PDA

View Full Version : kracht van snaren indrukken



stratestic
5 november 2007, 12:28
Ik was gisteravond aan het spelen en opeens vroeg ik mij af 'hoe hard moet ik mijn snaren eigenlijk indrukken'.
Ik druk ze meestal in tot op het hout van mijn fretboard en zeker met barregrepen zet ik veel kracht.
Mijn nagels worden altijd een beetje wit. Volgens mij is dat niet de bedoeling en zet ik onnodig veel kracht
wat waarschijnlijk niet best is voor je vingers en misschien ook wel voor mijn speltechniek (minder snelheid).

Weten jullie hoe ik mezelf kan leren minder kracht te zetten.
Bijvoorbeeld een oefening of andere tips?
Ik probeer er op te letten maar dat schiet niet erg op.

gorgasm
5 november 2007, 12:35
speel zo maar es 3uur :)

ik druk gewoon tot ik n goeie klank heb. Want als je de snaar echt tegne je fretboard gaat duwen krijg je al n andere klank, een valse.

Ibanez666
5 november 2007, 12:45
Dit vraagt om ontwennen. Gewoon rustig wat noten en akkoorden spelen en er op letten dat je ze niet te hard indrukt. Je zal wel weer in je oude gewoonte terugvallen, maar dit vraagt om een inspanning voor langere tijd.
Hoe vaker je er op let, hoe sneller jij je nieuwe gewoonte aanneemt. Dus geduld, concentratie en vooral doorzettingsvermogen

G.G.
5 november 2007, 13:53
Weten jullie hoe ik mezelf kan leren minder kracht te zetten.
Bijvoorbeeld een oefening of andere tips?
Ik probeer er op te letten maar dat schiet niet erg op.

Ik weet een goeie manier, maar die is wel duur. Koop een scalloped neck voor je gitaar. Ik heb jaren alleen op scalloped necks gespeeld. Speelt heerlijk licht, en je kan gewoon niet te hard drukken, want dan klinkt het nergens meer naar.

Edit: een gitaar met jumbo frets wil ook nog wel helpen bij je techniek, omdat je daar ook niet te hard op kan drukken (wordt ook vals)

stratestic
5 november 2007, 13:59
Dat zijn toch van die 'uitgeholde' fretboards. Dat is niet echt de bedoeling maar inderdaad wel een oplossing.
Ik zal er zelf maar gewoon meer op moeten gaan letten. Het afleren zal inderdaad wel een tijdje duren ben ik bang.

Het kwam trouwens ook een beetje door die documentaire op tv over
Krezip. Dat meisje die nu toetsen speelt, speelde ooit gitaar. Daar moest ze
mee ophouden omdat ze teveel last kreeg. Toen keek ik naar mijn vingers
en dacht ik misschien kan ik ook wel wat lichter spelen.