maken; kun je je gitaar gewoon in één input laten zitten en schakelaar een lel geven als je moet soleren. Zo doet m'n neefje het nu ook (heeft deze amp te leen van z'n suikeroompie) in z'n nupunk bandje; vond het eerst onhandig maar vind het nu toch wel een coole feature... soort back to the TV zonder afstandsbediening era

;)