PDA

View Full Version : Welke basgitaar heeft de smalste hals?



Revenge
5 november 2007, 12:30
Als beginnend basgitarist ben ik op zoek naar een basgitaar met een smalle hals.

Heb namelijk vrij kleine handen, dus ook kleine vingers ;)

Wel een basgitaar voor een "beginnend budget"

Alvast bedankt voor de reakties!

Johan

Mr.Fingers
5 november 2007, 12:33
Als beginnend basgitarist ben ik op zoek naar een basgitaar met een smalle hals.

Heb namelijk vrij kleine handen, dus ook kleine vingers ;)

Wel een basgitaar voor een "beginnend budget"

Alvast bedankt voor de reakties!

Johan

Squier Jazzbass heeft een smalle hals (38mm ipv de standaard 41mm), maar die is wel 34" lang, misschien moet jij een shortscale hebben (dus 30")

aanraders:

Squier J-bass (189€)
Squier Bronco Bass (Shortscale, wel 41mm breed) (175€)
Epiphone EB0 (Shortscale, ook 41mm breed) (199€)
...

Saf
5 november 2007, 12:56
een oude hagstrom heeft de smalleste hals die ik ken. Als shortscale ook ene optie is kan ik je de epiphone eb-0 aanbevelen die heft en een korte hals en een ongelooflijk smalle hals. die kost nieuw iets van 200 euro bij musicstore.de anders zijn een squier bronco of musicmaster bas ook nog goede opties.

Goose
5 november 2007, 16:23
Wat te denken van Ibanez? En smal en dun. Zelf ben ik niet zo´n liefhebber van smal en dun (met name dun). Heb zelf nogal het idee dat je behoorlijk wat toon verliest en het de stabiliteit van je hals ook niet echt ten goede komt. Maar zo denk er alleen maar over, en wie ben ik....

OJJVZ
5 november 2007, 22:38
Ibanez bijv, en ik hoor vaker dat de gibson (cloon) halzen lekker zijn
mijn Farida precision speelt ook als een bezetene :| en dat ding klinkt echt heel lekker voor het geld! (Dochter van London City, farida's komen vaak/soms nog beter uit de test)

Saf
6 november 2007, 07:35
die feel van mijn epiphone eb-0 is echt ongelooflijk dun. Speel zelf altijd op short scale bassen meestal oude fender musicmasters verder heb ik twee zelfbouwers waarvan een met een musicmaster en de ander met ee nbronco bas hals. Een elite bas uit 1963 en een ibanez bas (de allereerste bas die ze maakte) en nog een merkloze vioolbas. Maar de hals van die eb-0 slaat echt alles ik vind heb misschien zelfs wel net te smal. Het element wat er inzit klinkt al erg lekker maar je hebt daarook vervang elementen voor nou dan gaat hij echt als een trein.

guitartub
10 november 2007, 19:35
Ook de basgitaren van Bass Collection hebben een smalle hals en spelen en klinken goed. Heb zelf een 4sn van BC naast een OLP Tony Levin signature 5sn.
Ook die laatste heeft (zeker voor een 5sn) geen al te brede hals en ook deze speelt en klinkt goed. Kortom wat jij zoekt moet te vinden zijn.

Bas2Bass
13 november 2007, 21:21
Als beginnend basgitarist ben ik op zoek naar een basgitaar met een smalle hals.

Heb namelijk vrij kleine handen, dus ook kleine vingers ;)

Wel een basgitaar voor een "beginnend budget"

Alvast bedankt voor de reakties!

Johan

Ga maar voor een Squier Jazz-bas. Is het meest gangbaar en een goed geluid.
Let wel op dat hij niet te zwaar is (gewicht van de body) Kan verschillen per gitaar en je moet er toch een hele avond mee staan.

Blend
13 november 2007, 23:50
Ibanez bijv, en ik hoor vaker dat de gibson (cloon) halzen lekker zijn
mijn Farida precision speelt ook als een bezetene :| en dat ding klinkt echt heel lekker voor het geld! (Dochter van London City, farida's komen vaak/soms nog beter uit de test)

Niet helemaal waar. Farida is het moederbedrijf van LC, en de gitaren van Farida zijn / worden steeds beter idd.

urezna
14 november 2007, 14:43
Ibanez Soundgear...
zijn leuke veelzijdige basjes ook. maar alles blijft persoonlijk, dus kwestie van uitproberen.

Marcel2
14 november 2007, 15:55
Als beginnend basgitarist ben ik op zoek naar een basgitaar met een smalle hals.

Heb namelijk vrij kleine handen, dus ook kleine vingers ;)


Ik denk dat je met vrij kleine handen eerder moet zoeken naar een shortscale bas, dan naar een met een smalle hals.
Er zijn er in dit topic al enkele genoemd.

Dennizz
15 november 2007, 20:32
Ik heb nog wel een jaren '70 shortscale bas voor je (moderator, mag dit? :???: )

bramm
10 maart 2008, 17:21
smalle hals meet je dat bij de kam..gr bram

Saf
10 maart 2008, 17:39
Dan zou ik een epiphone eb-0 kopen kost geen drol (rond de 200 bij musicmproducts.de) en die sturen ook op. Heeft e nee nsmal hals profiel e nis short scale. Ik vind het een ideaa lbasgitaartje.

sef

Timmie
10 maart 2008, 18:18
Ik heb zelf ook aardig kleine vingers en speel op een precision bas. Die heeft zeker geen dunne nek, maar ik denk dat het een kwestie van wennen is. Er zijn natuurlijk genoeg bassen met een dunne nek of shortscale, maar als je daar aan went kun je niet zomaar moeiteloos op andere bassen spelen. Dat lijkt me een vervelende gedachte.

Saf
10 maart 2008, 18:44
dat is denk ik neit waar timmie. Als je eenmaal gewent bent aan een short-scale kun je makkelijk op een medium of long scale spelen. Je moet alleen weer kijken even aar de fretposities maar dat heb je anders om ook. Datzelfde geld voor het dikkere halsprofiel als je eenmaal aan bas gewent bent, lukt je het ook op een mediumscale. ik heb long -medium en short scale bassen en ook 3/4 en zelf 1/2 basgitaren. Je kunt over al op spelen alleen zitten de fretten net wat anders.

Zijn overigs ook wel meer short-scales te vinden. Het is een voorkeur die je hebt ik speel het liefst op short-scale bassen, waarom? kan ik je geen duidelijk antwoord opgeven.

Robin5150
30 maart 2008, 19:40
Een Fender Jazz Bass en de Dean Edge 09 hebben dunne halzen

:gitarist:

vincent136
31 maart 2008, 14:50
Squier jazzbass is dé oplossing. lekkere klank en fijne hals.